Jouni Halme

Safir ja viljapelto v.1965

11 viestiä aiheessa

24.8.1965 Paimiossa elonkorjuuhommissa ollut viljelijä sai yllättävää "niittoapua" kun Ilmavomien

Saab Safir SF-29 pölähti viljavainioon.Tämä koneyksilö päätyi myös siviiliin tunnuksella OH-SFG ja

myöhemmin vielä Ruotsiin tunnuksella SE-IKR.Myös Ruotsissa sille sattui mahalasku.

 

[ attachment removed ]

Safir ja puimuri

 

[ attachment removed ]

Tapaus kiinnosti luonnollisesti myös kylän pikkupoikia

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutumismaksu olisi ollut huomattavasti halvempi, jos lapa olisi ollut vaakatasossa. ;)

Näyttää mielestäni siltä että tuo vispilä on pyörinyt isänmaahan osuessaan.

Missä päin Paimiota tuo muuten olisi sattunut.On tuossa 2. kuvassa vasemmassa reunassa melko korkean näköinen mäkialue, jollaista ei uskoisi täällä etelässä näkyvän, vaikka Paimio mäkistä aluetta onkin kotikontuihin verrattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös safirin muotoilun ns. "kantava idea" ollut, että sillä saattoi tehdä laskun telineet ylhäällä melkeinpä ilman potkurin vaurioitumisen vaaraa?

Olisikohan ollut MSFS:n lisäosalentskarin (sibwings) manuaalissa, saabin historiikista kertovassa osiossa juttua tuosta...

 

Anyway, konehan on kuitenkin vielä yhtenä kappaleena!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös safirin muotoilun ns. "kantava idea" ollut, että sillä saattoi tehdä laskun telineet ylhäällä melkeinpä ilman potkurin vaurioitumisen vaaraa?

Olisikohan ollut MSFS:n lisäosalentskarin (sibwings) manuaalissa, saabin historiikista kertovassa osiossa juttua tuosta...

 

Anyway, konehan on kuitenkin vielä yhtenä kappaleena!

 

Safirin päätelineet ja nokkateline tulee rungon alapuolelle esiin eli jos potkuri on pysähtyneenä vaakatasoon ainoat vauriot ovat käytännössä huohotusputket ja toki telineet menee. Tämä on testattu Safirien siviiliaikana Suomessakkin Hyvinkäällä.

 

perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Safirin päätelineet ja nokkateline tulee rungon alapuolelle esiin eli jos potkuri on pysähtyneenä vaakatasoon ainoat vauriot ovat käytännössä huohotusputket ja toki telineet menee. Tämä on testattu Safirien siviiliaikana Suomessakkin Hyvinkäällä.

 

..ja EFKJ:lla myös 80-luvulla.. Ja ellen väärin muista, koneeseen vaihdettiin potkuri ja siirtolennettiin korjaamolle tarkastukseen ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..ja EFKJ:lla myös 80-luvulla.. Ja ellen väärin muista, koneeseen vaihdettiin potkuri ja siirtolennettiin korjaamolle tarkastukseen ???

 

Sen minäkin muistan. Pilotin raportti oli niin taidokasta itseruoskintaa, että on jäänyt elävästi mieleen :) (silloin luin niitä viran puolesta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen minäkin muistan. Pilotin raportti oli niin taidokasta itseruoskintaa, että on jäänyt elävästi mieleen :) (silloin luin niitä viran puolesta)

 

Niin sitä käy, kun mies yrittää viisastella fiksummalleen (= vaimolleen). Eikös se tämä juttu ollut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin sitä käy, kun mies yrittää viisastella fiksummalleen (= vaimolleen). Eikös se tämä juttu ollut?

 

Kyllä varmaan, laamanni kyllä löytää syyllisen ja osaa artikuloida sopivan syytteen ;D Käsittääkseni Safirin laskutelinesummeri on aika voimakas joten sen peittoamiseen tarvitaan voimakas tahto uskoa että kaikesta huolimatta on tekemässä oikein vaikka sireenit huutais..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Safirilla RUK:ssa lentäneenä voin ilmoittaa että Safirissa ei ollut laskutelinesummeria. Siinä oli punainen valo joka vilkkui jos yritti tehdä laskua teline sisällä. Vihreä valo oli osoittamassa että teline ala-asennossa lukittuna.

Lensin muuten tämän yksilön Ruotsiin syksyllä 1982 OH-SFG - tunnuksin.

terv. Göran

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä pari kuvaa koneen palvelusajoilta.Konetta käytettiin tietojeni mukaan

myös valokuvaukseen ja näyttää palvelleen tiedustelulentolaivueessa.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla