Guest esha007

Tunnista lentolaite ja missä sijaitsee ?

15 viestiä aiheessa

Ohessa tehtäväksi tunnistaa etualan lentolaite ;)

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aijai, ettei vain olisi Howard Hughesin Spruce Goose ja kaukaa Oregonista saakka! Tuonne(kin) pitäisi joskus päästä käymään. Lisää kuveja, pliis! :thmbup:

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aijai, ettei vain olisi Howard Hughesin Spruce Goose ja kaukaa Oregonista saakka! Tuonne(kin) pitäisi joskus päästä käymään. Lisää kuveja, pliis! :thmbup:

 

 

Jaa no mutta se selittäisi tuon Hughes Racerin näköisen härpäkkeen tuolla taustalla mitä olin ihmettelevinäni? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan oikein, Hercules on kuvan aiheena.  Kone on pelastettu aikanaan LA:sta talteen osaksi kokoelmaa ilmailun historian säilyttämiseksi.

Laitan lähiaikoina lisää materiaalia  tästä edistyksellisestä komposiittirakenteisesta kuljetuskoneen prototyypistä.

-E-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää tunnistustehtävää :  Mikä lentolaite ja missä kuvattu ?

 

Syysterveisin

Esa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllä tämä laite toimii kuten gondolihissi, eli kiivetään sisään, suljetaan luukut ja sitten mennään....  Toki kuvia on lisääkin.  Niitä myöhemmin.

 

 

Mutta, edelliseen tehtävään lupaamani kuvia Sproce Goosesta ohessa mittakaavan selventämiseksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eräs ystäväni päätti säilyttää palan ilmailuhistoriaa ja osti tämän mahtavan lentoveneen pois Los Angelesista jottei se tuhoudu meren äärellä kosteuden ja lahoamisen vuoksi, kuljetti sen Oregoniin ja rakensi sille sopivan hangaarin. Nostan hattua hänelle, varsinkin kun itse kuljetusoperaatio käsitti pitkän yli 1000 mailin merimatkan rannikkoa pitkin pohjoiseen, sitten 150km jokimatkan Portlandiin , tämän jälkeen kapupungin halki 50km Willamette Riveriä pitkin yläjuoksulle ja lopulta maantiekuljetuksena 40 km päähän McMinnvilleen.

 

Spuce Goose todellakin on ensimmäinen komposiittirakenteinen  suuren luokan projekti,  8x Pratt& Whitney moottoreita siipigondoleissa ja kyytiin mahtuu useampi sata henkilöä varusteissaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Huomaa siipien kärkiväli ja moottorien kiinnitystapa - gondolia jouduttiin pidentämään ettei puusiipi syty palamaan P&W kuumien pakokaasujen vuoksi !

 

Howards Hughes rakennutti Hercules-1  lentoveneen ja tuli samalla tehneeksi ilmailuhistoriaa - tarvittiin useita innovaatioita jotta jumboakin suurempaa konetta voisi edes lentää :  kaikki ohjainpinnat on hydraulisesti ohjattuja ja kevennettyjä, runko ja siipi ovat puukomposiittirakenteisia sekä koneessa on sammutusjärjestelmä, luonnollisestikin.  Lisäksi Hughesin piti kehittää sopiva liima jolla siipirakenteet voidaan laminoida - siis kuusesta, vaahterasta ja alumiinista. Vasta paljon myöhemmin keksittiin lasikuitu saati muut nykyään käytettävät jäykät materiaalit. Muistammehan että konstruktio toteutettiin jo 40-luvulla viime vuosituhannella.....

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siiven alle mahtuu helposti DC-2 ja muutama muukin lentohärveli... huomaa siipikellukkeen koko -- mikä trainer on sen vieressä ?

 

 

Ilmailuterveisin

 

Esa

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää tunnistustehtävää :  Mikä lentolaite ja missä kuvattu ?

 

Veikataan B-25 Mitchell. Paikasta ei ole mitään käsitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikataan B-25 Mitchell. Paikasta ei ole mitään käsitystä.

 

 

Noin sitä pitää -- B25 se siinä pörrää - Fraser Valley , BC , Canada.  Pääsin kyytiin ja vähän lentämäänkin tällä mainiolla sotaratsulla.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mitchell on mainiossa kunnossa ja lentää hyvin - rakenteessa on alkuperäisen Miss Mictchellin osia mutta se on rakennettu pääosin Tyynenmeren laivueen eräästä koneyksilöstä  - toki myös rungossa näkyvä maalaus on B25 kippari-veteraanin uudelleen restauroinnin yhteydessä tekemä , samoin kuin hän nimikoi alunperinkin oman koneensa sodan aikaan. Kaveri jyräsi pikku-luigin siltoja ja pommitti tukikohtia yli 130 kertaa eikä jäänyt onnekkaasti palaamatta kotiin. Alkuperäinen Miss Mitchell operoi 12th Air Force, 57th Bomb Wing  -laivueessa Korsikassa ja Sisiliassa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten vain kyytiin, luukut kiinni, vyöt myös ja lämmityskäytön jälkeen startti ja nousukaartoon - tietenkin vuorten suojassa ettei vihollinen näe ....

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Kaunista Fraser Valleyn maisemaa pommittajan perspektiivistä - kaikki tähtäimet ja vipstaakit toimivat - mutta kippari ei vain antanut vielä avata pommiluukkuja....

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Matala lähestyminen apuohjaajan paikalta kohti maalia - ja tietenkin kippari itse avasi luukut ja vihulainen sai tuta miltä tuntuu kun hanhi munii vieraaseen pesään....

 

 

 

Sellaista se museolentäminen suuren veden takana on.

 

 

Toivottavasti kuvat miellyttävät

 

Brg  Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla