Petri Pohjonen

Pienkone laskeutunut motarille

389 viestiä aiheessa

Ylempää näkee paremmin tietenkin paremmin... jopa tällaisesta kuvasta näkee, mikä on pellon "luonnollinen laskusuunta". Kuva otettu 18.7.2006.

 

Suomalaiset pellot ovat aika kitukasvuisia, jopa kesän parhaaseen kasvuaikaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Oheisen kuvan yksi peltosarka on jopa virallinen lentopaikka (EFWB) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Itsekin katselin tuota peltosarkaa sillä silmällä ( kiitotie? ), joka on tuossa aika lailla kuvan keskellä, sen alalaidassa...

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wredeby on muuten *erittäin* suositeltava kohde kauniina kesäpäivänä... :)

 

Tää kuva on ollu jo ainakin kertaalleen täällä, mut pitäkää mielessä ens kesää ajatellen..  hieno paikka kuin mikä!

 

1081699157_6073b6dcd4_b.jpg

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon hyvää keskustelua on ollut, mutta olen jäänyt kaipaamaan nyrkkisääntöjä siitä, mikä pakkolaskupaikka menee toisen edelle. Tässä lista maastosta, mikä minulla tulee mieleen. Järjestettynä sen mukaan, mikä tuli ensiksi mieleen.

 

Jos kokeneet pilotit/lennonopettajat voisivat järjestäisivät tuon listan mielestään parhaaseen järjestykseen, niin siitä suuret kiitokset. Kommentoikaa myös sitä miten yö vaikuttaa paikan valintaan.

 

Pakkolaskupaikat (paikkoina ajatellaan keskivertotapausta, eli ei parasta eikä pahinta tapausta)

1. Lentokenttä

2. Pelto

3. Tie (ei reunaesteitä, ei liikennettä)

4. Järvi, joki (jäässä)

5. Hakkuuaukea (Aukko + kiviä + kantoja)

6. Tie (paljon reunaesteitä ja liikennettä)

7. Hakkuuaukea (kuten yllä + siemenpuita siellä täällä)

8. Nuori metsä (Puut n. 10 m korkeita)

9. Tiheä metsä

10. Suo

11. Järvi, joki (sula)

12.    Asutusalueelle talojen sekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus muinoin kun vielä lupakirjan uusimistarkkareilla sai opettaa kysyi tarkastuslentäjä Antsu Maanselkä millainen on hyvä pakkolaskupaikka? Antsun lista lyhyt: vastatuuleen, matalat reunaesteet ja lähellä asutusta jos mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kokenut lentäjä, mutta pari muutosta / huomautusta tekisin, kokeneet epäilemättä niitä sitten kommentoi  ;D

 

1. Lentokenttä

2. Pelto

3. Tie (ei reunaesteitä, ei liikennettä)

4. Järvi, joki (jäässä) - olettaen että jää on varmasti kantavaa, ts. pidempiaikainen yli -10 asteen pakkanen alueella, tai ei voi tietää mitä "jään" alla on

5. Järvi, joki (sula) - lopputulos on ainakin taattu ja vesilaskuista todistettavasti voi selvitä jopa kuivana

6. Nuori metsä (Puut n. 10 m korkeita) - puiden latvojen luulisi vaimentavan vauhtia hyvin ?

7. Tiheä metsä

8. Tie (paljon reunaesteitä ja liikennettä) -siipi kops tolppaan ja peli on menetetty

9. Hakkuuaukea (Aukko + kiviä + kantoja) - epäilen että kiveen tai kantoon osuminen olisi varma tuho

10. Hakkuuaukea (kuten yllä + siemenpuita siellä täällä) -kuten yllä, mutta nyt niitä kiviä ei edes näe

11. Suo -pelastajien voi olla vaikea päästä lähelle

12.    Asutusalueelle talojen sekaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähteenmäen Eko sanoi tässä pari-kolme vuotta sitten Malmilla jossain lentoturvallisuushäpeningissä joka pidettiin pyöreän aulassa kaksi asiaa jotka on jäänyt mieleen:

 

"Pakkolaskussa ranteen paksuinen mäntymetsä on ihanaa pakkolaskumaastoa."

 

"Minua ei saa juotettua niin juovuksiin että lähden yksimoottorisella veden päälle."

 

En arvostele äijää joka on ollut vuosikymmeniä ensimmäisten joukossa raapimassa raatoja hammastikulla pois romuista..

 

Mutta lennän silti yksimoottorisella veden päällä :-[

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa eilen käytyä viimein taivaalla pitkästä aikaa ja siinä ohessa vilkaistua tuota Sipoonlahden tilapäislentokenttää lähiympäristöineen. Sorvailin siinä jonkinnäköistä harjoitusfinaalia, joka toki loppui tuonne 600+ ft korkeuteen. Täytyy sanoa, että kylmiä hermoja siihen rakoon tuuppaaminen vaatii, joskin toisaalta paikka on ehkä paras, mitä lähikilometrien säteellä on tarjolla - ainakaan motarilla. Kuitenkin tuossa vaiheessa oli vielä yllättävän vaikea hahmottaa valotolppien ja liikennemerkkien sijaintia puhumattakaan kaiteista yms. matalammista esteistä.

 

Mikäli olen ymmärtänyt CAU:n lähestymissuunnan oikein, siellä ei todellakaan ole kummoisia peltosarkoja laskeutumista silmällä pitäen. Muutama todella lyhyt läntti ja niistäkin suuri osa on ojitettu siten, että järjellistä laskusuuntaa olisi tyrkyllä noin sata metriä. Siihen reunaesteet päälle, ni vot. En nyt osaa arvioida, mikä oli peltojen kosteustilanne kaputin aikoihin, mutta nyt nuo näyttävät siltä, ettei ympärimenolta voisi kiinteillä telineillä välttyä kuin ihmeen kaupalla. Valmisteltuun pakkolaskuun ympäristössä näkyi pari ihan kelpo sarkaa muutaman kilometrin säteellä, mutta 95% ajasta näytti siltä, ettei padan levitessä mitään erinomaiseen viittaavaakaan laskupaikkaa olisi tyrkyllä. Tosin ilmailin silitysraudalla, joten kessnan tapauksessa aikaa on onneksi ollut edes hieman enemmän.

 

Joka tapauksessa tuon lennon jälkeen olen valmis edelleen antamaan täydet pisteet pilotille sekä pitämään suorastaan loistavana tuurina sitä, että noinkin hieno pakkolaskupaikka eteen sattui.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kokenut lentäjä, mutta pari muutosta / huomautusta tekisin, kokeneet epäilemättä niitä sitten kommentoi  ;D

 

4. Järvi, joki (jäässä) - olettaen että jää on varmasti kantavaa, ts. pidempiaikainen yli -10 asteen pakkanen alueella, tai ei voi tietää mitä "jään" alla on

Hyvä huomio. Muistuupa tästä mieleeni omin silmin nähty tapaus, jossa se jää ei ihan vielä kantanut.

Tarkka vuosi ei nyt tuu mieleen, mut jotain 80-luvun puoltaväliä oisko ollut. Paikkakunta Ranua ja kaksi pelotonta lentäjää

muistaakseni mopocessnalla. Järven peitti jo kauttaaltaan jääkansi, mutta sen verran ohutta vielä oli, että just rannassa kesti kävellä. Olipa sitten eräs marraskuinen sunnuntaiaamu kun taivaalle ilmestyi kyseinen mopocessna pyöriskeleen. Aikansa kaarreltuaan alkoi korkeus laskea ja tuumasin siinä tärkeänä, et laskuun se on tulossa jäälle. Eihän mua tietysti uskottu, mutta pakkohan tuo oli itse mennä rannalle katsomaan, koska sellaista olin väittänytkin:)

Eipä mitään. Hyvin piiitkällä finaallilla herrat toivat cessnan laskuun. Aluksi kaikki meni hyvin, mutta arvaatte kai, ettei alle viissenttinen jää kanna oikein hyvin. Sinnehän se upposi haiden ruuaksi.

 

Tapauksessa jäi askarruttamaan pilottien tyhmyyttä enemmän se, kuinka kone olisi ylipäätään pysähtynyt ennen rantaa. Ajoivat nimittäin laskuun erääseen lahdenpoukamaan siten, että edessä on pelkästään metsää. Kosketuskohdasta on noin 250 - 300 metriä rantaan. Kysymys kuuluukin, oisko kone voinut teoriassa pysähtyä ennen pöpelikköä? Renkaiden alla siis jää, jonka päällä hieman lunta. Osittain myös kohvajäätä.

Mielenkiintoista olisi myös lukea tutkijalautakunnan näkemys asiasta, mut ei valitettavasti netistä löydy niin vanhoja.

T:Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kyllä (kokemattomana ja mitään tietämättömänä) nostaisin tuon suon paljon ylemmäksi.

Suo laskupaikkana olisi samaa luokkaa kuin nuori metsä, ehkä parempikin. Puut on pieniä ja harvassa, pohja tietysti upottavampi joten kone kippaisi melko varamasti. Tiheässä metsässä pelastajien on varmaan vaikeampi päästä paikalle. Helikopterillahan suolle pääsisi vaivattomasti. Teiden etäisyys tietysti vaikuttaisi.

 

Eli listan loppupää:

8. Suo

9. Tie (paljon reunaesteitä ja liikennettä)

10. Hakkuuaukea (Aukko + kiviä + kantoja)

11. Hakkuuaukea (kuten yllä + siemenpuita siellä täällä)

12. Asutusalueelle talojen sekaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veden yllähän on ihanan silkoista lentää ;) Kandee vain olla sopivasti alle liitomatkan päässä rantaniituista. Sijoittakaapa muuten tuohon listaan mielestänne asianmukaiseen numerokohtaan ei-kovin-hyvä-laskupaikka:

 

xx. Avokallio (kokemuksia kellä?)

 

Loppuveto tiheän metsän latvojen tasalla ilmeisesti tuottaa tilanteen, jossa kuski kävelee/kiipeää koneesta. Joku taisi myös sanoa, että jos koneesta jotain on pakko uhrata, niin ajaa kosketuksen jälkeen kahden puun tasan välistä.

 

Olikohan jäälle yrittäneillä piloteilla kyseessä hätä- vai huvilasku? Jos oli pakko tulla alas, tavoittelivatko kevyttä kosketusta pitkällä moottorilaskufinaalilla ja ajattelivat antaa tulla sauva takarajoittimessa kevitellen rantapöheikköön asti? "Mieluummin rullata reunaesteisiin miniminopeudella kuin törmätä niihin ennen kosketusta". Tiedä nyt tuota....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähteenmäen Eko sanoi

 

"Minua ei saa juotettua niin juovuksiin että lähden yksimoottorisella veden päälle."

 

 

 

 

Fobiansa kullakin.            Nimim. Vesilentäjä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllättävästi lista muuttuu eri järjestykseen, jos ajattelee asiaa purjelentäjän näkökulmasta:

1. Pelto

2. Lentokenttä (kentälle ei kannata yrittää väkisin eikä riskillä; ennemmin pellolle kuin lentoasemalle)

3. Järvi, joki (sula) - mittarit hajoaa?

4. Hakkuuaukea (Aukko + kiviä + kantoja) - Kyllä sinne jotenkin mahtuu

5. Suo

6. Nuori metsä (Puut n. 10 m korkeita)

7. Tiheä metsä

8. Tie (ei reunaesteitä, ei liikennettä) - liian kapea

9. Tie (paljon reunaesteitä ja liikennettä) - ei

10.           Asutusalueelle talojen sekaan. - no ei

x. Järvi, joki (jäässä)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllättävästi lista muuttuu eri järjestykseen, jos ajattelee asiaa purjelentäjän näkökulmasta:

1. Pelto

2. Lentokenttä (kentälle ei kannata yrittää väkisin eikä riskillä; ennemmin pellolle kuin lentoasemalle)

3. Järvi, joki (sula) - mittarit hajoaa?

4. Hakkuuaukea (Aukko + kiviä + kantoja) - Kyllä sinne jotenkin mahtuu

5. Suo

6. Nuori metsä (Puut n. 10 m korkeita)

7. Tiheä metsä

8. Tie (ei reunaesteitä, ei liikennettä) - liian kapea

9. Tie (paljon reunaesteitä ja liikennettä) - ei

10.          Asutusalueelle talojen sekaan. - no ei

x. Järvi, joki (jäässä)

 

Hmm, mietiskelin vain sitä, että eikö purtsikan saa ehjänä avonaiselle suolle? Eri asia on sitten se, miten sen saa sieltä pois.

 

Ehkä tämä suon käsite hämää. Itselleni kun tulee mieleen ensimmäiseksi pohjoisen suuret ja puuttomat suot, ja onhan sellaisia etelässäkin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllättävästi lista muuttuu eri järjestykseen, jos ajattelee asiaa purjelentäjän näkökulmasta:

1. Pelto

2. Lentokenttä (kentälle ei kannata yrittää väkisin eikä riskillä; ennemmin pellolle kuin lentoasemalle)

3b. Järvi, joki (sula) - mittarit hajoaa?

4. Hakkuuaukea (Aukko + kiviä + kantoja) - Kyllä sinne jotenkin mahtuu

5. Suo

 

 

6. Nuori metsä (Puut n. 10 m korkeita)

7. Tiheä metsä

8. Tie (ei reunaesteitä, ei liikennettä) - liian kapea

9. Tie (paljon reunaesteitä ja liikennettä) - ei

10.           Asutusalueelle talojen sekaan. - no ei

x. Järvi, joki (jäässä)

 

 

 

Itse laittaisin hiukan toiseen järjestykseen - maltoin NÄIN pitlkään malttaa katsomasta asiaa 0-moottorilupakirjan näkökulmasta ;)

 

1Lentokenttä (olettaen että turvallisesti saavutettavissa ja laskettavissa)

2Pelto

3Turvesuo (eikä panna sittten laskun jälkeen tupakaksi!)

4Varalaskupaikka (jos tilanne sallii)

5Tyhjä urheilukenttä tai vastaava

6Suo

7Järvi/joki

8Taimikko

9Tiheä metsä

10Hakkuuaukio (avoin)

11Tie (tyhjä ei reunaesteitä/liikennettä)

12Tie (liikennettä)

13Hakkuuaukio (hajapuita)

14Asutuksen keskelle

 

Perustelut 1-5: todennäköisesti ei vaurioita pilotille eikä koneelle

6-9(10): vaurio koneelle todennäköinen, pilotille fifty-sixty arvioni mukaan niosevassa riskitasossa

(10-)11: "voi onnistua vammoitta"

12-: eivät ole laskupaikkoja, henkilövahingot (väh. loukkaantuminen) todennäköisiä

 

Joskus olen tosin miettinyt, että jonkun supermarketin katolle (kohta 14) varmaan voisi mahtua... mutta se menee jo unennäkemisen puolelle.

 

Tuosta hakkuuaukealaskeutumisesta olen siis Saken kanssa aika lailla eri mieltä...

 

EDIT: ja tuon joen/järven vaihdoin suon kanssa lähinnä sen takia, etten ole mikään haka uimaan ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, mietiskelin vain sitä, että eikö purtsikan saa ehjänä avonaiselle suolle? Eri asia on sitten se, miten sen saa sieltä pois.

 

Tästä tulee väistämättä mieleen erään, jo valitettavasti edesmenneen purjelentäjäsankarin tarinat. Menossa on SM-kilpailut, ja kyseinen pilotti joutuu turvautumaan suohon pakkolaskupaikkana ja ilmoittaa aikeistaan muille radiolla. Kanssakilpailijat  ovat luonnollisesti huolissaan tilanteesta, eikä aikaakaan, kun joku alkaa kyselemään laskun onnistumisesta. Pilottimme on juuri tekemässä loppuvetoa suolle, ja tokaisee radioon kuolemattomat sanat: "Runko pysähtyi, siivet jatkaa!"  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan noissa listissa aina se vika, ettei yksi suo (pelto/tie/metsä/joki/järvi...) ole samanlainen kuin toinen ja kun tilanne on päällä täytyy viime kädessä tehdä päätös sen hetkisistä vaihtoehdoista parhaasta paikasta. Ihan varmasti löytyy varsin turvallisia soita (muitakin kuin turve-) ja metsääkin pahempia soita (itse arvotan tiheän metsän yli harvan metsän ja sotkut suot meneävt lähinnä tuohon harvaan metsään laskumielessä).

 

Otetaan vielä kevennyksenä kuulemani yksi maastolaskujuttu, juurikin esittämälleni urheilukentälle. Siinä kone meni kirjaimellisesti maaliin. Kaverit olivat haukkuneet laskijan, kun oli ohjannut rungon keskelle maalia, jolloin maalitolpat olivat rikkoneet kummankin siiven torsion - sen sijaan, että olisi ohjannut maalin ohi, jolloin vain toinen siipi olisi hajonnut.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskupaikkoja jos järjestykseen laittaa, niin kyllä meikäläinenkin purjelentäjän lasien takaa niitä arvottaa.

Pelto on minun mielestä aina paras, ellei ihan oikeasti ole kentän vierellä.

Yhden kerran olin Vesiksen vierellä ja (sää)näkymä paljasti, että kotikentälle ei pääse. Päätin jatkaa lentokentän vierestä matkalentoa kohti kotikenttää hakumatkan lyhentämiseksi varmaan maastolaskuun pellolle. Samaa ajattelumallia sovelsin kun itselläni oli moottorihäiriö mopokessnalla josku iloisella 80 luvulla (kävi, mutta huonosti). Peltoja katselin ja niiden mukaan Malmia kohti hakeuduttiin. Silloin oli paremmat korkeusrajat olemassa. Pääsimme perille, vaikka jännää oli.

 

Pitäisiköhän kutsua moottorilentoporukkaa kokemaan maastolaskuja, vaikka simuloituja purjekoneen kyytiin?

Maksimisuoritusarvoilla lasku simuloidulle pellolle?

 

Vaikea näitä on kuitenkaan arvottaa ennen kuin on tilanne päällä ja ratkaisu tehtävänä.

Mielestäni kuitenkin kannattaa spekuloida, siitä voi olla apua, jos on malli valmiina.

 

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tulee väistämättä mieleen erään, jo valitettavasti edesmenneen purjelentäjäsankarin tarinat. Menossa on SM-kilpailut, ja kyseinen pilotti joutuu turvautumaan suohon pakkolaskupaikkana ja ilmoittaa aikeistaan muille radiolla. Kanssakilpailijat  ovat luonnollisesti huolissaan tilanteesta, eikä aikaakaan, kun joku alkaa kyselemään laskun onnistumisesta. Pilottimme on juuri tekemässä loppuvetoa suolle, ja tokaisee radioon kuolemattomat sanat: "Runko pysähtyi, siivet jatkaa!"  8)

 

Oli heikko purjelentokeli, samalta mieheltä kysyttiin miten menee, vastaus oli: "kyllähän se, nortti huulessa ja nitro kielen alla".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni pelto on paljon parempi pakkolaskupaikka kuin motari.  Sopivan kenttäkelpoisella koneella pakkolaskua voi käydä harjoittelemassa tuttujen pelloilla.  Motarille en menisi kuin äärimmäisessä hädässä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulla on Lasse asenteet kohdallaan  :thmbup:

 

Nyt meni muuten mielenrauha...........tahtoo tollasen koneen. Ei laskeutumismaksuja, eikä parkkimaksuja. Kone vaan navettaan ja elukoiden lämmöllä ylläpitolämmöt.

 

Noissa kuvissa on tunnelmaa ja vapautta. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, koneessa on tyyliä, samoin tilapäisessä lentopaikassa.

On kahdenlaisia lentäjiä, kannuspyörälentäjiä ja kannuspyörälentäjäksi haluavia :thmbup:

 

Veikkaan, että vesikonepilotit tai suksilentäjät taas sanovat sanottavansa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikun mä haluun mustavihreät värit keltaisin meikein, siniristein ja kylkitekstin BW-354 - sen verran täytyy olla nepotismia ;)

 

Tuollaiselle pellolle passaa laskea vähän vauhdikkaammakin koneella, kun varoo sähköpiuhoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään