Ilkka Mäkelä

Kuinka vanhana kannattaa vielä jatkaa lentämistä?

66 viestiä aiheessa

olet vasta 28 v

 

Ei kannatakkaan täällä huudella , vaan tulee toimia kuten laki ja asetus edellyttää, ilmailun parissa työskentelevältä.

On toimittava GEN M1-4 mukaan.

Jos et toimi noin, saatat saada sanktioita, JOS sulla on jonkinasteinen lupakirja.

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/gen/m/gem1_4_30082006.pdf

 

Aika pahan pistit, yleisellä  :thmbdn: lokasit kaikkien ilmailulääkärien maineen. :o

 

  Mulla on huomattavasti parempi kokemus ja kuva ilmailulääkäreiden toiminnasta

 

Älä vaahtoa.

 

Kerroin vain kuten asia on. Muhun ei tommonen amerikkalainen "pilasit maineen" tehoa millään tavalla.

 

Minulla ei ole lupakirjaa, joten voit nyt unohtaa sen minun henkilökohtaisen osuuden tässä asiassa.

 

Kerroin vain oman mielipiteeni tuosta alkuperäisestä ajatuksesta. Lue se mun eka viesti huolella. En antanut mielestäni mitään aihetta tämmöselle myllytykselle.

 

edit: heitto voi olla paha ja vahva, mutta se ei muuta sitä epätodeksi. Älkää nyt viitsikö jeesustella sillä, että minä olen tässä nyt pilaamassa kokonaisen ammattikunnan mainetta. Tyypillistä netti-ylireagointia. Kerroin vain kuten asia on. Ja se siitä.

 

Minulla ei ole pienintäkään aikomusta "loata" ilmailulääkäreitä tai mitään muutakaan suurempaa tausta-ajatusta tuon kommentin taustalla. Vaikkei mulla itsellä lupakirjaa olekkaan, niin olen tarkalleenottaen 19v ollut jollain tavalla ilmailussa mukana, ja ehtinyt näkemään ja kuulemaan jos jonkinlaista asiaa ja tarinaa. Se siitä.

 

Jos noin pienestä menee hermot, niin suosittelen kyllä jättämään _keskustelu_palstojen käytön väliin!

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsot tsot... Eipäs riidellä täällä.

 

Me lääkäritkin olemme (lähestulkoon ::)) vain ihmisiä. Jopa ilmailulääkärit. Henkilökohtaisilla suhteilla saattaa rajatapaukset mennä läpi lääkärintarkastuksissa hyvinkin pitkään. Tyyliin: "Niin mukava, ja hyvä tyyppi tuo Jaska. Enhän nyt viitsi pilata kaveruuttamme, ja ottaa medikaalia pois, vaikka vähän sekopää onkin" (Nimet ja tapahtumat ovat fiktiivisiä. Mahdolliset yhtymäkohdat tosielämään ovat puhtaasti sattumaa ;D).

Tuo sama koskee autonajokorttitarkastuksia. Tuttu kunnanlääkäri ei viitsi ottaa Elmeriltä korttia ajoissa pois, vaikka tietääkin, ettei Elmeri näe juuri mitään. "Kyllähän se nyt sen 5 km hiekkatien osaa ajaa, kun niin monta vuotta sitä on ajanut. Ja täytyyhän Elmerin nyt kirkonkylille päästä."

 

Toivottavasti ymmärsitte pointtini... :P

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsot tsot... Eipäs riidellä täällä.

 

Me lääkäritkin olemme (lähestulkoon ::)) vain ihmisiä. Jopa ilmailulääkärit. Henkilökohtaisilla suhteilla saattaa rajatapaukset mennä läpi lääkärintarkastuksissa hyvinkin pitkään. Tyyliin: "Niin mukava, ja hyvä tyyppi tuo Jaska. Enhän nyt viitsi pilata kaveruuttamme, ja ottaa medikaalia pois, vaikka vähän sekopää onkin" (Nimet ja tapahtumat ovat fiktiivisiä. Mahdolliset yhtymäkohdat tosielämään ovat puhtaasti sattumaa ;D).

Tuo sama koskee autonajokorttitarkastuksia. Tuttu kunnanlääkäri ei viitsi ottaa Elmeriltä korttia ajoissa pois, vaikka tietääkin, ettei Elmeri näe juuri mitään. "Kyllähän se nyt sen 5 km hiekkatien osaa ajaa, kun niin monta vuotta sitä on ajanut. Ja täytyyhän Elmerin nyt kirkonkylille päästä."

 

Toivottavasti ymmärsitte pointtini... :P

 

Arttu

 

Arttu ymmärsi täsmälleen, mitä ajoin takaa.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä vaahtoa.

 

edit: heitto voi olla paha ja vahva, mutta se ei muuta sitä epätodeksi. ................................ Kerroin vain kuten asia on. Ja se siitä.

 

Tero

En vaahtoa kunhan totean.

 

Kerrot ja vahvistat todeksi tietosi, että Ilmailulääkärin tarkastuksesta pääsee läpi mitä vain. :)

 

Oulussako ;)

 

Se myös siitä, kyselkööt muut ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kommentoin Jaakolle.

 

Mutta jos te nyt välttämättä haluatte tästä asiasta nostaa tämmösen kauhean haloon, niin saatte jatkaa keskenänne. Naurettavaa.

 

Täällä kyllä yhä useammin näkee, että nämä keskustelut menee johonkin suomi24 tai juttutupa-tasolle, nimenomaan siltä osin, että ei ole minkäänlaista kykyä keskustella asioista menemättä välittömästi henkilökohtaisuuksiin. Ihmettelen, miksi viitsin koko palstalle enää edes kirjoittaa. En ota enää asiaan kantaa. Jos Artun viestistä ei auennut, mitä tarkoitin, niin sitten ei.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ole mahdollista saada ns. opaskoiralupa, jos ei täytä medikaalin vaatimuksia. Nuorempi/terve

kuski viereen varmistamaan lentoa (jos luonto/ego antaa periksi).

 

Määrätyissä tilanteissa on mahdollista saada = varmistusohjaajan tulee olla aina mukana.

Tuon opaskoiran tulee osata lentää ja omata lupakirjan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko hieman viilata pilkkua. Suomessahan ei ilmailulääkäri niitä Medikaaleja hyväksy. Vaan lääkäri tekee tarvittavat tutkimukset (konsultoi ei-ilmailulääkäreitä jos tarvii), täyttää paperit ja paperit lähtee päämajalle jossa päätetään saako lentäjä paperit vai ei. Eli älkää lynkatko sitä omaa ilmailulääkäriä...  ;D On hyvin ikävää kun joutuu ottamaan kantaa jonkun ilmailijan terveydentilaan ja todeta että lennot loppuu, varsinkin kun itse harrastaa. Eräs asia mikä kannattaa muistaa, medikaalin hakijahan voi jättää kertomatta jotain lääkärille toivossa että lupa irtoaisi, mutta jos jälkeenpäin selviää että kyseessä on ollut tiedon pimittäminen, voi seurauksena olla lupien menetys ja jopa oikeustoimet.

 

Niin ja annetaan vaarien lentää niin kauan kun saavat medikaalin.  :thmbup:

 

 

J

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä visainen kysymys!

 

Sitä ainakin omalla kohdallaan, keski-ikäisenä mietti iän vaikutusta ihmisiin. Toiset vanhenevat nopeammin kuin toiset. Myös nuorena nopeat refleksit ovat kiistattomasti paremmat. Tämän me varmasti kaikki jo elämää enemmän maistaneet tunnustamme.

 

Nuoruudessa vaan tulee myös otettua enemmän riskejä. Asiat eivät niin pelota, ja ainakaan minä en tosiaankaan tuntenut aikanaan oman suorituskykyni rajoja. Nyttemmin olen tullut paljon varovaisemmaksi. Luulisi että noin yleensä iältään vanhempi ihminen on myöskin varovainen.

 

Medicalia hakiessani tiesin tarvitsevani laseja, ja hankin ne jo aikaisemmin. Valistunut ihminen kykenee tunnistamaan suorituskyvyssään tapahtuvat muutokset, siksi minäkin, vaikka inhoankin ajatusta silmälaseista, käytän niitä ajaessa. Lentäessa on pakkokin käyttää.

 

Minusta vanha pilotti, mikäli vanhuus ei tarkoita jo piimänkin juoksettumista juustoklöntiksi suussa, on yhtä turvallinen kuin nuorempikin. Kokemus ja suorituskykyjensa rajojen tunnustaminen on ensiarvoisen tärkeää. En sano, etteikö se ole kaikkien pilottien ominaisuus. Niinhän pitää ollakin.

 

Minua ei mielestäni ainakaan ilmailulääkäri päästänyt heppoisin perustein saamaan medicalia. Vaikka pärstäkerroinasiaa ei elävässä elämässä voi kieltää, minusta ilmailussa se on jo niin vaarallista, että jos pilotti ei oikeasti enää ole suorituskyvyltään asianmukainen, uskoisin että jokainen ilmailulääkäri täällä suomenmaassa osaa sen arvioida.

 

Minä olen sitä mieltä tästä asiasta, että Karthago on hävitettävä! Ei kun sehän olikin jo juttua ennen puunilaissotia. Kuka vanhaa muistaa, sitä silmäillään. Eli jos pilotti on järjissään, ja koordinaatio ja aistit tomivat riittävästi, ja tekohampaat pysyvät suussa ainakin keskirajuissa turbulensseissa, niin minä sallin vanhankin lentää.

 

Vanhoilla konkareilla on myös jotain arvokasta, ja se on kokemus. Vain ilmailun parissa se kokemus siirtyy tuoreemmille piloteille. En kannata siis yläikärajan määräämistä ilmailuun, mutta olisi viisasta kuitenkin pitää huoli pilotin kyvystä selvitä ilmassa. Käsitykseni mukaan, tarkastuslentokäytäntö ja medical ovat siihen tarkoitukseen riittäviä.

;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä Suomen ilmailulaki määrää, että ilmailulupakirjan haltijan tulee käydä ilmailulääkärillä hankkimassa medikaali, jopa purjelentäjiin asti. EASAn MDM.032 -työryhmä tekemässä LAPLI (Light Aviation Pilot Licence) -esityksellä kaavaillaan kevyemmän PPL-luokan lupakirjan vaatimuksia. Näitä olisivatten:

- Max 2000 kg mäntämoottorikoneet

- max 4 pob

- lentokokemus n. 30 tuntia

- terveydentilavakuutus

 

Kun tämä olisi EASA-lupakirja, menisi se EU-asetuksen voimaisena Suomen lain ylitse ja sillä sitten voi lenneskellä vaikkapa sataseitenkakkosta. Tiedän, että on  kavereita, joilla on esimerkiksi diagnostisoimaton (ja uusiutumaton) migreeni, mutta jotka eivät saa tästä syystä PPL:ää - tämä voisi tuoda lentämisen mahdollisuuden näille ja vastaaville tapauksille. Mutta - tämä on sitten vasta luonnos ja saksalaiset ovat jo tämän takia repineet pelihousunsa.

 

Kun tuolla Ilkka kertoi tästä kaverista, joka oli menehtynyt sydänkohtaukseen lentsikassa, en tiedä kumpi on pahempi: se, että se tapahtuu pikkucessnassa ilmassa vai 3,5 tonnin SUV:ssä moottoritiellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... jopa purjelentäjiin asti...

LAPLI koskisi myös meitä liitolentäjiä? Hyvä olisi, ettei tarttisi mennä porukalla hankkimaan englantilaista lupakirjaa, niin kuin pikkusaunalla on jo puolivakavissaan suunniteltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terolle: aivan kuten sanoin: terveydentilavakuutus (vakuutat, että olet mielestäsi kykenevä hoitamaan tehtäviä ilma-aluksessa jne...). Voit vaan kuvitella kuinka monelle se avaisi mahdollisuuden lentää.

Sakarille: GPL on toistaiseksi kansallinen lupakirja, mutta siitä on tietääkseni tulossa EASA-lupakirja. Niin kauan kuin Ilmailulaki on tuossa medikaalin kohdalla nykyisen muotoinen ei. Mutta jos se muuttuu EASA-lupakirjaksi, niin en pitäisi mahdottomana, että vaatimukset voivat muuttua radikaalisti. Hmmm... itseasiassa en tiedä kuuluuko ko. lupakirjaan myös purstikkaosuus.

 

Muistakaa nyt kuitenkin, että tämä on vasta kaavailua, eikä mikään ole varmaa. Mutta Euroopasta tuntuu löytyvän tällaista tahtotilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olette siitä eurooppalaisesta tahtotilasta kiinnostuneita, niin lukekaapa tämä: http://www.easa.eu.int/doc/Press_Room/A-NPA%2014-2006%2001%2007%202007.pdf

 

Minusta siellä on monia hyviä oivalluksia, mutta en nosta niitä itse tähän esille, todetkaa ne itse. Tässähän on tietenkin kyse väkisinlentämisestä, mutta miettikääpä millaiseen tilaan on aikomus pyrkiä nykyisestä tilanteesta ja mitä se tarkoittaa jos sama virus leviää myös GPL-puolelle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olette siitä eurooppalaisesta tahtotilasta kiinnostuneita, niin lukekaapa tämä: http://www.easa.eu.int/doc/Press_Room/A-NPA%2014-2006%2001%2007%202007.pdf

 

Minusta siellä on monia hyviä oivalluksia, mutta en nosta niitä itse tähän esille, todetkaa ne itse. Tässähän on tietenkin kyse väkisinlentämisestä, mutta miettikääpä millaiseen tilaan on aikomus pyrkiä nykyisestä tilanteesta ja mitä se tarkoittaa jos sama virus leviää myös GPL-puolelle.

 

 

Ei tuossakaan esityksessä sentään kokonaan pilotin oman terveystilavakuutuksen varaan ole aikomus hommaa jättää.

 

Siinä ehdotetaan, että tavallinen yleislääkäri (general practicioner) antaisi  lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen (issue medical certificate) tuon pilotin oman terveystilavakuutuksen perusteella.

 

Ajatuksena siinä on, että mikäli lääkärillä on kuitenkin tieto tai käsitys, ettei terveydentilavakuutus vastaa hänen käsitystään totuudesta, ei hänen tietenkään pidä tuota vakuutusta vahvistaa sen hyväksymällä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossakaan esityksessä sentään kokonaan pilotin oman terveystilavakuutuksen varaan ole aikomus hommaa jättää.

 

Siinä ehdotetaan, että tavallinen yleislääkäri (general practicioner) antaisi  lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen (issue medical certificate) tuon pilotin oman terveystilavakuutuksen perusteella.

 

Ajatuksena siinä on, että mikäli lääkärillä on kuitenkin tieto tai käsitys, ettei terveydentilavakuutus vastaa hänen käsitystään totuudesta, ei hänen tietenkään pidä tuota vakuutusta vahvistaa sen hyväksymällä. 

 

Mikä on sinun näkökantasi - olisiko lähellä ajokortin saamiseen vaadittavaa tasoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on sinun näkökantasi - olisiko lähellä ajokortin saamiseen vaadittavaa tasoa?

 

Tasosta on paha minun sanoa paljoakaan, jos tuo malli toteutuisi riippuisi se varmaan aika lailla paljon tuota pilotin omaa terveydentilavakuutusta arvioivasta ja kontrolloivasta yleislääkärin henkilökohtaisesta käsityksestä.

 

Alunperin nuo ajatukset lähtivät kehittymään Brittimallista, jossa käytetään omalääkärin arviointia. Briteillä on sikäli loistava koko valtakunnan kattava omalääkärijärjestelmä (terveyskeskus), että joutuipa Britti maassaan missä hyvänsä saamaan jonkinlaista hoitoa terveyteensä, toimitetaan kaikesta hänen terveyttään ja hoitoa koskevasta kaikki tiedot yhteen paikkaa eli hänen omalääkärilleen. Omalääkärillä on siis hallussaan kansalaisen koko eliniän terveyshistoria täydellisenä. Tuon Brittilääkärin on siten varsin helppo useimmiten todeta, jos joku yrittäisi terveydentilavakuutuksessaan pimittää jotain kuntoisuuteensa vaikuttavia vikoja. Missään muissa maissa en tiedä vastaavaa terveydenhuoltojärjestelmää olevan.

 

Tuo tapaisesta ajattelusta nuo ideat kuitenkin lähdettiin kehittelmään. Esimerkiksi EAS: n lääkäri Peter Saundby: n (Peter on muuten Brittien terveyden huollon yleislääkäri, joka siinä ohessa on erikoistunut mm. ajoneuvoliikenteen ajokorttitarkastusten kehittelemiseen), oli aikanaan RAF: n Phantom-pilotti ja samalla koko lentooyksikkönsä ilmailulääkäri, teki laajoja tutkimuksia ilmailijoiden lääkärintarkastuksia koskien, selvitellen niiden ennustavuutta ja kykyä ehkäistä terveysriskiohjaaajia saamasta lupakirjaa ja mikä siis on ollut tarkastusten todellinen merkitys mahdollisten onnettomuuksien kannalta ennustettavuudessa. Hän mm. esimerkiksi tutki muistaakseni 9 700 RAF: n historiassa pienemmille lentokoneille (alle 3 000 kg) sattuneet onnettomuudet ja mikä niissä oli terveystekijöiden osuus ja jos oli, olisiko tarkastuksilla mitenkään voitu ehkäistä niitä. Parhaassakin tarkastuksessa sinut voiddan tänään todeta täysin teveeksi ja kelpoiseksi, mutta jo huomeenna saattaa olla, että et missän nimessä ole lentokelpoinen, sinä itse tiedät sen ihan hyvin, mutta eilinen tarkastus ei ennustanut sitä pienimmissäkään määrin.  Tulokset olivat aika murskaavia; ennustettavuus tuleville terveysongelmille oli jokseenkin olematon. Maantieliikennepuolella hän on tehnyt vastaavia tutkimuksia vielä palajon paljon laajempaa tutkimusmateriaalia käyttäen. Niissä tulos oli aivan sama. Ts. sanoen kaikkein parhaiten terveydentilansa tietää jokainen itse, tietenkin tarvittaessa asiantuntijoiden kuten lääkärinavustamana. Samoin tuo kerätty ja taltioitu terveyshistoria antaa hyvää pohjaa arvioille tulevaisuuttakin varten, sen sijaan satunnainen skriinaava lääkärintarkastus, varsinkaan iilman noita oikeita ja rehellisiä taustatietoja eivät anna.

 

Kai se suunnilleen ajokorttitasoa vastaava taso ihan sopiva minun mielestäni olisi ja varmaan on ollutkin lähtökohtana noissa kaavailuissa, mutta tarkempaa tietoa minulla ei tällä hetkellä ei ole koska en ole ollut itse mukana noissa työryhmissä ja laajemmin esimerkiksi EAS, jossa minä olen delegaattina ollut, saa noiden ryhmien työstä tietoja vain ajoittain.

 

Huh, huh. Tulipa pitkä vuodatus, mutta olen tullut EAS: ssa keskustelleeksi Peter: in kanssa noista asioista aika paljon, hän puhuu noista asioista mielellään ja paljon. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, huh. Tulipa pitkä vuodatus, mutta olen tullut EAS: ssa keskustelleeksi Peter: in kanssa noista asioista aika paljon, hän puhuu noista asioista mielellään ja paljon. 

 

Kyllä se kaikki asiaa oli. Ja oikeastaan luin sen mitä halusinkin: maalaisjärki on aika hyvä mittapuu näissäkin asioissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lienee selvää, että lentämisestä ei kukaan harrastaja haluaisi luopua "ennenkuin on pakko", mutta koska se "viimeinen käyttöpäivä" tulee vastaan ja mistä sen tietää? Vai tietääkö mistään "

 

Ei sitä tiedä mistään. Nyt kun on 2000-luku ja ääri-ilmiöt ihmisten terveydessä ovat lisääntyneet (esim. sairaalloinen ylipaino hyvin nuorena), on mahdotonta tehdä perinteistä suomalaista "ikärasismitemppua" ja laittaa "expired" tarraa yli 49-vuotiaan varpaaseen. Kaverin pikkuveljellä (joka oli ns. "iltatähti"), oli ensimmäinen sydänkohtaus 16-vuotiaana liiallisen pizzansyönnin ja kotona makaamisen vuoksi. Voidaanko tuosta siis johtaa että 16-vuotiaat ovat liian vanhoja lentämään lentokoneilla ?

 

Tottakai mediaani on se että vanhemat ihmiset ovat enemmän riskiryhmässä saada vaikkapa sydänkohtauksen, mutta millä sitä rajaa voidaan vetää ? Jos joku on riittävän hyvässä kunnossa, hänelle pitäis myöntää luvat vaikka olisi 101-vuotias.

 

Eikös Eastern Airlinesin legendaarinen lentäjä Dick Merrill lentänyt DC-8:lla viimeisen reittilentonsa 67-vuotiaana ? Se oli korkea ikä 1960-luvulla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

16-v ja sydänkohtaus, huhhuh... On tuossa varmaan jotain geneettistäkin syytä taustalla?

 

Tero

 

Todennäköisesti on myötävaikuttavia tekijöitä paljon, mutta kyllä tuo 16 v on extreme. Mutta noita 30+ sydäninfarkteja näkyy aina ajoittain.

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssa on näköjään olemassa myös yli 80-vuotiaiden pilottien klubi, "UFO" eli United Flying Octogenarians, johon pääsee jäseneksi mikäli on lentänyt yksinlennon vielä sen jälkeen, kun on täyttänyt 80 vuotta.

 

Klubin nettisivuilta löytyy mm. juttu 99-vuotiaasta pilotista (v. 2005). Jäseniä on yli 500.

 

http://www.unitedflyingoctogenarians.org/pr01.htm

 

Yksityislentäjillä ei sielläpäin ole yläikärajaa, riittää kun/jos läpäisee lääkärintarkastuksen. Vakuutusmaksut kyllä saattavat nousta...

 

Väittävät, että tehdyssä tutkimuksessa vain neljällä 125:stä olisi ollut jokin korkeasta iästä johtuva incidentti. Sehän voi pitää paikkansakin. Toisaalta ikäriskin omaavat pilotit ovat voineet kuolla jo ennen kuin ovat täyttäneet 80  :P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

86-vuotias hengityslaitteen keksijä Forrest Bird lentää edelleen, kokoelmassa on 21 konetta ja kopteria. Ukko on tavannut Orville Wrightin ja lentänyt Howard Hughesin kanssa, jne...

 

Uutisessa on 12 minuutin video CBS:n "60 Minutes"-ohjelmasta, joka on harvinaisen hyvin tehty ja hauska, kannattaa katsoa.

 

http://www.cbsnews.com/stories/2007/10/05/60minutes/main3334433.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lentävä maajussi" Charlie Kulp (82 v) lentää viimeisen esityksen Piper Cubillaan tänä viikonloppuna, minkä jälkeen airshow-hommat ovat ohitse.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään