Guest vaarami1

SAS vaatii korvauksia Bombardieriltä

4 viestiä aiheessa

Skandinaavinen lentoyhtiö SAS vaatii kymmenien miljoonien korvauksia onnettomuuskoneidensa valmistajalta. 

 

 

 

SAS kertoo vaativansa kanadalaiselta lentokonevalmistajalta Bombardierilta yli 50 miljoonaa euroa vastineeksi tappioista, joita sen koneille sattuneet onnettomuudet aiheuttivat SAS:lle.

 

Viime kuussa SAS keskeytti kaikkien Dash 8-Q-400 -koneidensa lennot sen jälkeen, kun kaksi konetta joutui lyhyen ajan sisällä onnettomuuteen laskutelinevian vuoksi. Kukaan ei loukkaantunut vakavasti onnettomuuksissa.

 

SAS:n mukaan vastuu kuuluu koneiden valmistajalle, koska onnettomuuskoneiden viat olivat sellaisissa osissa, joita ei ollut merkitty huoltokirjaan.

 

SAS aikoo jatkaa lentoja hyllytetyillä koneillaan huomenna torstaina. Yhtiö on tarkastanut ja huoltanut kaikki koneet kolmen viikon lentotauon aikana.

 

AP, YLE Uutiset

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas kuinka huoltokirjassa ei ole merkitty kaikkia osia? Tai toisinpäin, miten koneessa voi olla osia jotka ei ole huoltokirjassa?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas kuinka huoltokirjassa ei ole merkitty kaikkia osia? Tai toisinpäin, miten koneessa voi olla osia jotka ei ole huoltokirjassa?  ???

 

Mitä ilmeisemmin tarkoitetaan "erityistä tarkkailua" vaativia kohteita. MCDonnell Douglas oli tiedoittanut MD80 -sarjassa esim. korkeusvakaajan kierretangon kierteiden välyksien tarkkailemisesta, ja mittaamisesta. Finnairilla tämä toimenpide tehtiin useimmin, kun olisi ollut tarpeen. Sen sijaan Alaska Air laiminlöi ko. toimenpiteen ikävin seurauksin, kun MD80 joutui onnettomuuteen Los Angelesin lähellä kierretangon jengojen pettäessä.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Mä kans uskon samaa, että tässä on haettu jotain speciaalitarkastusta, jolla oltaisiin saatu ehkäistyä tapahtunut. Melko usein nämä koneiden heikot lenkit tulee esiin sitten tämmöisellä valitettavalla tavalla.

 

Siihen ettei"huoltokirjassa" tulee mieleen sihvosen pelikirja(kyseessä lienee amm) ,ole mainittu tämän jonkin kyseisen kilkkeen tarkastusta ei välttämättä tarkoita ettei sitä ole ollenkaan.  Tarkastukset tulee esiin sitten vasta overhaulissa, jossa tutkitaan jokainen osa vaikkapa telineestä hyvinkin tarkasti komponentin valmistajan ohjeen mukaisesti.  Ja overhauljakso voi olla vaikkapa esim. 10 vuotta tai 10000 laskua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään