Guest alex

Turkish "airlines"

21 viestiä aiheessa

Ei omakohtaista kokemusta (siihen yhtiöön en vaan astu) mutta saman perheen jäsen koki jännittäviä hetkiä kyseisen yhtiön lennolla.

 

Antalyaan lähestyminen alkoi ilmeisesti liiankin jyrkällä kulmalla, siinä samassa happimaskit tippuivat esiin "joillekkin valituille"ei tämän perheen jäsenelle sattumoisin. Porukkaa oli miltein pyörtynyt ja oli ilmeisesti pientä huutoa ollut. Olo oli kuulemma aika ikävä siinä tilassa, kun tuntui että happi loppuu. Jossain vaiheessa oli myös valot sammuneet kokonaan. Lento oli muutenkin yöllä joten parit maglitet ei olisi olleet pahitteeksi :) Ja lopun kruunaa täydellinen iskuvaimenninlasku ilman iskuvaimentimia, kuulemma oli tärähtänyt oikein kunnolla. Niskassa asti sai tuntea että turkin maaperälle saavuttiin.

 

Itse kun en ollut nauttimassa kyydistä, en tiedä miten kaikki tarkalleen meni mutta jotain tuohon suuntaan kuitenkin..

lento oli 15.5

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huhhuh, kuulostaa karmealta. Liekkö tullut sitten paineistusongelma kun oli maskit tipahtanut ja jengiä pyörryttänyt. Jos on tullut, niin siinä ei kyllä varmaan miehistöllä ole ollut pahemmin aikaa ajatella matkustusmukavuutta vaan tuoda tuubi alas mahdollisimman nopeasti pinnan 100 alapuolelle. On voinut olla kohtuu kiireistä ohjaamonkin puolella.

 

edit: jos kyseessä on vieläpä ollut yöaika, niin oliko tuo turvallinen lentopinta sitten jotain 70, että ei hypoksia iske.

Ei se Turkinkaan ilmatila nyt varmaan niin ruuhkainen ole, että on descentti pitänyt tehdä jollain megajyrkällä profiililla, epäilen vahvasti että on paineistus hajonnut koneesta.

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt kyselin niin ensiksi oltiin tultu kovin jyrkästi alas ja sitten maskit tulivat jossain vaiheessa.

Että en tiedä mikä oli meno, kaikkihan on turkissa mahdollista. Ja naisten puheista on vaikea saada sitä oikeaa kuvaa muutenkaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen Finskillä lentänyt Antalyaan ja kyllä tultiin suhkot sähäkkää alas koska siinähän on ne Taurus vuoret aivan kentän lähistöllä.Pikkuveli valitti että pää räjähtää ja itse en ollu moksiskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitän tässä muutaman kommentin mitä olisi voinut tapahtua. En epäile kenenkään sanaa, mutta toisinaan tuntemattomat asiat voivat tuntua ylidramaattisilta ::)

 

Kuten yllä todettiin lähestyminen Antalyaan saatta olla normaalia jyrkempi.

 

Jos happimaskit ovat tippuneet vain osittain alas en jaksa uskoa, että koneessa olisi ollut oikea paineistusvika. Happimaskiluukkujen avautumismekanismi on sen verran yksinkertainen, että on vaikea kuvitella että suurimassa osassa koneen luukuista olisi vikaa. Lisäksi happimaskien laukeamiseen tarvittavan paineen laskemisen kyllä huomaa muustakin kuin maskeista.... Arvelisin, että joku "keihäsmatkaaja" on onnistunut saamaan luukun auki itse. Luukkua ei ole vaikea avata jos on vähän kekseliäisyyttä. Ja kun yksi luukku avautuu on paniikki valmis.

 

Valot sammuneet =matkustamon valot on himmennetty laskua varten?

 

Kova lasku ::)... Olen itse istunut Suuren Sinivalkoisen koneessa laskussa hki-vantaalle tuntui, että kasikymppisen teline tulee siivestä läpi. Lentoemotkin katselivat toisiaan silmät suurina :o.

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

itse olen lentänyt tuon reitin finskillä 6 kertaa (ja sillä tiellä pysyn ), ja kyseinen henkilö tuplasti enenmän minua finskillä/muutamilla turkkilaisilla ja noin 30 vuotta matkustellut. Joten kokemusta hänelläkin on. Valot kirjaimellisesti olivat menneet kokonaan , ei mikään normi himmennys. Ja kertoi että osa matkustajista oli ollut aika järkyttyneitä.

 

En olisi tänne tätä muuten kirjoittanutkaan mutta nyt kun asia oli selvä, että kaikki ei ollut aivan 10 pisteen arvoisesti kyseisellä lennolla niin päätin ladella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saas nähdä laskeutuvatko ensi kuussa Malmille vai minne...

 

Olikos se juuri kyseinen yhtiö joka vuonna 1991 meinasi tuon tehdä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos se juuri kyseinen yhtiö joka vuonna 1991 meinasi tuon tehdä?

Eikös se ollut Spantax tai joku muu espanjalainen, joka aikoi pudottaa Malmille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se oli Turkkilainen (ei kuitenkaan TK) joskus -90 luvun alkupuolella...

Tarkemmin muistellen, niin Spantax taisikin luuulla Nesteen jalostamon valoja kentäksi :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

se oli TUR kun koitti Malmille...

 

TUR:n 727 leki matalalennon Malmin yli lähestyessään EFHK:n rataa 33.

Legenda kertoi jo silloin (myöhemmin myös iltapäivälehdet) kapteenin saaneen rentouttavaa (niska?)hierontaa ennen lähestymistä...

 

"Cleared for visual ... " ... mitä lie tähtiä kuski siinä kohtaa nähnyt.

 

:laugh:  :laugh:  :laugh: -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

se oli TUR kun koitti Malmille...

 

Totta, havajallari luki kyljissä.

Tiessalon Harrikin juoksi pakoon tilapäisestä lennonjohtokopistaan

Öljysheikki Kananenkin kauhisteli tislaamonsa ovella, kyseistä matalalla lentäjään.

Itsekin näin pyöreän kaiteelta kyseisen ohilennon.

Matalalla kävi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kun matkustin 320-100 niin happimaskiluukussa oli pikku "nappula". Taitaa siitäkin saada luukun auki. Muuten onko ne maskit vapaasti siinä luukun yläpuolella roikkumassa, vai kiinni jossain???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kun matkustin 320-100 niin happimaskiluukussa oli pikku "nappula". Taitaa siitäkin saada luukun auki. Muuten onko ne maskit vapaasti siinä luukun yläpuolella roikkumassa, vai kiinni jossain???

 

Ei siinä varsinaisesti ole mitään nappulaa, sitä käytetään testauksessa(näyttää nappulalta), niin se nappula tulee ulos päin ja käännetään sivulle. Sen jälkeen vedetään naru jokaisen luukun alapinnalle niin voidaan kokeilla happimaskien pudotusta ilman, että niitä pitää kasata uudestaan ja laittaa takaisin sinne "laatikkoon".

 

Se happipaneeli putoaa helposti eräällä menetelmällä siitä paneelista ;D  Ne maskit ovat aivan vapaasti siinä luukun yläpuolella, kun luukut aukeavat niin ne maskit tippuu siihen syliin melkein. Se kemiallinen hapenkehitin ei laukea, ellei joku ota siitä happimaskista kiinni ja vedä kasvoilleen jolloin lukituspinni vapautuu ja laukaisee sen hapenkehittimen toimimaan. Siinä happimaskissa on kiinni sellainen naru mikä irroittaa sen lukituspinnin(joka laukaisee hapenkehittimen) jos siitä maskista vedetään enemmän kuin putoamisliikematka on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, havajallari luki kyljissä.

Tiessalon Harrikin juoksi pakoon tilapäisestä lennonjohtokopistaan

Öljysheikki Kananenkin kauhisteli tislaamonsa ovella, kyseistä matalalla lentäjään.

Itsekin näin pyöreän kaiteelta kyseisen ohilennon.

Matalalla kävi.

 

Tuosta tapaukssta ei ole saatavilla netin välityksellä onnettomuustutkinnan raporttia joten kysyn tässä, että kuinka lähellä kaputti todella oli?

Mikä havahdutti miehistön. Lennonjohto vai omat hoksottimet? Imeisesti oli todella pienestä kiinni.

Jos jollain raporttia tai tietoa muuten tuosta, niin kuulisin kernaasti enemmänkin tästä keissistä.

 

Eikös noihin aikoihin ollut Finskin A300:lla kanssa jotain ongelmia kun piti tehdä ylösveto EFHK:lla. Kone muistaakseni päätti yrittää liiankin terhakkaasti takaisin taivaalle ja jopa taisi sakkausvaroittimet pärähtää päälle(?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta tapaukssta ei ole saatavilla netin välityksellä onnettomuustutkinnan raporttia joten kysyn tässä, että kuinka lähellä kaputti todella oli?

Mikä havahdutti miehistön. Lennonjohto vai omat hoksottimet? Imeisesti oli todella pienestä kiinni.

Jos jollain raporttia tai tietoa muuten tuosta, niin kuulisin kernaasti enemmänkin tästä keissistä.

 

Pikkaisen tätä turkkilaisten legendaarista laskuyritystä sivuttiin aikoinaan seuraavassa ketjussa, jossa asiasta vastauksesta 9 eteenpäin, joku tiesi päivämääränkin ja kellonajan:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,38366.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään