Petri Pohjonen

Pienkone laskeutunut motarille

389 viestiä aiheessa

No on se nyt jumalauta, että meillä on niin loistavia lentäjiä vaan, ettei ole toivoakaan pikku erehdyksestä pakkotilanteessa. Siinä on vähän lentäneellä ensikertalaisella sen verran vellit pöksyssä, että 85% ympäristöstä jää taatusti huomiotta. Menkää nyt hyvät ihmiset katsomaan, millaisia nuo vanhat sarkaojat ovat. Puoli metriä leveitä ja yhtä syviä - jos sitäkään. Kesällä heinikko peittää senkin vähän, mitä siitä muuten voisi nähdä. Toki tilanne on toinen, jos on aikaa vartti pörrätä tekemässä valmisteltua pakkolaskua, mutta jos tuosta tuhannesta jalasta nalli napsahtaa ja joutuu ajamaan sen koneen väkisin jollekin muutamasta lähipellosta, finaalista ei todellakaan näe jokaista pientä ojan pätkää.

 

Kovasti on nyt henki ohjeistaa ihmisiä omaan paremmuuteen vedoten muutamilla kommentoitsijoilla. Jos joku ottaa kantaa ihan realistisiin asioihin muistaen tilanteessa olevat kapasiteettiongelmat, tipsahtelee jos jonkinlaista ylenkatsetta. Ajakaa sitten niihin ojiin mun puolesta.

 

>:(

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on se nyt jumalauta, että meillä on niin loistavia lentäjiä vaan, ettei ole toivoakaan pikku erehdyksestä pakkotilanteessa. Siinä on vähän lentäneellä ensikertalaisella sen verran vellit pöksyssä, että 85% ympäristöstä jää taatusti huomiotta. Menkää nyt hyvät ihmiset katsomaan, millaisia nuo vanhat sarkaojat ovat. Puoli metriä leveitä ja yhtä syviä - jos sitäkään. Kesällä heinikko peittää senkin vähän, mitä siitä muuten voisi nähdä. Toki tilanne on toinen, jos on aikaa vartti pörrätä tekemässä valmisteltua pakkolaskua, mutta jos tuosta tuhannesta jalasta nalli napsahtaa ja joutuu ajamaan sen koneen väkisin jollekin muutamasta lähipellosta, finaalista ei todellakaan näe jokaista pientä ojan pätkää.

 

Kovasti on nyt henki ohjeistaa ihmisiä omaan paremmuuteen vedoten muutamilla kommentoitsijoilla. Jos joku ottaa kantaa ihan realistisiin asioihin muistaen tilanteessa olevat kapasiteettiongelmat, tipsahtelee jos jonkinlaista ylenkatsetta. Ajakaa sitten niihin ojiin mun puolesta.

 

>:(

 

-A-

 

Relax, Antti.  ;D

 

 

 

Kyllä ne avo-ojat näkyy ihan lentsikastakin.

Jos ne on heinikon peitossa, on avo-oja vihreämpää heinää tai pusikkoa.

Täytyy osaa lukea luontoa.  :thmbup:

 

Mitä tulee vierheettömyyteen suorituksissamme, me ihmiset teemme virheitä.

Ainaski minä  :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti on nyt henki ohjeistaa ihmisiä omaan paremmuuteen vedoten muutamilla kommentoitsijoilla. Jos joku ottaa kantaa ihan realistisiin asioihin muistaen tilanteessa olevat kapasiteettiongelmat, tipsahtelee jos jonkinlaista ylenkatsetta. Ajakaa sitten niihin ojiin mun puolesta.

 

Voisihan sitä ajatella niinkin, että kokeneempi koettaa rauhoitella ja kertoa, mikä on todellinen riski ja mikä vähemmän todellinen.

 

Pikkujuttu, mehän vain olemme eri mieltä siitä, näkeekö ojan vai ei. Minusta oja näkyy hyvin. Mutta eihän tuommoiseen makuasiaan ole absoluuttista totuutta. Peace!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on se nyt jumalauta, että meillä on niin loistavia lentäjiä vaan, ettei ole toivoakaan pikku erehdyksestä pakkotilanteessa. Siinä on vähän lentäneellä ensikertalaisella sen verran vellit pöksyssä, että 85% ympäristöstä jää taatusti huomiotta. Menkää nyt hyvät ihmiset katsomaan, millaisia nuo vanhat sarkaojat ovat. Puoli metriä leveitä ja yhtä syviä - jos sitäkään. Kesällä heinikko peittää senkin vähän, mitä siitä muuten voisi nähdä. Toki tilanne on toinen, jos on aikaa vartti pörrätä tekemässä valmisteltua pakkolaskua, mutta jos tuosta tuhannesta jalasta nalli napsahtaa ja joutuu ajamaan sen koneen väkisin jollekin muutamasta lähipellosta, finaalista ei todellakaan näe jokaista pientä ojan pätkää.

 

Eihän se koskaan mitään kivaa ole satiaisten perseitä ruveta halkomaan, mutta on mun kyllä tuohon kommenttiin nyt vähän väitettävä vastaan. Kyllähän se on niin, että jos se lentäjä ei erota salaojitettua ja sarkaojitettua peltoa toisistaan kaukaakin, niin silmälääkärin olisi pitänyt puuttua lentämiseen jo ajat sitten. Heitänpä tähän pari nopeasti esillekaivettua kuvaa malliksi. Parempiakin varmaan saattaisi olla tarjolla, mutta eiköhän näistäkin kuvista jotain näe. Ainakin minä näen, että millä pellolla on ojat ja millä ei (salaojat varmaan on, mutta ne on niin salaisia, että niitä ei näe :P).

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo Maliniemen Mikon kuvallinen esitys pelloista riitä todistamaan laskupaikan

valintaan vaikuttavista  näkyvistä seikoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä kuvia ja oikein totta tietyissä olosuhteissa. Mutta jos nyt asettaudutaan tosiaan siihen tilanteesen, että on kiire ja hätä ja paniikki, niikuin pakkolaskussa yleensä on. Kun kasvillisuus on sopivaa, ne ojat hukkuvat ihan oikeasti. Kyllä mä oon kakarana kaikki kesät asunu peltojen vieressä, ilmaillutkin moisilta. Kuten sanottua, kyllä tuolta korkealta näkee mitä vaan, etenkin valokuvasta kaikessa rauhassa sisäolosuhteissa. Todellisuus ei vaan aina ole ihan samanlainen. Kun on minuutti aikaa tuupata kone johonkin edes sinne päin olevaan paikkaan, tilanne tulee äkkiä ja aiheuttaa aikamoista kapeakatseisuutta. Siinä täytyy tehdä kaikki, mitä tehtävissä on. Pikku yksityiskohdat jäävät havaitsematta silloinkin, kun ne olisivat järjellä ajatellen nenän edessä nähtävissä.

 

Ja Jaska, emmä ole ollenkaan kuiva enkä huumorintajuton. Mä en vaan jaksa huumoroida tietyistä asioista. Huumorin täytyy olla mustaa, kieroutunutta tai nokkelaa, sitten se kolisee. Niissäkin saa olla rajansa, ainakin julkisilla foorumeilla. Mutta olkoon miten vaan. Ehkä mun täytyy vähän relata välillä ja pahoitella pikkisen överiksi mennyttä sävyäni. Asiasta sinällään en ole valmis tinkimään.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja PS. Tuossa toiseksi viimeisessä kuvassa on näkökannalleni oikeinkin hyvä esimerkki. Tuo vasemmassa laidassa oleva osittain niitetty pelto, jossa on poikittaiset sarkaojat. Otapa tuosta 2000 jalkaa pois ja 15 sekuntia kosketukseen. Näkymättä jäävät. Sitä paitsi yksikään kuvista ei taida olla keskikesän ajalta. Suurin osa pelloista on niitettyjä tai puituja.

 

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sä taidatkin olla tommonen Jounin mainitsema kryptoniittipilotti, jolle mikään tilanne ei ole ylivoimainen. Jos oletkin, suurin osa meistä ei ole, joten ajattelinpahan varoittaa...  ;)

 

-A-

 

Antti, ei siinä kryptoniittia tarvita. Kun noita peltoja on joutunut sillä silmällä katselemaan kymmeniä vuosia, nuo asiat oppii katsomaan - tarvcittaessa aika nopeastikin. Itse olen koneen pellolle vääntänyt jotain luokkaa 25-30 kertaa ja niitä peltoja katsonut sen lisäksi ihan vakavissani varmaan puolensataa kertaa noiden lisäksi.

 

Näin omin luvin Saken puolesta vastaten... ;)

 

Mutta, kuten jo aikaisemmin sanoin, ymmärrän kyllä, että täysin yllättävässä ja pelottavassakin tilanteessa (mitä taitaa pakkolasku useimmiten olla) ei kaikkea pysty havaitsemaan. Eikä sitä totuutta kai yleisesti ole vääräksi väitettykään.

 

Ja on niitä yllätyksiä tullut kokeneillekin purjelentäjille, esim. yksi tapaus ameriikasta, jossa pilotti totesi joutuvansa laskemaan oudossa paikassa, mutta ilokseen löysi kuin löysikin lentokentän. Yritti huhuilla radioon, mutta ei vastausta, joten eikun laskuun vain. jotain kuitenkin tuntui olevan pielessä lähestymisen aikana ja kiitorata lähestyi ihan ukomatonta vauhtia. Kumi savuten kone pysähtyi juuri ja juuri ennen kiitoradan päätä. Ja kun pilotti nousi koneesta, hän huomasi, että kyseessä olikin vain lennokkien lennättämiseen tarkoitettu baana... ;) Tarinan todennmukaiseedesta en osaa 100% varmuudella mitään sanoa (ao. pilotti kirjoitti komeuksestaan 1. persoonassa joksu vuosita sitten rec.aviation.soaringissa), mutta voisihan tuonkin uskoa, jos ei varsinaista referenssiä mistään löytynyt.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos nyt asettaudutaan tosiaan siihen tilanteesen, että on kiire ja hätä ja paniikki, niikuin pakkolaskussa yleensä on.

 

En ole koskaan ollut sellaisessa tilanteessa, enkä toivottavasti olekkaan. Olet aivan varmasti oikeassa, että kun tulee hätä, ratkaisutkin voivat olla mitä ihmeellisimpiä. Ja aikaa havainnointien tekemiseen on "vähemmän" oikeassa tilanteessa, kuin vaikka jossain harjoituksessa, jossa tiedät, että sinne maahan asti ei mennä kuitenkinaan. Mutta minun järki kyllä sanoo, että siinä vaiheessa, kun moottori sanoo seis ja pitää ruveta etsimään pakkolaskupaikkaa pikaisesti, ihmisen silmä kyllä kiinnittyy tuollaisiin isoihin muotoihin, kuten ojien suunnat. Ne on kuitenkin niin hallitseva osa sitä kokonaisuutta...

 

 

 

Ja PS. Tuossa toiseksi viimeisessä kuvassa on näkökannalleni oikeinkin hyvä esimerkki. Tuo vasemmassa laidassa oleva osittain niitetty pelto, jossa on poikittaiset sarkaojat. Otapa tuosta 2000 jalkaa pois ja 15 sekuntia kosketukseen. Näkymättä jäävät.

 

2000ft tuosta pois, niin oltaisiin Raudaskoskien pellolla, eikä mun mummolan pellolla ;D Mutta mutta, vaikka siitä otettaisiin se tuhat käpälää pois (eli toinen tuhat jäljellä), niin silti väittäisin, että kyllä sitä ne ojat näkee jos on malttia katsoa (se on aivan eri asia, kuinka monella pilotilla sitä kanttia on). Mitä matalammalle tullaan, alkaa myös näkymään sellaisia asioita, mitä ei tuosta korkeammalta erotakkaan. Esim. noi ojien reunat ovat yleensä aina pidempää heinää, kuin mitä se vieressä oleva ja sen kyllä siitä näkee, jos katsoo sitä paikkaa sen toisenkin sekunnin verran... Jos taas tilanne on se, että ollaan niin matalalla jo alunperinkin, ihmettelen vain, mitä siellä ylipäätään tehdään niin matalalla, että ei ehdi tehdä huomioita jotka kuitenkin ovat nähtävissä hieman pidemmällä tarkastelulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitänis kai olla hiljaa mutku ei osaa, sori... :-[

 

Vasta toiseksi viimeisessä kuvassa näkyy hyvin miltä näyttää avo-oja kun heinää ei ole vielä kerätty, Suurin osa muista on kuvattu sen jälkeen kun puinti on jo tehty...

( ruska puissa, "lehmänmunat"peltojen laitamilla, käännetyt sarat...)

 

Minulta puuttuu täysin Antin, Jounin, Jaakon yms. kokemus mitä tulee lentämiseen, mutta, oletan että on hurrrjan paljon "miellyttävämpää" menettää laskutelineet ojaan kuin siiven katuvaloon, tms muuhun inhaan lentoesteeseen...

 

PLIIIIS PRADÖÖÖÖS tämä kinastelu alkaa mennä jo naurettavuuden puolelle!!! Ihmiset selvisivät hengissä ja konekkin korjauskelpoisena, eiköhän anneta aallokon tasaantua myrskystä hentoon tuulenvireeseen järvenselällä...

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin... ;)

 

Petri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitänis kai olla hiljaa mutku ei osaa, sori... :-[

 

Vasta toiseksi viimeisessä kuvassa näkyy hyvin miltä näyttää avo-oja kun heinää ei ole vielä kerätty, Suurin osa muista on kuvattu sen jälkeen kun puinti on jo tehty...

( ruska puissa, "lehmänmunat"peltojen laitamilla, käännetyt sarat...)

 

Minulta puuttuu täysin Antin, Jounin, Jaakon yms. kokemus mitä tulee lentämiseen, mutta, oletan että on hurrrjan paljon "miellyttävämpää" menettää laskutelineet ojaan kuin siiven katuvaloon, tms muuhun inhaan lentoesteeseen...

 

PLIIIIS PRADÖÖÖÖS tämä kinastelu alkaa mennä jo naurettavuuden puolelle!!! Ihmiset selvisivät hengissä ja konekkin korjauskelpoisena, eiköhän anneta aallokon tasaantua myrskystä hentoon tuulenvireeseen järvenselällä...

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin... ;)

 

Petri

 

Keskustelu jatkukoon, koska aihe on kipeä.

Tuo onnistunut  :thmbup: modarilasku sen kirvoitti, vaikka ei käy esimerkkinä pakkolaskupaikasta.

Siksi täällä väännetään rautalankaa. ;)

Me emme sentään lyö toisiamme, kuin sanan säilällä. ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No painotettakoon, että mä ajan tässä spekulaatiossa worst case scenariota takaa. Kuten sanoinkin, korkealta näkee ja aikaa on enemmän. Kokemus tuo aina helpotusta. Eikä mulla henkilökohtaisesti ole mitään antipatioita pelloille laskeutumisten suhteen. Kyllä minäkin niitä tiirailen ihan joka lennolla pakkotilanne mielessä. Yritän, ilmeisesti epätoivon vimmalla, vain korostaa, että tosielämässä asioita on aina paljon vaikeampi toteuttaa, kuin miettimällä niitä kotosalla. Toki se miettiminen helpottaa tosielämää. Ehkäpä en ollut sanavalinnoissani kyllin lahjakas, tai sitten ne vain ymmärretään väärin. Tietystikin usei(mmi?)ssa tapaukissa ojat näkyvät ja laskusuunta valitaan niiden mukaan, mutta itsestään selvää se ei ole ja sitä minä nyy vaan tässä yritän korostaa! Mutta ei tässä ole tarkoitus henkilöönmeneviä kommentteja jakaa. Jonkinlaista huonoa huumoria minäkin pyrin tuolla kryptoniittipilotilla ilmentämään  ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja siis niitä muitakaan muuttujia unohtamatta: kesä, talvi, tihkusää, sentti vitilunta vai metri nuoskaa, varjokato, vastavalo, pintausvaa, sianselän muotoinen niittu, eksymisen nakertama kapasiteetti, kokemattomuus... jatkakaa listaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä pointteja. Lumi on tosiaan omiaan hävittämään värisävyt ja vähän suuremmassa määrin ainakin piilottamaan ojat  ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja siis niitä muitakaan muuttujia unohtamatta: kesä, talvi, tihkusää, sentti vitilunta vai metri nuoskaa, varjokato, vastavalo, pintausvaa, sianselän muotoinen niittu, eksymisen nakertama kapasiteetti, kokemattomuus... jatkakaa listaa!

paniikki ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos listaa jatketaan niin näissä tilanteissa tulee toki myös oleellisen tärkeäksi esim. se että kone on kuormattu oikein ja varmistettu että oleelliset nopeusarvot koneen käsikirjasta on hyvin mielessä. Se ei vaikuta pellon ojiin, mutta saattaa vaikuttaa ratkaisevasti siihen miten sen koneen saa sinne valittuun länttiin sopimaan. Sinänsä ei ihan aiheesta mutta riittävän vierestä.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos listaa jatketaan niin näissä tilanteissa tulee toki myös oleellisen tärkeäksi esim. se että kone on kuormattu oikein ja varmistettu että oleelliset nopeusarvot koneen käsikirjasta on hyvin mielessä. Se ei vaikuta pellon ojiin, mutta saattaa vaikuttaa ratkaisevasti siihen miten sen koneen saa sinne valittuun länttiin sopimaan. Sinänsä ei ihan aiheesta mutta riittävän vierestä.

 

//T

 

 

toissapäivänä opin koneen kuormauksesta taas uutta.

 

Tieks mitä etuja saadaan, kun kuormataan kone etummaiseen painopisteasemaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylempää näkee paremmin tietenkin paremmin... jopa tällaisesta kuvasta näkee, mikä on pellon "luonnollinen laskusuunta". Kuva otettu 18.7.2006.

 

Suomalaiset pellot ovat aika kitukasvuisia, jopa kesän parhaaseen kasvuaikaan.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdollisimman vastatuuleen, ojien väliin :thmbup:

 

Henk koht mielipide: mieluummin ojien väliin kuin vastatuuleen, jos pitää noista valita... ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henk koht mielipide: mieluummin ojien väliin kuin vastatuuleen, jos pitää noista valita... ;)

 

hannu

 

Mahdollisimman vastatuuleen, sanoin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... koelentäjä ja kenraali Chuck Yeager tekisi pikkukoneella pakkolaskun moottoritielle  ;)  ...

 

Niin, tuolla. Eihän siellä ole muuta mahdollisuutta. Se on pelkkää vuoristoa ja kivien sekä kalkkarokäärmeitten täyttämää aavikkoa. Jokunen suolajärvi on, ne ovat hyviä laskupaikkoja. Ja sitten siellä on lentokenttiä, todella paljon. Jos on peltoja, niin ne ovat sellaisia pyöreitä, joissa on massiivinen kehää kiertävä automaattinen kastelujärjestelmä. Tuolla seudulla Fossett katosi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään