Ismo Nurmi

Viikko vain lentskareita 8 Speyer Tekniikan museo

5 viestiä aiheessa

Kun koneita on haalittu sieltä täältä museoon tulijaa tervehtii yllättäen sotien jälkeisen italialaisen taitolentoryhmän F-84. Mikäli oikein ymmärsin Sinnsheim ja Speyer ovat saman perustajan luomuksia. Speyer on näistä lentokoneiden osalta runsaslukuisempi, vaan onko vaikuttavampi se lienee makuasia. Concorde ja TU-144 olivat veivät kyllä sanan suusta, mutta Speyerin An-22 ja Boeing 747 olivat kyllä aika pakkauksia nekin.

[ attachment removed ]

 

Näytti aidolta ja jos oli niin Do24:n runkohan se.

[ attachment removed ]

 

Tätä ei usko aidoksi, mutta toinen jo tässä museossa. Vain Tenavien Ressu puuttui pyrstön takaa.

[ attachment removed ]

 

Saksan toinen oikeasti sotaa käynyt 109 ja harvinainen alaversio G-4. Jotenkin olisi suonut tälle koneelle vähän tilaa, siellä se oli kaiken krääsän keskellä vastapäätä jättiläismäistä posetiivia. Liekkö ollut vielä Speyerissä tehty, Pfalzin tehtaat näkyivät museoalueelle ja vähän mietitytti museon vanhin rakennuskin, liekkö kuulunut lentokonetehtaisiin. Pfalzin tehtaan parkkipaikalla oli F-104.

[ attachment removed ]

 

Amerikassa vakiokamaa, mutta Euroopassa ei. Olikohan näin, että Voodoota ei ollut edes turkkilaisilla eikä kreikkalaisilla. RF-versio lensi toki paljon Euroopassa USAF:in väreissä.

[ attachment removed ]

 

Neuvostorautaa oli haalittu paljon, vaikuttavin tietysti maailman suurimmaksi potkurikoneeksi mainittu An-22.

[ attachment removed ]

 

Mi-2 ja Mi-8 olivat kauniissa ja vanhassa Aeroflotin maalauksessa, kasi oli tosin sisältä hylky. Sen sijaan vieressä ollut Mi-14 oli sisältä riisumattomassa kunnossa eli vermeet paikallaan. Harvinaisempia matkustajakoneita olivat Dassault Mercur ja VFW 614, jälkimmäinen vielä Cimberin väreissä. 747 oli mukava tuttavuus ensikertalaiselle, kun siellä sai koluta sisälläkin. Sen alta pystyi muuten tarkkailemaan läheisen lentokentän vilkasta elämää...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö isoon ropellilaitteesee päässyt enää sisälle? Pari kesää sitten sai siellä käydä tutkimassa sen sisälmystöä ja taisi lasin takaa ohjaamoakin ihmetellä. Iso miinus vain, kun kaikki koneet on kallistettu johonkin kulmaan, sisällä tulee tosi paha olo  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Antonovi oli ilmeisesti väliaikaisesti blokattu trafiikilta. Koneet ovat kallistetut varmasti mainosmielessä - omasta mielestäni niissä vierailu oli kyllä jotenkin hauskaa. Tasapainoilevat ihmiset ovat humoristisen näköisiä. Vammaisille ja vanhuksille niissä kiipeily tuskin olisi soveltunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuotta sitten Antonovin sisällä pyöri video, jossa näytettiin koneen saapuminen museoon, lentäen Speyerin kentälle. Melkoinen suoritus noin isolla koneella.

 

On sulla ollut mielenkiintoinen reissu. Omalla autollako liikuit?

Vois ruveta suunnittelemaan samantyylistä reissua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh heh. 8) En ehtinyt ajoissa toivomaan lomaa ihmisten aikoihin ja syyskuulle määrättiin. Sain sitten puhuttua pari vanhaa lentäjäveljeä mukaan ja ohjelmasta ei tarvinnut kinastella. Viinatkin juotiin jo nuorempina niin ei sekään sotkenut suunnitelmia. Menomatka Zürichiin asti lentokoneella, sitten junalla Sveitsissä ja Saksassa Ryanairin lento-auto-paketilla. Eli kumitassuilla museosukkulointia ja Ryanilla kotiin. Päätimme jatkaa samoissa merkeissä, kun rahaa ja aikaa taas löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla