Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2014 Yksityinen kiinalainen yhtiö O-Bay Aircraft on sopinut ostavansa peräti 100 Sukhoi Superjettiä. Yhtiö aikoo myös aloittaa koneiden kokoamisen ja osien vamistamisen Kiinassa yhteistyössä Sukhoin ja kahden kiinalaisen yhtiön kanssa. O-Bay Aircraft aikoo myös perustaa lentoyhtiön. O-Bay Aircraft, a privately owned Chinese firm based in Henan province, has signed a USD$3.5 billion deal with Russia's Sukhoi Civil Aircraft to buy 100 SSJ-100 regional jets, a Chinese executive said on Tuesday. O-Bay Aircraft also plans to manufacture SSJ-100 jets in partnership with Sukhoi and two Chinese companies in Zhengzhou city, Henan province, said the executive, who declined to be named. "We are still in detailed discussions with Sukhoi for the China assembly plant which would be up and running by 2018. Part of the 100 jets would be manufactured in the China plant," the executive told Reuters news agency, without disclosing financial details of the plant. O-Bay Aircraft, the executive said, has conducted a detailed study about the growth potential of the Chinese market. It will set up an airline company flying the SSJ-100 jets and sell the jets to other Chinese carriers in the future. http://news.airwise.com/story/view/1395753461.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 23, 2014 Venäläinen UTair-Express-lentoyhtiö, jolla on tilauksessa kuusi Superjettiä, saa niistä vuoden loppuun mennessä käyttöönsä vain yhden, koska länsimaiden venäläisille pankeille asettamat sanktiot vaikeuttavat venäläisten leasingyhtiöiden lainansaantia ulkomailta ja siten konekaupan rahoitusta. http://www.ch-aviation.com/portal/news/31344-sanctions-to-blame-for-delays-in-delivery-of-utairs-ssj-100s Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2015 Venäläinen leasingyhtiö STLC (State Transport Leasing Co.) tilaa 32 Sukhoi Superjet satasta, ja lisäksi yhtiöllä on optiot 28:aan lisäkoneeseen. Koneista 25 kpl saattaa päätyä venäläiselle Yamal Airlines-lentoyhtiölle, jonka kanssa on solmittu leasingsopimus, vaikkei sitä yksityiskohtaa ole erikseen mainittu. Russian leasing company State Transport Leasing Co. has signed a firm order for 32 Sukhoi Civil Aircraft Sukhoi Superjet 100 (SSJ100) aircraft. STLC, which made the announcement Aug. 26 at the MAKS Air Show in Moscow, also placed options on a further 28 SSJ100s. And the company signed an agreement with Russia’s Yamal Airlines to lease 25 SSJ100s to the carrier. http://atwonline.com/aircraft-engines/russia-s-stlc-orders-32-ssj100s-lease-25-jets-yamal Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2016 Islannin Keflavikissa laskukierroksia varhain aamulla harjoittelemassa ollut SSJ100 on tehnyt mahalaskun ja ajautunut ulos kiitotieltä. Islanninkielisen uutisen englanniksi käännetystä tekstistä on vähän vaikea sanoa, jäivätkö kaikki telineet sisään vai mahdollisesti vain toisen puolen telineet, todennäköisesti kuitenkin kaikki. Kone on ilmeisesti tehtaan oma ja harjoitellut Islannissa muutaman päivän. Ainakin yksi miehistön jäsen on viety sairaalaan, vammat eivät vakavia. http://translate.google.com/translate?sl=is&tl=en&js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.mbl.is%2Ffrettir%2Finnlent%2F2013%2F07%2F21%2Fvel_brotlenti_a_keflavikurflugvelli%2F&act=url Superjetin koelento-ohjelman tiukan aikataulun vuoksi väsynyt lentäjä teki virheen harjoiteltaessa goaround-tilanteita silloin, kun toisesta moottorista on otettu tehot pois. Simppelisti selostettuna pilotti lisäsi tehoa väärää tehovipua käyttäen ja käski samalla nostaa telineet ylös huomaten erehdyksensä vasta, kun oli liian myöhäistä ja kone rysähti kiitotien pintaan. Flightglobalin artikkeli selostaa tapahtumaketjun tarkemmin. Icelandic investigators have concluded that a fatigued Sukhoi Superjet crew advanced the wrong throttle lever during a single-engined go-around test before the aircraft overran the runway. https://www.flightglobal.com/news/articles/fatigued-superjet-test-pilot-used-wrong-throttle-bef-423659/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2016 Thaimaan kuninkaalliset ilmavoimat on vastaanottanut kaksi SSJ:tä, jotka on sisustettu VIP-henkilöiden kuljetusta varten: The Royal Thai Air Force (Bangkok Don Mueang) has taken delivery of two SSJ 100-95SBJs - msn 95093 and 95095 - from Sukhoi Civil Aircraft (Moscow Ramenskoye) for use by top Thai officials as well as members of the country's High Command. http://www.ch-aviation.com/portal/news/47808-royal-thai-air-force-takes-delivery-of-maiden-superjets Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2016 Käynee Sukhoi Superjet uutisesta: http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-2000001224502.html Finnair aloittaa lennot Sukhoi Superjet -koneilla – syynä lentäjäpula. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2016 EASA on myöntänyt Superjetille hyväksynnän käyttää kapeita (jopa 30 m leveitä) kiitoteitä, joita Euroopassa löytyy mm. Firenzestä ja Lontoon City-kentältä. Lisäksi Superjetille pyritään saamaan hyväksyntä tehdä jyrkkiä lähestymisiä Lontoon City-kentälle, mikä edellyttää modifikaatioita siiven rakenteisiin, avioniikkaan ja ohjelmistoihin. Sukhoi’s Superjet 100 has secured European approval to operate from narrow runways down to a width of 30m (98ft). The airframer says the certification from the European Aviation Safety Agency is part of a strategy to increase the scope of the aircraft’s capabilities. Irish carrier CityJet, which recently put the type into operation its own fleet, had sought the approval, states Sukhoi. The airframer is also aiming to modify the Superjet to enable it to conduct operations to London City, which has a steep approach glideslope, by December 2017. Its upgrade will include changes to the wing’s mechanical structures, as well as avionics and system software. https://www.flightglobal.com/news/articles/superjet-enhanced-with-clearance-for-narrow-runways-428526/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 22, 2016 Aeroflot liisaa käyttöönsä 10 Superjettiä lisää. Sopimus Sperbank Leasing-yhtiön kanssa on tehty 12 vuoden ajaksi. Aeroflotilla on tällä hetkellä käytössä 29 Superjettiä. Aeroflot (SU, Moscow Sheremetyevo) has signed longterm leasing contracts with Sberbank Leasing covering ten SSJ 100-95s. According to state procurement documents seen by the RIA news agency, the duration of the leases is for 144 months each. http://www.ch-aviation.com/portal/news/48673-aeroflot-to-lease-ten-more-superjets-from-sberbank Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2016 Sukhoi suunnittelee pidennettyä Superjet-versiota, johon mahtuisi 120 istuinpaikkaa 98:n sijasta. Runkoa pidennettäisiin keskikohdalta, minkä lisäksi tarvittaisiin isommat siivet. Uusi versio olisi valmis markkinoille vuonna 2020. Sukhoi Civil Aircraft plans to offer a 120-seat version of the Superjet (SSJ) by stretching the center of the fuselage and using larger wings. The Russian manufacturer will begin marketing the new derivative next year, with an entry into service target of the beginning of 2020. http://atwonline.com/airframes/sukhoi-plans-120-seat-ssj-stretch Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 26, 2016 Venäjän ilmailuviranomainen on määrännyt Sukhoi Superjet koneet maahan, koska tarkastuksissa on löydetty yhdestä koneesta rasitusvaurioita, jotka on tavallisempia paljon iäkkäämmissä koneissa. http://www.rferl.org/a/russia-sukhoi-superjet-100-grounded/28195647.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2016 Sukhoi Civil Aircraft (SCA) ja operaattorit ovat tarkastaneet kaikkien SuperJet SSJ-100 -koneiden vakaajat viranomaisvaatimusten mukaisesti. Selvitysten aikana löydökset varmistuivat koskemaan vain yhtä konetta ja lennot jatkuvat normaalisti. lentoposti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2017 Aeroflot haastanut Suhoin oikeuteen: https://realrussiatoday.com/2017/05/26/aeroflot-sues-manufacturer-of-sukhoi-superjet-for-10-million/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2017 Aeroflot on sopinut uudesta sitovasta tilauksesta, joka käsittää 20 Superjettiä. Toimitusten tapahduttua Aeroflotin laivastossa tulee olemaan yht. 50 Superjettiä. Lainaa Aeroflot has a signed a firm contract for 20 Sukhoi Superjet 100 aircraft, adding to a previous order. The firm order follows a Memorandum of Understanding between the two parties signed in January 2015. Aeroflot already has 30 Superjet 100s in service on domestic and regional routes. The confirmed order will bring its fleet total to 50. http://news.airwise.com/story/aeroflot-orders-20-additional-superjet-100s Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2017 Uusi venäläinen lentoyhtiö Azimuth Airline on aloittanut toimintansa Superjet-kalustolla. Yhtiön kotipaikka on Rostov-on-Don eli suomeksi Donin Rostov. Ensimmäinen lento Moskovaan oli uutisen mukaan 100 % täynnä. Vuoden 2018 loppuun mennessä Azimuthille tulee kahdeksan Superjettiä, jotka yhtiö leasingvuokraa valtiolliselta State Transport Leasing Companyltä. http://atwonline.com/airports-routes/azimuth-airline-s-first-ssj100-flight-hits-100-load-factor https://en.wikipedia.org/wiki/Azimuth_(airline) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 26, 2018 Venäläinen S7 Group on allekirjoittanut aiesopimuksen pienemmästä noin 75 -paikkaisesta Superjet -konemallista, alustavalta nimeltään Superjet 75 tai SSJ75. Aiesopimuksen mukaiseen toimitukseen sisältyisi 50 konetta ja lisäksi 25 optiota. Aiesopimus allekirjoitettiin Eurasia Airshown yhteydessä Antalyassa. Toimitukset alkaisivat suunnitelman mukaan vuonna 2022. https://www.flightglobal.com/news/articles/russias-s7-confirms-interest-in-up-to-75-shrink-sup-448059/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 13, 2018 Välttääkseen amerikkalaisten osien käytön Superjeteissä, ja samalla välttääkseen USA:n asettamat sanktiot, Sukhoi suunnittelee nyt "venäläistettyä" Superjet-versiota, jota voitaisiin myydä Iraniin. Tyyppinimeksi voi tulla esim. SSJ100R. Lainaa Two months before Farnborough 2018, Sukhoi Civil Aircraft (SCAC) announced a new version of the Superjet with a suffix “R” attached, the SSJ100R. It would differ from the factory standard in having less foreign content, presumably on account of the unavailability of U.S.-made components and those carrying traces of critical American technologies. In addition to replacing the Honeywell auxiliary power unit with a Russian-made unit from Aerosyla, changes would apply to certain hydraulic, electrical, avionics, and interior items. Most of the suitable substitutes to the U.S. components in the Superjet have been validated during flight trials on the Irkut MC-21 next-generation narrowbody jet. SCAC CEO Alexander Roubstov explained that the reason behind introducing the R version is to reduce the foreign content by 10 to 15 percent. This matches an estimate for the U.S. content. With the latter taken out of the Superjet, SCAC would no longer need Washington’s permit to sell its products to Iranian airlines. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2018-07-13/re-imposed-us-sanctions-iran-gives-superjet-chance Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2018 05/12/2011 at 16.48, Tommi Kaukonen kirjoitti: Venäläisen lentoyhtiö Aeroflotin matkustajalentokone Sukhoi Superjet-100 on suorittanut lennon matkalla Moskova-Oslo-Moskova ja siten avannut pään kyseisen konetyypin säännöllisille lennoille kansainvälisillä reiteillä. Kuinka pitkään Aeroflot on jo ehtinyt operoida osan Helsingin Moskovan lennoistaan SSJ:llä? Onko EFHK:lta muitakin SSJ-reittejä? Enpä äkkiä löytänyt foorumilta mainintaa siitä, että lennoille Helsingistä itään voi taas valita itärautaakin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 11, 2018 Aeroflot tilaa 100 Superjettiä lisää. Koneet toimitetaan vuosina 2019-2026. Lainaa Russian flag carrier Aeroflot has struck a deal covering a further 100 Sukhoi Superjet regional airliners, scheduled to join its fleet between 2019 and 2026. Disclosing the agreement, Sukhoi Civil Aircraft (SCAC) says the jets will adhere to a two-class layout, with 12 seats in business class and 75 in economy. https://www.flightglobal.com/news/articles/aeroflot-to-take-100-more-superjets-451796/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 5, 2018 Brussels airlines luopuu Superjet-kalustosta luotettavuusongelmien takia: https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/brussels-airlines/gradually-phasing-out-sukhoi-superjet-100s/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2018 Epämääräisessä maineessa edelleen oleva thaimaalainen Orient Thai Airlines ja thaimaalainen huoltoyritys ovat solmineet aiesopimuksen kuuden SSJ100-koneen tilaamisesta. Lainaa On December 27, 2018, the JSC “Sukhoi Civil Aircraft Company” signed the trilateral letter of intent (LOI) with Orient Thai Airlines Company Limited and Thai MRO company WishV, According to the terms of the agreement signed, there should be six SSJ100s delivered in 2019-2020, https://www.aviation24.be/airlines/thai-airlines/sukhoi-civil-aircraft-company-and-thai-kom-airlines-sign-loi-for-six-superjet-100s/ Orient Thain toiminta on välillä lakannut ja välillä maadoitettu. Wikipedian mukaan tällä hetkellä kaikki yhtiön koneet on varastoitu. https://en.wikipedia.org/wiki/Orient_Thai_Airlines Orient Thain tytäryhtiöllä One-Two-GO:lla oli vakava onnettomuus Phuketissa 11 vuotta sitten, josta tälläkin foorumilla keskusteltiin 3 sivun verran: https://en.wikipedia.org/wiki/One-Two-GO_Airlines_Flight_269 https://www.flightforum.fi/topic/12326-md-82-pudonnut-phuketissa/ ... mutta taas ollaan aloittelemassa lentotoimintaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 31, 2018 11/5/2018 at 14.24, Teo Pelho kirjoitti: Brussels airlines luopuu Superjet-kalustosta luotettavuusongelmien takia: https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/brussels-airlines/gradually-phasing-out-sukhoi-superjet-100s/ Brussels Airlinesin viimeinen lento Superjet-kalustolla tapahtuu 7. tammikuuta. Superjetit korvataan Air Nostrumin ja CityJetin yhtiestyssä lentämillä CRJ-900- ja CRJ-1000-koneilla. Lainaa Brussels Airlines is accelerating the phase-out of the Sukhoi SuperJet 100 aircraft wet-leased from CityJet. The last flight will indeed be operated on 7 January to and from Billund. Three SSJ100s are currently still flying for Brussels Airlines, Belgian airline’s livery: EI-FWA, EI-FWB and EI-FWF. The SuperJet 100s will be replaced by Bombardier CRJ-900 and CRJ-1000 operated by the Air Nostrum / CityJet joint venture, and possibly also by Adria Airways. https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/brussels-airlines/brussels-airlines-phases-out-the-sukhoi-superjet-100-on-7-january-2019/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 31, 2018 14 minutes ago, Ilkka Mäkelä said: Brussels Airlinesin viimeinen lento Superjet-kalustolla tapahtuu 7. tammikuuta. Superjetit korvataan Air Nostrumin ja CityJetin yhtiestyssä lentämillä CRJ-900- ja CRJ-1000-koneilla. https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/brussels-airlines/brussels-airlines-phases-out-the-sukhoi-superjet-100-on-7-january-2019/ Eikö olisi parempi korvata ne Cityjetin Sukhoikalustolla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 31, 2018 Ne ovat Cityjetin kalustoa olleet koko ajan Matkustin pari viikkoa sitten EI-FWA:lla Billundista Brysseliin ja ihan kiva kone se matkustajan kannalta oli. Mielenkiintoista nähdä, mitä Cityjet noille koneille keksii? Ainakin tuo yksi yksilö oli Cityjetin omissa väreissä, joten senhän voisi siirtää muille reiteille nopeastikin. Tai vaikka vuokrata jollekin kone- tai miehistöpulasta kärsivälle operaattorille Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 1, 2019 7/13/2018 at 16.55, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Välttääkseen amerikkalaisten osien käytön Superjeteissä, ja samalla välttääkseen USA:n asettamat sanktiot, Sukhoi suunnittelee nyt "venäläistettyä" Superjet-versiota, jota voitaisiin myydä Iraniin. Tyyppinimeksi voi tulla esim. SSJ100R. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2018-07-13/re-imposed-us-sanctions-iran-gives-superjet-chance Iran joutuu lykkäämään Superjettien hankintaa, koska koneiden valmistaja Sukhoi ei ole vielä(kään) saanut amerikkalaisten osien määrää koneessa supistettua alle 10 prosentin, joka on USA:n vientiluvan yläraja, eikä vientilupaa siis vielä ole saatu. Sukhoi jatkaa prosessia amerikkalaisten osien korvaamiseksi. Lainaa Plans to use Sukhoi Superjet 100 aircraft in Iranian airlines have been put on hold for now because the Russian planemaker has failed to receive a US license for sales to the Islamic Republic, an official says. Iran Air Tours, a subsidiary of national flag carrier IranAir, had recently signed an initial agreement to buy 20 Superjets, while another Iranian airline had reached a draft agreement to lease three planes, secretary of Association of Iranian Airlines Maqsoud Asadi Samani said. “However, it appears that due to the lack of license issued by OFAC (the US Treasury's Office of Foreign Assets Control), the arrival of the planes is out of question for now,” he told Iranian Labor New Agency (ILNA). Superjets have more than 10 percent in American parts, the threshold for needing US Treasury approval. Russian officials had said Sukhoi was working on reducing the number of US parts in order to win an Iranian order for up to 100 aircraft. https://www.presstv.com/Detail/2019/01/01/584570/Iran-aviation-Superjet-Russia-US-sanctions-Airbus Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 1, 2019 (muokattu) 27.9.2007 at 10.20, Guest Kiwipilot kirjoitti: Sopisi ainakin SAS:n konseptiin; eikös niillä ole koneita vähän jokaiselta valmistajalta? Itse ainakin suhtaudun kovin skeptisesti tähän itänaapurin "Superkoneeseen", tuskinpa kovin montaa saavat myytyä läntisille markkinoille. Muistaakseni TU-204:n kohdalla hypetys oli kovaa mutta tällä hetkellä koneita on rakennettu peräti 66 kappaletta. Ainakin ex-itäblokin maat taitavat olla tiukasti A:n, B:n ja E:n leirissä jo poliittisista syistä. Olisiko Kiina ja Intia ne ensijaiset markkinat venäläisten yhtiöiden lisäksi? Reilut 11 vuotta sitten kirjoitin näin. Ja mikä onkaan tilanne nyt? 148 toimitettua konetta, pääasiassa Neuvos... anteeksi Venäjän markkinoille. Se, että kone on ilmailufriikkien ja -nörttien mielestä ”siisti” ja ”hieno” ei nyt ihan riittänyt näissä kinkereissä. Ja olihan se selvää ettei tuon epävaltion valurautaprojektit mahdu samoille markkinoille oikeiden valmistajien mallien kanssa. Väkisinkin tulee mieleen vanha kasku venäläisestä persesuristimesta... Eivätkä tainneet kelvata sinne Kiinaan ja Intiaankaan - siis nämä superjetit. Muutenkaan nämä Iivanan viimeaikaiset projektit eivät ole ihan putkeen menneet: T-12 Armata, Sukhoi 57... Voisin vaikka lyödä vetoa että kohuttu Avangard ydinohjusjärjestelmäkään ei ole ihan sitä mitä naapurin pikkumies tuossa taannoin elvisteli. Muokattu: Tammikuu 1, 2019, käyttäjä: Mikko Salminen 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla