Torsten Kihlman

SUV-virttä ja muuta autohöpinää (OLI: Autokuvia!)

84 viestiä aiheessa

Niin, eikös tämä voisi siirtää jonkin sopivamman topicin alle ?

Hirvee vaiva, ei jaksa :P EDIT: Ja tässähän sitä sitten ollaan ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Kunnon autoon"... Kuule jos sulla olisi sen verran rahaa, että saisit kunnon auton. Mitä ylipäätään tekisit sillä? (no ajaisit..). Ei esimerkiksi mistään Porschesta ole juuri iloa, kun sitä ei pääsee minnekään kunnolla revittelemään. Toista se olisi vaikka Saksassa.. Löytyy autobahnit ja Nürburingit. 8)

Kyllä suomessakin radalle pääsee. Ihan yksityisenä tai sitten ratapäivien yhteydessä. Kyse on vain siitä onko halua vai ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi ihmeessä Suomessa pitää ostaa ja kuolata urheiluautojen perään ? Niillä ei saa ajaa lujaa normaaliajossa (>99,9% ajosta), kiihdytykset liikennevaloissa päättyvät odottamiseen seuraavissa, eikä niillä voi edes kuljettaa tavaraa. Puhumattakaan talviajosta.

Tämä vuodatukseni protestina SUV-autojen arvostelulle, joilla sentään on kohtuullisen hyvät ominaisuudet edellisiin verrattuna, eikä hintakaan ole läheskään yhtä paha.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja varmasti 99,9% markkinoilla olevista autoista kulkee sen verran mitä saakin.

Mikäli ymmärsin oikein, kyse oli sarkasmista ? Nykyiset autot kulkevat toki lujempaa, mutta miksi ostaa autoa, joka kulkee 300 km/h ja kiihtyy 0-100 viidessä sekunnissa, kun vähemmälläkin saa jo sakkoja ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni oleellisin kysymys kuuluu, onko kaupunkimaasturi ympäristörikos?

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseäni kiinnostaisi kuulla kommenttia tuosta Porsche Chayennesta.

Yepp, no maastoon en koeajolla sillä kyllä kerennyt. Noh, alussa oli ensin pallo vähän hukassa kun en tiennyt että Porschessa on virtalukko ratin vasemmalla puolella ( ;D). Ainoa ongelma jonka huomasin koko ajosoritukseni aikana oli että auton penkit olivat todella epämukavat (minulle), sillä istuin oli aivan liian kapea reisitukien kohdalla jolloin ajoin reidet reisitukien päällä mikä tietenkään ei ollut kovin mukavaa, tämä vaikka itse olen aika pienikokoinen. Istuimet olivat siis standardit. Kauppias sanoi että lisävarusteena saatavat sport -istuimet ovat vielä kapeammat ( ???).

Sisätiloiltaan Porsche oli suurehkon farmariauton kokoluokkaa. Ei tosin tarpeeksi iso 7 -istuimelle niinkuin monet muista tämän luokan ajokeista. Mutta jos tilaa kunnolla tarvitsee seitsemälle, on parhaat vaihtoehdot Volvo XC90 tai Audi Q7.

Koejamani versio oli siis Cayenne Tiptronic S, joka on siis varustettu lisävarusteena saatavalla tiptronic automaatti -lootalla. Cayennessä on vakiona manuaalivaihteet (!). Ajo oli todella mukavaa ja vaihdoit sujuivat todella pehmeästi ja ohjaus oli nautittavan tarkkaa. Auto vääntä todella hyvin kaikilla kierrosluvuilla ja todella lähtee kun käskee, vaikka ajamani yksilö oli siis vain 3,6l V6 bensakoneella ja auto taipui mutkiin todella hyvin vaikka onkin valtava. Cayennen ajo-ominaisuudet ovat yhdet parhaista koskaan koekmistani (henkilöautot mukaanlukien).

Cayenne on kallein sen luokassa, mutta vain marginaalisesti, ja koska se on Porsche, jälleenmyyntiarvo säilyy parhaiten.

Tosin se on myös bensasyöpöin. Kaikki muut SUV:it saa suht taloudellisilla dieseleillä, mutta cayennen pienin moottori on 12L/100km kuluttava 3,6l V6 bensakone 100litran tankilla. Porschen saa tosin muita selvästi nopeammin kokoonpanolinjalta kotipihalle.

Kuten sanoin, koeajo ei ollut tuolla kertaa kovin pitkä, (toinen voi tosin tulla vielä kyseeseen jos siihensuuntan päädytään) joten maaston ei menty, mutta kaikkien lukemieni arvostelujen perusteella se ei ole yhtään sen huonompi sieläkään.

Toivottavasti saatte jotain selkoa kun tässä väsyneenä yrittää muistella ;)

Kysykää pois jos jokin jäin epäselväksi, kun en varmasti muistanut tähän kaikkea kirjoittaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni oleellisin kysymys kuuluu, onko kaupunkimaasturi ympäristörikos?

/Hannu

Miksi olisi ? Pitääkö samalla perusteella myös lentoliikenne lakkauttaa ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi olisi ? Pitääkö samalla perusteella myös lentoliikenne lakkauttaa ?

Kaupunkimaasturille on vaihtoehto, lentokoneelle ei.

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri näin. Eli oli auto lähes mikä tahansa, niin kyllä sillä motarilla pysyy muiden tahdissa.

Toki ymmärrän urheiluautojen visuaalisen viehätysvoiman (ja kikkelin kasvatuspotentiaalin), mutta sama koskee myös aiemmin arvosteltuja SUV:eja. Toinen tykkää niistä, toinen ei, toisella on varaa, toisella ei.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaupunkimaasturille on vaihtoehto, lentokoneelle ei.

/Hannu

Kertoisitko sitten, mikä minulle on vaihtoehtona, kun ajelen viikolla Helsingissä, viikonloppuisin ja lomalla täällä maalla huonolla tiellä. Talvella tiet auraamatta. Traktori ? Tokihan lentoliikenteelle on myös sitten vaihtoehto... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertoisitko sitten, mikä minulle on vaihtoehtona, kun ajelen viikolla Helsingissä, viikonloppuisin ja lomalla täällä maalla huonolla tiellä. Talvella tiet auraamatta. Traktori ? Tokihan lentoliikenteelle on myös sitten vaihtoehto... :P

Yritän muistaa tuon selityksen, kun ilmastonmuutos tuhoaa planeettamme.

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritän muistaa tuon selityksen, kun ilmastonmuutos tuhoaa planeettamme.

/Hannu

Aika pieni on tuo osuus, joka SUV-autojen pakoputkista tupruaa. Samantien voisi lakkauttaa lentoliikenteen, kuorma-autoilun, rekkakuljetukset ja lopuksi linja-autot. Oman autoni CO2-päästöt ovat luokkaa 216g/km, eli matkalla Helsingistä Turkuun päästelen koknaista 430 g hiilidioksidia ilmakehään. Keskiverto lehmä piereskelee päivässä enemmän.

Arttu

Muokkaus// Tuossa lehmän päästöjä (tosin laskettu metaanina):

It has been estimated that 9 to 12% of the energy that a cow consumes is turned to methane that is released either through flatulence or burping (Radford, 2001). A huge number of factors affect methane emission, including diet, barn conditions and whether the cow is lactating, but an average cow in a barn produce 542 liters of methane a day, and 600 liters when out in a field (Adam, 2000).

Mieti sitä, kun seuraavaksi ostat maitoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika pieni on tuo osuus, joka SUV-autojen pakoputkista tupruaa. Samantien voisi lakkauttaa lentoliikenteen, kuorma-autoilun, rekkakuljetukset ja lopuksi linja-autot. Oman autoni CO2-päästöt ovat luokkaa 216g/km, eli matkalla Helsingistä Turkuun päästelen koknaista 430 g hiilidioksidia ilmakehään. Keskiverto lehmä piereskelee päivässä enemmän.

Arttu

Muokkaus// Tuossa lehmän päästöjä (tosin laskettu metaanina):

It has been estimated that 9 to 12% of the energy that a cow consumes is turned to methane that is released either through flatulence or burping (Radford, 2001). A huge number of factors affect methane emission, including diet, barn conditions and whether the cow is lactating, but an average cow in a barn produce 542 liters of methane a day, and 600 liters when out in a field (Adam, 2000).

Mieti sitä, kun seuraavaksi ostat maitoa.

Hoksasitko että tuo oli autosi tuottama hiilidioksidimäärä oli per kilometri eikä per 100km? Jos matkaa on esim. 200km, tuottaa se jo yli 40kg hiilidioksidia. Lehmän tuottamat 600l ovat kuitenkin alle puoli kiloa.

Toisaalta kuitenkin sinä selvästikkin tarvitsevin SUVin.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hoksasitko että tuo oli autosi tuottama hiilidioksidimäärä oli per kilometri eikä per 100km? Jos matkaa on esim. 200km, tuottaa se jo yli 40kg hiilidioksidia. Lehmän tuottamat 600l ovat kuitenkin alle puoli kiloa.

Toisaalta kuitenkin sinä selvästikkin tarvitsevin SUVin.

Hannu

Ah, olet oikeassa. Pilkkuvirhe. :-[ Anyway, pikku SUVini on kuitenkin varsin pieni osa ilmaston lämpenemisen palapelissä. Tarvitsen sitä, ja olen tyytyväinen nykyiseen elämääni SUVin kanssa. Jos ostaisin pienemmän auton, päästelisin vähemmän, mutta joisin vastikkeksi enemmän maitoa ja söisin pihviä yleisen ketutuksen kompensoimiseksi. :P

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Anyway, pikku SUVini on kuitenkin varsin pieni osa ilmaston lämpenemisen palapelissä.

Nyt minä ymmärrän, miksi ihmiset niitä ostaa. Kun tarpeeksi monella on sellainen, ilmastonlämpeneminen kiihtyy ja kohta ei sitten enää olekkaan lunta. Sen jälkeen kaikki voi ajella huoletta vähemmän kuluttavilla/päästävillä autoilla ;D

Tarpeeksi moni kun Suvia ajelee, reikä vaan venyy ;D  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt minä ymmärrän, miksi ihmiset niitä ostaa. Kun tarpeeksi monella on sellainen, ilmastonlämpeneminen kiihtyy ja kohta ei sitten enää olekkaan lunta. Sen jälkeen kaikki voi ajella huoletta vähemmän kuluttavilla/päästävillä autoilla ;D

Juuri niin ! ;D Kuka muka lunta (tai räntää) tänne Etelä-Suomeen muka kaipaa... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy pitää huoli, että kukaan muu ei pääse kokeilee... 8)

Ja asiaan. Mä olin jokin aika sitten näitä Sports Utility Vehicleitä vastaan, mutta nykyään alan jo sulattamaan niitä, kun kuulee tarpeeksi hyviä perusteluita/arvosteluita. Ajokokemusta ei ole kuin yhdestä ja oikeasta SUV:sta, UAZista niin ei voi tietää minkälaisia ne on. Mutta näemmä kelpo pelejä.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä muuten juonna juurensa kilpa-autoilutoiminnasta (Le Mans), ennenvanhaan kun kuskit juoksivat autoihin lähtösuoralla niin virtalukko oli ohjauspylvään vasemmalla puolella käynnistämisen nopeuttamiseksi...?

Kyllä, juuri siksi.

Ja mitä väliä päästöillä? Kaikki meistä ovat mullan alla ennenkuin maapallo autoilun päästöistä tuhoutuu. Vai voiko joku vakavalla namalla väittää että oikeasti välittää siitä mitä esim. 80 vuoden päästä tapahtuu? (jolloin olet itse kuollut)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä, juuri siksi.

Ja mitä väliä päästöillä? Kaikki meistä ovat mullan alla ennenkuin maapallo autoilun päästöistä tuhoutuu. Vai voiko joku vakavalla namalla väittää että oikeasti välittää siitä mitä esim. 80 vuoden päästä tapahtuu? (jolloin olet itse kuollut)

Lapsille ja lapsenlapsille jää huono perintö...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika vähän toi on verrattuna esim isompiin farmareihin. 200 g/km paikkeille nekin menee.

Hannulle voisi heittää kysymyksen, että paljonkos sinun autosi tuottaa hiilidioksidia? Minulla tuottaa 213 g/km eikä ole SUVi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseäni ihmetyttää miksi tämä ilmastorikollisena pitäminen kohdistuu juuri SUV:lla ajaviin?

Jossain jenkkilässä ymmärrän kun autot ovat yleensä raskaita ja omaavat polttoaineelle ahneen bensakoneen. Niitä on meillä vain marginaalinen määrä.

Suurin osa täällä liikkuvista katumaasturesta saastuttavat aika tarkkaan sen mitä muutkin keskiluokan autot.

Itselleni merkkaa toki auton valinnassa ympäristöarvot ja onneksi teollisuus vastaa myös huutoon, sillä koko ajan pukkaa entistä enemmän ympäristöystävällisempiä koneita jotka ovat myös tehokkaita. Eu-direktiivit kyllä pitävät valmistajat vanhalla mantereella siinä mielessä ruodussa. Ja ne jotka aajavat siillä todellisilla "ökyillä" maksavat siitä kyllä sitten jatkossa veroakin päästöjen mukaan enemmän.

Artun CR-V:n suurin synti taitaa olla korimalli. Liikenteessä on vaikka kuinka paljon enemmän tehokkaampia ja saastuttavampia autoja mutta ilmeisesti ne eivät vain pistä silmään, ellei asoita tunteva osaa tarkkailla jotain pakoputkien määrää tai käyntiääniä. Itse koen että tämä katumaasturien morkkaus erityisinä saastuttajina on pitklti myös sitä että se on vaan helppoa. Sama kone jossain eri korissa onkin jo ihan ok, tai se ei herätä arvostelua.

Edit: Ja oma päästelee 150g/km

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos SUvit saastuttaa, niin kyllähän tollaset isot edustusautot, joissa on bensakattila saastuttaa ihan yhtälailla. Tänä päivänä kun diisselit on niin kehittyneitä mitä ne on, on aika turhaa johokin S-Mersuun hommata V12 pannu alle. En oikein ymmärrä, että miksi? Koska se Diisseli kuitenkin syö vähemmän ja parhaimmillaan maantiellä tarjoaa vielä enemmän sitä mukavuutta.

Sama koskee Suveja, miksi ihmeessä lähes 2000kg painoseen katumaasturiin pitää ottaa iso bensakone? Kun saatavissa on tehokkaita ja taloudellisia Diisseleitä jokaisella valmistajalla. Okei ei ehkä Cadillacilla, mutta näistä Euroista, jotka on suosittuja.

Onko kyse sitten diisseli verosta vai mistä imagollisestasiasta tässä, mene ja tiedä. Tuli vaan mieleen tämä seikka.

Ja jos nyt joku sanoo, että minä kannatan isolohkosia muskeliautoja, ne vasta saastuttaakin. Tottahan se on, kakkua ne syö mutta käyttötarkotus ja hankinta motiivi on aivan eri.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos nyt joku sanoo, että minä kannatan isolohkosia muskeliautoja, ne vasta saastuttaakin. Tottahan se on, kakkua ne syö mutta käyttötarkotus ja hankinta motiivi on aivan eri.

Mitä tarkoitat tuolla?

Näitä hankitaan käsittääkseni pitkälti juuri koneen takia, nautiskeluun, siinä missä ei-jenkkejäkin.

Ja kyllä niillä isolohkoillakin ajetaan ihan normaaliajoa. Päivitäin niitä tapaa liikenteessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos SUvit saastuttaa, niin kyllähän tollaset isot edustusautot, joissa on bensakattila saastuttaa ihan yhtälailla. Tänä päivänä kun diisselit on niin kehittyneitä mitä ne on, on aika turhaa johokin S-Mersuun hommata V12 pannu alle. En oikein ymmärrä, että miksi? Koska se Diisseli kuitenkin syö vähemmän ja parhaimmillaan maantiellä tarjoaa vielä enemmän sitä mukavuutta.

Sama koskee Suveja, miksi ihmeessä lähes 2000kg painoseen katumaasturiin pitää ottaa iso bensakone? Kun saatavissa on tehokkaita ja taloudellisia Diisseleitä jokaisella valmistajalla. Okei ei ehkä Cadillacilla, mutta näistä Euroista, jotka on suosittuja.

Onko kyse sitten diisseli verosta vai mistä imagollisestasiasta tässä, mene ja tiedä. Tuli vaan mieleen tämä seikka.

No miksei laittais, jos se ei ole liian kallista ajella.

Itse olen tässä seuraavan auton hankintaa pähkäilly ja todennäköisesti se tulee olemaan 740ia bemari, elikkä 4.4l v8 ja tietysti bensalla.

Senkus sitten syyttelette meikäläistä ilmastonmuutoksesta, mutta meikäläisen henkilöauto ajokilometrit on sen verran vähäiset,että ihan sama mikä pannu siellä keulilla hörisee.

Ite vain tykkään v8 koneen väännöstä/tehosta ja ennenkaikkea niistä äänistä  8)

Henri se tuossa ylenpänä sanoikin jo...halutaan nauttia siitä ajamisesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti taas näitä saksasta tuotuja, raiskattuja bemareita..ja ehkä yksi yleisimmistä malleista..

Mutta omapahan on valintasi.. =) Itse toisin jonkun Audi S8:n tms.

Bemari on saksasssa raiskattu, mutta audi ei...hmm...miksikähän se olis näin?

Joopasen joo bemarissa pysyn,vaikka ei varmasti huono auto ole tuollainen S8

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään