Heikki Uusitalo

Sotilaslentäjät 1918-1944

11 viestiä aiheessa

K. J. Temmes on vuonna 1990 tehnyt luettelon nimeltä "Luettelo sotilaslentäjistä, joille on vuosina 1918-1944 annettu Suomen lentomerkki." Onko kyseessä kirja vai onko luettelo jossain kirjassa? Olen kiinnostunut listasta.

Heikki Uusitalo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aarne Ellilä on käyttänyt kyseistä luetteloa lähteenä artikkelissaan virtualpilotsien sivuilla, hänellä on varmasti tietoa siitä. Toinen tekijä näyttäisi olevan Kullervo Virtanen. Ilmeisesti sama lista tai kirja (ISBN-numero puuttuu) kyseessä, vaikka nimi hieman eroaakin:

"Virtanen Kullervo, K.J.Temmes, Luettelo Suomen Lentomerkin saaneista lentäjistä"

http://www.virtualpilots.fi/en/feature/artikkelit/kunniakas_hakaristimme/

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://taisto.linneanet.fi/

Maanpuolustuskorkeakoulun ja Sota-arkiston kirjastoissa näyttäisi olevan yhteensä kaksi kappaletta kyseistä luetteloa.

Luettelo sotilaslentäjistä, joille on vuosina 1918-1944 annettu Suomen Lentomerkki. Sota-arkisto Käsikirjasto (vain lukusalilainaan). 1989.

Luettelo sotilaslentäjistä, joille on vuosina 1918-1944 annettu Suomen Lentomerkki. MpKK pääkirjasto Käsikirjat (ei kotilainaan). 1990

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista. Kirjastot ovat täältä katsoen melko kaukana. Haluaisin tietää esiintyykö luettelossa henkilö Otto Kallela synt. 19.12.1901. Hänen sotilaspassissaan lukee "lentäjä" ja hänellä oli kello, jossa kaiverrus "Muistoksi lentäjä O. Kallelalle 21.10.1922. Ilmailu os. 1:n aliupseereilta". Vain tämän takia kulku Helsinkiin tuntuu paljolta. Tietääkö kukaan mikä oli os. 1?

Heikki Uusitalo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otto Kallelan nimeä ei löydy Suomen lentomerkin tai tähystäjämerkin saaneiden luettelosta. Toisaalta häntä ei myöskään löydy Jaakko Hyvösen kirjasta "Kohtalokkaat lennot 1918-1939". Yksi mahdollisuus on, että hän on saanut jonkin verran lentäjäkoulutusta, mahdollisesti - jopa todennäköisesti lentänyt yksin, mutta lentäjän ura on loppunut syystä tai toisesta ennen lentomerkin suorittamista. Asian edelleen selvittäminen vaatii Utin vanhojen papereiden kaivamista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen muistikuva, että 1920-luvun alussa lentäjä-arvo, nimitys tms. oli käytössä myös muilla Ilmailuvoimisa palvelleilla kuin itse lentäjille. Näin kaikilla joilla lukee sotilaspassisssa "lentäjä" ei välttämättä ole ollut mitään tekemistä itse lentämisen kanssa.

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen muistikuva, että 1920-luvun alussa lentäjä-arvo, nimitys tms. oli käytössä myös muilla Ilmailuvoimisa palvelleilla kuin itse lentäjille. Näin kaikilla joilla lukee sotilaspassisssa "lentäjä" ei välttämättä ole ollut mitään tekemistä itse lentämisen kanssa.

Todellakin myös tähystäjät lienevät saaneet kyseisen "arvonimen". Voisin katsoa kyseistä juttua SArk:ista jos sinne vielä joskus eksyn.  ::) . Palkkakirjasta tms. lienee helppo katsoa mikä oli henkilön asema osastossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juha.

Asiantuntevan lähteen mukaan 20-luvun alussa lentäjä-nimitys merkitsi lentojoukkojen varusmiestä, nykyistä lentosotamiestä. Mahdollisen lentokoulutuksen kanssa sillä ei välttämättä ollut mitään tekemistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiantuntevan lähteen mukaan 20-luvun alussa lentäjä-nimitys merkitsi lentojoukkojen varusmiestä, nykyistä lentosotamiestä. Mahdollisen lentokoulutuksen kanssa sillä ei välttämättä ollut mitään tekemistä.

Juuri tätä ajoin takaa, ja uskon asiantuntevan lähteen tietävän mistä puhuu. Olen itsekin tämän kirjannut jostain lähteestä ylös, mutta en löydä paperia mistään  :-[

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään