Ilkka Mäkelä

Columbia Aircraft konkurssisuojaan, myytiin Cessnalle

17 viestiä aiheessa

Niin, on siinä vissi nyanssiero...

 

Columbia Aircraftin vakuudettomat velat ovat sinänsä "vain" 60 miljoonaa dollaria, mikä Cessnan kaltaiselle yritykselle ei ole isokaan suupala.

 

Cessna on kiinnostunut ostamaan ainakin tärkeimmät osat Columbiasta, mutta muutkin ostajaehdokkaat voivat osallistua huutokauppaan, mikä todennäköisesti järjestetään.

 

Columbian tehtaan ja työpaikkojen säilyminen on vielä epävarmaa:

 

http://www.bendbulletin.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070925/NEWS0107/70925001/1001&nav_category=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiölle on tarjolla neljä ostajaehdokasta : Cirrus, Cessna, pääomasijoitusyhtiö Versa Capital Management Inc., ja Park Electrochemical Corp. Viimemainittu on komposiittituotteisiin lentokoneteollisuudelle erikoistunut yritys

 

planenews

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiölle on tarjolla neljä ostajaehdokasta : Cirrus, Cessna, pääomasijoitusyhtiö Versa Capital Management Inc., ja Park Electrochemical Corp. Viimemainittu on komposiittituotteisiin lentokoneteollisuudelle erikoistunut yritys

 

planenews

 

Mielenkiintoinen tilanne, vaikka Cessna onkin liikevaihdoltaan kymmenen kertaa suurempi kuin Cirrus, ovat ne potkurikoneiden

osalta aika tasaväkisiä. Kaikkiaan Cessna on toimittanut tänävuonna 386 potkurikonetta, joista 291 on tällaisia

normaaleja yksityiskopneita ( C172, C182 ), loput 206 ja 208 malleja. Itse rahaa Cessna takoo suihkukoneilla joita oli 163.

 

Cirrus on myynyt 268 konetta ja Diamond 236, Columbialle tuli osakseen 101 mmyytyä konetta.

 

Cessna (2006=371 ) ja Cirrus (2006=341)menettivät markkina-oosuuttaan 2006 1q ja 2q myyntiin verrattuna,

Diamond ( 2006 188kpl)  ja Columbia kasvattivat  ( 2006 67kpl)

 

Cessnan tyypit alkavat olla jo kymmeniä vuosia vanhoja joten kilpailu on tiputtanut markkina-osuutta

reilusti. Cirruksen menetykseen on taasen vaikeaa keksiä mitään muuta syytä

kuin että Columbia kilpailee rankasti sen SR22 mallia vastaan.

 

Diamond kasvatti sekä polttoainetaloudellisen DA40 koneen myyntiä että DA42:della

suvereenisti hallitsemansa 2-moottori yleisilmailu-/koulukoneiden myyntiä.

 

Näillä luvuilla on helppo ymmärtää että Cessnalla ja Cirruksella on hinku ostaa Columbia

pois kuljeksimasta.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kate: Unohdit laskuista SkyCatcherin jota myytiin julkistuksen jälkeen kahdessa viikossa 700kpl ja nyt niitä on myyty yli 850kpl ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kate: Unohdit laskuista SkyCatcherin jota myytiin julkistuksen jälkeen kahdessa viikossa 700kpl ja nyt niitä on myyty yli 850kpl ;)

 

Käytin lähteenä http://www.gama. aero :n tilastoja. Kyseisissä tilastoissa

näkyy vain lentokoneluokan laitteet, ei LSA:t jollaiseksi SkyCatcher lasketaan.

 

Nuo LSA:than vastaavat aikalailla meidän Eurooppalaisten ultriaja suurin osa

LSA:ista on ihan samoja koneitakin. Tuo SkyCatcher vaan on vähän liian lihava

mahtuakseen Euroopan ultraluokkaan.

 

Olisi mukavaa nähdä koko kuva mikä on USA:n LSA-myynti vuodessa.

Täällä Suomessahan ultria myydään luokkaa kymmenen kertaa enemmän kuin

uusia moottorikoneluokan lentokoneita. Uusia moottorikoneitahan

tulee vuodessa muutama kappale (4kpl, montako niistä uusia ?) kun taas ultria menee kymmeniä ( 2006 26kpl).

Kokonaisuutena kaikkia lentokoneeksi rekisteröityjä matkustajakoneet mukaanluettuna on Suomessa 599

ja B-luokan ultria 217.

 

Toisaalta USA:ssa kun nyt siellä muutama viikko sitten olin lentelemässä

niin ainakin Palo Alton kenttällä ( KPAO ) LSA-koneita oli ehkä 5kpl kun taasen

moottorikoneita oli 527kpl (http://www.airnav.com). Toki en sitten tiedä oliko

hangaarien pimennossa lisää LSA koneita.

 

Eli ainakin vielä nykyisin LSA USA:ssa on harvinaisuus verrattuna vaikka Malmin Platalla nähtyyn.

En sitten tiedä, mitä nou SkyCatcherin luvut kertovat, koneenenhan se ei ole mikään

ihmeellinen LSA:iden joukossa. Jos itse olisin ostamassa uutta Ultraa/LSA:ta niin eneemmin katsoisin

Dynamic WT9:ää, Dynaeron NCR:ää tai tai Atec Zephyriä, niissä kaikissa saa rahalla paljon

paremman koneen. No, ainakin numeroiden perusteella suorituskykyisemmän, hyviä lennettäviä

kuulemma ovat nuo kaikki, SkyCatcherin lento-ominaisuuksista en osaa sanoa.

 

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Noihin koneiden hyvyyteen en osaa sanoa yhtään mitään, katsoin pelkkiä lukuja. Todennäköisesti suurin osa noista SkyCatcherin ostajista on potentiaalisia cessna peltikoneen ostajia joka vääristää aika paljon tuota tekmääsi vertailua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mukavaa nähdä koko kuva mikä on USA:n LSA-myynti vuodessa.

 

European Microlight Federationin kautta saatujen tietojen mukaan uusien LSA-koneiden myynti USA:ssa on tänä vuonna ollut noin 50 konetta kuukaudessa. Tämä tarkoittanee valmiiden koneiden toimituksia. Tosin syyskuussa lukema tippui 27:ään, arvatenkin Skycatcherin tilaukset ovat vaikuttaneet tähän.

 

SkyCatcherin lento-ominaisuuksista en osaa sanoa.

 

Kuten harva muukaan. Cessna on ilmoittanut että sarjatuotantoversion ensilento on ensi vuoden puolella ja ensimmäiset toimitukset, jos oikein muistan, 2009.

 

Skycatcherin kohderyhmähän on tarkoin valittu: toisaalta Cessnaan jo tottuneet merkkiuskolliset, ja toisaalta lentokoulut ja nuoret uudet lento-oppilaat, ensimmäiseksi omaksi koneeksi. Cessna ei ole lähtenyt kilpailemaan nopeiden kuitukoneiden kanssa vaan panostaa selvästi omiin perinteisiin arvoihinsa. Saman näkee isompien puolella Cessnan NGP-projektissa, yhtiö etenee siinäkin hitaasti kiiruhtaen.

 

Kaiken kaikkiaanhan uusia LSA-koneita on säännön kolmen ensimmäisen vuoden aikana USA:han tullut noin 900-1000 kpl. Mikä tietenkin on vasta pisara meressä olemassaolevaan konekantaan verrattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni tarkennus; ameriikan ihmemaassa saa LSA koneella IFRaa jos on PPL+IR Lupakirja ja kone on

varustettu IFR kelpoiseks seka mittareiden etta moottoin yms osalta jaon lapaissyt tieetyt testit.

 

Aika epareilua, taallahan ei ultraa saa ollenkaan lentaa pelkalla PPL:lla ja ei millaan kirjalla

edes yölla.

 

pian alkaa tuntua etta pitaisi hakeutua ameriikkaan ilmailupakolaiseksi.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiölle on tarjolla neljä ostajaehdokasta : Cirrus, Cessna, pääomasijoitusyhtiö Versa Capital Management Inc., ja Park Electrochemical Corp. Viimemainittu on komposiittituotteisiin lentokoneteollisuudelle erikoistunut yritys

 

planenews

 

Näiden lisäksi ostajaehdokkaana mainitaan myös viideskin yhtiö: Granger Whitelaw.

 

Huutokaupan suunniteltu päivämäärä on 27. marraskuuta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

European Microlight Federationin kautta saatujen tietojen mukaan uusien LSA-koneiden myynti USA:ssa on tänä vuonna ollut noin 50 konetta kuukaudessa. Tämä tarkoittanee valmiiden koneiden toimituksia. Tosin syyskuussa lukema tippui 27:ään, arvatenkin Skycatcherin tilaukset ovat vaikuttaneet tähän.

 

Kaiken kaikkiaanhan uusia LSA-koneita on säännön kolmen ensimmäisen vuoden aikana USA:han tullut noin 900-1000 kpl. Mikä tietenkin on vasta pisara meressä olemassaolevaan konekantaan verrattuna.

 

Metropolitan San Franciscon alueella, jossa asuu 7. 4 miljoonaa ihmistä eli 40% enemmän kuin Suomessa.

Alueella on päälle puolen tusinaa kenttää joilla jokaisella asustaa luokkaa 500 konetta eli sen verran kuin on koneita koko Suomessa.

Ihan arviona konetiheys on 4..6 kertainen Suomeen verrattuna. Lähin kenttä löytyy useimmiten kymmenen mailin säteellä

eikä puhettakaan että tunnin..puolentoista ajomatkan päässä kuten joku Porvoo.

 

Suomen noin 25 ultran vuosimyynti merkitsisi USA:n markkinoilla noin 1500 koneen vuosimyyntiä.

Ehkä täällä Euroopassa järjettömiin mennyt EASA:n  säätely on todellakin tappanut lähes kokonaan

moottorikonemarkkinat. Montakohan niistä neljästä viimevuonna maahantuodusta koneesta on edes uusia ?

Joka tapauksessa USA:n mittoihin skaalattuna se tekisi 240 moottorikonetta vuodessa.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiölle on tarjolla neljä ostajaehdokasta : Cirrus, Cessna, pääomasijoitusyhtiö Versa Capital Management Inc., ja Park Electrochemical Corp. Viimemainittu on komposiittituotteisiin lentokoneteollisuudelle erikoistunut yritys

 

planenews

Cirrrus ei aio tehdä tarjousta Columbia Aircraftista.

 

jets.ru

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessnan emoyhtiö Textron Aviation on päättänyt lopettaa Columbia 400n, eli uudelleennimetyn Cessna 400:n, eli uudelleennimetyn Cessna Corvalisin, eli uudelleennimetyn Cessna TTx:n valmistuksen. TTx-koneita myytiin viime vuonna vain 23 kpl.

Lainaa

Textron Aviation has now confirmed that it has discontinued the TTx, the often renamed high-performance single it acquired 10 years ago.

Lainaa

Cessna acquired the Columbia 400 program from Columbia Aircraft in 2007 as a foil for the rapidly expanding Cirrus Design. It renamed the aircraft the Cessna 400 and continued to build the aircraft in Bend, Oregon. In 2009, it closed the Bend plant but named the aircraft the Corvalis, after the neighboring town of Corvallis. The aircraft remained in limited production at Cessna’s Independence, Kansas, factory, but sales of the well-reviewed model have been weak. It sold 23 TTx models in 2017.

https://www.avweb.com/avwebflash/news/Textron-Confirms-TTx-Discontinued-Updated-230337-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään