Olli Vainio

Timelapse-videota

26 viestiä aiheessa

Heips

Itsellä tuli eilen ekan kerran hieman vakavammin kokeiltua timelapse-videon tekemistä, kun radiokerholla nostettiin mastoelementtiä paikalleen. Omat tulokset tässä: http://www.ollivainio.com/random/mastotalkoot/mastonousee_draft_480p.mp4

Ja niille joilla koneessa riittää oikeasti potkua: http://www.ollivainio.com/random/mastotalkoot/mastonousee_draft_1080p.mp4

Onkos kukaan kokeillu vastaavia, mimmosia tekniikoita ootte käyttäny? Nuistakin videoista saa toki antaa kommenttia. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hauskan näköistä katteltavaa. Tuli vaan mieleen lausahdus: "Ettei nyt vaan kävisi kuinkaan..."  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä nuo pystyy katsomaan?

Periaateessa mikä vain mikä osaa H.264:sta/Mpeg4:sta. VLC toimii, samoin Quicktime ainakin. Muilla en ole testannut. Varmaan aukeaa WMP:llä kanssa jos on codecit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisen näköistä touhua, harmitti vain kun video jäi kesken... Tai siis loppui ennen kuin masto oli pystyssä...

Joo, laitoin 3h ajalle tuon kameran, mutta ei sitten riittänyt se. Kameran akun kesto myöskin tulee vastaan tuossa aika nopeaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FireFoxilla ei mulla pelaa. Tulee vain ilmoitus: "FireFox havaitsi virheen tjsp. Lähetä/Älä lähetä virheraporttia"  Melkeimpä sama tapahtuu Internet Sexplorelilla  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos kukaan kokeillu vastaavia, mimmosia tekniikoita ootte käyttäny? Nuistakin videoista saa toki antaa kommenttia. :)

Hiano otos! Tosin toi loppupätkä meni vähän puhki, mutta ei se aihetta pilaa. Ihmisistä ja mastosta tulee mieleen muurahaisjoukkio, joka raahaa jotain isoa kekoonsa.. :)

Tuo timelapse-kuvaus on mielestäni tosi hauskaa puuhaa. Sopii tämmöiselle vähän hitaalle kaverille oikein hyvin, mutta vie toki aikaa runsaasti, jos loistokkaita kuvia haluaa tehdä.

Parhaiten mielestäni hommaan soveltuu täysin manuaalinen optiikka ja erillinen pistevalotusmittari. Tällöin spottimitarilla voi valotusten välissä tarkkailla muutoksia ja sitten optiikasta tarpeen mukaan säätää valotusta himmennykellä. Toki, myös valotusaikaa voi säätää, jos se tuntuu aiheelliselta. Manuaalinen lasi on siksi hyvä, ettei vaikkapa aukon säätöä varten tarvitse itse kameraa alkaa näpertää, vaan muutokset voi tehdä helposti obiskan rinkuloilla; näin kameraa ei tule vahingossa tönäistyä..

Toisinaan kuvan aihe voi vaatia joko tiettyä aukkoa tai tiettyä valotusaikaa. Esimerkiksi tulee mieleen vaikka vesielementti kuvan etualalla; jos sen tulee toistua joka ruudussa terävänä, ei valotusaikaa voi erityisen pitkäksi säätää. Pitkillä valotuksilla vesi voi alkaa näyttämään puurolta tai sumulta, joka liikkuu vähän oudosti.. ;) Tietysti tämä voi taas joskus olla erityisen toivottua.

Huikaisevat kuvat vaikkapa nousevasta auringosta tai pilvien hajoamisesta vaativat paljon tekemistä; ensinnäkin harvoin täydellinen lopputulos syntyy ensi yrittämällä ja toisaalta kameran vieressä pitää päivystää koko ajan, jos haluaa valotuksen pysyvän briljanttina ruudusta toiseen..

Jos on lahjoja animaattoriksi, voi kuvaan tehdä vaikka hitaan skarpin siirymän etualan yksityiskohdasta maisemaan tjsp. Makrokinopäillä on tehty myös kameran liikkeitä kuvaan. Erästä suomalaista leffaa varten tehtiin ajorata, jolla kameraa liikuteltiin hitaasti vuorokauden ajan ja saatiin näin merkillisen hieno illuusio ajan nopeutumisesta kameran kuitenkin liikkuessa normaaliin tapaan (harmillista, ettei kuvaa sitten käytetty lopullisessa elokuvassa). Teknistaiteelliset mahdollisuudet ovat siis aika pitkälti samat kuin missä tahansa liikkuvassa kuvassa, mutta tietysti kärsivällisyyttähän tuo tekniikka vaatii..

Digikamerat ovat mullistaneet touhun sikäli täydellisesti, että ennen hommaan tarvittiin leffakamera ja todella hyvään laatuun sen piti tietysti olla ainakin 35-millinen sellainen. Näihin vehkeisiin oli sitten olemassa vaikka minkälaisia mekaanisia apulaitteita, joilla valotusten väliä voitiin säätää jne. Nykyisin jopa digipokkarilla voi saavuttaa ihan kelpo tuloksia, jos pikkuisenkin on onnea matkassa.

Perusvälineistöksi suosittelisin digikameraa (järkkäri tietty parempi), ND-filsusarjaa (aukkojen ja aikojen saamiseksi halutuksi) ja jonkinlaista kameraohjainta (ihan kaukolaukaisin ja rannekello käy, jos hermot kestää tietyin väliajoin itse laukoa kameraa..). Jalusta lienee se kaikkein oleellisin, jotta halutun komppiksen saa pysymään tukevasti koko kuvauksen ajan.

Että ei muuta kuin tekemään!

t. nimim. "joulukuussa Intiaan tarkoitusta varten"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvää juttua Antilta.

Itse tosiaan tein niin että mulla oli kamera(Canon 400D 70-200 f/4 lasilla) ulkona ja siitä lähti USB johto sisälle hissikoppiin jossa oli läppäri ja ajossa EOS Utility(OSX-versio, Windows-version pitäisi olla tosin sama). Käytin kyseisen softan ominaisuutta kuvien ottamiseen, määrittelin siihen että 10s välein kuvia 980 kappaletta, eli se 3h. Lopussa alkoi valo mennä niin heikoksi että tuli 15s valotuksia ja siten jäi ruutuja välistä, lopulta ruutuja tuli 883 kappaletta. Katsoin sitten sopivan croppauksen 16:9 kokoiseksi ja ajoin kaikki kuvat photoshop actionin läpi että sain ko. kuvasuhteella kuvia. Sen jälkeen tein toisen actionin olla sain kaikki 1920x1080(1080p HD) kokoon ja terävöitystä yms. Varsinaisen videon koostin Quicktime Prolla, ihan vaan "Open Image Sequence" ja sitten se kysyy fps:n(noissa videoissa 25fps, 15fps versiot myös tuolla mastotalkoot-hakemistossa) ja siitä saa tallennettua sen useampaan eri muotoon. Jos on tiedossa hyviä softia millä saa monipuolisempia säätöjä tuohon itse koostamiseen(OSX:lle mieluusti :) ) niin olisi kiva tietää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin Adoben After Effectsiä käytellään runsaasti tuohon koostamiseen. Itsellä ei oikein muista olekaan kokemusta. AE on tosin kallis hankinta pelkästään tätä tarkoitusta varten.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin ihan jossain editointisoftissakin on noita sequence-hommia, mutta niistä en sitten sen kummemmin mitään tiedäkään.

Jos ei muuten huvita roudailla läppäriä mukana noilla keikoilla, niin yksi vaihtoehto on Canonin kaukolaukaisin TC-80N3, jonka saa tekemään timelapsea. Siihen löytyy jostain netistä sovitekin, jonka avulla laitteen saa toimimaan myös 350D:n kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen kaupungin työmaa: helevetisti valkokypäröitä ynnä muita tyhjäntoimittajia parveilee ympäriinsä ja pari ihmistä näyttää tekevän töitä  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen kaupungin työmaa: helevetisti valkokypäröitä ynnä muita tyhjäntoimittajia parveilee ympäriinsä ja pari ihmistä näyttää tekevän töitä  ;D

Jooh, lopulta siinä aika moni tekee kun tehdään jotain, siinä vaan tulee paljon tilanteita jossa homma on seis ku pitää katsoa ettei ole tapahtumassa mitään vaarallista. Samoin aina pitää olla muutama vapaa käsipari ettei tule tilannetta jossa kaikki olisi "deadlockissa" kun tarviikin tehdä joku yksittäinen juttu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan hauskan näköinen video. Vaikuttaa muutenkin varsin mielenkiintoiselta hommalta. Pitäisi kokeilla joskus kun vain olisi tehtävään soveltuva kamera saatavilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko se Odo itse kameran kanssa tuolla katolla hillumassa? Tuu pois sieltä, siellä nostetaan mastoa! HEHE, yhdessä kohdassa näyttää, että kuvaaja lentäisi perseelleen ;D

Hauskasti aika useaan ruutuun on sattunut salaman räpsähdys mukaan :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan hauskan näköinen video. Vaikuttaa muutenkin varsin mielenkiintoiselta hommalta. Pitäisi kokeilla joskus kun vain olisi tehtävään soveltuva kamera saatavilla.

Eiks sulla ole 400D jo? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Itse tosiaan tein niin että mulla oli kamera(Canon 400D 70-200 f/4 lasilla) ulkona ja siitä lähti USB johto sisälle hissikoppiin jossa oli läppäri ja ajossa EOS Utility(OSX-versio, Windows-version pitäisi olla tosin sama).

Pitääkin testata tuota OSX-versiota. Olen joskus käyttänyt EOS Utilityä PC-läppärillä ja silloin törmäsin sellaiseen ongelmaan, että kamera yksinkertaisesti lakkasi ottamatta kuvia jossain vaiheessa. En sitten kiinnostunut testailemaan enempää, kun tuo kaukolaukaisin on niin paljon kätevämpi tien päällä.

Nykyisen Macbookin virrankulutus tuntuu avaavan ihan toisenlaisia mahdollisuuksia timelapsen tekoon, joten tätä kombinaatiota voisikin joskus kokeilla. Mulle jäi hiukan traumoja tuon EOS Utilityn käytöstä, mutta voisi kai sille antaa uuden mahdollisuuden. :)

Todettakoon vielä, että todennäköisesti vika ei ollut itse ohjelmassa, vaan siinä läppärissä tai USB-yhteydessä. Tai sitten en vaan osannut. :) Kiinnostus räpläämiseen vain jäi, koska ilman läppäriäkin on tullut oikein hyvin juttuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jooh, lopulta siinä aika moni tekee kun tehdään jotain, siinä vaan tulee paljon tilanteita jossa homma on seis ku pitää katsoa ettei ole tapahtumassa mitään vaarallista. Samoin aina pitää olla muutama vapaa käsipari ettei tule tilannetta jossa kaikki olisi "deadlockissa" kun tarviikin tehdä joku yksittäinen juttu.

Olisi tuo nyt kai ehkä puolta vähemmälläkin porukalla onnistunut. Kun tuota pysäyttelee niin enimmäkseen seisoskelultahan tuo näyttää noita muutamaa kiipijää ja paria nyörinpitelijää lukuunottamatta.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilinpa minäkin tuota. Täältäpä löytyy tälläinen auringonlasku pätkä. (n. 9Mt)

Ainakin sen huomasin että vaikka valokuvassa ISO800 ei nyt niin pahalta näytä niin videokuvassa se häiritsee paljon enemmän.

Kamerana Canon 350D

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilinpa minäkin tuota. Täältäpä löytyy tälläinen auringonlasku pätkä. (n. 9Mt)

Ainakin sen huomasin että vaikka valokuvassa ISO800 ei nyt niin pahalta näytä niin videokuvassa se häiritsee paljon enemmän.

Kamerana Canon 350D

Hannu

Aika lähellä ollut tuo sinun kuvaussijanti omaani... :) Toi mun video on yliopistokatu 38:n katolta kuvattu ja 40:n katolla toi mastosäätö..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostellaanpas ketjua pienen taon jälkeen. ;)

Tosissaan itsekin olen lähivuosina innostunut tekemään timelapse- videoita ja koko ajan yritän kehittää/opetella eri tekniikoita. Itse timelapsessa kiehtoo mahdollisuus nähdä mitä silmä ei näe ja sen avulla helposti syntyvä 4k video.

Nyt talven aikaan yritin Kajaanissa väsätä jonkunlaista matskua, lyhyeksi jäi, mutta tässäpä se on:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos!

Periaatteessa video koostui timelapsesta ja hyperlapsesta.

Timelapsessa kamera ottaa kuvia jonkun intervallin (aika kuvien oton välissä) mukaisesti, minun tapauksessani erillisellä ohjaimella tai softalla joka asennetaan muistikortille. Joissakin klipeissä käytin moottorisoitua slideriä (itselläni käytössä 1m pitkä slider), joka liikkuu aina kuvan oton jälkeen. Slideriä ohjataan erillisellä ohjaimella, jolla asetaan moottorin ja kameran asetukset.

Esim. timelapse sliderin kanssa 00:25

Hyperlapsessa käytössä on vain kamera ja tripodi. Siinä periaatteessa liikun itse tripodin kanssa aina kuvan jälkeen, matka vaihtelee klipin mukaan, joskus liikun esim. 3cm tai vaikka 20cm kuvien välissä. Aivan alussa valitsen jonkun tietyn kohdan mihin aina "tähtään" liikeen jälkeen. Kuitenkin olen inhimillinen ja tähtäys hyppelee vähäisen aina kuvien välissä. Tätä varten kuvat pitää vakauttaa erillisellä ohjelmalla, missä valittu keskipiste tulee suureksi avuksi, jonka avulla vakauttuminen on paljon helpompaa. Hyperlapse on myös mahdollisista, jos ei ole varsinaisesti mitään keskipistettä, esimerkiksi jos teet vaikka hyperlapsen veneestä, mutta lopputulos ei ole aina niin mieluinen.

Esim. hyperlapse: 01:11

Yleisesti yritän aina käyttää vähintään puolen sekunnin valotusaikaa, että saadaan kaiken näköinen muu härdelli pois, eli useimmiten vaikka linnut tai ihmiset. Muutenkin lopputuloksesta tulee paljon sulavampi sen jälkeen ainakin omaan makuun. Näitten lisäksi riittää kaiken näköistä muuta vaiheita, valotuksen vaihto timelapsesta (esim. auringonlasku), editointiprosessi...  Kysy vain jos kiinnostaa  :) Itse koko ajan yritän oppia/kehittää eri osaalueita ja vielä riittää paljon opittavaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään