Kirjoitettu Lokakuu 1, 2007 Hirviporukassa sattui Puumalassa sairaskohtaus ja olisin tässä kiittänyt ambulanssin ja pelastuslaitoksen henkilökuntaa sekä Ilmarin lentäjiä ja paikalle lennätettyä lääkäriä. Monta kertaa olen lentäessä metsästysreissulle Lieksaan kuullut radiosta Ilmarin olevan ilmassa tekemässä tärkeää työtään ja joskus saanut myös toivotukset radion välityksellä turvalliselle lentoreissulle. Nyt sain huomata, miten tärkeää on saada ensiapu paikalle nopeasti. Metsästyskaveri saatiin ajoissa leikkauspöydälle. Lentäjien ammattitaitokin oli rautainen, pelto oli reilu parin kilometrin päässä mutta päättivät pudottaa lääkärin vähän lähemmäksi siirtyen sitten pellolle odottamaan. Lähetänkin pari kuvaa saapumisesta. (ensimmäiset kuvani foorumiin) T. Ossi [ attachment removed ] [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2007 Kyllähän nuo näyttävät hommansa osaavan! E: niin ja hyvät kuvat ensimmäisiksi! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2007 Onkos Ilmarin kotikenttä Kuopio? Kauan kesti avun perilletulo metsän keskelle? Niin, ja kivat kuvat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2007 Onkos Ilmarin kotikenttä Kuopio? Kauan kesti avun perilletulo metsän keskelle? Niin, ja kivat kuvat Kotikenttä on Varkaus. Äkkiä kartasta mitaten matka Varkaudesta Puumalaan on satakunta kilometriä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2007 Kotikenttä on Varkaus. Äkkiä kartasta mitaten matka Varkaudesta Puumalaan on satakunta kilometriä. Satakunta kilometriä menee vajaassa puolessa tunnissa Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2007 Satakunta kilometriä menee vajaassa puolessa tunnissa Eikös 30min ole sydänkohtaus-potilaalle aika pitkä aika? En vähättele suinkaan koska eipä tossa paljon nopeampia vaihtoehtojakaan ole tarjolla.. Arttu: Totally off-topic, mutta onko sydänkohtaukset aina samanlaisia ja samasta syystä johtuvia, pääsääntöisesti? Mitkä tollaisessa tilanteessa on ensimmäiset ja välttämättömimmän toimenpiteet ennen kuin lasarettiin päästään? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2007 Eikös 30min ole sydänkohtaus-potilaalle aika pitkä aika? En vähättele suinkaan koska eipä tossa paljon nopeampia vaihtoehtojakaan ole tarjolla.. Arttu: Totally off-topic, mutta onko sydänkohtaukset aina samanlaisia ja samasta syystä johtuvia, pääsääntöisesti? Mitkä tollaisessa tilanteessa on ensimmäiset ja välttämättömimmän toimenpiteet ennen kuin lasarettiin päästään? "Sydänkohtaus" on kansantermi oikeastaan melkein mille tahansa kohtaukselle, eikä sitä varsinaisessa ammattikielessä edes käytetä. Hoito. ja sen kiireys riippuvat mikä kohtauksen todellisuudessa aiheuttaa. Nopeiten apua tarvitsee sydänpysähdys, jolloin apua täytyy saada minuuttien kuluessa. Ensimmäinen toimi aina (aikuisen kohdalla) on lisäavun hälyttäminen numerosta 112. Tämä sääntö toimii aina, jos epäilee jonkun saaneen sairaskohtauksen, ja vaikka sen laadusta ei olisikaan varma. Hätäkeskuspäivystäjät kyselevät sitten lisätietoja, ja arvioivat sen perusteella, millaista apua pitää lähettää paikalle. Tämän jälkeen saat neuvoja puhelimitse, miten sinun tulee menetellä. Muita "sydänkohtauksia" ovat rintakipu (usein merkki sepelvaltimon tukkeumasta tai ahtaumasta, ja sydänlihaksen hapenpuuttesta), erilaiset sydämen rytmihäiriöt, aortan repeämä, pyörtyminen, aivovaltimon tukos tai repeämä jne. Mutta kun muistat 112, niin olet jo auttanut avuntarvitsijaa todella paljon ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2007 Mutta kun muistat 112, niin olet jo auttanut avuntarvitsijaa todella paljon ! Kiitos Artulle mainiosta vastauksesta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2007 Mukavat kuvat, vaikka toivehan olisikin ettei pelastus eikä lääkärihelikoptereille tarvetta olisikaan on se hienoa nähdä että niistä on suunniteltu apu saatu jälleen kerran tarjottua Tuosta lentoajasta kun oli puhetta niin tässä linkissä http://www.ilmarihems.fi/showpage.php?id=39 oleva kartta Artun aika arvion puoltaa Eihän tuo tie edes kovin ahtaalta näytä, mutta tuollaisessa maastossa on aina omat haasteensa. Varmaankin yksi syy sinne pellolle siirtymiseen lienee ollut tien vapauttaminen sekä pelastusorganisaation että muun liikenteen käyttöön. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2007 Varmaankin yksi syy sinne pellolle siirtymiseen lienee ollut tien vapauttaminen sekä pelastusorganisaation että muun liikenteen käyttöön. Joo, ja kyse on myös turvallisuudesta. Ei koskaan tiedä, milloin joku tulee "kahva edellä" mutkan takaa, ja törmää kopteriin. Siksi tielle lasketaan vain tilanteessa, jossa läheltä ei hyvää paikkaa löydy, ja noustaan sitten takaisin turvallisepaan paikkaan odottelemaan. Joskus palokunta tai poliisi katkaisee liikenteen, jolloin tielläkin voi istuskella pitempään. Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2007 Tapahtuman täyteinen kuva Ossilta kertoo hyvin pelastuslennon haasteista. Vastaavanlainen tapaus kotipihassani jokusen aikaa sitten, kun MediHeli saapui pelastamaan naapuriani - onnistuneesti. Ohessa kiireessä otettu kuva - ensimmäiseni tälle foorumille. - Esa- [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2007 Olet kyllä Esa saanut todella hienon toimintakuvan pientä optista harhaa tulee kyllä tuossa pääroottorin lavan ja parvekkeen kulman välissä, mutta ei siinä varmasti kovin monia metrejä liene Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2007 Ajoin sunnuntaina 30.9. Varkauden läpi. Siinä Ilmarin kentällä oli kaksi keltaista kopteria, toinen ilman noita punaisia raitoja. Enempää ei kerinnyt liikenteessä noteerata. Ovatko vaihtamassa kopteria? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2007 Ajoin sunnuntaina 30.9. Varkauden läpi. Siinä Ilmarin kentällä oli kaksi keltaista kopteria, toinen ilman noita punaisia raitoja. Enempää ei kerinnyt liikenteessä noteerata. Ovatko vaihtamassa kopteria? Nehän vaihtelee koko ajan. Itseasiassa ne viisi, vai kuusi Copterlinen samanlaista kopteria kiertää periaatteessa neljän paikan väliä. Eli huolto-Ilmari-SEPE-PETE. Vaihtuvuus taitaa olla loppuseltaan varsin tiuhaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2007 "Sydänkohtaus" on kansantermi oikeastaan melkein mille tahansa kohtaukselle, eikä sitä varsinaisessa ammattikielessä edes käytetä. Hoito. ja sen kiireys riippuvat mikä kohtauksen todellisuudessa aiheuttaa. Nopeiten apua tarvitsee sydänpysähdys, jolloin apua täytyy saada minuuttien kuluessa. Ensimmäinen toimi aina (aikuisen kohdalla) on lisäavun hälyttäminen numerosta 112. Tämä sääntö toimii aina, jos epäilee jonkun saaneen sairaskohtauksen, ja vaikka sen laadusta ei olisikaan varma. Hätäkeskuspäivystäjät kyselevät sitten lisätietoja, ja arvioivat sen perusteella, millaista apua pitää lähettää paikalle. Tämän jälkeen saat neuvoja puhelimitse, miten sinun tulee menetellä. Muita "sydänkohtauksia" ovat rintakipu (usein merkki sepelvaltimon tukkeumasta tai ahtaumasta, ja sydänlihaksen hapenpuuttesta), erilaiset sydämen rytmihäiriöt, aortan repeämä, pyörtyminen, aivovaltimon tukos tai repeämä jne. Mutta kun muistat 112, niin olet jo auttanut avuntarvitsijaa todella paljon ! Moiks... Juu, ammattimiehen vastaus. Hyvä sellainen. Lisäisin tuohon vielä, että jokaisen olisi todella hyvä osata perusensiapu, johon esim. elvytys kuuluu. Sehän on noissa pahemmissa tapauksissa usein ensiarvoisen tärkeää, että ei tuo hapensaanti aivoihin lopu. Ei tule niitä aivovammojakaan sitten niin herkästi. Puhumattakaan siitä, että saattaa pelastaa potilaan hengen. -Jukka Medi-helin lehdessä ( 3/2007) oli muuten, että saavat toisen kopterin joskus joulukuun alkupuolella. Ei tule sitten taukoja, jos on huolto tai muita seisokkeja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2007 WAU! Äijien ekat kuvat foorumille on kerrassaan loistavia! Esan toimintakuva on ehkä yksi parhaista action-kuvista koko foorumilla, samoin Ossin eka kuva on "toiminnassaan" todella hieno! Pikkuisen ehkä terävyyttä ja kontrastia lisää ja se on todella hieno otos. Tämmöistä kamaa tänne ainakin minä todella kaipaan "peruspussip*skaa Helsingistä"-kaman tilalle! -Kähmy Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2007 Sydänpysähdyksen tullessa pitäisi mahdollisimman nopeasti päästä defibrilloimaan, eli antamaan pieni sähköisku, josko sinussolmuke heräisi ja ryhtyisi taas itse lähettämään impusseja. Peruselvytys tosiaan pitäisi kuulua kansalaistaitoihin, eli pitäisi peruskoulussa opettaa tuo. (Mistä tulikin mieleen, että ens vuoden alussa pitäis käydä 'päivittämässä' omat taidot ja tuo ensiapukortti. ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2007 ...eli pitäisi peruskoulussa opettaa tuo... Näin peruskoulussa kävijänä toteaisin, että ainakin meillä terveystiedon tunnilla käytiin elvytysasioita läpi ja harjoiteltiinkin sellaisen nuken avulla. En tiedä, että onko sitten kovin aidonoloista, mutta ainakin periaatteessa pitäisi tuo taito olla hallussa. ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2007 No se on hyvä. Omasta peruskoulustelusta on jo yli 13 vuotta aikaa ja silloin ei ihan hirveästi noita juttuja käyty läpi. Nykyiseen koulutukseen se sitten kuuluikin ihan omana kurssinaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 7, 2007 No se on hyvä. Omasta peruskoulustelusta on jo yli 13 vuotta aikaa ja silloin ei ihan hirveästi noita juttuja käyty läpi. Nykyiseen koulutukseen se sitten kuuluikin ihan omana kurssinaan. Niin... Puhumattakaan 20 vuoden takaa peruskoulusta. Eipä juuri noita asioita kauheasti läpi käyty. Onneksi on kuitenkin olemassa EA- kurssit. -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2008 Vuosi pari sitten kirjoitettiin, että Ilmari olisi siirtymässä Joroisten lentokentälle, jossa lehtopalvelut olisivat paremmat. Onko kellään tietoa, miten tämä asia on etenemässä vai onko ollenkaan? Taitaa olla melkoinen ikuisuusprojekti. Olen kuullut myös visioista, joissa Ilmarille rakennettaisiin platta ja päivystystilat Varkauden Portin läheiselle teollisuusalueelle. Mene ja tiedä.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2008 Sydänpysähdyksen tullessa pitäisi mahdollisimman nopeasti päästä defibrilloimaan, eli antamaan pieni sähköisku, josko sinussolmuke heräisi ja ryhtyisi taas itse lähettämään impusseja. Peruselvytys tosiaan pitäisi kuulua kansalaistaitoihin, eli pitäisi peruskoulussa opettaa tuo. (Mistä tulikin mieleen, että ens vuoden alussa pitäis käydä 'päivittämässä' omat taidot ja tuo ensiapukortti. ) Piipataanpa pilkkua näin kuukausien takaa vielä (kiva päästä pätemään, nääs... ). Defibrilloinnin tarkoituksena ei ole "herättää" sinussolmuketta, vaan resetoida koko sydän samaan tahtiin. Monasti kyseessä on ns. kammiovärinä, jossa jokainen sydänlihassolu toimii omaan tahtiinsa, eikä pumppaavaa ja verta kierrättävää toimintaa ole. Ulkoinen tälli resetoi kaikki solut kerralla, jolloin sinussolmukkeen tahdistus toivottavasti alkaa taas toimimaan. Kyllä sinussolmuke toimii tuon kammiovärinänkin aikana, mutta koska kaikki solut ovat eri vaiheissa omaa toimintasykliään, ei sinuksen toiminnalla ole mitään merkitystä. Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla