Olli Hänninen

Lappeenrannan reittilentojen jatkosta hiotaan toimintamallia

11 viestiä aiheessa

Neuvottelut reittilentojen palauttamisesta Lappeenrannan ja Helsingin ovat tiivistymässä. Niitä käydään nyt neljän mahdollisen toimijan kanssa, kertovat Lappeenrannan lentoaseman päällikkö Petteri Lehti ja Lappeenrannan kaupunkiyhtiöiden toimitusjohtaja Tom Hultin.

 

Hultin on nimetty reittilentojen jatkoneuvotteluissa Etelä-Karjalan edusmieheksi, ja hän istui asian takia palaverissa viimeksi eilen Helsingissä.

 

- Toimintamalli on vasta kirkastumassa, Hultin kommentoi tuloksia.

 

PETTERI LEHDEN mukaan neuvotteluissa mukana olevilla yrityksillä on haussa ratkaisu useammankin pienen lentoaseman reittiliikenteen elvyttämiselle. Sen pitäisi olla taloudellisesti kannattava ja pysyvä, ainakin pitkäaikainen.

 

Lappeenrannan lentoaseman säännöllinen reittiliikenne päättyi elokuun lopussa kun Finncom Airlines totesi reitin kannattamattomaksi.

 

Syyskuussa Lappeenrannan lentoasemalla on kuitenkin kirjattu 800-900 matkustajaa. He ovat liikkuneet pääasiassa charter-lennoilla, lentotaksilla ja bisnesmatkaajien pikkujeteillä.

Lähde: E-SAIMAA 3.10.2007

No niin jokohan Lappeenrantaankin saataisiin uusi operaattori Finncommin tilalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojaa. Musta ihan oikein, kerta matkustajat eivät kyseisellä reitillä lennä, ettei sinne operoidakaan. Kuka sitä miinukselle haluisi lennellä tyhjillä koneilla kun vastineeksi voi saada mahd. muualta paljon suurempia matkustajamääriä. Vähän tiukasti sanottu mut näin se on...  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojaa. Musta ihan oikein, kerta matkustajat eivät kyseisellä reitillä lennä, ettei sinne operoidakaan. Kuka sitä miinukselle haluisi lennellä tyhjillä koneilla kun vastineeksi voi saada mahd. muualta paljon suurempia matkustajamääriä. Vähän tiukasti sanottu mut näin se on...  :thmbdn:

 

Mutta jos lentää tarpeeksi pienillä koneilla, ei niihin mistään muualtakaan voi saada sen enempää matkustajia.

 

Onko täällä huomattu, ettei Lappeenranta jäänyt täydelliseen lentoliikennemottiin, vaikka Finncomm lopettikin.

kts. http://www.finavia.fi/lentoasema_lappeenranta?pg=news&nid=65928

 

Tuosta Lappeenrannan uudesta ilmasillasta löytyy netistä tietoa muualtakin

http://jlf.fi/f29/2191-airecon-aloittaa-ilmasillan-lappeenrannan-ja-helsingin-valilla/

(Siellä puhutaan, että lipun hintaan sisältyy jopa taksimatka EFHK:lta Helsingin Kauppatorille

Miten mahtaa olla sitten kun kone laskeutuu jo Porvoon kohdalla ja loppumatka mennään autolla?

Ja miksei tämänkokoiset koneet voisi liikennöidä Malmillekin? )

http://www.gosaimaa.fi/index.php?m=1&sm=102&id=204

http://www.lennalomalle.com/content/view/149/1/

 

Ja anteeksi, jos tästä on jo ollut täällä puhetta.

Kun tuntui että se kuuluisi juuri tällaisen otsikon alle  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojaa. Musta ihan oikein, kerta matkustajat eivät kyseisellä reitillä lennä, ettei sinne operoidakaan. Kuka sitä miinukselle haluisi lennellä tyhjillä koneilla kun vastineeksi voi saada mahd. muualta paljon suurempia matkustajamääriä. Vähän tiukasti sanottu mut näin se on...  :thmbdn:

Olihan Lappeenrannan reitillä matkustajia aamuisin ja iltaisin niin paljon kuitenkin, että ATR42-500 oli melkein täynnä. Mutta päivällä koneet olivat sitten lähes tyhjiä ja tämä ei Finncommin mukaan ollut kannattavaa lentää vain aamuisin ja iltaisin täysillä koneilla, mutta päivisin tyhjillä. Sitäpaitsi täällä Etelä-Karjalassa lentoyhteys Helsinkiin on lähes elintärkeä metsäteollisuuden vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä ollut Aireconin kyydissä mitään valittamista, kun pääsin viime viikolla saman päivän aamuna Tukholmaan heidän ansiostaan.  :thmbup:

 

Palvelu pelasi: kapteeni kantoi isoimmat laukut koneeseen, perämies jututti mukavia odotellessamme viimeistä matkustajaa, jonka saapumisen jälkeen läksimmekin heti aikataulua edellä. Tarjoilu hoitui kahden eväskorin avulla ja lentäjien toimintaa sekä mittarilukemia oli mielenkiintoista seurata "ykköspaikalta" (naama menosuuntaan). Kone oli täynnä (7 pax) ja matkustajien mukaan enemmänkin olisi menijöitä...

 

Helsingin päässä liikelentoterminaalilta oli tosiaan tila-autokuljetus kotimaan- ja ulkomaanterminaalien kautta tarvittaessa vaikka keskustaan, samaan hintaan tietenkin.

 

Tukholman koneessa istuin entisen kolleegani viereen, jota sapetti kovasti kun kuuli koko lentomahdollisuudesta vasta minulta. Oli tullut edellisenä iltana hotelliin kentän lähistölle... tiedotusta voisi siis edelleen lisätä, tosin koneen kapasiteettihän on rajallinen.

 

Yksi parhaista lentokokemuksistani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan Lappeenrannan reitillä matkustajia aamuisin ja iltaisin niin paljon kuitenkin, että ATR42-500 oli melkein täynnä. Mutta päivällä koneet olivat sitten lähes tyhjiä ja tämä ei Finncommin mukaan ollut kannattavaa lentää vain aamuisin ja iltaisin täysillä koneilla, mutta päivisin tyhjillä. Sitäpaitsi täällä Etelä-Karjalassa lentoyhteys Helsinkiin on lähes elintärkeä metsäteollisuuden vuoksi.

 

Omien kokemusteni perusteella maanantaiaamun LPP-HEL ja perjantai-illan HEL-LPP oli täynnä, mutta heti mentäesä keskelle viikkoa oli koneen 5-7 viimeistä riviä täynnä ja siitä eteenpäin tyhjää- oli sitten aamu tai ilta. Eli ei tuo nyt ihan HEL-KEM tai HEL-OUL matkustaja-astetta lähentele.

 

En usko tuon HEL-LPP yhteyden tulevan kannattavaksi kuin lentotaksina. Autolla Helsinki-Lappeenranta välin ajaa kesärajoituksilla 2h 10 min. Jos esim Golden Airin Saabilla matkaan kuluu n. 40 min, siihen + n. 30 min lähtöselvitys ja turvatarkastus + n. 15-20 min matkatavaroiden odottelua (ainakin LPP-päässä) + matka Helsinki -Vantaalta Helsingin keskustaan, niin eipä siinä automatka tai VR paljon heikommaksi jää. Mukavaahan tuo lentomatkustaminen aina on, muttei aina se ajallisesti "edullisin".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En usko tuon HEL-LPP yhteyden tulevan kannattavaksi kuin lentotaksina. Autolla Helsinki-Lappeenranta välin ajaa kesärajoituksilla 2h 10 min. Jos esim Golden Airin Saabilla matkaan

 

Paikallismatkustusta  HEL-LPP reitillä ei ollut juurikaan, vaan reilusti yli 80% matkustajista jatkoi koneella Helsingistä johonkin suuntaan. Sama tilanne on esim. TMP-HEL reitillä, harva lentää Tampereelta pelkästään Helsinkiin.  Matkustajarakenne muuttuu täysin, kun lennetään pohjoisemmas, vaikkapa juuri Kemiin tai Ouluun.

Kyllä aamu- ja iltalentojen matkustajamäärät olivat Lappeenrannassa riittäviä kannattavaan liikenteeseen  - siis ennen, kuin lentojen toistuvat peruutukset alkoivat viedä matkustajilta luottamusta edelliseen operaattoriin.

Reitistä kiinnostuneen yhtiön suunnitelmat tähtäävät siihen, että reittiä lennetään juuri aamuisin ja iltaisin siten, että lennoilta ehtii jatkolennoille. Jää nähtäväksi, minkä lentoyhtiöallianssin lennoille syöttöyhteydet olisivat parhaimmat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säännöllinen reittiliikenne Helsingin ja Lappeenrannan välillä on käynnistymässä uudelleen ensi vuoden alusta. Liikenteestä vastaisi Etelä-Karjalaan perusteilla oleva maakunnallinen lentoyhtiö. Säännöllinen reittiliikenne Lappeenrantaan keskeytyi syyskuun alussa, kun Finncomm Airlines vetäytyi reitiltä.

 

Reittilentojen vaihtoehtoja selvitellyt Lappeenrannan kaupunkiyhtiöt tiedottaa lähiaikoina perusteilla olevan lentoyhtiön suunnitelmista tarkemmin. Hankkeen takana on useita maakunnallisia toimijoita, jotka haluavat turvata reittilentojen pysyvyyden maakunnassa. Yhtiö todennäköisesti toimisi virtuaalilentoyhtiönä, joka vuokraa koneen ja siihen miehistön.

 

Lappeenrannan reitistä ovat olleet kiinnostuneita useat 34-paikkaisilla Saab 340 -potkuriturbiinikoneilla operoivat yhtiöt.

 

lennälomalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säännöllinen reittiliikenne Helsingin ja Lappeenrannan välillä on käynnistymässä uudelleen ensi vuoden alusta. Liikenteestä vastaisi Etelä-Karjalaan perusteilla oleva maakunnallinen lentoyhtiö. Säännöllinen reittiliikenne Lappeenrantaan keskeytyi syyskuun alussa, kun Finncomm Airlines vetäytyi reitiltä.

 

Reittilentojen vaihtoehtoja selvitellyt Lappeenrannan kaupunkiyhtiöt tiedottaa lähiaikoina perusteilla olevan lentoyhtiön suunnitelmista tarkemmin. Hankkeen takana on useita maakunnallisia toimijoita, jotka haluavat turvata reittilentojen pysyvyyden maakunnassa. Yhtiö todennäköisesti toimisi virtuaalilentoyhtiönä, joka vuokraa koneen ja siihen miehistön.

 

Lappeenrannan reitistä ovat olleet kiinnostuneita useat 34-paikkaisilla Saab 340 -potkuriturbiinikoneilla operoivat yhtiöt.

 

lennälomalle

 

 

 

 

Tuostahan taisi olla jotain puhetta, että Air Ålandilta vuokrattaisiin Saab 340:t ko.reitille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö jatkaa tätä biasoitunutta (asiakkaan) näkemystäni kertomalla julkisesti kiitokset Aireconin porukoille. Taisin olla männä loppuviikolla kenties viimeisellä ko. puulaakin LPP-HEL-lennolla mukana, ainakin se oli yksi viimeisimpiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään