Petri Pohjonen

Pienkone laskeutunut motarille

389 viestiä aiheessa

ja siellä tiellä kun tulee täyspitkä rautarekka ja jyrää sut litteks.

Tai tuuppaat Ladan takonttiin ja silppuat potkurillas, takapenkillä nukkuvat kaksoset. Silloin on sohvavitsit vähissä.

 

Jos kyseessä on kuitenkin pakkolaskua tekevä kone, josta moottori on sammunut.

 

Entä jos tie onkin tyhjä? Enkä oikein jaksa uskoa, että rekka automaattisesti jyrää päälle, pitäishän siellä olla ammattimies ratissa. Uskon, että paljon todennäköisempää on Porvoon moottoritiellä menehtyä auto- kuin lentsikkakolarissa.

 

Vielä yksi asia: kannattaako pakkolaskupaikka valita siten, että apua olisi mahdollisimman helposti saatavissa. Iso pelto keskellä korpea vai pienempi aivan liikennöidyn tien vieressä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on kuitenkin pakkolaskua tekevä kone, josta moottori on sammunut.

 

Entä jos tie onkin tyhjä? Enkä oikein jaksa uskoa, että rekka automaattisesti jyrää päälle, pitäishän siellä olla ammattimies ratissa. Uskon, että paljon todennäköisempää on Porvoon moottoritiellä menehtyä auto- kuin lentsikkakolarissa.

 

Vielä yksi asia: kannattaako pakkolaskupaikka valita siten, että apua olisi mahdollisimman helposti saatavissa. Iso pelto keskellä korpea vai pienempi aivan liikennöidyn tien vieressä?

 

Ihan asiallinen kymysys.

Pelto keskellä Sipoon korpea on huono.

 

Kiikkumalla lyhtypylväässä, Porvoon modarilla ruuhka-aikaan sais ainakin huomiota  :thmbup:

 

Hyksin nurmikko Meilahdessa olisi paras tuossa suhteessa. :thmbup:;D

 

Vois vaikka käydä samalla Psykossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiikkumalla lyhtypylväässä, Porvoon modarilla ruuhka-aikaan sais ainakin huomiota  :thmbup:

 

Hyksin nurmikko Meilahdessa olisi paras tuossa suhteessa. :thmbup:;D

 

Vois vaikka käydä samalla Psykossa.

 

Heh!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vielä yksi asia: kannattaako pakkolaskupaikka valita siten, että apua olisi mahdollisimman helposti saatavissa. Iso pelto keskellä korpea vai pienempi aivan liikennöidyn tien vieressä?

 

Muuten ihan mielenkiintoista puuhaa matkalennoilla tarkkailla noita mahdollisia varalaskupaikkoja, päätellä tuulen suuntaa ja miettiä mitä kertoisi radioon sijainniksi. Tuo paikantaminen eli miten ilmaista tarkka sijainti ei olekaan ihan helppoa aina, mutta hyvää harjoitusta kartan käyttöön. Tuolla maakunnassa on hiukan eri tilanne kuin Sipoon Nesteen kohdalla :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy myöntää, että ennen Niemen Ripan perusteluja ole juurikaan ajatellut että priorisoinnissa kohta "muut" olisivat kovinkaan korkealla, kun itsellä on kokemuksia siitä, että koneen voi istuttaa melko ahtaaseenkin rakoon, väistellen samalla maassa liikkuvia ja paikallaan olevia koneita. Erityisesti Räyskälässä hinauskoneen kuljettaja oppii ja joutuu olemaan arkailematta tämän asian kanssa, varsinkin jos tekee sitä SM-kisoissa. En tarkoita sitä, etten välittäisi muiden ihmisten hengistä, vaan että arvioin sen riskin pienemmäksi kuin Ripa on arvioinut.

 

Kyllä vain minäkin korpikentällä useimmiten toimivana operoin noita hinauslentoja ihan rutiinin omaisesti hyvinkin pienillä porrastuksilla ja pieniinkin rakoihin sekä liikkuvien että seisovien koneiden väliin.

 

Ei siinä mielestäni mitään turvallisuusongelmia ole.

 

Lentopaikoilla kuitenkin kutakuinkin kaikki osapuolet, ja varsinkin lentäjät, ymmärtävät mistä on kysymys eivätkä helposti hätäänny ja tee mitään yllättäviä, arvaamattomia temppuja, jotka voivat aiheuttaa ongelmia.

 

Pakko minun on kuitenkin todeta, että pelkästään tai pääosin vain valvotuilla lentopaikoilla operoivat pilotitkin on totutettu niin isoihin porrastuksiin, että he aristavat ja oudoksuvat aikalailla näitä sinun Jouni ja minun kuten monen muunkin korpikentän hinauslentäjien käyttämiä miniporastuksia.

 

Mutta liikennöidyllä, ja varsinkin vilkkaasti liikennöidyllä, tiellä asia on totaalisesti toisin.

 

Ne toiset osapuolet (tieliikenneosapuolet) eivät yleensä tajua mitään tilanteesta ja pakkolaskua tekevän mahdollisuuksista höläyksen pöläystä, ovat säikkyjä muutoinkin jopa siinä määrin, että saavat helposti kolareita aikaseksi pienistäkin häiriötekijöistä, puhumattakaan syystä, että sekaan ilmestyy arvaamatta lentokone.

 

Minun mielestäni riski riippuu oleelisesti siitä onko tiellä liikennettä ja jos on, niin kuinka tiheästi jne.

Vaan miten voit olla varma, ettei sitä ole liiaksi, kun tulee tarve pakkolaskuun. Yleensähän kai voidaan olettaa, että tiet on tehty sitä varten, että niillä olisi liikennettä.

 

Lähtökohtaisesti minä pyrin suunnittelemaan lentoreitit siten, että saavutettavissa aina olisi joku muu riittävän kelvollinen pakkolaskupaikka kuin liikennöitävä tie.

 

En itse ole joutunut tilanteeseen, jossa olisi tullut mitattavaksi, olisiko oman perseen pelastaminen käytännön toimissa mielessä enemmän kuin muiden (ainakaan en nyt äkkiä muista), toivon kuitenkin, ettei olisi. (On kyllä tietysti hyvä muistaa periaate, että et voi pelastaa ketään muutakaan, jos et ensin tai samalla pelasta itseäsi).

 

En osaa pitää itseäni ketään muuta ihmistä arvokkaampana ihmisenä (ainakaan näin ihan rauhassa mietiskellen), en myöskään lentäjiä ihmisinä muita ihmisiä arvokkaampina (paitsi nyt tottakai vähän parempina :). Kai minulla sitten on hieman filosofin vikaa, kun ajattelen noita arvoja yleensäkin elämässä, tiedä sitten :thmbup:

 

Päätöksenteosta vielä totean hieman. Monia tekijöitä on ilman muuta otettava huomioon ja joustavasti tilanteiden mukaan, ei ratkaisuja voi tehdä täysin yksioikoisen kaavan mukaan. Kuitenkin etukäteissuunnittelu ja pohdiskelu auttavat merkittävästi oikeille jäljille ja jotkut arvovalinnat helpottavat priorisointia. Kun edes osa ratkaisuista tulee selkärangasta päästään nopeasti ja tehokkaasti okeisiin "lähtöasetelmiin" ja vapautuu aivokapasiteettia ratkoa jalompia asiaa edistäviä pulmia onnistumisen optimoimiseksi ja suorituksen hienosäätämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta liikennöidyllä, ja varsinkin vilkkaasti liikennöidyllä, tiellä asia on totaalisesti toisin.

 

Ne toiset osapuolet (tieliikenneosapuolet) eivät yleensä tajua mitään tilanteesta ja pakkolaskua tekevän mahdollisuuksista höläyksen pöläystä, ovat säikkyjä muutoinkin jopa siinä määrin, että saavat helposti kolareita aikaseksi pienistäkin häiriötekijöistä, puhumattakaan syystä, että sekaan ilmestyy arvaamatta lentokone.

 

Erittäin hyvä pointti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkolasku on aina adrenaliinia nostattava proseduuri.   Mikäli pakkolasku kuitenkin on tehtävä, niin toivon,

että allani on silloin Cessna.  Landareiden kiinnityksen vuoksi rungon pohja on vahva ja katolleen jos mennään,

niin siipi antaa hyvän turvan. Ohjaamo pysyy yleensä muodossaan isommassakin vauhdissa.  Ovet saa auki

vähän extreamissäkin asennossa.

 

Ennen lentoa ja varsinkin ennen pakkolaskua on kuitenkin pidettävä huoli, että turvavyöt ovat

riittävän kireällä. Hävyttömän usein näkee, että pilottia myöden turvavyöt lähtiessä vain laitetaan päälle

melkoisen löysästi. Lantiovyöhän on lennollakin syytä olla mahdollisimman kireällä, jotta poikkeustilanteessa

ei kuski pompi penkin ja katon väliä. Yleisölennätyksiä aikanaan paljon lentäneenä, huolehdin aina, että

jokaisella matkustajallani oli turvavyö kunnolla kiinni ja että hän vielä tiesi, miten vyö toimii.

 

Kokeneet lennonopettajat (kuten ylempänäkin viesteissä on havaittu) ovat aina muistaneet mainita, että

hupilentoakin lentäessäsi, mieti aina välillä, mihin menisit laskuun, jos moottorihäiriö tms. tulisi. Tällöin on

lentäjän "takaraivossa" aina jokin toimintamalli, mikäli tosipaikka tulisi.

 

Itselläni on onneksi ollut vain läheltä piti-tilanteita; Yksi sylinteri pois pelistä lennolla -pääsin kentälle ja

Landarihäiriö - teline kuitenkin kesti laskun.  Pulssi kuitenkin oli noissa tilanteissa hivenen korkeampi,

kuin näitä juttuja kotisohvalla tai tietokoneruudun ääressä ratkoessa. Kovasti helpompaa on näissä kahdessa

jälkimmäisessä oleskelupaikassa, kuin lentsikan ohjaamossa päällikkönä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja siellä tiellä kun tulee täyspitkä rautarekka ja jyrää sut litteks.

Tai tuuppaat Ladan takonttiin ja silppuat potkurillas, takapenkillä nukkuvat kaksoset. Silloin on sohvavitsit vähissä.

Ehditkö itse ajatella asiaa? (Leon ja Jaskan ilmaa raskaammat tarinat)

Tuolla Salon seudulla olisi varmaan ollut peltojakin tarjolla pakkolaskupaikaksi, mutta valtatie vain houkutteli.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehditkö itse ajatella asiaa? (Leon ja Jaskan ilmaa raskaammat tarinat)

Tuolla Salon seudulla olisi varmaan ollut peltojakin tarjolla pakkolaskupaikaksi, mutta valtatie vain houkutteli.

 

 

Tuli tuosta Jaskan tekstistä mieleen kun hän lupasi tuolla että olisi kuvia mutta eipä ole näkynyt.  :(

 

Sen enempää en ota kantaa tähän mihin laskeutua juttuun mutta hienosti hoiti pilotti homman kotiin  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoinen pieni pointti aihetta sivustaseuranneena; jauhakaa millaista spekulaatiota aiheesta lystäätte, mutta voisitteko ystävällisesti jättää nuo äärimmäisen lapselliset ja typerät puujalkavitsit pois vakavasta aiheesta, pliis. Saati niille nauramisen. Vaikka huumoriahan se on huonokin huumori  :thmbdn:

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vimosen päälle oiken tehty. Hallittu alastulo "vaikeissa olosuhteissa " kehän sisällä..

ei onnistuis noin hyvin vaikkapa Lapinlahti-Varpaisjärvi tieosuudella kun liikenne puuttuu

mitä ei ois väistellä että pysyy skarppina...... ::) ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka huumoriahan se on huonokin huumori  :thmbdn:

 

Monesti huonoin huumori on myös yllättäen hauskinta. Jos ei joku nappaa, voi painaa report to mode-namiskaa ja purkaa tuntonsa sinne. Modet sitten katsoo, onko asialle aihetta tehdä jotain. Tai sitten pitää vain suodatta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta katolleen menosta hieman.

Kone menee katolleen niin hiljaisessa vauhdissa, että kerkee melkein hypätä ulos.

Katolleen meno tapahtuu kuin hidastetussa filmissä, vauhti on loppu ja sitten mennään.

Näin on kolleegani kertoneet.

Ajatelkaa siiven ja korkeusvakaajan neliöitä, ei niillä neliöillä mitään "Gobraa" tehdä, siis mennä kone pers pystyssä miljoonaa.

 

Mielipiteitä aiheesta tuntuu riittävän.....mutta kuinka moni kirjoittajista on sen pakkolaskun joutunut tekemään?? Siinä kotisohvan äärellä on helppo ihmetellä pilotin ratkaisuja ja antaa omia loistavia toimintatapoja. Kun se tilanne tulee tuolla lennolla eteen, niin silloin on kysymys ajasta (tapahtuma etenee 30 - 40 m/s, eikä siinä voi pysähtyä tuumaamaan), vaihtoehtojen punnitsemisesta ja sitten sen päätöksen tekemisestä. Päätöksen "hyvyyttä" pohtii sitten aikanaan pahimmassa tapauksessa perikunta.....ja lievemmissäkin tapauksissa se herättää kiihkeää nettikeskustelua.

 

 

Jaakko Kuusiston esittämä katolleen meno tapahtuu juuri yllä kuvatulla tavalla :-[

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehditkö itse ajatella asiaa? (Leon ja Jaskan ilmaa raskaammat tarinat)

Tuolla Salon seudulla olisi varmaan ollut peltojakin tarjolla pakkolaskupaikaksi, mutta valtatie vain houkutteli.

 

 

 

Olin pellon päällä ja tarkkailin tilannetta.  Koukkasin erään rekan perään maantielle, jossa oli n.  20 cm lumiloskaa.

 

Näin hyvin, että tiellä ei ollut liikennettä.  Näin rekan poistuvan Kitulan suoralta ja tuuppasin perään.

JOS tiellä olisi ollut liikennettä, olin jo valmistautunut laskemaan Rallyen pellolle, jonka päällä kurvailin.

 

Tuosta maantietukikohdasta nousin seuraavana päivänä ja lensin Malmille, ehjällä koneella :thmbup:;D

 

Voin kertoa muistakin pakkolaskuistani, jos em. kysyjää kiinnostaa.  :o

 

 

(Danille tiedoksi. Skannerini ei toimi ja kuvia ei  tule, koska sille ei löydy ajuria )

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä HYKSin nurmikko? ;D

 

Meilahden sairaala – WikipediaHYKS Meilahden sairaala on yksi Suomen suurimmista sairaaloista. Sairaala sijaitsee Helsingissä Meilahden kaupunginosassa. Meilahden sairaala on HUS:n ...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin pellon päällä ja tarkkailin tilannetta.  Koukkasin erään rekan perään maantielle, jossa oli n.  20 cm lumiloskaa.

Näin hyvin, että tiellä ei ollut liikennettä. Näin rekan poistuvan Kitulan suoralta ja tuuppasin perään.

JOS tiellä olisi ollut liikennettä, olin jo valmistautunut laskemaan Rallyen pellolle, jonka päällä kurvailin.

 

Tyhjällä tiellä oli kuitenkin puhelinlinja ja vastapäisellä kaistalla tuli pariskunta vastaan... Joten se siitä tyhjyydestä.

Mutta eipä tainnut sullakaan olla siinä vaiheessa paljoa varaa miettiä mihin koneesi tuuppaat, koska koneen lentokykyä oli useammassa "sutussa" vaihdettu laadukkaaseen jäähän...

 

Kone säilyi ehjänä, lehdet ehtivät ajoissa ja pomolta tuli kiitosta...  sillä kertaa. Mitä minä otan tästä tarinasta opikseni? Pakkolaskupaikalle pääsee, kun riittävästi yrittää eikä luovuta heti, kun siivet alkavat kerätä jäätä ensimmäisen kerran...

 

MikkO

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meilahden sairaala – WikipediaHYKS Meilahden sairaala on yksi Suomen suurimmista sairaaloista. Sairaala sijaitsee Helsingissä Meilahden kaupunginosassa. Meilahden sairaala on HUS:n ...

 

Niin mutta onko siellä jossain vielä nurmikkoa?  ;)

 

Tuota laskupaikan valintaa on käyty hyvinkin tarkkaan läpi purjelennon matkalentokursseilla - ja niillä opeilla sitten joskus katseltu peltoja lähes päivittäin sillä silmällä että mihin sitä voisi laskun veivata. Pitäisikö moottorilentäjillekin olla joku jatkokurssi "Miten valitset pakkolaskupaikan"? En ainakaan muista, että moottorilentopuolella asiaa olisi käsitelty, ei ainakaan yhtä perusteellisesti kuin pursipuolella. Toki tilannekin on ihan toinen.

 

Yhden laskun olen pellolle veivannut - tosin vaan purjekoneella. Sitä on tullut kyllä jälkikäteen analysoitua ankarasti, mitä kaikkea olisi vielä voinut tehdä toisin. Jälkikäteen on niin helppoa, kun on aikaa pohtia vaikka kuinka. Mutta siellä ylhäällä - sä oot ihan ap joors (sanois Matti ::))

 

Mutta siis ihan noviisi olen näihin guru-ukkoihin verrattuna.

 

a

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö joku, millä todennäköisyydellä 172 kippaa pellolla? Onko jotain tilastoa tai edes joitakin kokemuksia? Sen mitä minä olen pelloilla käynyt, niin väittäisin, että vähintään 90% tapauksista kone laskeutuu kuin kentälle.

 

BTW, kyllä mopocessna pyörähtää aika hätäisestikin katolleen. Ainakin Kiikalassa 1973(?) näytöksessä, kun Malmilta tuli C150 kiireessä pitkällä finaalilla radalle 22 (aivan oikein, sellaista ei ole). Nokkapyörä osui ihan laskun loppuvaiheessa kantoon, juuri kun pilotti lisäsi tehoa. Kyllä pamahti äkkiä selälleen. Sieltä kömpi kaksi sankaria ulos verissä päin, mutta ei siinä kummempaa käynyt. Pikkuisen vaikuttavat sekaisilta.

 

Seuraavaan Kiikalan näytökseen (1975?) tulikin sitten hirveästi porukkaa, eikä suotta, sillä kertaa Oippa Tuominen käänsi Stieglitzin selälleen.

 

EDIT: poistettu turhaa kuittailua, jottei threadi lähde sen takia sivuraiteille. Olkoon kuinka huumorimielessä tahansa kirjoitettu... /Mikko

OK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö joku, millä todennäköisyydellä 172 kippaa pellolla? Onko jotain tilastoa tai edes joitakin kokemuksia? Sen mitä minä olen pelloilla käynyt, niin väittäisin, että vähintään 90% tapauksista kone laskeutuu kuin kentälle.

Dynaaminen tapaus. Voimat/Momentit/Momenttipiste/Liikemäärä.

JOS nokkapyörä poistuu paikaltaan ensikosketuksessa ja nokkatelineen varsi uppoaa maahan todennäköisyys ympärimenoon kasvaa erittäin suureksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Meilahden sairaala – WikipediaHYKS Meilahden sairaala on yksi Suomen suurimmista sairaaloista. Sairaala sijaitsee Helsingissä Meilahden kaupunginosassa. Meilahden sairaala on HUS:n ...

 

Kyseisessä sairaalassa töissä olleena ihmettelen vain, että onko siellä joku nurmikkokin johon voisi sopivasti pienkoneen tökkäistä. ::) Heliportin kyllä tiedän. Viime aikoina sairaalan edusta on vain ollut (ja on edelleen) sellaista rakennustyömaata, ettei sinne oikein haluaisi edes rauhassa autolla ajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dynaaminen tapaus. Voimat/Momentit/Momenttipiste/Liikemäärä.

JOS nokkapyörä poistuu paikaltaan ensikosketuksessa ja nokkatelineen varsi uppoaa maahan todennäköisyys ympärimenoon kasvaa erittäin suureksi.

Kyllä nokkapyöräkoneenkin saa kippaamaan ympäri. Tiukassa paikassa koneen ollessa juuri istumassa pintaan ratista työntö laskumatkan lyhentämiseksi todennäköisesti saattaakin saada nokkapyörän osumaan maahan ensimmäisenä. Jos tällöin nokkapyörän suunta ei ole sama kuin kulkusuunta, koneen nokka  lähtee pyörän osoittamaan suuntaan samantien muun koneen jatkaessa alkuperäiseen suuntaan nokkapyörän varassa kiertoliikettä tehden. Vauhdin riittäessä kuperkeikka siivenkärjen ja nokan kautta selälleen erittäin todennäköinen. Lohtuna kuitenkin se, ettei kone tässä asennossa kulje enää pitkää matkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki väkisinlaskut moottoritielle eivät onnistu.

 

Canard-tyyppinen VariEze teki eilen pakkolaskua valtatie U.S. 17:lle Chesapeakessa, Virginian osavaltiossa, mutta ilmeisesti kone oli jo lähtenyt kokonaan ohjaajan näpeistä, koska laskeutuminen tapahtui tien suuntaan nähden poikittain, eikä ajokaistojen suuntaisesti.

 

Pilotti menehtyi. Romua jäi ajokaistoille ja siitä aiheutui vahinkoa ainakin yhdelle autolle, muttei henkilövahinkoja, vaikka läheltä piti.

 

http://content.hamptonroads.com/story.cfm?story=133905&ran=216607

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielipiteitä aiheesta tuntuu riittävän.....mutta kuinka moni kirjoittajista on sen pakkolaskun joutunut tekemään?? Siinä kotisohvan äärellä on helppo ihmetellä pilotin ratkaisuja ja antaa omia loistavia toimintatapoja.

 

 

Niih

Olen kuullut luotettavalta taholta, että rohkee kolmannes ihmisen aivokapasiteetista jää maahan ilmailemaan lähtiessä. Liekö tästä johtuu meidän ääretön viisaus soffalla ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niih

Olen kuullut luotettavalta taholta, että rohkee kolmannes ihmisen aivokapasiteetista jää maahan ilmailemaan lähtiessä. Liekö tästä johtuu meidän ääretön viisaus soffalla ;D

HS

 

Tarkoittanet siis, että minimivaruste-listaan tulee vaatia,  papereiden lisäksi, aivot mukaan lennolle. ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään