Guest arttula

Paljonko palkkaa sairaanhoitajalle ?

663 viestiä aiheessa

Moraalinen arvostus kun ei elätä, kuten ei elätä kutsumuskaan.

Jos paperimiehet vaativat jotain, niin kansa vaan kohauttaa olkapäitään ja tukilakot toimivat.

Erittäin hyvin sanottu, minun mielestäni ainakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, 90-luvulla Ahon ja Viinasen aikana julkinen terveydenhuolto jyrättiin aika lyttyyn. On se siitä parantunut, mutta vähän pelkään, että nyt taas kääntyy suunta alamäkeen. Porvarihallitukselle julkinen tervedenhuolto on ensisijaisesti veroja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos palkkoja ei nyt pistetä kuntoon, niin tästä alkaa suomalaisen terveydenhuollon alasajo.

Näinkö niille tehyläisille on sanottu?

Mitä se palkkojen kuntoon laittaminen tarkoittaa? 13% korotus ei riitä. Riittäisikö 130% ?

Suomessa julkinen terveydenhuolto on ollut alamäessä jo pidemmän aikaa, ei tästä tulevasta lakosta ala mikään muu kuin huonompi arvostus sairaanhoitajia kohtaan. Valitettavasti.

Nyt on hoitajien vuoro vaatia korotuksia palkkoihin. Ihmettelen kovasti miksi tästä aiheesta on tullut Suomessa kova moraalinen keskustelu vaatimusten oikeudellisuudesta. Jos paperimiehet vaativat jotain, niin kansa vaan kohauttaa olkapäitään ja tukilakot toimivat.

Kaksi korjausta: Hoitajille luvattiin kustannusvaikutukseltaan lähes 13% korotus. Oletkos kuinka usein kuullut noin suuresta korotuksesta ? Minä en.

Mitä tulee paperimiehiin, heidän palkkansa ja heidän keinonsa korottaa sitä ovat olleet kestopuheenaihe jo useamman vuosikymmenen täällä Suomessa. Pitää olla aika lailla äärilaidan vasemmistolainen, joka tänä päivänä antaa juurikaan arvostusta näille ylipalkatuille paperityöntekijöille ja heidän tavalleen hankkia se korotus. Onneksi puujalka ei enää ole aivan niin tukeva kuin se oli vielä 10 vuotta sitten. Mutta kyllä ne viimeisimmätkin lakot ovat paljon huonoa saaneet aikaan. Mutta kesämökki Saimaan rannalla kuuluu toki perusoikeuksiin.

Nyt kun tehtaita on jo jouduttu laittamaan kylmiksi sen vuoksi, että palkka ei vastaa työn tuottavuutta paperiteollisuudessa, on moni entinen sumutettu avannut silmänsä ihan omatoimisesti. Siperia opettaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1980-luvulla palkka oli aika lähellä insinöörien palkkoja. 90-luvulla hoitajien palkkoja on ajettu alas systemaattisesti. Tai oikeastaan silloinkin kysyntä ja tarjonta määräsivät palkat. Oli paljon hoitajia ja vähän rahaa. Nyt tilanne on täysin päinvastainen, eli rahaa on mutta ei hoitajia. Jos palkkoja ei nyt pistetä kuntoon, niin tästä alkaa suomalaisen terveydenhuollon alasajo. Jo nyt kovin moni lopettaa työnsä hoitajana, koska työolosuhteet ovat heikot. Jatkuvasti tulee uusia työnsiirtoja, mutta korvauksia siitä ei makseta. Ok, työnsiirtoja on joka alalla mutta vain terveydenhuoltoalalla ne tehdään kömpelösti.

Kun kansalaisilta kysytään arvostetuimpia ammatteja, niin hoitajat ja lääkärit ovat aina kärkipäässä. Miksi sitä arvostusta ei voisi mitata myös rahassa? Moraalinen arvostus kun ei elätä, kuten ei elätä kutsumuskaan.

Niin, kuten arvata saattaa. Olen itsekin sairaanhoitaja, ja ollut töissä Norjassa jo vuodesta 1994. Takaisin Suomeen en tule hoitajaksi, niin huonosti Suomen sairaalat kohtelivat. Katkera? Jossain määrin kyllä, mutta kun on tuota asuntovelkaa niin paljon täällä Norjassa ettei norjalainen pankinjohtani varmaan päästä minua maasta ulos.  ;D

Suomen palkat vaan ovat hävettävän pienet muihin skandinaavimaihin verrattuna. Pätee tietysti moneen muuhunkin alaan, mutta ei se asiasta tee sen enempää hyväksyttävää. Nyt on hoitajien vuoro vaatia korotuksia palkkoihin. Ihmettelen kovasti miksi tästä aiheesta on tullut Suomessa kova moraalinen keskustelu vaatimusten oikeudellisuudesta. Jos paperimiehet vaativat jotain, niin kansa vaan kohauttaa olkapäitään ja tukilakot toimivat.

Töissä hoitajat miettivät jo alanvaihtoa/uudellen kouluttautumista ainakin puolitosissaan tai sitten yksityissektorille siirtymistä. Eikä yhtään ihmetytä... Omasta palkasta voisi valittaa, mutta se on osin myös omista valinnoista kiinni. Se on kai sitä kuuluisaa kutsumusta. Ammatin arvostusta kokee yhä harvemmin tänäpäivänä... Luulisin että hoitajillakin on samanlainen tilanne.

J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä Martti Virtanen. Kuka on sanonut että me hoitsut mennään lakkoon?

Työpolitiiikka on ihan muuta. Jos minä päätän lakkoilla, niin Matti Virtasen sydänleikkaus ei onnistu ,koska juuri sillä hetkekellä en suostu ajamaan sydän-keuhko-konetta koska ajattelin juuuri silloin lakkoilla. Take or leav it.

13% korotus? Hah!Matemitiikka ei ole noin helppoa. Esisin olisi pitänyt korvata erotus naiserosta ja sitten puhumaan 13% erotuksista. Matti Virtanen; olet tervetullut minun potilaaksi, mutta toivotko sinua hoitavan alipalkatun ei-moitivoineen hoitajan esim teholla?? Sinun valinta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen koulutukseltani (mm.) sairaanhoitaja ja vaikka en ole päivääkään somatiikalla tehnyt niitä hommia, olen päässyt kokeilemaan kolmivuorotyön ihanuuksia kuitenkin. Täytyy sanoa, että jos joskus tulee se tilanne, että nykyisiä hommia ei voi enää tehdä, niin huomattavasti mieluummin lähden opiskelemaan jotain muuta alaa kuin siirryt sairaalaan sh:n hommia tekemään. Ainakin nykyisellä sairaanhoitajan palkalla.

Nykyinen palkka sanelee sen, että jos jotain aikoo rahallisesti hyötyä, niin kolmivuorotyö vähäisine lisineen on ainoa vaihtoehto. Päivätyössä pelkällä peruspalkalla työn raskauden ja vaativuuden epäsuhta palkkaan nähden on niin törkeä, että ihan naurattaa.

Se on kieltämättä mielenkiintoista, miten sairaanhoitajan työtä "arvostetaan" ja varmaan meistä jokaisesta on hienoa, että niitä ihmisiä on hyvä olla olemassa jos ja kun itse sairastuu/loukkaantuu. Mutta yleinen mielipide tuntuu edelleen olevan, että jos he erehtyvät vaatimaan palkkojaan samalle linjalle muiden alojen kanssa, kyse on heti ahneudesta ja itsekkyydestä.

Ongelmahan heillä on se, että he ovat lukumääräisesti suuri ryhmä, jolle pienetkin korotukset ovat tuntuvia valtion ja kunnan kassassa. Ja myös se, että lakkoaseen teho on surkea. Lähinnähän se tuo vaan kunnille säästöjä, mitä pitempään sh:t on lakossa. Myös heidän ammattijärjestönsä on ollut munaton tähän päivään asti - ja pahalta näyttää että nytkin kustaan omille sukille tässä jutussa.

Onneton yhtälö kaikenkaikkiaan. Itse en näin tavallaan sivustaseuraajana ymmärrä, miksi joku haluaisi tällä hetkellä alalle hakeutua.

P.S. erikoislääkärit (joilla on sentään kunnon lakkoase) saivat 17% korotukset....  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mutta toivotko sinua hoitavan alipalkatun ei-moitivoineen hoitajan esim teholla??

Jos jollakin hoidon laatu määräytyy palkan mukaan, silloin on mielestäni väärällä alalla, eikä tarvitse enempää palkaa vaan monon kuvan perseeseen...

"Njaa, Möttösen isännältä loppuu happi. No, koska palkkani on huono, enpä jaksa pistää häntä happiletkuihin. Eiköhän kyljelleen kääntäminen riitä. Kait se silläkin tokenee"  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen palkat vaan ovat hävettävän pienet muihin skandinaavimaihin verrattuna. Pätee tietysti moneen muuhunkin alaan, mutta ei se asiasta tee sen enempää hyväksyttävää. Nyt on hoitajien vuoro vaatia korotuksia palkkoihin. Ihmettelen kovasti miksi tästä aiheesta on tullut Suomessa kova moraalinen keskustelu vaatimusten oikeudellisuudesta. Jos paperimiehet vaativat jotain, niin kansa vaan kohauttaa olkapäitään ja tukilakot toimivat.

On aika vaikea alkaa verrata palkkoja eri maitten välillä. Norjassa hoitajien palkat ovat kieltämättä korkeat, mutta niin ovat elinkustannuksetkin käsittääkseni

huomattavasti Suomea korkeammat.

13% korotus? Hah!Matemitiikka ei ole noin helppoa. Esisin olisi pitänyt korvata erotus naiserosta ja sitten puhumaan 13% erotuksista. Matti Virtanen; olet tervetullut minun potilaaksi, mutta toivotko sinua hoitavan alipalkatun ei-moitivoineen hoitajan esim teholla?? Sinun valinta.

Mikä ihmeen naisero? Minusta tässä keskustelussa on menty ihan hakoteille tuon tasa-arvolisän kanssa. Oma mielipiteeni on se, etteivät hoitajien palkat kaipaa korottamista

siksi, että ala on naisvaltainen, vaan siksi, että kuntasektorilla palkat ovat yleensäkin olleet alhaisemmat kuin yksityisellä. Kyllä kai mies- ja naishoitajat saavat ihan samaa palkkaa?

Ja se korotushan on 12% plus se kieltämättä hieman alhainen "tasa-arvolisä", mitä vikaa siinä matematiikassakin on?

Nykyinen palkka sanelee sen, että jos jotain aikoo rahallisesti hyötyä, niin kolmivuorotyö vähäisine lisineen on ainoa vaihtoehto. Päivätyössä pelkällä peruspalkalla työn raskauden ja vaativuuden epäsuhta palkkaan nähden on niin törkeä, että ihan naurattaa.

Arvon hoitsut voivat korjata minua, mutta olen siinä käsityksessä, että sairaanhoitajan (siis ei esimerkiksi perushoitajan) peruspalkka ilman

ilta- tms. lisiä on  noin 2000 euroa. Tarjottujen korotusten myötä se olisi 2300 euron luokkaa. Minun puolestani hoitajien palkkoja saa korottaa

jatkossakin, mutta akateemisesti koulutettuna olen kyllä sitä mieltä, että noin 2500 euron peruspalkka ilman lisiä olisi ihan kohtuullinen

kun vertaa työtä ja koulutusta.

Minua saa taas korjata, mutta jos nyt oikein tiedän, ei hoitajien koulutus todellakaan ole samaa tasoa kuin dippainsinöörin tai maisterin.

Olettaisin hoitajan koulutuksen ammattikorkeakoulussa tai sairaanhoitajaopistossa olevan kolmen tai neljän vuoden mittainen.

Ja minä siis arvostan itsekin hoitajien ammattia ja ammattitaitoa, mutta kyllä sen palkkauksen on jollain tavalla oltava suhteessa

myös koulutukseen.

Voin kertoa, että kun kymmenisen vuotta sitten valmistuin ja menin töihin, oli oman alani (atk-ala  ja minulla

on ylempi korkeakoulututkinto) aloituspalkka yksityisellä puolella noin 2000 euron luokkaa. Nyt palkkakuitissani on tosin parempi summa, mutta

tehtävätkin ovat muuttuneet matkan varrella.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

P.S. erikoislääkärit (joilla on sentään kunnon lakkoase) saivat 17% korotukset....  :thmbup:

Höm ?? Mistä ihmeestä tuollaisen luvun sait ? 10.7% lääkärit saivat, eli alle muiden kunnallisten työntekijöiden. Ja korotukset pyrittiin nimenomaan kohdistamaan nuoremmille kollegoille, ei senioreille.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua saa taas korjata, mutta jos nyt oikein tiedän, ei hoitajien koulutus todellakaan ole samaa tasoa kuin dippainsinöörin tai maisterin.

Olettaisin hoitajan koulutuksen ammattikorkeakoulussa tai sairaanhoitajaopistossa olevan kolmen tai neljän vuoden mittainen.

Minä ainakin vertasin insinööriin. Diplomi-insinöörin keskipalkka onkin sitten jo reilu neljä tonnia. Maisteri on jo aika laaja käsite vertailtavaksi johonkin ammattikuntaan.

Alkupalkka on tietenkin eri asia kuin keskipalkka. Ymmärsin, että tässä kysyttiin keskipalkkaa. Vasta koulusta valmistunut ei osaa vielä juuri mitään ja siksi luonnollisesti tienaa vähemmän kuin työkokemusta omaava ammattitaitoinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kukapa Suomessa työnteosta ammatti- tai ammattikorkeakoulutuksella taloudellisesti hyötyy lukuunottamatta muutamia harvinaisia erikoisaloja? Sama ongelma se on monessa muussakin ammattikunnassa, eli pelkällä peruspalkalla ei tee mitään. Jos hoitajien peruspalkka 2300 euroon nousee niin on naurussa pitelemistä, huikea summa suhteutettuna koulutuksen kestoon ja työn fyysiseen rasitukseen. Henkistä rasitustakin voi käsitykseni mukaan blockata korkeammin koulutetuille (lekureille)..

Ei hyvältä näytä hoitajien kannalta valtion sanottua itsensä neuvotteluista irti  :-\ Edelleen uudistan kantani, että julkisten alojen palkkoja tulisi tutkiskella kauttaaltaan ja ruveta suunnittelemaan yleiskorotuksia. Hoitajien vaatimukset ovat jo tässä puussakin esitetyillä perusteilla kohtuuttoman suuret. On vähän kutinaa hanurin suunnalla, että riita jatkuu vielä ja pitkään..

Nim. Ammatinvalintakysymys

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kukapa Suomessa työnteosta ammatti- tai ammattikorkeakoulutuksella taloudellisesti hyötyy lukuunottamatta muutamia harvinaisia erikoisaloja? Sama ongelma se on monessa muussakin ammattikunnassa, eli pelkällä peruspalkalla ei tee mitään. Jos hoitajien peruspalkka 2300 euroon nousee niin on naurussa pitelemistä, huikea summa suhteutettuna koulutuksen kestoon ja työn fyysiseen rasitukseen. Henkistä rasitustakin voi käsitykseni mukaan blockata korkeammin koulutetuille (lekureille)..

Tsot tsot... Oletkos koskaan tehnyt töitä hoitajana ? Se on fyysisesti hyvin raskasta. Kokeilepa itse seisoa 6 tuntia putkeen leikkauspöydän ääressä ilman taukoja, se kerro sitten, miltä jaloissa tuntuu... Tai punnertaa vanhusta sängystä tuoliin, tai takaisin. Oletko koskaan haistanut, miltä tuoksuu veriripuli ? Ajattelepa, että sinun pitäisi päivittäin pestä ihmisiä, jotka ovat korviaan myöten p*skassa. Tai keskustella juuri lapsensa menettäneiden vanhempien kanssa. Se on raskasta työtä sekä henkisesti, että fyysisesti. Piste.

Arttu

Ai niin: Hoitajan koulutus kestää nykyään 4,5 vuotta, ei 3-4, kuten täällä joku sanoi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tsot tsot... Oletkos koskaan tehnyt töitä hoitajana ?

En ole

Se on fyysisesti hyvin raskasta. Kokeilepa itse seisoa 6 tuntia putkeen leikkauspöydän ääressä ilman taukoja, se kerro sitten, miltä jaloissa tuntuu... Tai punnertaa vanhusta sängystä tuoliin, tai takaisin.

Itse olen seissyt pidempiä aikoja 1700 euron peruspalkalla vuosia sitten pidempiä aikoja, tuntuu se jaloissa mutta kuuluu ammattiin. Ja löytyy kyseisestä ammattikunnasta käsittääkseni niitäkin, ketkä eivät seiso vaan istuvat. Muodostuuko silloin ongelmaksi, että hanuri puutuu  ;D?

Oletko koskaan haistanut, miltä tuoksuu veriripuli ? Ajattelepa, että sinun pitäisi päivittäin pestä ihmisiä, jotka ovat korviaan myöten p*skassa. Tai keskustella juuri lapsensa menettäneiden vanhempien kanssa. Se on raskasta työtä sekä henkisesti, että fyysisesti. Piste.

Olen haistanut, miltä verinen kakki haisee.. Senkin niinikään muualla kuin kotioloissa. Onhan se rankkaa, mutta ei mielestäni niin rankkaa, että siitä saisi joka kuukausi peruspalkkana 2300 euroa ja siihen päälle lisät. Edelleen vetoan ammatteihin, minkä tulotasoista meikäläisellä ei ole kuin lehdistä luettu tieto, eli sosiaalityöntekijät, palomiehet, poliisit, siivoojat, muut hoitajat jienee jienee; koska heidän liksansa nousee samoihin lukemiin? Väitän, että suurin osa edellämainituista kilpailee rankkuudessaan hoitajan työn kanssa. Joissain kyseisissä töissä joutuu mm. oloihin sääilmiöiden kanssa, joka saattaa Suomen talvessa joskus risoa  ???

Paljonkos on tällä hetkellä sairaanhoitajien keskiverto ansiotaso kaikkine lisineen? Jostain lehdestä luin, että 2800 euroa, pitääkö paikkansa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljonkos on tällä hetkellä sairaanhoitajien keskiverto ansiotaso kaikkine lisineen? Jostain lehdestä luin, että 2800 euroa, pitääkö paikkansa?

Oma frouvani selaili tuossa palkkakuittejaan tältä vuodelta. Keskiarvo kaikkine lisineen (myös ikä... eh... KOKEMUSlisä :P) 2300-2400 e luokkaa. Tuossa on mukana myös tämä vuoden maksettava ylimääräinen 105 e korvaus, joka poistuu ensi vuoden alusta.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos hoitajien peruspalkka 2300 euroon nousee niin on naurussa pitelemistä, huikea summa suhteutettuna koulutuksen kestoon ja työn fyysiseen rasitukseen.

Tästä vielä... Olen kanssasi TÄYSIN samaa mieltä. Tuo 2300 e palkka on mielestäni naurettava. Naurettavan alhainen siis.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä vielä... Olen kanssasi TÄYSIN samaa mieltä. Tuo 2300 e palkka on mielestäni naurettava. Naurettavan alhainen siis.

Mielipidekysymys, mielestäni huomattavan ylisuuri korvaus kyseisestä menetetystä vapaa-ajasta  ;D Mutta tsemppiä taisteluun heille ketä se koskee..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minunkin mielestä sairaanhoitajien ja lähihoitajien palkat on alakantissa työn vaativuuteen nähden ja se pitäisi saada nousemaan.

MUTTA palkankorotus ei ole mikään automaattinen motivaation nostaja ja sairaanhoitoalan ongelmien poistaja jota alan järjestöt hokevat mantran lailla. 500€ tuntuu kivalta kaksi ekaa palkka päivää mutta motivaatio on taas samalla tasolla jos hoitajapulaa yms. perusongelmia ei sieltä taustalta poisteta.

Ihmettelen suuresti näitä hoitajaliittojen puheita että ala pitäisi saada houkuttelevammaksi isommilla palkoilla. Minun ymmärryksen mukaan ongelma ei ole niinkään koulutetun henkilökunnan saatavuus vaan paikkojen täyttämättömyys koska kuntien on pakko säästää. Nyt kyseiset liitot haluavat syöttää alalle saatavan lisärahoituksen palkkoihin eikä hoitajien lisäämiseen eli potilaiden hyvinvointiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun ymmärryksen mukaan ongelma ei ole niinkään koulutetun henkilökunnan saatavuus vaan paikkojen täyttämättömyys koska kuntien on pakko säästää.

Kyllä tuo saatavuus ongelma on ihan todellinen. Juuri sen jo nyt perutaan leikkauksia ja paikkoja suljetaan. Paremmalla palkalla turvataan että nykyiset pysyisivät töissä. Monet erikoisalat ovat niin vaativia että niihin ei voi ottaa ketä tahansa töihin. Esim teho ja leikkurit ovat tällaisia. Normi vuodeosastoja voidaan vielä jotenkin pyörittää mutta hoitajapulan vuoksi se heijastuu laatuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä ongelmaa on ihan osaavan hoitajatyövoiman saatavuudessakin. Meillä on huutava pula anestesiahoitajista. Leikkaussaleja on jouduttu sulkemaan, ja leikkauksia siirtämään, koska ei kerta kaikkiaan ole tulijoita. Asuminen Helsingissä on sen verran kallista, että ymmärrän kyllä hyvin, ettei tänne haluta muuttaa pienen palkan kanssa. Lisäksi monet hoitajat ovat jo siirtyneet tai siirtymässä yksityissektorin palvelukseen, jossa palkat ovat jonkin verran paremmat. Jotta kyllä rahalla saa, ja hevosella pääsee.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään viimeksi meillä pyöritettiin kahta leikkaussalia vajaalla miehityksellä, eli jaettiin hoitajaa. Ongelma on tosiaan se että leikkaussalihoitajaksi ei voi ottaa mitä tahansa hoitajaa ja salihoitajan kouluttaminen ei ole ihan nopeata toimintaa. Pitää oikeasti tietää mitä siellä tehdään ja ne tehtävät voivat olla hyvinkin alakohtaisia. Onneksi on hyvin joustoa yksiköiden välillä ja voi lainata esim anestesiahoitajia. Pyritään mahdollisimman hyvään toimintaan annetuilla resurseilla. Tietenkin se vaatii että kaikki repeää hieman ylimääräisesti ja huonolla palkalla se motivaatio venyä taas kerran voi olla vaikeaa.

J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielipidekysymys, mielestäni huomattavan ylisuuri korvaus kyseisestä menetetystä vapaa-ajasta  ;D Mutta tsemppiä taisteluun heille ketä se koskee..

2300 kuussa on tosielämässä, ainaki pääkaupunkiseudulla, käsittämättömän naurettava korvaus lähes työstä kuin työstä. Ei siinä tarvii paljon hillosilmää aamupuuroon havitella, kun tostakin maksaa asumis- ja elämiskulut lainoista ja elämän pikku viihdykkeistä puhumattakaan. Kymmenen vuotta sitten se oli vielä hyvä palkka, mutta nykyisellään aivan hanurista.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2300 kuussa on tosielämässä, ainaki pääkaupunkiseudulla, käsittämättömän naurettava korvaus lähes työstä kuin työstä. Ei siinä tarvii paljon hillosilmää aamupuuroon havitella, kun tostakin maksaa asumis- ja elämiskulut lainoista ja elämän pikku viihdykkeistä puhumattakaan. Kymmenen vuotta sitten se oli vielä hyvä palkka, mutta nykyisellään aivan hanurista.

Joo kyllä mutta kun kyseisen peruspalkan päälle lasketaan lisät kokonaisansioiden mennessä noin 3000 euroon niin luulisi pärjäävän? Ja olen samaa mieltä, että kyseinen summa on pieni. Kysymys ja kantani koskee sitä, kuten olen jo muutaman kerran sanonutkin, että palkkoja pitäisi nostaa ammatissa kuin ammatissa ja tarvittaessa pikkuhiljaa (ei kuitenkaan liian hitaasti). Mikäli sairaanhoitajat kyseisen nousun saa niin samaan palkkakuoppaan jää edelleen kymmenet tuhannet ihmiset. 20% kertanousut muille kuin yritysjohtajille ja kansanedustajille on pirun vaikea saada sopimaan mihinkään menoarvioihin. Tässä tapauksessa maksajaksi jää kunnat niin 100% palvelut heikkenee ja paljon, mikäli korotus menee läpi. Mielestäni on koomista, että ainoastaan sairaanhoitajien palkkojen noususta puhutaan noin suureen ääneen; Suomen palkkatasosta pitäisi puhua yleisemmin ja kritisoida sitä ankarasti.

Ja yksi asia hämmästyttää. Miksi vaaditaan kyseistä yleiskorotusta? Eikö sairaanhoidon piirissä ole minkäänlaista porrastusjärjestelmää eri työnkuville? Täällä on paljon puhuttu anestesiahoitajista ja niiden pulasta. Eikö palkankorotukset voisi täsmentää niihin työnkuviin joista on suurin pula ja keiden työ on raskasta? Sairaanhoitajien ammattikunnassa on varmasti niitä "puhelinvastaajiakin", ketkä pääsevät kohtuu helpolla. Näin ollen kustannukset jäisivät pienemmäksi ja niille maksettaisiin kelle raha kuuluu. Mielestäni juuri koulusta valmistuneen hoitajan aloituspalkaksi 2300 euroa on kohtuu kova, niin Helsingissä kuin Iisalmessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Höm ?? Mistä ihmeestä tuollaisen luvun sait ? 10.7% lääkärit saivat, eli alle muiden kunnallisten työntekijöiden. Ja korotukset pyrittiin nimenomaan kohdistamaan nuoremmille kollegoille, ei senioreille.

Arttu

Näin olin aamun Savon Sanomista lukevinani. Kotiin ei lehti tule niin en pääse nyt tarkistamaan.

Palkoista sen verran, että Kuopion Kaupunki maksaa osastolla työskenteleville sairaanhoitajille peruspalkkaa noin 1900€ ja vähän päälle. Tämän on olen kuullut kun on tässä itse kullakin tietynlaiset "työtaistelut" menossa ja on näitä selvitetty...  ;D

Tuon noin 1900€ saa kuulemma sairaanhoitopiirin, eli KYS:n listoilla tehon sairaanhoitaja. Muutamia vuosia sitten olin töissä kyseisessä firmassa psykiatrian puolella ja siellä maksettiin jotain noin 1700€ ja risat, en muista tarkalleen ja tilinauhatkin on varmaan jo tullut hävitettyä. Sittemmin ilmeisesti palkat on siitä nousseet sen verran, että psykalla maksettaisiin yli 1800€. Mutta tämä siis ihan MUTUa siitä mitä sawossa hoitsuille maksetaan.

Uskaltaisin väitää, että ainakin tuo kaupungin hoitajien palkka on aika lähellä tuota ilmoittamaani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arttu ja Johan: Tottakai aina erikoisosaajista on huutava pula alalla kuin alalla mutta lähinnä tarkoitin tällaista perussairaanhoitoa joka saataisiin "helposti" korjattua täyttämällä ne vapaat virat ja hoitajan paikat jos vaan fyffeä löytyis. En tarkkoja lukuja kortistossa olevia hoitajien määriä tiedä mutta taitaa olla jossain 4000hlö tietämillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka,

IS: ssa oli vertailun vuoksi hoitajien palkkoja muista Euroopan maista, ja kyllähän nuo taisivat jäädä aika lailla jälkeen suomalaisten kipusiskojensa ansioista. Paitsi ehkä ei, jos vertaa Norskeihin ja britteihin...

-Jukka ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään