Petri Pohjonen

Pienkone laskeutunut motarille

389 viestiä aiheessa

Lähinnä minua kiinnostavat oikeat toimintamallit tälläisessa tapauksessa. Kai näistä nyt jokin virallinen ohjeistus on olemassa?

 

Taitaa viralliset toimintamallit lähteä siitä, että tiedossa on sekä syy että sen korjaustapa. Nyt tiedetään vasta mikä meni rikki, mutta ei vielä miksi tai miten. Paha laatia virallista korjausohjetta.

 

Puhelinsoitto on varmasti paras tapa tavoittaa kaikki koneenomistajat niin, että myös tietää viestin menneen perille. Ulkomaiset hoituu sitten koneen valmistajan kautta, johon varmasti ollaan jo oltu yhteydessä useita kertoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lienee syytä tarkistaa, että rullaustiellä ei ole naapurifirman koneita tiellä. Siinä vaiheessa kun yksimoottorikoneesta tulee liitokone ja maan vetovoima alkaa vastustamattomasti vetää konetta maan pintaa kohti,  ei ole aikaa miettiä meneillään olevaa vuodenaikaa ja olleita sademääriä, että onkohan ne pellot nyt roudassa, jäässä vai sateen jäljiltä pehmeitä ja kestääkö nokkateline tulossa olevan yhtymisen maanpintaan vai taittuuko teline alta.

 

No, en sanonutkaan, että sitä tuossa vaiheessa pitäisi ajatella, vaan että ne ajatukset tehdään siinäkin tapauksessa, kun se moottori vielä toimii, tai vielä mieluummin jo enne lentoakin noista asioista ollaan selvillä. Eli tarkoitin sitä, että jossain mielessä päässä on jo kuva erilaisista mahdollisuuksista ennen kuin iso hämminki on päällä (ja kuten jo aikaisemmin sanoin, siinä vaiheessa ei moottorilentäjää käy kateeksi). Se, että alkaa siinä vaiheessa miettiä  noita sanomiasi asioita on vähän sama, kuin että siinä vaiheessa kaivaa myös koneen käsikirjan ja alkaa tavailemaan lukua "Toiminta hätätilanteissa, moottori käy huonosti/sammuu".

 

Kuitenkin suurin osa noista tilanteista todennäköisesti tulee tilanteessa, jossa ei ole sitä motaria siinä alapuolella, eikä muutakaan oljyperäisillä tuotteilla katettua tasaista tai edes tasaisehkoa pintaa. Siksi edelleen olen sitä mieltä, että moottorivoimallakin lentelevän kannattaisi katsella niitä peltoja "sillä silmällä" niin maassa kuin ilmassakin. Itse en kauheasti luota tuohon konevoimaan ja siksi itse vain liito- ja kaartoilmailen ;)

 

EDIT: Ja edelleenkin: tämä mielipide on yleisellä tasolla eikä välttämättä liity suoranaisesti topicin tapaukseen.

 

hannu "peltohaukka" niemi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tiedetään vasta mikä meni rikki, mutta ei vielä miksi tai miten.

Sekukoidaan vähän . Dieselin syöttöpumppu ei kestä kerosiinia. Kuivaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekukoidaan vähän . Dieselin syöttöpumppu ei kestä kerosiinia. Kuivaa.

 

Aika hyvä pointti. Tuo voi oikeasti olla tuossa taustalla. Tai sitten tuikitavallinen mekaaninen jumi noissa venttiileissä.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekukoidaan vähän . Dieselin syöttöpumppu ei kestä kerosiinia. Kuivaa.

 

Kuinka ollakaan, tuo korkeapainepumppu kuuluu niihin moottorin laitteisiin jotka Thielert on vaihtanut alkuperäisestä itse valmistettuun. Juuri sen takia että toimisi myös pienemmän viskositeetin omaavalla Jet-A1:llä.

Pumpusta löytyy muuten yksi AD, aiheena ruuvien löystymisen aiheuttama polttoainevuoto. Mutta se on vuodelta 2004, jolloin CAU:ssa taisi olla vielä bensakone  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvä pointti. Tuo voi oikeasti olla tuossa taustalla. Tai sitten tuikitavallinen mekaaninen jumi noissa venttiileissä.

 

Tero

 

tuon olen ollut kuulevinani , syrjäkorvalla  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka ollakaan, tuo korkeapainepumppu kuuluu niihin moottorin laitteisiin jotka Thielert on vaihtanut alkuperäisestä itse valmistettuun. Juuri sen takia että toimisi myös pienemmän viskositeetin omaavalla Jet-A1:llä.

 

Saako noissa käyttää tavallista dieselpolttoainetta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten tässä ihmetyttää toi toimintamalli, että soitetaan suomessa asianomaisille kerhoille. Eikö noita moottoreita ja samanlaisia polttoainejärjestelmiä ole käytössä muualla? Vai eikö turvallisuusajattelu ja ilmoitusvelvollisuus koske kuin suomalaisia moottorin käyttäjiä?

Kai se on tulkittava niin että myöskin ilmoittavat valmistajalle joka saa hoitaa yhteydet muihin maihin viranomaisiin tms,jotka informoivat ko maan koneen omistajia. Ei kai OTK voi lähteä soittelemaan ympäri maailmaa, vaikka tietäisikin numerot. Siinähän menisi ikä ja terveys.

 

OTK taisi kuitenkin ottaa yhteyttä kotimaisiin Centurion 1.7 moottorien omistajiin lähinnä tutkinnan kannalta. Kotimaisissa moottoreissa kun rittää yhteneväisyyksiä (muunkin kuin "raudan" osalta).

 

Yleisilmailussa ei onnettomuuksien takia julisteta jotain konetyyppiä maadutetuksi tutkinnan ajaksi, vrt. kaupallinen/sotilasilmailu.

 

Esim. Heinäkuussa 1988 Kanadassa sattui C152:lle kuolemaan johtanut onnettomuus, sivuperäsimen juututtua ääriasentoon. Tämän seurauksena Cessna julkaisi Mandatory Service Bulletinin SEB01-1 tammikuussa 2001.  Huhtikuussa 2005 C152 syöksyi maahan peräsimen jumiuduttua, ihmishenkiä menetettiin. Maaliskuussa 2007 NTSB antoi turvallisuus suosituksen A-07-33, että ilmailuviranomainen (FAA) antaisi lentokelpoisuusmääräyksen (AD) SEB01-1:n suorittamiseksi C150/152 koneissa.

 

Olisiko maailman kaikki C150/152 koneet pitänyt maaduttaa korjauksia/tarkastuksia varten?

Lensitkö SINÄ viime kesänä lentokoneella jossa SEB01-1:tä ei ole tehty?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisilmailussa ei onnettomuuksien takia julisteta jotain konetyyppiä maadutetuksi tutkinnan ajaksi, vrt. kaupallinen/sotilasilmailu.

 

Ei taida pitää paikkaansa ainakaan ihan suoraan. Jean-Michel Delormelle 2005 sattuneen onnettomuuden seurauksena kaikki CAP-232 (ja myös 231:t, kuten mm. Tarman Petteri sai kokea) koneet groundattiin, kunnes siiven irtoamisen syy selvisi ja kunnes koneisiin oli tehty asianmukaiset modifikaatiot...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida pitää paikkaansa ainakaan ihan suoraan. Jean-Michel Delormelle 2005 sattuneen onnettomuuden seurauksena kaikki CAP-232 (ja myös 231:t, kuten mm. Tarman Petteri sai kokea) koneet groundattiin, kunnes siiven irtoamisen syy selvisi ja kunnes koneisiin oli tehty asianmukaiset modifikaatiot...

 

No, puhdasta taitolentokonetta ei ehkä kuitenkaan voi pitää yleisilmailukoneena, niin yleisyyden kuin lentoprofiilin kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Jos joutuisin samaan tilanteeseen (kop kop kop koputetaan päätä eli puuta) todennäköisesti tunkisin konetta ensimmäisenä laskuun moottoritielle.

Ei Jaska ole ainut joka on tuominnut vilkkaasti liikennöidyn moottoritien huonoksi pakkolaskupaikaksi. Tästähän tuli oikein ilmailuviranomainen julkisuuteen aamuteeveen uutisissa pian tapahtuman jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa sitten eri oppisuuntien mukaista tai ei, niin veikkaisin (varmaa tietoa ei tietenkään mulla ole) että moni saattaisi sen tien valita kuitenkin pakkulaskupaikakseen.

Jostain kumman syystä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Jaska ole ainut joka on tuominnut vilkkaasti liikennöidyn moottoritien huonoksi pakkolaskupaikaksi. Tästähän tuli oikein ilmailuviranomainen julkisuuteen aamuteeveen uutisissa pian tapahtuman jälkeen.

 

Niin...jos ihmiset jaksaisivat lukea mitä toiset kirjoittavat, niin kyllä huomaisivat, että laitoin omaan kirjoitukseeni maininnan "onko se moottoritie helminauhana autoja vai ei..." :thmbup:

 

Halvimmat silmälasit saa kuulema 19 eurolla nykyään, muuten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako noissa käyttää tavallista dieselpolttoainetta?

 

Saa. Tästä tosin aiheutuu rajoituksia koneen käyttölämpötiloille (oliko raja -5/0 celsiusta tilanteesta riippuen).

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos täällä kerran pitää perustella juurta jaksain omia kirjoituksiaan ja mielipiteitään, niin mielestäni ei TIETENKÄÄN se motari nyt mikään ainoa mahdollinen-the-one-the-only mahdollisuus ole sen pakkolaskun tekemiseen. Mutta kyllähän se vain niin on, että jos lennät leveän, päällystetyn, valkoisilla reuna- ja keskiviivoilla varustetun tien päällä ja moottorisi alkaa sanomaan sopimusta irti, niin mikähän vaihtoehto se nyt on ensimmäisenä mielessä ?

 

Nykästä lainaten hieman no v**** han se on mielessä, mutta lennetään nyt ensin  :thmbup: !

 

Tänk på det !

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Halvimmat silmälasit saa kuulema 19 eurolla nykyään, muuten.

Maksoit omistasi liikaa. Ostin vitosella kolmet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkopuolisten vaarantaminen pakkolaskutilanteessa  :thmbdn:

 

Kaikki tuntemani (kokeneet) lennonopettajat opettavat pakkolaskut peltoon. Tielle vain jos ei peltoa löydy, liikennettä ei näy ja voidaan tien olettaa olevan (reuna-) esteetön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka olen tuntenut Kausalaisen Eeron jo yli 23 vuotta ja pidän häntä erittäin asiallisena ilmailijakaverina, ei mulle henk.koht. taida kuitenkaan viranomaisen näkemys tässä juuri painaa. Sitä pakkolaskua ei tehdä kirjoituspöydän äärestä.

Juu, mutta siellä saatetaan kaikessa viisaudessaan jo miettiä ilmailumääräystä tai koulutusohjetta asian tiimoilta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka olen tuntenut Kausalaisen Eeron jo yli 23 vuotta ja pidän häntä erittäin asiallisena ilmailijakaverina, ei mulle henk.koht. taida kuitenkaan viranomaisen näkemys tässä juuri painaa. Sitä pakkolaskua ei tehdä kirjoituspöydän äärestä.

 

Viranomaiset vaan kuulee ja tietää jokaisesta tapahtumasta ja niiden seurauksista...

 

Nimim. "viranomainen" pakkolaskukokemuksella  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...jos lennät leveän, päällystetyn, valkoisilla reuna- ja keskiviivoilla varustetun tien päällä ja moottorisi alkaa sanomaan sopimusta irti, niin mikähän vaihtoehto se nyt on ensimmäisenä mielessä ?

 

Pelto.

 

(ai niin mutta eihän mulla ollutkaan moottoria!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs jos ei ole peltoa vaan on umpimetsää vieressä? ???

 

nim. lentokoneissa osaan istua matkustamossa = ihan amatööri, osaan ajaa vain polkupyörää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään