Ilkka Mäkelä

Kuinka vanhana kannattaa vielä jatkaa lentämistä?

66 viestiä aiheessa

 

Kuinkas kerhot, koulut ja muut koneiden omistajat suhtautuvat vanhempiin  ilmailijoihin (esim. 75 v.+) ?

Löytyykö jotain "säännöstelyä" vai lennetäänkö niin kauan kun löytyy medikalliit tai muut huomaavat töppäilemisen alkavan ?

 

Monen olen kuullut sanovan että XX-ikäisenä lopetan sitten omat ilmailut. En vaan taida ketään tietää omasta tahdosta sitten lopettaneen...

 

 

Tiedän (ja huomaan  ;)) kyllä että kalkkeutuminen alkaa jo alle viisikymppisellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas kerhot, koulut ja muut koneiden omistajat suhtautuvat vanhempiin  ilmailijoihin (esim. 75 v.+) ?

Löytyykö jotain "säännöstelyä" vai lennetäänkö niin kauan kun löytyy medikalliit tai muut huomaavat töppäilemisen alkavan ?

 

Monen olen kuullut sanovan että XX-ikäisenä lopetan sitten omat ilmailut. En vaan taida ketään tietää omasta tahdosta sitten lopettaneen...

 

 

Tiedän (ja huomaan  ;)) kyllä että kalkkeutuminen alkaa jo alle viisikymppisellä.

 

seuraamme toimintaa ja pistän itse ainakin stopin, kun alkaa näyttämään siltä.

Mulla vanhempi koneenvuokraaja lensi säiliöt melkein tyhjäksi. Kananen tankkas Mopoon tuon lennon jälkeen  95 litraa  :o

Seuraavalla kerralla kurvas vauhdilla käännöksen parkkiruutuun , niin että siipi meni viiden sentin päästä aidasta.

Kun eväsin seuraavan konevuokrauksen , valitti hän siitä silloiseen Ilmailuhallitukseen.

 

Ilmailuviranomainen sanoi; että firma voi valita asiakkaansa ja asiakas firman missä lentää.

Liirum laarum koko tarinan opetus. :thmbdn:

paitsi,että vuokraajan suusanallisesti valveutunut vaino hakkui mut lyttyyn ja monta kertaa whittuili, kun nähtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Näitähän löytyy  ;)  Ei sillä, etteikö vanhempia konkareita löytyisi. Viime kesänä lensin tarkkarin yli 80-vuotiaan kanssa. Miehällä oli kokemusta 40-luvulta JU88-konesta. Homma hoitui mielestäni paremmin kuin monelta paljonkin nuoremmalla  :thmbup:

 

Löytyyköhän kerhoista jotain systeemiä vanhenpien jäsenien ilmailusta ?  Meilläpäin on keskusteltu esim. kerhojen lennonopettajien ikärajoista. Jokunen kaputtihan on silloin tällöin tapahtunut joissa osasyynä on voitu olettaa reaktiokykyä tai sitten "situational awereness"-syitä (sori en muista suomeksi  :()

 

Tarkastuslentolupia (CRE/FE/FIE) ei yli 65-vuotiaille ilmeisesti enään tulla uusimaan.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas, valotas tyhmää hieman.

>Jokunen kaputtihan on silloin tällöin tapahtunut joissa osasyynä on voitu olettaa reaktiokykyä tai sitten "situational awereness"-syistä <

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Jaakko, joskus vastauksen kirjoittaminen kestää...

 

Aika arka juttu mutta koitan kuitenkin vähän valottaa ajatuksiani parilla esimerkillä iäkkäille ilmailijoille sattuneista onnettomuustilanteista (ei Suomessa !):

 

- DV20 Katana vaurioitui pahasti laskussa sakatessaan noin 3 metrin korkeudella pinnasta. Kyseessä oli koululento parhaassa kelissä. Opettajalla oli yli 50 vuoden lentokokemus.

 

- DR 400 Robin tuli kentälle laskuun moottori seisoen. Laskeutuminen onnistui hyvin. Koneen pysähdyttyä pilotti sai pitkän yrityksen jälkeen moottorin käymään ja lähti välittömästi, ilman selvitystä, uudestaan ilmaan ja osui noin 50 metrin korkeudessa vintturin hinauslankaan. Kone syöksyi maahan ja erittäin kokenut 78 vuotias ohjaaja sai surmansa.

 

Olisikohan onnettumuudet tapahtuneet samallalailla sanoisinko nuoremmalla iällä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtui Suomessa. Noin 60 vuotias lennonopettaja keskittyi yölennolla virittämään GPS:ää ja antoi lupakirjattoman matkustajan ohjata. Kone vajosi ja syöksyi metsään jolloin kone tuhoutui ja matkustaja kuoli ja opettaja loukkaantui. Jonkun aikaa myöhemmin lennonopettajakelpuutus otettiin pois mutta lupakirja säilyi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen aihe, ks. loppukaneettini!

 

Dataahan varmasti on yllin kyllin, mutta minkä verran tilastoja on prosessoitu? Oisko jossain helposti löydettävissä selvitystä lento-onnettomuusalttiuden korreloinnista pilotin ikään - tietenkin niin, että muiden tekijöiden vaikutus on voitu nollata?

 

Samassa yhteydessä olisi muuten kiinnostavaa nähdä kysymyksen toinen ääripää: mm. rikosaktiivisuustilastoissa näkyy, kuinka vasta noin 25-vuotiaana ihmisaivojen otsalohkon alue alkaa kypsyä. Siis se, joka hallinnoi syy-seuraussuhteiden tajuamista ja hienosyisiä sosiaalisia toimintoja. Sitä ennen ihminen on "nuori ja hullu", joka hurjastelee itsensä hengiltä, haluaa parantaa maailmaa kettutyttöilemällä ja potee muutenkin kovaa pätemisen tarvetta...  jos nyt saa pientä rakuunalisää käyttäen kärjistellä.

 

Juu, ite oon isoisä, enhän muuten moista tähän väliin heittäisi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti on myötävaikuttavia tekijöitä paljon, mutta kyllä tuo 16 v on extreme. Mutta noita 30+ sydäninfarkteja näkyy aina ajoittain.

 

J

 

Joo, näin on. Nuorin, jota henkilökohtaisesti olen hoitanut, oli 24 v. Riskitekijänä hänellä diabetes.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm.... Kun pilotin henkilöllisyys on nyt selvitetty, niin on käynyt ilmi, että Piper Senecalla Vancouverin esikaupunkialueella pari päivää sitten kerrostalon seinästä sisään lentänyt ja menehtynyt ohjaaja oli 82-vuotias  :-\

 

Pistää taas vaihteeksi vähän miettimään, vaikka sehän ei ole selvillä, oliko pilotin iällä mitään osaa tapahtuneeseen.

 

http://www.canada.com/topics/news/national/story.html?id=c8d24d87-c494-4a85-82a2-5512e5a566d5

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen tapaus tuli vastaan uutisissa:

 

Ystävät olivat yrittäneet kuukausikaupalla saada 79-vuotiaan pilotin lopettamaan lentämisen, turhaan. Toukokuussa viime vuonna pilotti lähti ilmaan Cessna 210:llä, joutui ongelmiin eikä päässyt takaisin kentälle vaan menehtyi koneen pudotessa maahan.

 

http://news.cincypost.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071130/NEWS02/711300369

 

NTSB:n raportissa kerrotaan kaikki terveysongelmat, mitä jääräpäisellä pilotilla oli. Kaikkea en osaa suomentaa ilman lääkäri-Artun apua, mutta eiköhän tilanne tule selväksi listaa lukiessa:

 

- sydämentahdistin !!

 

- congestive heart failure (sydämen tukkeuma?)

 

- chronic atrial fibrillation

 

- morbid obesity (vakava liikalihavuus?)

 

- korkea verenpaine

 

- diabetes

 

- korkea kolesteroli

 

- diverticulitis

 

- hypothyroidism (kilpirauhasen liikatoiminta?)

 

- vaikea uniapnea

 

- verenohennuslääkitys

 

- antihistamiinilääkitys

 

Kaikki nuo on listattu täällä kohdassa "medical and pathological information":

 

http://www.ntsb.gov/ntsb/brief2.asp?ev_id=20060607X00693&ntsbno=CHI06FA141&akey=1

 

Siis, tuolla sairaushistorialla olisi kyllä pitänyt ymmärtää lopettaa lentäminen ajoissa, mutta kun ei, niin ei... Outo juttu, että lupakirjan medikaali oli vielä ollut voimassa. Huh.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- congestive heart failure (sydämen tukkeuma?)

 

- hypothyroidism (kilpirauhasen liikatoiminta?)

 

 

Ensimmäinen on sydämen vajaatoiminta, toinen kilpirauhasen Vajaatoiminta.

 

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos korjauksista.

 

Diverticulitis näyttäisi olevan paksunsuolen tulehdus tjsp.

 

Melko erikoinen tilanne kaiken kaikkiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman lisää mietittävää tähän teemaan liittyen:

 

86-vuotiaan pilotin ohjaama 1-moottoriCessna putosi Ohion osavaltiossa eilen ja kaikki kuusi kyydissä ollutta saivat surmansa. Mikään ei tosin vielä viittaa siihen, että pilotin iällä olisi ollut jotain yhteyttä onnettomuuden syntyyn, mutta kuitenkin 86 vuotta on kohtalaisen korkea ikä lentäjälle.

 

http://www.sanduskyregister.com/articles/2008/06/08/breaking_news/786612.txt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Diverticulitis näyttäisi olevan paksunsuolen tulehdus tjsp.

 

Diverkuliitti on paksusuoleen muodostuneiden pienten umpipussien tulehdus. Diverkuloosi on tilan nimi silloin kun on vain niitä pusseja, mutta ne eivät ole tulehtuneet. Yleisin syy tilaan on liian vähän kuitua sisältävä ravinto. Meikäläisen äidiltä on leikattu puolet paksusuolesta pois kyseisen tilan takia ja koska noita tulehduksia alkoi olla vähän liian paljon ja tulehdukset itse alkoivat olemaan aika pahoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään