Yrjö Haapala

Läppäri katosi turvatarkastuksessa Oulussa - ja löytyi...

17 viestiä aiheessa

Ei varsinaisesti vielä lentämistä, mutta liki nousuahan tämä tarkastus on ;)

NettiKaleva kertoo:

Oulunsalon lentokentän turvatarkastuksessa tiistaina anastetuksi luultu kannettava tietokone oli päätynyt vahingossa toisen matkustajan tietokonelaukkuun. Matkustaja sai oman koneensa takaisin vielä samana päivänä, kun koneen vahingossa ottanut matkustaja palautti sen omistajalleen.

"Asiakas ilmoitti keskiviikkoaamuna, että kone on hänellä tallessa", kertoo Oulun lentoaseman asemapalvelupäällikkö Kimmo Candelin.

Tietokone katosi turvatarkastuksessa, kun matkustaja oli ottanut koneen salkustaan annettujen ohjeiden mukaisesti ja laittanut sen erikseen omaan muovikoriin läpivalaisulaitteeseen.

Salkku ja takki menivät perässä omissa muovikoreissaan. Matkustajalle oli tehty turvatarkastus, jonka jälkeen hän oli tavaroita liukuhihnalta ottaessaan havainnut tietokoneen kadonneen. Takki ja salkku olivat tallella.

Matkustaja teki heti ilmoituksen koneen katoamisesta ja asiasta kuulutettiin lentoasemalla.

"En muista vastaavaa aiemmin tapahtuneen, ja yleensä tilanteet selviävät heti paikan päällä. Matkalaukkuja taas en muista vaihtuneen. Sen sijaan samanlaiset puhelimet ovat sellaisia, joita voi vaihtua. Jos jotakin katoaa, yhteyttä tulee ottaa lentoaseman virkailijaan", Candelin opastaa.

Tarkastuspisteen turvatarkastajat ehtivät hekin jonkin verran seurata, mitkä tavarat kenellekin kuuluvat.

"Mutta ruuhka-aikoina tavaroiden pakkaamiseen ei pystytä kiinnittämään huomiota", Candelin toteaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä saa olla tosiaan tarkkana ettei kamat lähde läpivalaisulaitteen hihnalta.

Jos käy esim. niin, että edessäsi oleva joutuu sen skannauksen jälkeen käsikopelotarkastukseen ja itse joudut sinne myös mutta joudut jonottamaan ja odottamaan, että edelläsi menevä saadaan tarkastetuksi. Tällä välin jos takaasi tuleekin joku joka pääsee suoraan läpi ja pääsee hakemaan kahden edellisenkin asiakkaan kamat läpivalaisulaitteen hihnalta.

Tällainen tilanne itselläni viimeksi Delhissä kun edellinen tarkastettava oli joku hitaammalla älyllä varustettu joka ei ymmärtänyt käskyä "taskut tyhjäksi" millään kielellä. Siinä odotellessa meikäläisen lompakko, passi, kännykkä, tax-free -ostokset ym. olivat olleet jo takaa tulevien otettavissa kauan. Onneksi älysin tarkkailla ettei takaa tulevat kajoa omaan koriini muuten olisi joutunut karjaisemaan suomalaisen tehokkaan voimasanan.

Bangkokissa esim. ennen läpivalaisulaitteeseen laittoa saa numerokyltin joka valaisun jälkeen kuitataan korin numeroa vastaan.

Delhissä vielä turvatarkastukseen jonottaessa mukavasti tipahti jostain torakka olkapäälle. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin aiemmin tänä vuonna firman järjestämässä matkustusturvallisuuden kurssilla, jossa luennoitsija kertoi, ettei koskaan laita kamojaan läpivalaisuun, ennenkuin edellinen on kerännyt kaikki tavaransa sieltä, jotta voisi paremmin seurata omien kamojensa kohtaloa. Tuolla kuulemma saa usein tosi vihaisia katseita. Samoin kuin lentokoneessa kannattaisi sijoittaa hyllylle menevät käsimatkavaransa toiselle puolelle käytävää, jolloin näkee, jos joku penkoo niitä siellä. Ja tälläkin tempulla saa kuulemma usein pahaa silmää.  ;D

Heh, varmasti miellyttävää touhua Delhin kentällä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin aiemmin tänä vuonna firman järjestämässä matkustusturvallisuuden kurssilla, jossa luennoitsija kertoi, ettei koskaan laita kamojaan läpivalaisuun, ennenkuin edellinen on kerännyt kaikki tavaransa sieltä, jotta voisi paremmin seurata omien kamojensa kohtaloa. Tuolla kuulemma saa usein tosi vihaisia katseita.

Niillä kentillä, joilla turvatarkastus on todella fiksusti järjestetty, tarkastajat eivät laita tavaroita läpivalaisuun ennen kuin edellinen matkustaja on kerännyt tavaransa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiaan ainakin lievästi liittyen - olen itse kiinnittänyt huomiota siihen, että Oulunsalossa on kertaluokkaa tiukempi turvatarkastus kuin muilla Suomen kentillä. Samoin portti piippaa paljon herkemmin kuin esim. Helsinki-Vantaalla, sen huomaa hyvin päivän kestävillä menopaluukeikoilla kun on samat vaatteet päällä. Eipä tuossa mitään kamalaa ole, mutta sen verran eroja on, että se on jäänyt mieleen.

Markus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

olen itse kiinnittänyt huomiota siihen, että Oulunsalossa on kertaluokkaa tiukempi turvatarkastus kuin muilla Suomen kentillä.

Asiaa miettiessä kannattaa muistaa mistä Suomen tähän asti ainoa konekaappaus v 1978 sai alkunsa. Samalla kentällä myös yritettiin kaappausta 1980-luvulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hesari raportoi tästä seuraavasti:

Finavia: Matkustaja vastaa itse tavaroistaan turvatarkastuksessa

Julkaistu: 19:36

Irina Vähäsarja

helsingin sanomat

Matkustaja on pääsääntöisesti itse vastuussa käsimatkatavaroistaan, jotka hän jättää lentokentän turvatarkastuksen läpivalaisuhihnalle. Finavian lentoasemaliiketoiminnan johtajan Reijo Tasasen mukaan turvatarkastuksen virkailijat eivät käytännössä kykene seuraamaan, päätyvätkö tavarat läpivalaisun jälkeen niiden oikeille omistajille.

Koko uutinen: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Finavia+Matkustaja+vastaa+itse+tavaroistaan+turvatarkastuksessa/1135230789532

Varsin kummallinen ohje myös annetaan:

"Kannattaa miettiä, missä järjestyksessä tavarat laittaa hihnalle. Itse laitan tietokoneen ensimmäisenä, jolloin sen saa portin läpi käveltyään heti käteen."

Minä teen juuri päinvastoin, eli tietokone viimeisenä, jolloin mahdollinen varas ei saa sitä ensimmäisenä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No nyt tietysti puhutaan siitä miten meillä Suomessa, mutta aina ei ole edes mahdollista seurata omia tavaroitaan kun turvatarkastaja käskyttää toisaalle, esim selin tavaroihin :-\ ja kokemusta on että siinäkohtaa kun epäröi ja/tai toimii erilailla kun tarkastaja haluaa (huolehdin omista tavaroistani), niin ei ollut tarkastaja kovin mielissään(USA).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin Kemi-Tornion turvatarkastus "piippaa" herkemmin kuin Helsingin. Täältä lähtiessä vyö piti laittaa hihnalle. Helsingissä vyön sai pitää paikallaan - ja housut pysyivät ylhäällä ;). Tarkastajalle asiaa päivitellessäni hän totesi , ettei "täällä vöitä riisuta!"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tarkkana kannattaa olla tavaroidensa kanssa yleensäkin kentillä kun niistä irti päästää. Männä lauantaina nappasin oman läppärini Manchesterin kolmosterminaalin turvassa hämmentyneen britin käsistä. Kohteliaiden anteeksipyyntöjen sarja päättyi noloon "En huomannut että se oli teidän koneenne." lauseeseen. Totesin tähän kohteliaasti että: "Ei, ei se minun koneeni ole, kannessahan on SUOMENKIELINEN  tarra joka kertoo että tämä kone on XXX-Rahoituksen omaisuutta ;) 

Itse muuten pyrin laittamaan turvatarkastuksissa ensin kaukalon jossa takki jonka taskuissa lompsa ja "metalliromut", sitten läppäri ja nesteet ja viimeisenä käsipakaasi. Näin läppäri jää "tuttujen" tavaroiden väliin.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama juttu kun kaupassa käy ja maksaa kamoja, kannattaa katsoa ettei sieltä hihnalta lähde mitään toisten taskuun, vahingossa tai tahallaan  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

onhan noissa turvatarkastuksissa eroja. Pirkkalasta kun lähti seuramatkalle Kanarialle taannoin, oli mennessä kaikki hienosti pakattuna ruumaan. paluumatkalla teneriffan kentällä pääsin oikein ääneen mainitsemaan kun oli sen verran flegmaattinen kaveri katsomassa ruutua. Koneessa vasta tajusin että käsilaukussa oli jokatytön matkatavara, sveitsiläinen linkkari, joka tuskin olisi muuten saanut matkustaa matkustamon puolella käsimatkatavaroissa. Vaan eipä siihen kentällä kukaan puuttunut... Käsittääkseni teräaseiden vienti lentokoneen matkustamoon on ollut melkoisen kiellettyä tässä lähiaikoina. Ja tämä siis tapahtui viime vuoden joulukuussa. 

Siis korjatkaa jos oon väärässä, mutta eihän koneeseen tuollaisia saa viedä? Vai onko olemassa jotain kone/lentoyhtiökohtaisia sääntöjä näistä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no ei saisi, mutta ei se nyt niin paha juttu ole, kun usein lentoyhtiö jakaa metalliset veitset ja haarukat koneessa ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

käsilaukussa oli jokatytön matkatavara, sveitsiläinen linkkari,

Tuosta tuli mieleen siskon kertoma juttu muutaman vuoden takaa kun hän jollain ulkomaan kentällä oli turvatarkastuksessa, niin edellä olevalla blondahtavalla naisella löytyi joku linkkari laukusta ja sitten heti perään toisella blondahtavalla naisella(siis siskollani) löytyi vastaava "ase". Siinä sitten selvisi että molemmat oli vielä suomalaisia, joten siitä syntyneen "kaakatuksen" ja hohotuksen määrää voi vain kuvitella. Tuskin he kumpikaan olisivat niillä "puukoillaan" konetta kaapanneet, ainakaan sisko ei koko vehjettä muistanutkaan laukussa olevan ennen tarkastusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliskohan tääkin pitänyt "uutisoida"...Kuvassa virkalija kantaa koneesta takaisin läppäriä, jonka löysin edessäni olevan istuimen alta... :o

[ attachment removed ]

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään