9 viestiä aiheessa

Kantapuun sivuilla on mielenkiintoinen kuvasarja OH-YNB naaraamisesta joesta jonne kone putosi yleisölennon aikana 5.6.1939. YNB oli entinen SE-ANO ja Cessna C-145, melko uusi kone siis. Vahinkoja ei tullut paljon sillä kone myytiin eteenpäin v. 1945.

 

viewimage.php?id=53651&imgres=lres

 

viewimage.php?id=34546&imgres=lres

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... "Vahinkoja ei tullut..."

 

Kyllä vain tuli, ja todella surullisia sellaisia. Kone kyllä korjattiin, mutta ihmishenkiä ei saatu takaisin. Tässä onnettomuudessa kuolivat nimittäin ohjaajan lisäksi kaksi miestä ja toisen kolme lasta.

 

Kone oli tuonut matkustajia Kolilta Lieksaan 5.6.1939. Vain 40 tuntia lentäneellä koneella oli aikomus tehdä paikkakunnalla yleisölennätyksiä. Palatessaan ensimmäiseltä yleisölennätykseltä se ilmeisesti sakkasi loppuosakaarrossa 50 metristä Lieksanjoen suuhun Pieliseen tuhoisin seurauksin. OH-YNB tunnettiin nimellä "Tähti".

 

Surullinen tapaus, mielenkiintoiset ja harvinaiset kuvat.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YNB oli entinen SE-ANO ja Cessna C-145, melko uusi kone siis. Vahinkoja ei tullut paljon sillä kone myytiin eteenpäin v. 1945.

 

Ei kun toisinpäin, kone siirtyi ruotsalaiseen rekisteriin. Vanhassa Flygrevynissä oli juttu, kun koneen raato oli jossakin ladossa jossakin päin Ruåtsia. Omistaja Yrjö Nissinen sai nimikirjaimensa suomalaiseen rekisteriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on hämärä muistikuva tm, että jossain 1990-luvun Siivet-lehdessä olisi ollut juttu Suomen ensimmäisitä Cessnoista. Siinä muistaakseni puhuttiin, että Karhumäki rakensi uudelleen OH-YNB:n Eli vauriot ovat aika pahat niin kuin tuosta kuvastakin näkee...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervosen Karhumäen Veljekset -kirjassa s. 108 on oma luku "Tähti"-koneesta. Vapaasti referoiden siinä todetaan, että "nuoraalainen maanviljelijä Yrjö Nissinen hankki Karhumäen Veljesten välityksellä upouuden Cessna C-145-koneen ja rekisteröi sen 16.5.1939. Kone koottiin Karhumäellä Keljossa ja asennettiin kellukkeille. Onnettomuus tapahtui koelentojen jälkeen yleisölennätysten alettua 5.6.1939. Kaikki koneessa mukana olleet kuusi henkeä - ohjaaja Pentti Ruotanen, kaksi aikuista ja kolme lasta, saivat surmansa. Ruotanen oli Karhumäen oppilas ja sotilaslentäjä. Vakuutusyhtiö Fennia lunasti hylyn, ja Karhumäen veljekset ostivat raadon, rakentaen sen uuteen uskoon. Se myytiin Ruotsiin maaliskuussa 1945."

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessä on selvitetty myös koneen vaiheet. Täytyy penkoa lehdet läpi.

 

SIHL 4/2003, s. 15. Eino Ritarannan ansiokas artikkeli "Yrjö Nissinen - kuka hän oli?".

 

Tämän jutun mukaan "Tähti"-nimi annettiin vasta kun Karhumäen veljekset rakensivat koneen uudelleen. Konetta ei sodan takia ehditty rekisteröidä uudelleen, vaan se myytiin Ruotsiin talvella 1945 - jossa sille annettiin tunnukseksi SE-ANO. Ruotsissa kone tuhoutui 1949 Saivartuottarin lähistöllä. Koneen osia on käytetty moottorikelkassa ja joitakin osia lienee tallella Arlandan museokokoelmissa.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.10.2007 at 19.40, Ilkka Toivanen kirjoitti:

 

SIHL 4/2003, s. 15. Eino Ritarannan ansiokas artikkeli "Yrjö Nissinen - kuka hän oli?".

 

Tämän jutun mukaan "Tähti"-nimi annettiin vasta kun Karhumäen veljekset rakensivat koneen uudelleen. Konetta ei sodan takia ehditty rekisteröidä uudelleen, vaan se myytiin Ruotsiin talvella 1945 - jossa sille annettiin tunnukseksi SE-ANO. Ruotsissa kone tuhoutui 1949 Saivartuottarin lähistöllä. Koneen osia on käytetty moottorikelkassa ja joitakin osia lienee tallella Arlandan museokokoelmissa.

 

Hei! Pahoittelen vastaamista vanhaan ketjuun, mutta jos jollakulla olisi tuo SIHL 4/2003 saatavilla, olisin siitä hyvin kiinnostunut! Yrjö Nissinen on isoisäni isä, nimittäin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, tervetuloa foorumille. Ja toki löytyy tuo lehti, jonka mainitsit.  Laitoin sinulle myös yksityisviestin täällä foorumilla, niin palataan asiaan.

OH-YNB:n asiapapereihin voi nykyään tutustua digiarkistossa, se ei tainnut olla vielä auki tuolloin kymmenen vuotta sitten, kun täällä asiasta viimeksi kirjoiteltiin. Eli tässä linkki:

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=220121

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään