Jouni Laukkanen

Sinuiksi EASA-asetusten kanssa.

4 viestiä aiheessa

Hommasin itselleni käyttäjätunnukset easyEASAn sivuille, koska koko tyyppihyväksyttyjä koneita koskeva tsydeemi tuntuu erittäin hankalalta hallita, vaikka olen silloin tällöin koettanut aiheeseen perehtyä. Käsittämättömintä on se, että tieto on melko pirstaloitunutta. Asetukseen tulevat muutokset eli amendmentitkin tulevat erillinä muutoksina, eikä niitä lisätä itse asetuksen tekstiin. Joudut siis lukemaat perusteksti + muutokset, joita saattaa tulla ajan saatossa kymmeniä.

Olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että ainakin aiheeseen "Huoltotoiminta-asetus" kannattaa perehtyä ainakin sellaisen henkilön, jolla on tyyppihyväksytty moottorikone, kuumailmapallo, mopu tai purtsikka omistuksessaan tai käytössään.

Tietääkseni kuumailmapalloilla jatkuvan lentokelpoisuuden hallintaorganisaation järjestelmää tullaan noudattamaan kuuilmapalloilla jo vuoden vaihteesta. Ikävä vain, ettei itse EASAn hemmoillakaan taida olla käsitystä, mitä homma käytännössä tarkoittaa eli millä tavoin palloja huolletaan. Purjekoneiden ja mopujen kohdalla ratkaiseva päivämäärä on 28.9.2008 ja tämän hetkisten tietojen mukaan EASA tulee antamaan kansallisille viranomaisille tarkemmat määräykset vasta tulevan vuoden tammikuussa - siinä voi tulla hieman kiire huoltojärjestelmien kasaamisessa.

Joka tapuksessa easyEASAn tapa esittää asiat hypertekstinä vaikuttaa fiksulta. Jopa muutokset tulevat lisäyksinä perustekstin yhteyteen  :thmbup:  Pidän 27 euron maksua vuoden kestävästä palvelusta halpana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joka tapuksessa easyEASAn tapa esittää asiat hypertekstinä vaikuttaa fiksulta. Jopa muutokset tulevat lisäyksinä perustekstin yhteyteen :thmbup: Pidän 27 euron maksua vuoden kestävästä palvelusta halpana.

Hieno homma, mitenkäs sattuikaan, että maksu on juuri 27 euroa. :):thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno homma, mitenkäs sattuikaan, että maksu on juuri 27 euroa. :):thmbup:

Nyt vasta itsekin tajusin...

Mutta, muistuttaisin kaikkia, jotka aikovat mahdollisesti tehdä kuttaperka-alan korjaustöitä harrasteilmailun parissa. Nyt on viimeinen vuosi kulumassa, jolloin voi hankkia ns. isoisän oikeuksia käymällä kursseja ja tekemällä esimerkiksi tyyppihyväksyttyihin mopuihin ja purtsikoihin vuositarkastuksia, jotta ne voitaisiin kerätä tähän: http://www.civilaviationauthority.fi/tietopalvelu/FI/asiakaslomakkeet/pdf/lomake/LU3526.pdf

Kurssikokemusta voi hankkia tämän mukaisesti: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=1729.msg11879#msg11879

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt vasta itsekin tajusin...

Näköjään "product placement" jippo toimi. Yhteen asiaan liittyvä positiivinen vire on varmaan siirtynyt toiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään