Petri Pohjonen

Pienkone laskeutunut motarille

389 viestiä aiheessa

Onko erilaisten pakkolaskupaikkojen kelpoisuudesta dataa maailmalta? Milloin on onnistuttu ja milloin ei?

 

USA:sta on viime aikoina tullut suurinpiirtein kuukauden välein uutisia tielle tehdystä pakkolaskusta. Jonkinmoinen kasautuma tuntuu tänä vuonna olevan. Muistikuvani mukaan yhdessä on ollut seuraamuksena lentokoneessa olleen henkilön menehtyminen.  En muista, että kukaan tielläliikkuja olisi kärsinyt.

 

Viimeisin tapaus oli Floridassa pari viikkoa sitten. Beech 18-vanhus lähti Fort Lauderdale Executive-kentästä (paikalla käyneet tietävät että se on melko lailla asutuksen keskellä), sai moottorihäiriön ja teki pakkolaskun Interstate 95-tielle. Kone meni säpäleiksi mutta ohjaaja selviytyi kuin ihmeen kaupalla. Ohjaaja ilmeisesti väisti liikennettä ja laski pientareelle tms. Muita vahinkoja ei tullut. Uutisvideossa oli aika hurjat kuvat missä pöyristynyt ohjaaja istuu penkillään, entisen lentokoneen romukasan päällä, kun pelastuslaitos tulee paikalle. 

 

EDIT: Kyseinen pakkolasku oli jo kolmas kerta viimeisen 2,5 vuoden aikana, kun kaksimoottorinen kone on lähtenyt samalta kentältä ja tehnyt pakkolaskun tielle. Kaksi edellistä olivat DC-3 (kolme koneessa ollutta loukkaantui) ja Piper Aerostar (samoin kolme koneessa ollutta loukkaantui lievästi). Lähde

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:sta on viime aikoina tullut suurinpiirtein kuukauden välein uutisia tielle tehdystä pakkolaskusta. Jonkinmoinen kasautuma tuntuu tänä vuonna olevan. Muistikuvani mukaan yhdessä on ollut seuraamuksena lentokoneessa olleen henkilön menehtyminen.  En muista, että kukaan tielläliikkuja olisi kärsinyt.

 

Kesäkuussa tässä lähistöllä Cessna teki pakkolaskun CA-78:lle.

http://www.signonsandiego.com/uniontrib/20070619/news_1m19plane.html

SUV kuski joutui sairaalaan.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka ollakaan, tuo korkeapainepumppu kuuluu niihin moottorin laitteisiin jotka Thielert on vaihtanut alkuperäisestä itse valmistettuun. Juuri sen takia että toimisi myös pienemmän viskositeetin omaavalla Jet-A1:llä.

Pumpusta löytyy muuten yksi AD, aiheena ruuvien löystymisen aiheuttama polttoainevuoto. Mutta se on vuodelta 2004, jolloin CAU:ssa taisi olla vielä bensakone  :P

 

Olen tietoinen Thielertin väitteestä, että olisivat itse tehneet tuon pumpun mutta kyllä se erehdyttävästi muistuttaa Boschin säteismäntäpumppua (ainakin ulkokuori on sieltä peräisin). Siellä on tyyppi CP3.4, joka on öljyvoideltu. Boschin muut säteismäntäpumput ovat voidellut polttoaineella.

 

Miksi sitten väitettäisiin moista jos se ei pitäisi paikkaansa? Protektionismiako?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tietoinen Thielertin väitteestä, että olisivat itse tehneet tuon pumpun mutta kyllä se erehdyttävästi muistuttaa Boschin säteismäntäpumppua (ainakin ulkokuori on sieltä peräisin). Siellä on tyyppi CP3.4, joka on öljyvoideltu. Boschin muut säteismäntäpumput ovat voidellut polttoaineella.

 

Miksi sitten väitettäisiin moista jos se ei pitäisi paikkaansa? Protektionismiako?

 

 

Kiitos tarkennuksesta. Ihmettelin itsekin tuota lähteessä ollutta sanamuotoa, sen verran tunnen moottoreita että pumput tosiaan  tulevat useinkin joltakin näihin erikoistuneelta valmistajalta.

"Oma valmistus" on tosiaan välillä venyvä käsite. Joidenkin tuotteiden osalta näyttää joskus riittävän että kiinnitetään viimeiset ruuvit, lyödään merkkitarra alihankkijan tekemään tuotteeseen ja kirjoitetaan lasku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tarkennuksesta. Ihmettelin itsekin tuota lähteessä ollutta sanamuotoa, sen verran tunnen moottoreita että pumput tosiaan  tulevat useinkin joltakin näihin erikoistuneelta valmistajalta.

"Oma valmistus" on tosiaan välillä venyvä käsite. Joidenkin tuotteiden osalta näyttää joskus riittävän että kiinnitetään viimeiset ruuvit, lyödään merkkitarra alihankkijan tekemään tuotteeseen ja kirjoitetaan lasku.

 

Niin, tarkoitin tuolla protektionismilla sitä, että Bosch ei halua, että heidän tuotemerkkiä sekoitetaan "vaaralliseen" yleisilmailuun. Samasta syystä epäilen, että Mersun moottoriin ei oltaisi välttämättä vaihdettu, väitteistä huolimatta, ihan kaikkea mitä on kerrottu. Näinhän Mersu voisi väittää, ongelmien mahdollisesti kärjistyessä, että eihän tuo perusmoottori oikeastaan olekkaan heidän tuote ollenkaan.

 

Toisaalta onhan Thielertinkin etu, että homma näyttää enemmän "rakettitieteeltä" kuin onkaan. Pitää kilpailun kurissa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin eilen Koneviesti-lehdestä dieselasiantuntija Matti Karhusen kirjoittaman erinomaisen artikkelin vedestä dieselpolttoaineen seassa, kannattaa aiheesta kiinnostuneiden lukaista.

 

Sisältää mm. arvostelua siitä että koneiden suunnittelijat (artikkelissa siis käsitellään asiaa työkoneiden näkökulmasta) eivät ota huomioon koneiden todellisessa käytössä esiintyviä olosuhteita.

 

Esimerkiksi itselle oli uutta tietoa se, että ennen polttoainesuodattimia ja vedenerotusta ei pitäisi asentaa siirtopumppua koska se pilkkoo veden niin pieniin partikkeleihin että se ei jää enää suodattimiin vaan kulkeutuu eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä takia matalalla lentävistä lentokoneista pitää varoittaa autoilijoille elleivät ne ole aikeissa laskeutua tielle ? Jospa tällaisia merkkejä laitettaisiin enempi tienvarsiin, sellaisiin kohtiin jotka houkuttavat pakkolaskuihin :) Vaikka sinne Porvoon motarin Porvoon päähänkin. Helsingin päässähän on jo.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä takia matalalla lentävistä lentokoneista pitää varoittaa autoilijoille elleivät ne ole aikeissa laskeutua tielle ? Jospa tällaisia merkkejä laitettaisiin enempi tienvarsiin, sellaisiin kohtiin jotka houkuttavat pakkolaskuihin :) Vaikka sinne Porvoon motarin Porvoon päähänkin. Helsingin päässähän on jo.

 

Hannu

 

Ne varoittavat autoilijaa matalalla lentävästä koneesta, yleensä kentän läheisyydessä.

Lentäjiä varoitetaan voimalinjoista noilla punaisilla pallukoilla ja punaisille hohtavilla loisvaloilla.

 

 

Pieni huumoripläjäys lopuksi; moottoriteiden lyhtypylväisiin tulisi asentaa Papi-valot. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounille kiitos mielenkiintoisesta tilastosta pakkolaskuista tielle.Sattuuhan näitä, mutta onneksi ei aina ihmisiin satu.Täydennetään vähän.

Vuodelta 1974 siellä on OH-PJL, Lieto, päivämäärä oli 28.7. Samalta vuodelta on myös OH-SDJ, taitaa olla palstalta tuttu ja paikka Suomusjärvi,Kitula ?

Samalla tulee mieleen yksi omaan lähipiiriin osunut helikopteripakkolasku (autorotaatioksi meni) kesken antennimittausten, kun polttoainepumppu leikkasi kiinni veden takia. Tietä ei ollut, mutta niitty löytyi, ei vaurioita. Kone oli onneksi riittävän korkealla, kun meno loppui. Itse en ollut silloin kyydissä, mutta jouduin muuten tilannetta selvittelemään. Mittausproseduureja muutettiin hiukan jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tietoinen Thielertin väitteestä, että olisivat itse tehneet tuon pumpun mutta kyllä se erehdyttävästi muistuttaa Boschin säteismäntäpumppua (ainakin ulkokuori on sieltä peräisin). Siellä on tyyppi CP3.4, joka on öljyvoideltu. Boschin muut säteismäntäpumput ovat voidellut polttoaineella.

 

 

 

 

 

Onkohan noita dieselin ruiskutuspumppuja tehty nimenomaan kerosiinilla käyviksi aikaisemmin mihinkään vehkeisiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että pellolle laskettaessa Cessna on yleensä selällään, mutta hyvin harvoin sattuu koneessa olijoille mitään lievää vakavampaa, aivan kuten totesit.

 

Tuo johtopäätös on minulle yllätys. Olisiko nokkapyörä "liian pieni".

 

Vuoden -91 OH-TUG turmakaputissa hinattava purjekone laskeutui etuoikealle metsään, hakkuuaukealle. ASK-21:een tuli kannoista pari pientä painaumaa pohjaan. Opettaja oli aikaisemmilla lennoilla näyttänyt hakkuuaukeaa oppilaille ja sanonut, että tuohon on pakko mennä jos tässä hinausnaru katkeaa.

 

Listasta puuttuu tietenkin paljon tapauksia, yksi on se OH-MHX:n viimeinen toisen tankin tyhjeneminen. Silloinhan pilotti yritti takaisin kentälle mutta tuli (kierteessä?) kentän viereiselle tielle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Listasta puuttuu tietenkin paljon tapauksia, yksi on se OH-MHX:n viimeinen toisen tankin tyhjeneminen. Silloinhan pilotti yritti takaisin kentälle mutta tuli (kierteessä?) kentän viereiselle tielle.

Se oli vasta -94.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounille: Muistelen Punkaharjulla tapahtuneen pakkolaskun valtatielle 14 potkurin katkeamisen seurauksena, mutta sitä en muista, oliko se vuoden -92 jälkeen. Tässä pakkolaskussa (muistaakseni) kone säilyi ehjänä, eikä miehistökään tainnut kokea kuin henkisiä kolauksia. Asian paremmin muistavat/tietävät, infotkaa Jounia tästä, niin hän saa listaansa yhden rivin lisää. (Mulla on mielikuva, että se olisi tapahtunut -80 ja -90 luvun taitteessa...mene ja tiedä.)

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Listassa näyttää olevan useamminkin "kunnostautuneita" koneyksilöitä.

Lisäksi huomaan lentäneeni joillain noista listaan päätymisen jälkeen.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

M.A., kyllä muistat oikein. Lappeenrannasta palonvalvontalennolla olleesta Piper Arrowista, OH-PJW, katkesi potkuri Punkaharjun maisemissa ja pakkolasku tielle Retretin lähettyville sujui kuin lasku korpikentälle ikään. Etupenkeillä oli tukevasti kokemusta. Ajankohtaa en vielä täsmennä siitä täytyy kilauttaa kaverille, mutta se selviää lähiaikoina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

M.A., kyllä muistat oikein. Lappeenrannasta palonvalvontalennolla olleesta Piper Arrowista, OH-PJW, katkesi potkuri Punkaharjun maisemissa ja pakkolasku tielle Retretin lähettyville sujui kuin lasku korpikentälle ikään. Etupenkeillä oli tukevasti kokemusta. Ajankohtaa en vielä täsmennä siitä täytyy kilauttaa kaverille, mutta se selviää lähiaikoina.

Hienoa, että muistini edes joskus toimii  ;) Olin tuolloin niin nuori, ettei konemerkki/tyyppi/rekisteri ole jäänyt mieleen. Kilautas kaverille, ku yleisö ei tienny enempää  ;D Fifty/sixty on turha tässä tapauksessa.  :)

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1972

3.4. Kymi OH-SDD Lentoonlähdön jälkeen vajosi ja törmäsi kiitotien jatkeelle metsikköön

 

Pakkolasku? Tuttujaan lennättänyt pilotti ei ollut koskaan lentänyt ko. konetyypillä. Loskainen kiitotie ei auttanut pyrkimyksissä.

Ehkä tässä yhteydessä voisi jakaa tämän perhealbumista kaivetun kuvan:

[ attachment removed ]

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkolasku? Tuttujaan lennättänyt pilotti ei ollut koskaan lentänyt ko. konetyypillä. Loskainen kiitotie ei auttanut pyrkimyksissä.

Analyysi: kaivoi verta nenästään. Ja muidenkin nenästä.

 

Tilastointi on vaikeaa. Mikä on pakkolasku? Mikä on valmisteltu pakkolasku?

 

Purjekoneille sattuu kuulemma suhteessa ihan hirveän paljon onnettomuuksia maastolaskuissa. Kuitenkin, maastolaskuksi kirjataan esimerkiksi semmoinen tempaus, kun oppilas ei yksinlennolla ymmärräkään lähteä kentän suuntaan ajoissa, vaan joutuu yrittämään vaikkapa hakkuuaukealle. Tai järveen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Analyysi: kaivoi verta nenästään. Ja muidenkin nenästä.

Tilastointi on vaikeaa. Mikä on pakkolasku? Mikä on valmisteltu pakkolasku?

 

Äh ja pöh.  Näin siinä käy, kun riittävän kauan pyöritää sanoja, joita meinaa laittaa tekstiinsä: piti pohdiskelemani voidaankoa pakkolaskua tehdä, jos ei olla päästy kunnolla ilmaankaan...

 

OH-SDD:n tutkintaselostuksesta poimittua:

Ylikuorma (39 kg), massakeskipiste sallitun alueen takana, moottorin vajaatehoisuus (10-15%), reipas veto irrottamiseen (kannuslusikka otti kiitotiehen), käsikirjaan tai konetyyppiin ei ollut perehdytty. Kiitotie ei ollut sohjoinen kuten muistin, mutta oli muuten kovin pehmeä (pehmeydestä keskusteltaessa totesi lennonjohtaja "perunoita vain puuttuvan"). Lentokoneiden pyörät olivat jättäneet kiitotielle selkeitä uria.

 

"Tutkijalautakunta katsoo onnettomuuden syyksi lentoonlähdössä maastairtoamisen jälkeen liian suurella kohtauskulmalla ja alinopeudella aloitetun nousun, joka johti sakkaustilaan ja siinä tilassa tehdyssä kaarrossa kone törmäsi maahan."

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Analyysi: kaivoi verta nenästään. Ja muidenkin nenästä.

 

Tilastointi on vaikeaa. Mikä on pakkolasku? Mikä on valmisteltu pakkolasku?

 

 

 

pakkolaskuksi käsitän tilanteen, kun moottori ei vedä, tai on onkelmia ohjattavuuden kanssa. Silloin mennään sinne minne kone liitää.

 

Valmisteltu pakkolasku.

syynä;

sään huononeminen,

polttoaineen vähyys,

häiriöitä moottorin toiminnassa (öljynpaine/lämpö)

yö pukkaa päälle ja ollaan jossain eksyksissä

moottorin tms vajaatoiminto

 

Valmistellussa pakkolaskussa tsekataan paikka ja tehdään harjoituslähestymisiä.

 

sanoisin, että jos eka harjoituslähestyminen menee nappiin, viedään se maahan asti.

Ei ole mikään pakko koukeroita useampaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivoin tuohon nyt tilanteita, joissa a) pilotti on joutunut syystä tai toisesta tekemään laskupaikan valinnan nopeasti tai b) ollut pakotettu laskeutumaan paikkaan jota ei ole tarkoitettu laskeutumista varten. Tutkielman tarkoitus oli valottaa mitä tällaisissa tilanteissa tapahtuu ja selvitäänkö tapauksesta ehjin nahoin. Tästä ei ehkä kannata ryhtyä väittelemään. Listaus ei pyri olemaan täydellinen millään muotoa.

 

Sakarille: oli se Muhkun tapaus kyllä mielessä, mutta kun ko. vuodelta ei ollut listaa minulla, en sitä laittanut. Kävin kyllä seuraavana päivänä katsomassa. Obraszoffin Olli oli kuitenkin kaveri, jonka kanssa oli tullut vietettyä jonkin verran aikaa niin ilmassa, maassa kuin jaksollakin.

 

Mikolle ja Juhalle: Muistin hyvin tämänkin tapauksen, jopa sen, että etupenkillä oli melko tukevasti kokemusta  ;D kuten Juha mainitsi. Siinähän pilotti on monille tuttu, kai. Mutta sama vika taas, tiedot ko. vuodelta puuttuvat.

 

Edelleen muistutan, että noiden incidenttien puuttuminen vääristää listaa: nehän ovat tapauksia joissa pakkolasku on tehty, mutta niin ruumiin kuin omaisuudenkaan vahinkoja ei ole tullut. Täydellisiä suorituksia siis, tuurilla tai tai taidolla.

 

OH-PCQ , moottorivika startissa, lasku nurmikolle

OH-CAQ, tulppavika startissa, lasku poikkibaanalle

 

että silleen, taidolla tai tuurilla,  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivoin tuohon nyt tilanteita, joissa a) pilotti on joutunut syystä tai toisesta tekemään laskupaikan valinnan nopeasti tai b) ollut pakotettu laskeutumaan paikkaan jota ei ole tarkoitettu laskeutumista varten. Tutkielman tarkoitus oli valottaa mitä tällaisissa tilanteissa tapahtuu ja selvitäänkö tapauksesta ehjin nahoin. Tästä ei ehkä kannata ryhtyä väittelemään. Listaus ei pyri olemaan täydellinen millään muotoa.

 

Tämä on olennainen lisäys, eli jos tuikkaat hätäpäissäsi cessnan (tai muunkin koneen) siihen viimeiseen paikkaan joka sattuu olemaan ulottuvilla, niin voit päätyä selälleen.

Samanlainen lista voitaneen tehdä myös niistä pelloille tehdyistä "hallituista" (so. päätös laskusta ja paikasta tehty ajoissa) pakkolaskuista, jotka ovat onnistuneet ja kone on jäänyt telineilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäiseen aiheeseen liittyvä kysymys:

 

Laskeutuisitko kiitotielle, jos sen reunoissa olísi liikennemerkkejä ja valopylväitä sekä sen yli menisi siltoja ja sillä ajaisi autoja, vai pitäisitkö parempana laskea vapaaseen tilaan kiitotie sivuun nurmikolle ?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäiseen aiheeseen liittyvä kysymys:

 

Laskeutuisitko kiitotielle, jos sen reunoissa olísi liikennemerkkejä ja valopylväitä sekä sen yli menisi siltoja ja sillä ajaisi autoja, vai pitäisitkö parempana laskea vapaaseen tilaan kiitotie sivuun nurmikolle ?  :-[

 

Entä jos sitä peltoa ei olisi siinä mainitsemasi "kiitotien" vieressä ? Ja toisekseen, minkähän normaalin kiitotien välittömässä läheisyydessä olisi mainitsemisia esteitä..hmmm...

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään