Ismo Nurmi

Viikko vain lentskareita 6 Sinnsheim Technik Museum

11 viestiä aiheessa

http://www.technik-museum.de/uk/

 

Ei tullut koskaan ylitettyä Atlanttia Concordella, eikä tullut koskaan edes nähtyä koko konetta, noh, Sinnsheimissa se korjaantui. Museologisesti ja tiukkapipoisesti katsottuna Sinnsheimin ja Speyrin museot ovat romuvarastoja, vaikka kyllä valtavaan tavaramäärään mahtuu tietysti jonkin asteista entisöintiäkin. suurin osa lentokoneista on asetettu esille melkeinpä suoraan käytöstä, monet koneet ovat sään armoilla, niihin on asennnettu liukumäkiä ym.

Mutta. TU-144.

[ attachment removed ]

 

Ja vielä kerran TU-144, vaikuttava ilmestys ja ohjaamoon pääsi kurkistamaan.

[ attachment removed ]

 

Paremmin toiminut kilpailija lännestä, oli se kauniimpi.

[ attachment removed ]

 

Concorde.

[ attachment removed ]

 

Itäkaluston kiinnostavuus oli oivallettu, ihme, ettei tätä tyyppiä ole virallisesti näytteillä käyttömaassaan Tsekissä. Il-18, tässä oli ohjaamo hyvässä kunnossa.

[ attachment removed ]

 

Ainakin sisarkoneita tuli kuvattua Ferihegyllä vuonna 1989. TU-134 Malevin väreissä.

[ attachment removed ]

 

Tämäkin tyyppi oli erityisen mielenkiintoinen, kun uudemmat versiot pyörivät viime kuussa televisiossa päivittäin, Canadairin vesipommari.

[ attachment removed ]

 

Ai niin autopuolelta sen verran, että Marskin Adolfilta saama Mersu oli täällä - kuka sen oikein möi??? Samoin Häkän ja Keken kulkupelit löytyivät.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti ihan tarkistaa ja arkistostahan se löytyi...

 

Sama kone 18 vuotta aikaisemmin. Ihmetyttää vain tuo nokan vaihto? Vai onko tuo LBM?

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanerinokka/lasinokka? hmm kait se on helppo vaihtaa ja museossa voipi olla kestävämpi ja komeempi tuo lasinokka...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis tossa joutunut tekee muutakin kun vaan nokan vaihtaa, mm. sahaa rungosta pätkän pois ja vaihtaa moottorit. Toi HA-LBH on TU-134. Ja alempi kuva esittää TU-134A tai A-3 mallia, riippuen millon kuvattu. Eli tossa vanhassa kuvassa on HA-LBN, joka on koneena siis uudempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no toi on kyllä loogisempi selitys, eikö niissä muissakin uudemmissa ollut vanerinokka...

mä en kyllä erota noita malleja toisistaan mutta ehkä toi rekkari vihjaa tarpeeksi ;)

ja tarkkaan kun kattoo niin tyyppikin taitaa olla kirjoitettu kylkeen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, näkeehän ton heti että on kokonaan eri versio kyseessä. Tu-134A mallissa on vaan kulmakarva ikkunat, Tu-134 mallissa on niiden välissä vielä ikkunat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on tutka, lasinokkaisissa se laitettiin sinne, kaikissa se on. Umpinokkaisissa se tutka on siellä umpinokassa.

 

Edit. Näkyy tossa Budassa otetussa kuvassa reverssikin, Se tuli vasta A malliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitapa Ismo hieman sisäkuvia kanssa näytille noista koneista! Concorde ja CL-215 tulleet sinne sen jälkeen kun itse kävin sielä joten olisi mukava nähdä minkälaiset pleksihelvetit niistä on tehty. Hyvää materiaalia!

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti laittaa, mutta tuolla ohjelmat ja laitteet palstalla käsittelen juuri aihetta sivuavaa ongelmaa. Sisäkuvat ovat mykän PC:n kovalevyllä - varmuuskopiot löytyvät vain käsitellyistä kuvista. Palaan aiheeseen jos/kun kovalevy joskus herää.

 

Pleksin takaa häämötti melko koskemattoman näköinen ohjaamo molemmissa koneissa (Concorde/TU-144). Oli aika mielenkiintoista verrata koneita ,kun ne kerran olivat vierekkäin. Kummankaan matkustamoa ei millään muotoa voinut sanoa ylelliseksi vaikka Concorden lippujen hinta korkealta tuntuikin. Kyllä käytännöllisyys oli sanellut sisustamisenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla