Ilkka Mäkelä

Kuinka vanhana kannattaa vielä jatkaa lentämistä?

66 viestiä aiheessa

Tuli tällainen kysymys mieleen selaillessa USA:n uutisia. Viime aikoina siellä on tapahtunut kohtalaisen paljon onnettomuuksia kohtalaisen vanhoille piloteille.

 

Iän vaikutuksesta pilottien toimintakykyyn on tehty tutkimuksia mm. mietittäessä sitä, nostetaanko liikennelentäjien yläikäraja USA:ssa 65 vuoteen vai ei, joissa on todettu, ettei välttämättä pidä tuijottaa pelkkään kalenteri-ikään eli vuosien lukumäärään, mutta silti on havaittu, että keskimääräinen onnettomuusalttius lisääntyy huomattavasti 69 vuotta vanhemmilla lentäjillä. Toki vanheneminen ja sen mukanaan tuomat haitat on kuitenkin yksilöllistä.

 

Oli miten oli, niin seuraavassa muutamia poimintoja viime päivien uutisista, korutonta kertomaa:

 

83-vuotias pilotti teloi itsensä ja V-pyrstö-Bonanzan pahaan kuntoon:

 

http://www.wcfcourier.com/articles/2007/10/01/news/breaking_news/doc46ffd91d9d225417987454.txt

 

65-vuotias pilotti päätyi ultralla jokeen, tosin kyseessä oli ilmeisesti moottorihäiriö:

 

http://www.thedailytimes.com/article/20071001/NEWS/70930026

 

74-vuotias pilotti kuoli SNJ-2-koneen törmätessä maahan:

 

http://www.newsday.com/news/local/ny-lisky0929,0,98661.story?coll=ny-worldnews-print

 

73-vuotias pilotti kuoli ultra-onnettomuudessa:

 

http://www.newschannel5.com/Global/story.asp?S=7118668

 

80-vuotias pilotti menehtyi pakkolaskussa jokeen:

 

http://www.wsaz.com/home/headlines/9936346.html

 

_______________________________________________________________________

 

Lienee selvää, että lentämisestä ei kukaan harrastaja haluaisi luopua "ennenkuin on pakko", mutta koska se "viimeinen käyttöpäivä" tulee vastaan ja mistä sen tietää? Vai tietääkö mistään  :-\

 

Oletettavasti yllämainitut pilotit olivat käyneet lääkärintarkastuksessa niinkuin pitääkin....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni niin pitkään kuin vain terveys sallii.

 

Niin, mutta mitä on "terveys". Tuttu lääkäri sanoi, ettei terveitä olekaan, vain ihmisiä, joita ei ole diagnostisoitu. Esim. on kiistatonta, että reaktionopeus hidastuu iän myötä, mutta milloin liikaa? Ja alkava dementia on myös erittäin vaikea havaita normaalissa lääkärintarkastusessa, eikä sitä valitettavasti yleensä itsekään huomaa. Tässä on kelpuutuksen uusintatarkastus-/koululento avainasemassa, mutta 2 vuotta on aika pitkä aika. Kokemus auttaa taitojen säilymisessä, mutta uuden oppiminen vaikeutuu iän myötä. Kaikki on vielä erittäin yksilöllistä - sanoisin että viisas lopettaa vielä kun sen päätöksen pystyy itse tekemään. Voi myös alkaa käyttää vapaehtoisesti varmistusohjaajaa mukanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta mitä on "terveys". Tuttu lääkäri sanoi, ettei terveitä olekaan, vain ihmisiä, joita ei ole diagnostisoitu. Esim. on kiistatonta, että reaktionopeus hidastuu iän myötä, mutta milloin liikaa? Ja alkava dementia on myös erittäin vaikea havaita normaalissa lääkärintarkastusessa, eikä sitä valitettavasti yleensä itsekään huomaa. Tässä on kelpuutuksen uusintatarkastus-/koululento avainasemassa, mutta 2 vuotta on aika pitkä aika. Kokemus auttaa taitojen säilymisessä, mutta uuden oppiminen vaikeutuu iän myötä. Kaikki on vielä erittäin yksilöllistä - sanoisin että viisas lopettaa vielä kun sen päätöksen pystyy itse tekemään. Voi myös alkaa käyttää vapaehtoisesti varmistusohjaajaa mukanaan.

Ilmailua harrastavat vanhemmat lentäjät nyt varmaan voivat ihan itse miettiä milloin on viisasta lopettaa lentäminen, tietysti lääkäri määrää asiasta viimeiseksi. Kyllä silloin kun on lentänyt 30-40 vuotta varmaan on kokemusta ja silmää sille milloin kaikki ei ole kohdallaan ja osaa lopettaa. Tietysti reaktiokyky ja muistikin heikkenee vanhemmiten, mutta onhan siinäkin tarkistuslista apuna ja kokemus on myös valttia. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on hyvin yksilökohtainen asia, tuo iän takia lentämisen lopettaminen.

Itse aloitin Psykossa juoksut jo 1958 ja silloin nuorempana jouduin tarkastuksiin puolen vuoden välein. Kun ikää kertyi, jouduin käymään uusimassa Medicalia 6 kk:n välein. ;D

 

Terveyttäni on seurattu hyvin tarkkaan, vuosikymmeniä.

Aikomukseni on jatkaa lentämistäni niin kauan kuin terveyteni sallii ja ennen kaikkea, niin kauan kuin se on kivaa.

 

Juttelin tänään Malmilla, eläkkeellä olevan, huippumekaanikon Antin kanssa. Ihmettelin hänen tervettä olemustaan ja reipasta mieltä. Hänen salaisuutensa on pieni puuhailu koko ajan rakastamansa homman parissa. Nyt hänellä on kiireetöntä puuhaa päivittäin, se pitää mielen ja miehen terveenä.

Tuohon on helppo itsekin yhtyä, tekemällä samoin  :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää miettimisen aihetta:

 

66-vuotiaalla pilotilla oli lääkärintarkastuksessa todettu diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesteroliarvo, mutta niistä huolimatta lupakirja uusittiin ja pilotti menehtyi myöhemmin onnettomuudessa.

 

Kuolinsyyntutkimuksessa taas todettiin, että pilotti oli onnettomuushetkellä saanut sydänkohtauksen, tai tarkemmin sanottuna aortan aneurysman joka oli puhjennut tjsp, en ole lääkäri...

 

Eikö olisi ollut järkevää tuossa tapauksessa a) evätä lupakirjan uusiminen tai b) lopettaa lentäminen vapaaehtoisesti?

 

http://www.pantagraph.com/articles/2007/10/01/news/doc47016ed984e0e102444243.txt

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

82-vuotias perämies selvisi hengissä ja nuorempi kippari menehtyi Convairin pakkolaskussa mereen Caribialla. Tosin syynä oli moottoripalo eikä perämiehen ikä. Tuollapäin ei näyttäisi olevan yläikärajaa ansiokeikallekkaan.

 

 

Yllä olevaan viitaten, mikä on ilmailussa maksimi ikä kaupallisen liikenteen puikoissa ? Esim. linja-auto liikenteessä se on 70.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kauan kun lentäessään oppii vielä jotain uutta? :thmbup:

Eli lopettaa kannattaa sitten, kun on jo oppinut omasta mielestään kaiken. :thmbdn:

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanonta valhe, emävalhe, tilasto, saattaa olla takana tässäkin jutustelussa.

 

Onko kukaan nähnyt tutkimusta jossa ohjaajien onnettomuusalttiutta tutkittaisiin ja vertailtaisiin ikäryhmittäin? Yksittäistapausten esilletuonti on yleensä provokatiivista ja taustamuuttujat jäävät huomiotta.

 

Silloin kun tilastossa on lukuja kuinka paljon on aktiivilentäjiä ikäryhmässä, kunka paljon lennetään, minkälaisia lentoja, minkälaisilta lentopaikoilta ja minkälaisella kalustolla ym. voidaan vasta tehdä ristikorrelaatioita eri muuttujien välillä.

 

Saattaa olla että ikä ei ole mitenkään oleellisesti onnettomuusalttiutta lisäävä tekijä.

 

jk

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllä olevaan viitaten, mikä on ilmailussa maksimi ikä kaupallisen liikenteen puikoissa ? Esim. linja-auto liikenteessä se on 70.

 

Euroopassa nykyisin 65v kahden ohjaajan miehistössä, jossa toinen enintään 60v. Yhden ohjaajan miehistössä 60v. Monissa maissa (esim. USA) vielä aina 60v, mutta ollaan nostamassa Euroopan mukaiseksi nyt, kun ICAO hyväksyi viime vuonna samansisältöisen suosituksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää miettimisen aihetta:

 

66-vuotiaalla pilotilla oli lääkärintarkastuksessa todettu diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesteroliarvo, mutta niistä huolimatta lupakirja uusittiin ja pilotti menehtyi myöhemmin onnettomuudessa.

 

Kuolinsyyntutkimuksessa taas todettiin, että pilotti oli onnettomuushetkellä saanut sydänkohtauksen, tai tarkemmin sanottuna aortan aneurysman joka oli puhjennut tjsp, en ole lääkäri...

 

Eikö olisi ollut järkevää tuossa tapauksessa a) evätä lupakirjan uusiminen tai b) lopettaa lentäminen vapaaehtoisesti?

 

http://www.pantagraph.com/articles/2007/10/01/news/doc47016ed984e0e102444243.txt

 

 

 

Tuollaisilla tuloksilla EI saa medicalia uusittua, eikä ensimmäistäkään medicalia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Olen aina ihmetellyt FAA:n vaatimuksia ja medicalia USA:ssa?! Taiwanilla, jossa "psyko" oli vielä vaativampi kuin meillä Suomessa, ja keskustellessani muiden ulkolaisten kanssa (lensin 6 vuotta China Airlinesilla ja meillä oli pilotteja, jotka edustivat toistakymmentä eri kansallisuutta, ja eniten amerikkalaisia) totesin, että FAA antaa varmaan lupakirjan kaikille, jotka eivät tee kaputtia tarkastuslennolla!! Amerikkalaiset ihmettelivät ylipäätään "psykon" tiukkuutta, ei USA:ssa sellaista ollut. Eihän siellä vaadita lääkärintarkastusta ajokorttiakaan varten. Itse sain ajokortin USA:ssa, kun "inssiajon" yhteydessä käytiin läpi muutama näkötaulukko! Eurooppalaisillakin on hyvin erilaisia käytäntöjä. Esim Austrian Airlinesin kaverit sanoivat, että yhtiön oma lääkäri heidät tarkasti, usein medicalin sai uusittua puhelimitse!!! Ei ihme, että "aivokuolleitakin" joukkoon mahtuu.

Aloitin ilmailun vuoden Jaakon jälkeen (-59), ja kuten hänellekin, maistuu lentäminen vain aina yhtä hyvältä.

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko kukaan nähnyt tutkimusta jossa ohjaajien onnettomuusalttiutta tutkittaisiin ja vertailtaisiin ikäryhmittäin?

 

 

Useita tutkimuksia on tehty ja löytyy netistä, etupäässä liikennelentäjien iän vaikutuksesta lentokykyyn, koska liikennelentäjien maksimi-iän nostaminen 65 vuoteen on USA:ssa harkinnan alaisena.

 

Luin ennen ketjun aloittamista läpi pari FAA:n tekemää yhteenvetoa liikennelentäjiä koskevista tutkimustuloksista, ja niissä todettiin lopuksi, että asian ratkaisu vaatii lisää tutkimuksia  ;)

 

Sinänsä liikennelentäjien todettiin pärjäävän varsin hyvin vanhempinakin, johtuen kertyneestä kokemuksesta ja säännöllisestä lentämisestä. Tiukoissa simulaattorikokeissa, joissa laitettiin esiin tilanteita missä usea asia meni samanaikaisesti "pieleen" ja katsottiin, miten eri ikäiset pilotit selviävät ongelmien ratkaisusta, todettiin kuitenkin, että 60-vuotiaat selvisivät kokeista huonommin kuin 30-vuotiaat.

 

Yleisilmailun suhteen on myös tehty tutkimuksia, tässä yksi:

 

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/280/11/997

 

Siellä todetaan, että yli 60-vuotiaiden pilottien kuolemantapausriski onnettomuuden yhteydessä oli 2,9-kertainen ja 50-59-vuotiaiden pilottien kuolemantapausriski oli 1,9-kertainen verrattuina alle 25-vuotiaiden pilottien riskiin. Suuntaa antavasti siis riski näyttäisi lisääntyvän iän karttuessa. Yleisilmailupilottien lääkärintarkastusten tason tietäen ja simulaattorikoulutuksen ja muun jatkokoulutuksen puutteen tietäen tämä tuntuu loogiselta.

 

Ketjun kuitenkin aloitin sen takia, että näytti osuvan eteen nippu onnettomuuksia, joissa ohjaajien ikä on ollut varsin korkea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et sinä Ilkka vielä niin vanha ole - me kerrotaan sitten!  ;)

 

Filosofisesti voisi ajatella vaikka näinkin: antaa pappojen lentää yksin omilla (tai hyvin vakuutetuilla) koneilla niin kauan kuin saavat joltain lääkäriltä luvan puijattua. Erittäin pieni riski siinä kuitenkin on tehdä isoa vahinkoa kolmannelle osapuolelle. Ja onhan se komeempaa kuolla saappaat jalassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se pakollinen kysymys jota kaikki miettivät, mutta kukaan ei ole iljennyt esittää:  mikä onkaan ikäennätys?

 

Brittiläisellä Fly Past -foorumilla oli keväällä juttua ja kuvia veteraanista, 91vee, joka lensi rakentamallaan gyrokopterilla. Sodassa lensi Wellingtonilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanonta valhe, emävalhe, tilasto, saattaa olla takana tässäkin jutustelussa.

 

Onko kukaan nähnyt tutkimusta jossa ohjaajien onnettomuusalttiutta tutkittaisiin ja vertailtaisiin ikäryhmittäin? Yksittäistapausten esilletuonti on yleensä provokatiivista ja taustamuuttujat jäävät huomiotta.

 

Silloin kun tilastossa on lukuja kuinka paljon on aktiivilentäjiä ikäryhmässä, kunka paljon lennetään, minkälaisia lentoja, minkälaisilta lentopaikoilta ja minkälaisella kalustolla ym. voidaan vasta tehdä ristikorrelaatioita eri muuttujien välillä.

 

Saattaa olla että ikä ei ole mitenkään oleellisesti onnettomuusalttiutta lisäävä tekijä.

 

jk

 

 

 

Aivan oikeita huomioita. Tuli tässä yhteydessä mieleeni eräiden nykyisiin kolesterolilääkityksiin kriittisesti suhtautuvien lääkärien lausuma:

 

"Kun tutkitaan korkeassa iässä kuolleiden henkilöiden kolesterolia, havaitaan sen usein olevan sangen korkea. Tämä on seurausta siitä, että kaikki ne, joilla on ollut matala kolesteroli, ovat jo aikoja sitten kuolleet!"  :thmbup: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa myös huomioida, että Asi kuten minäkin ollaan rampattu pari kertaa vuodessa tutkimuksissa, ja ihan koko ikämme.

Kyllä meistä on tilastotietoa tallella. Tilkassakin vielä pamautettiin loppulausunnossa pöydälle pari 20 cm paksua mappia ja todettiin, että on lihonnut tai laihtunut kilon  ;D

 

On ihan eri asia, kun joku iäkkäämpi ,35 v alkaa harrastaa ilmailua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai meinaatko, että 35v:lla alkavalla ilmailijalla on suurempi riski olla sairas/riittämätön terveys kuin sellaisella, joka on ilmaillut ikänsä?

 

Enpä usko. Samalla viivalla ovat kaikki. Joko on riittävä terveys tarkastushetkellä tai ei. Siihen ei pitäisi menneet tai tulevat ilmailuvuodet vaikuttaa millään tavalla. Jos vaikuttaa, niin siltä lekurilta lisenssit pois. Toki voi olla niin, että henkilö, jolla on pitkäaikaisesti todettu tietyt speksit olevan kunnossa, eikä viitettäkään huonoon, niin on varmaan satunnaisotantana todennäköisemmin medikaalin saaja, kuin kuka tahansa vaikka 35-vuotias pystymettästä. Mutta noin yleistäen ei mielestäni voi mitenkään sanoa, että vanha ilmailija saisi todennäköisemmin paremmat lekurintodistukset kuin aloitteleva, muuten terveeksi itsensä kuvitteleva ilmailija(nalku).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, sitä voi lukea rivien välistä 35 v innolla ihan mitä haluaa. Silti toteat saman kuin minäkin;

leikkaus, Toki voi olla niin, että henkilö, jolla on pitkäaikaisesti todettu tietyt speksit olevan kunnossa, eikä viitettäkään huonoon, niin on varmaan satunnaisotantana todennäköisemmin medikaalin saaja, kuin kuka tahansa vaikka 35-vuotias pystymettästä

 

yritin tuolla vain kertoa kuinka tarkasti meitä on seurattu ja tullaan seuraamaan.

 

Tuo heittosi, sormien läpi katselusta, on ala-arvoista pashaa, joka ei sovellu ilmailuun alkuunkaan.  :thmbdn:

Voin sanoa, että ilmailulääkäri katsoo tutkittavan terveyden, ei ansioluetteloa saatika passikuvaa.

Itsekin olen juossut noiden 6-kuukautisten välissä jos jonkinlaisissa

lisävarmuustutkimuksissa.

Ne siitä sormienläpi katselusta

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin arvasin, että sulle ei voi kommentoida mistään ilman, että se menee taas tähän hiekkalaatikko-osastoon. Etkö osaa olla mistään asiasta eri mieltä ilman, että se menee tämmöseksi?

 

Olen täysin eri mieltä sinun kanssa tuosta, etteikö ilmailulääkärien läpi pääsisi vaikka mitä. Mulla on asiasta jopa parempaa tietoa, mutta en ala sitä täällä foorumilla huutelemaan.

 

Tero

 

ps> en ole 35v.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ole mahdollista saada ns. opaskoiralupa, jos ei täytä medikaalin vaatimuksia. Nuorempi/terve

kuski viereen varmistamaan lentoa (jos luonto/ego antaa periksi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin arvasin, että sulle ei voi kommentoida mistään ilman, että se menee taas tähän hiekkalaatikko-osastoon. Etkö osaa olla mistään asiasta eri mieltä ilman, että se menee tämmöseksi?

 

Olen täysin eri mieltä sinun kanssa tuosta, etteikö ilmailulääkärien läpi pääsisi vaikka mitä. Mulla on asiasta jopa parempaa tietoa, mutta en ala sitä täällä foorumilla huutelemaan.

 

Tero

 

ps> en ole 35v.

 

olet vasta 28 v

 

Ei kannatakkaan täällä huudella , vaan tulee toimia kuten laki ja asetus edellyttää, ilmailun parissa työskentelevältä.

On toimittava GEN M1-4 mukaan.

Jos et toimi noin, saatat saada sanktioita, JOS sulla on jonkinasteinen lupakirja.

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/gen/m/gem1_4_30082006.pdf

 

Aika pahan pistit, yleisellä  :thmbdn: lokasit kaikkien ilmailulääkärien maineen. :o

 

  Mulla on huomattavasti parempi kokemus ja kuva ilmailulääkäreiden toiminnasta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Olen täysin eri mieltä sinun kanssa tuosta, etteikö ilmailulääkärien läpi pääsisi vaikka mitä. Mulla on asiasta jopa parempaa tietoa, mutta en ala sitä täällä foorumilla huutelemaan.

 

Tero

 

ps> en ole 35v.

 

Aika vahva ja paha heitto. Sinulla tietoa ilmailulääkäristä, jonka tarkastuksen läpi pääsee vaikka mitä.  ???

 

Heitit ikävän epäilyksen kaikkien ilmailulääkärien ammattitaidon ja moraalin ylle. :thmbdn:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään