Kirjoitettu Syyskuu 25, 2007 Malmin lennonjohdossa aloitetaan yt-neuvottelut Julkaistu: 23:01 Jyri Raivio helsingin sanomat Suomen lentoasemia operoiva ilmailulaitos Finavia on aloittamassa yhteistoimintaneuvotteluja Helsinki-Malmin lentoasemalla. Neuvottelut maan vilkkaimmalla yleisilmailun lentoasemalla alkavat ensi maanantaina. Kutsussa neuvottelujen aiheeksi ilmoitetaan "Helsinki-Malmin lentoaseman lähilennonjohdon kehittäminen ja nykyisin Helsinki-Vantaalta johdetun lennonjohtotoiminnan mahdollinen uusi organisointi Helsinki-Malmin lentoasemalla." Kutsukirjeen allekirjoittanut apulaisjohtaja Pertti Savisalo on vaivautunut, kun häneltä kysyy, mitä tämä käytännössä tarkoittaa. Hän ei halua kertoa yksityiskohtia, koska niistä on tarkoitus kertoa työntekijöillekin vasta ensimmäisessä kokouksessa. Sen sijaan hän kertoo selkeästi, mitä kutsu ei tarkoita: "Tässä ei ole kysymys henkilöstön vähentämisestä." Hänen mukaansa kysymys ei myöskään ole Malmin aukioloaikojen lyhentämisestä. Lennonjohto on nykyisin auki arkisin 12 tuntia, lauantaisin 9,5 ja sunnuntaisin kymmenen tuntia. Muina aikoina Malmi on niin kutsuttu korpikenttä, jolla ei tarjota lennonjohtopalvelua. Malmia ei muutenkaan olla Savisalon mukaan ajamassa alas, vaikka kenttä tuottaa Finavialle tappiota ja sen siirtämistä Porvoon Backakseen suunnitellaan. Yt-prosessin tarkoituksena on lähinnä yhdenmukaistaa lennonjohdon sisäistä työjärjestystä ja työtapoja. Malmilla työskentelee 4–6 lennonjohtajaa, joista osalla on kelpuutus myös naapurilennonjohtoon Helsinki-Vantaalle. Kaikki kuuluvat Suomen lennonjohtajien yhdistykseen SLJY:hin, jonka puheenjohtaja Sami Fabritius on tietämätön yt-prosessin tavoitteista. "Voi olla, että Vantaan ja Malmin lennonjohtoja ollaan jälleen kokonaan eriyttämässä. Ainahan yt-prosessin takana on jonkinlaisia säästötavoitteita", Fabritius sanoo. "Toivottavasti Finavia pitää sanansa eikä henkilöstöä vähennetä tai aukioloja supisteta". Lähde: HS.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 25, 2007 Toisin kuin yleisesti YT-neuvotteluista käsitetään, kyseessä voi olla lain mukainen työnantajan ja työntekijöiden välinen neuvottelu esim. organisaation tai toimintatapojen muuttuessa. Ehkäpä kyseessä on sen uuden GPS-pohjaisen mittarilähestymisjärjestelmän käyttöönotto? Okei okei.. Miksikähän noin pienessä porukassa edes YT-neuvotellaan, lakihan vaatii sen vain jos asia koskee tiettyä henkilömäärää (olikohan yli 10 henkeä isoissa firmoissa ja vain yli 30 hengen firmoissa yleensäkään (vai joko se muuttui 20:n..). t. Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 25, 2007 Suomessa YT-neuvottelusta on tullut sellainen peikko, että aina kun on yyteet niin potkitaan porukkaa pellolle. Näinhän se ei kuitenkaan oikeasti ole vaan YT-laki on paljon muutakin kun irtisanomisia, kuten vuoropuhelua työnantajan ja työntekijän välillä työtehtävistä, työoloista ja työntekijöiden asemasta yrityksessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2007 Miksikähän noin pienessä porukassa edes YT-neuvotellaan, lakihan vaatii sen vain jos asia koskee tiettyä henkilömäärää (olikohan yli 10 henkeä isoissa firmoissa ja vain yli 30 hengen firmoissa yleensäkään (vai joko se muuttui 20:n..). t. Timo 20 hlö 1.7.2007 lähtien lähde: Finlex Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2007 Ihmetyttää, kun Malmin kenttää käytetään lennonjohtajien koulutuskenttänä ja silti ... Ihan witsinä uudeksi automaattiseksi toimintamalliksi: kun maassa oleva kone painaa tangenttia, tulee nauhalta "selvä lähtöön" ja kun ilmassa oleva kone painaa kaksi kertaa tangenttia, tulee nauhalta; "selvä laskuun". Johan olis halpaa. Mä ainakin painaisin tangenttia yhtenään platalla, vaikken lähtis mihinkään. Olis ainaski hauskaa Aktionia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2007 Ostetaan Malmin kenttä Eurolla, jos kerta on niiin tappiollinen. 8) Ihmetyttää, kun Malmin kenttää käytetään lennonjohtajien koulutuskenttänä ja silti ... Ihan witsinä uudeksi automaattiseksi toimintamalliksi: kun maassa oleva kone painaa tangenttia, tulee nauhalta "selvä lähtöön" ja kun ilmassa oleva kone painaa kaksi kertaa tangenttia, tulee nauhalta; "selvä laskuun". Johan olis halpaa. Mä ainakin painaisin tangenttia yhtenään platalla, vaikken lähtis mihinkään. Olis ainaski hauskaa Aktionia Taatusti menisi nauha jumiin . -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2007 Taatusti menisi nauha jumiin . -Jukka Arvottais uusi nauha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2007 Julkaistu 02.10.2007 Helsingin Sanomat Malmin lentoasemalla käynnistettiin maanantaina yhteistoimintamenettely, jonka tarkoituksena on erottaa pääkaupunkiseudun kahden lentoaseman lennonjohdot toisistaan. Tähän saakka Malmin lennonjohto on toiminut Helsinki-Vantaan alaisuudessa ja osa lennonjohtajista on työskennellyt vuoroon kummallakin kentällä. Työnantajan eli Finavian mukaan Malmi saa jatkossa "omat" lennonjohtajansa ja heidän tarvitsemansa resurssit. Lentoaseman toimintaan muutoksella ei ole merkitystä. Lähde HS.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2007 Ja nämä omat lennonjohtajat onkin sitten helppo siirtää Porvooseen kun se aika tulee... Olisko yt-neuvottelumenettelyn takana juuri se, että Malmin lennonjohtajat ovat osa isompaa ryhmää, jonka koko ylittää varmasti tuon 20 ihmisen rajan? Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla