Juho Vastapuu

Elektroniikkamiehiä?

20 viestiä aiheessa

Onkos joukossa elektroniikan nimiin vannovia? Itse olen kiinostunut alasta ja ehkäpä suuntaankin sinnepäin "isona"  :laugh: Juuri sain Kone- ja sähköopin tunnilta valmiiksi ULA-radion ja parhaillaan tuossa soi, ihan hyvin itse asiassa. Kyllä mieluummin omatekoista radiota kuuntelee kuin jotain valmista. Varsinkin kun tässä saa retroilla tuunailemalla taajuuksia  :thmbup: Noh, koulusta tuli ohjeet, osat ja piirilevyt valmiina, eli ei muutakun tarvinnut alkaa tinailemaan. Boksi piti myös itse tehdä puusta.

Toinen saman aineen tuotos on Ääninauhuri, jolla voi sis yksinkertaisesti nauhoittaa aina yhden äänityksen, joka säilyy muistissa niin kauan kunnes painetaa uudestaan REC ;)

Ja aina silloin tällöin tulee kolvia käytettyä korjaillessa kaikkea, esim. headsetin mikki on sellainen vakiokorjattava. Ja tottakai jotain kotiohjaamohärpäkettä pyritään ainakin tulevaisuudessa saamaan taas käyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toinen saman aineen tuotos on Ääninauhuri, jolla voi sis yksinkertaisesti nauhoittaa aina yhden äänityksen, joka säilyy muistissa niin kauan kunnes painetaa uudestaan REC ;)

Cockpit Voice Recorder? Maalaa laatikko mustaksi ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harmi vaan kun tuo äänite voi olla maks. jotain 20 sekunttia, se tallentaa sen ilmeisesti mikropiirillä olevaan muistiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai oranssiksi ;)

Haeppa paikallisesta rautakaupasta viila ja ala työstämään niitä pilkkuja.

Veikkaukseni meni oikein, olin jo laittamassa alkuperäiseen postaukseen teille kaikille pilkkuihmisille tiedotetta siitä, että kyllä minä tiedän minkä värisiä ne poksit ovat. Jäipä sekin tekemättä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu 3 vuotta tuli opiskeltua. Harmittavan vähän kuitenkin elektroniikan taitoja nykyisessä työssä tarvitsen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikkea kivaa tuli nuorempana väsättyä. Kolveja on mennyt ja tullut. Ehkäpä "hienoin" kaikista rakentelemistani aparaateista on kuitenkin LA-radiopuhelimen vahvistin pöytämikrofoni, aina alumiinista sekä puusta tehtyä koteloa myöden. Kiva harrastus :) Sattuu vielä olemaan sähköturvallisuustutkinto 3 voimassa, joten nyt sitten saisi jotain rakennella ihan laillisestikin ;D

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haha, muistan kun mekin tehtiin erot... elektroniikan tunnilla tuollainen ääninauhuri. Kai se on vieläkin kotona jossain jemmassa ja vieläpä toimivana. Taitaa kaikki muutkin elektroniikkatyöt olla tallessa. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelen, itselläni tuo harrastus on sysännyt ihan kivasti työelämässä eteenpäin, tosin kolvaamaan ei siellä enää pääse  ;)

Omista rakenteluprojekteistani on kuitenkin edelleen täydessä käytössä vm. 1976 rakennettu digitaalikello   :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaista sen pitäisi olla... meidän 60-luvun viritelmät jäivät hieman karummiksi, mutta yritettiin kuitenkin.

2 x ECC83 ja 8 x EL84:

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisää retroilua...

Hannu

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja siirrytääns nykyaikaan. Pientä viimeistelyä tänään tuolle radiolle, nyt se on valmis kokonaisuudessaan. Varsinaisesti tein radion koulussa, mutta kotiinkuljetuksen aikana antennijohdon liitoskohta piirilevyyn oli katkennut. Korjasin sen, tässä muutamia kuvia:

Eli koppaosa, jossa tuuninki- sekä volyymisäädin josta saa radion myös offille, eli kyseessä on siis "potentiometri kytkimellä". Takakansi, jossa piirilevy on kiini ei ole mitenkään kiinitetty muuhun koppaan  :(

[ attachment removed ]

Piirilevy on ruuvattu puuosaan kiini. Vähän liian lyhyet johdot tein, kannen putoaminen saattaa aiheuttaa johtojen katkeamisen  :-. 3 mikropiiriä sekä 2 kelaa. Konkkia on aikatavalla, muutama vastuskin löytyy.

[ attachment removed ]

Johtopuolta. Siniset johdot (3+3+2+2). Kolme tuunauspotikkaan, kolme volyyminsäätöpotikkaan, jonka yhteydessä on myös kytkin (2 johtoa), sekä 0,2 watin kajariin menevät kaksi johtoa. Musta paksu johto on antenniijohto, harmi kun koulusta ei saanut teleskooppiantennia. Ääninen on kiini kuumaliimalla, jota näkyykin tuossa olevan runsaamman puoleisesti  :P Virtalähteenä toimii 9 voltin neppari.

[ attachment removed ]

Sellasta säätöö, ihan mukava laite löysi paikkansa ääninauhurin alapuolelle ja soi tälläkin hetkellä. Äänenlaatukin kohdallaan vaikka antennia saa aina välillä säädellä. Kyllä omaa radiota kuuntelee kakista mieluiten  :thmbup:

"Kerää kynttilät pois emme tarvitse nyt romantiikka, kun olen hankkinut meille tuvan täydeltä elektroniikkaa"  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiva hökötys tuo Inssi-Ex mikälie.

En taida osata käyttää :(

Itsekin olen kasannut 2 ularadiota.

Toista viritin niin että kuului läheinen hamien toistin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, valheenpaljastaja oli hieno. Radiolähetin oli toinen suosikki.

Tuossahan on siis yksittäisiä elektroniikkakomponentteja ja johtimia onttojen suorakulmaisten muovipalikoiden sisällä niin, että kun palikoita asettelee alustalle, saa kastattua erilaisia elektroniikkapiirejä. Palikoissa on johtimia suoraan, kulmassa ja ristiin ja transistoreja, vastuksia, kondensaattoreita, keloja ja lamppuja ainakin. Alustassa itsessään on virtalähde, potentiometri, säätökondensaattori ja kaiutin, joiden liitännät ovat alustan reunoilla ja lisäksi setissä on johtoja, kuuloke yms. joiden litteät päät voi tunkea palikoiden väliin. Ja sitten tietenkin kunnon ohjekirja, jossa on n. sata erilaista kytkentäohjetta. Se on tyylikäs peli, ehkä paras koskaan tehty lelu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään