Tatu Kantomaa

FAT32, mutta miten?

11 viestiä aiheessa

Eli siis... mulla olis musiikkia ulkoisella kovalevyllä ja sekä PC että MAC pitäisi pystyä lukemaan ja kirjoittamaan näitä filuja. Nyt ongelmana on ollut se että MAC lukee kyllä NTFS levyä muttei osaa kirjoittaa siihen. Olenko oikeassa että jos formation levyn FAT32 muotoon niin molemmat pystyvät lukemaan ja kirjoittamaan tiedostoja ilman ongelmia?

Vaan sitten tuleekin se vallan mainio juttu.... WindowsXP ei pysty formatoimaan levyjä enää FAT32 formaattiin.  >:( Mitäs nyt tehdään? Ei kai minun pidä ostaa jotain ohjelmaa tätä varten? Jos pitää niin onko sellaista mistä on sitten jotain muutakin hyötyä tulevaisuudessa. Kallista studio-aikaa säästääkseni tekisin tämän kaiken kotona valmiiksi jos vain mahdollista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaan sitten tuleekin se vallan mainio juttu.... WindowsXP ei pysty formatoimaan levyjä enää FAT32 formaattiin.  >:( Mitäs nyt tehdään? Ei kai minun pidä ostaa jotain ohjelmaa tätä varten? Jos pitää niin onko sellaista mistä on sitten jotain muutakin hyötyä tulevaisuudessa. Kallista studio-aikaa säästääkseni tekisin tämän kaiken kotona valmiiksi jos vain mahdollista.

Vanhoilla käynnistyslevykkeillä ainakin pystyy formatoimaan noita vielä FAT32:si, tosin tiedot menevät levyltä silloin.

Tässä noita käynnistyslevyjä http://www.bootdisk.com/

[edit] jaajaa olikin ulkoinen levy kyseessä, eipä taida usb väylän kautta onnistua forkkaus kun ei noi kivikautiset ohjelmat tunnista niitä oikein :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole koskaan tarvinnut FAT32-levyä, mutta onnistuisiko komentoriviltä? format <levytunnus>: /fs:FAT32

Senhän voi myös graaffisella puolella valita jos sillä formatoi eli klikkaa rotan kakkosnapilla levyä resulssiens hallinnassa ja sieltä valitsee tiedostojärjestelmäksi FAT32 :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Senhän voi myös graaffisella puolella valita jos sillä formatoi eli klikkaa rotan kakkosnapilla levyä resulssiens hallinnassa ja sieltä valitsee tiedostojärjestelmäksi FAT32 :)

Ihmettelin myös tuota väitettä ettei XP formatoi FAT32:lle. Ainakin XP Pro:n asennuksessa saa valittua NTFS/FAT32.

--

Ari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihmettelin myös tuota väitettä ettei XP formatoi FAT32:lle. Ainakin XP Pro:n asennuksessa saa valittua NTFS/FAT32.

En olekaan asentamassa Windowsia. Vaan siis kyseessä on ihan vain ulkoinen kovalevy ja formatointi pitäisi onnistua ihan Windowsissa, mutta  WinXP ei ainakaan minulla anna mahdollisuutta formatoida FAT32 muotoon. Komentoriviä en ihan nyt justiin pysty kokeilemaan mutta hiirellä ei saa tehtyä mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En olekaan asentamassa Windowsia. Vaan siis kyseessä on ihan vain ulkoinen kovalevy ja formatointi pitäisi onnistua ihan Windowsissa, mutta  WinXP ei ainakaan minulla anna mahdollisuutta formatoida FAT32 muotoon. Komentoriviä en ihan nyt justiin pysty kokeilemaan mutta hiirellä ei saa tehtyä mitään.

Tarkoitinkin, että XP: pitäisi kyllä osata formatoida FAT32:lle. En itsekään saanut 160Gt osiotani formatoitua FAT32:lle ja siitä mieleeni juontuikin, että olikos sillä joku levyn kokoraja? Ei tainnut kuitenkaan olla.

muoks:

Googlasin lisää ja sain tukea tuolle kokoraja-ajatukselleni eräältä foorumilta:

http://www.velocityreviews.com/forums/t225173-changing-file-from-ntfs-to-fat32.html

XP *cannot* create a fat32 partition larger than 32 gigs!

muoks2:

Äh, Hannu oli nopeampi..

--

Ari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisikohan tuossa olla takana se että FAT32 maksimi osiokoko on jotain 32 gigaa ja XP ei anna sen isompia osioita alustaa tietenkään fatiksi. Voisit kokeilla osioida levylle alle 32 gigan osion ja sitten kokeilla alustaa fatiksi. Osioiden kokoa pääset muuttelemaan kun menet control paneliin, sieltä Administrative tools ja sieltä Disk management.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai siinä on absoluuttinen raja noin pieni? Minä luulin että menee isompikin, kun vaan tekee isoja varausyksiköitä. Sepä se sitten, pitää pilkkoa pieniksi osioiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo XP:n rajoitus on keinotekoinen. Taustalla on ilmeisesti ajatus että isoilla osioilla ntfs on järkevämpi, kuten varmaan yleensä onkin.

Mutta miksi mennä perse edellä puuhun kun ei ole pakko? Alusta se levy sillä omenakoneella FAT32 muotoon. Uskon että toimii koska minulla on ulkoinen 160Gt FAT32 levy ja se toimii XP:ssä (alustin linuxissa).

Toisaalta ainakin linuxille on saatavilla ntfs-3g, jolla onnistuu ntfs-osioiden luku- ja kirjoitus, ehkä sen saisi myös macille. Levytilaa säästyisi näet ntfs:n käytöllä, ainakin jos levylle tulee paljon pieniä tiedostoja.

Ps. Kyllä sen saa macillekin, googlaa vaikka ntfs-3g mac  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo XP:n rajoitus on keinotekoinen. Taustalla on ilmeisesti ajatus että isoilla osioilla ntfs on järkevämpi, kuten varmaan yleensä onkin.

Mutta miksi mennä perse edellä puuhun kun ei ole pakko? Alusta se levy sillä omenakoneella FAT32 muotoon. Uskon että toimii koska minulla on ulkoinen 160Gt FAT32 levy ja se toimii XP:ssä (alustin linuxissa).

Jep, näin se on. Joku WinXP kikkailu että muka isompi osio ei onnistu.

Kuten jo sanoin niin en viitsisi alkaa sählätä studiossa tällä formatointi-asialla... kopioida filut formatoinnin jälkeen toiselle levylle... jne. Studio-tunti maksaa 100 euroa.  ;)

Mutta joo... tapaan varmaan huomenna yhden tyypin joka toivottavasti pystyy formatoimaan tuon levyn mulle omppu-koneella, se tosiaan näyttää kaikkein järkevimmältä ratkaisulta kun Windowsista ei ole tällaiseen hommaan.  :P

Kiitokset vastanneille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään