Vieras

EFOU 6.10 (Finnair, Atlasjet ja käpytikka)

25 viestiä aiheessa

Etelänmies Oulunsalossa :o

 

No, tässä tulos...... :laugh:

 

OH-LXE lähdössä.

[ attachment removed ]

 

Se tulee, ja lähelle. :o

[ attachment removed ]

 

Liekö Lussun siipi tässä kodassa tullut aidan yli?

[ attachment removed ]

 

Atlasjetin TC-AKN saapuu neljä tuntia myöhässä Antalyasta.

[ attachment removed ]

 

Melkeen sidesotti. ::)

[ attachment removed ]

 

Luukut auki ja rojut edessä.

[ attachment removed ]

 

Tämmösen sain rajattua ilman rojuja.

[ attachment removed ]

 

Kyl se Oulu on ennemminkin ihan oikeiden lintubongareiden valtakunta.

Näitä tuntui riittävän. ;)

[ attachment removed ]

 

Ja laittakaa kuvia tältä hienolta päivältä, jos kentälle eksyitte.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on yksi kaveri joka kerran eksyi Prahan kentän vessaan. Kun kyselin siltä, että miten se on mahdollista, niin vastaus oli, että "kun siellä oli niin monta ovea". ;D

 

Okei, se siitä OT:stä, joka tuosta "eksymisestä" tuli mieleen. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, olipa hyvä vitsi. Unohtui mainita Hornet, joka teki lähestymisen 12:lle ja lähti jälkipoltin päällä suoraan tornin ylitse.

Muutamasta autosta meni varashälytin päälle. 8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas, sinäkö se siellä Echon päässä olit kun Atlasjet lähti?

 

Lievästi otti päähän kun ei ehtinyt kuvaamaan ton saapumista ja sit lähtöki tuli väärästä päästä, mutta mutta.. jotain settiä sai kuitenkin :)

 

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas, sinäkö se siellä Echon päässä olit kun Atlasjet lähti?

Siinä vaiheessa olin jo LVD:n kyydissä kohti HK:ta. Harmi kun se lähti niin myöhässä, siis Atlasjet. >:( Todella upea kuva sulta. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko tuota Henrin kuvaa on pitänyt cropata?

Itse asiassa ei kovinkaan paljoa, toi on nyt otettu 140mm ja 200mm oli jopa hiukan liikaa suoraan sivusta kuvatessa, kuva on otettu tosta Kylänpuolentien varresta kun tää nousikin yhtäkkiä radalta 12.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko tuota Henrin kuvaa on pitänyt cropata?

Itse asiassa ei kovinkaan paljoa, toi on nyt otettu 140mm ja 200mm oli jopa hiukan liikaa suoraan sivusta kuvatessa, kuva on otettu tosta Kylänpuolentien varresta kun tää nousikin yhtäkkiä radalta 12.

 

Kiinnitin huomiota samaan asiaan. Piti oikein kaivaa EFOU SID 12 esiin. On se niin väärin  :o;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnitin huomiota samaan asiaan. Piti oikein kaivaa EFOU SID 12 esiin. On se niin väärin  :o;D

Tossa on vaan se, että yleensä koneet on paaaaljon korkeammalla tossa vaiheessa, onneksi oli hieman täydempi charteri :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko tuota Henrin kuvaa on pitänyt cropata?

Se kone meni ihan oikeesti läheltä...mulla oli toki 420mm kiinni ku odotin jotain vähän erilaista meininkiä mut 70-200 olis ollu aivan hyvä. ;D

 

Noh, aina häviää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnitin huomiota samaan asiaan. Piti oikein kaivaa EFOU SID 12 esiin. On se niin väärin  :o;D

Eipä ne täällä yleensä SIDejä ajale...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä hyötyä?

 

No mitä hyötyä SID:stä ja STAR:sta nyt yleensä on? Kai nyt Oulussakin esim. joskus jonkinsortin ruuhkaa on ja SID:t nyt on selvin lähtömuoto vektoroinnin jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ei?

Koska se on ihan turha mutka jos sitä ei tarvi porrastukseen.

 

Ihan sama juttu STARien kanssa, niitäkään ei ajeta kokonaan juuri koskaan. Visuaalilla jos onnistuu ja jos on ILS 12:lle niin se on ihan yleistä että alueelta saa jo oikaisun kääntöradiaalille josta ajetaan STARia se loppuosa eli käytännössä käännytään suuntasäteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska se on ihan turha mutka jos sitä ei tarvi porrastukseen.

 

Ihan sama juttu STARien kanssa, niitäkään ei ajeta kokonaan juuri koskaan. Visuaalilla jos onnistuu ja jos on ILS 12:lle niin se on ihan yleistä että alueelta saa jo oikaisun kääntöradiaalille josta ajetaan STARia se loppuosa eli käytännössä käännytään suuntasäteeseen.

 

Joo kuitti ja kiitti vastauksesta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mitä hyötyä SID:stä ja STAR:sta nyt yleensä on? Kai nyt Oulussakin esim. joskus jonkinsortin ruuhkaa on ja SID:t nyt on selvin lähtömuoto vektoroinnin jälkeen.

Oulussahan ei paljoa vektoreita jaella kun on menetelmäympäristö...ellei sitten rovaniemen alue hoida TMA:ta.

 

Ja mitä vaikeaa siinä lähdössä on jos mennään vaan suoraan reitin ekalle pisteelle? Sanoisin että kaikista yksinkertaisinta jos tilanne vain sallii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mitä vaikeaa siinä lähdössä on jos mennään vaan suoraan reitin ekalle pisteelle? Sanoisin että kaikista yksinkertaisinta jos tilanne vain sallii.

 

No ilman SIDiä suunnistaen suoraan ensimmäiselle pisteelle mennään mutkat oikoen eikä niin kuin Oulun Departure-kartat sanoo. Mikäli lähdetään RWY 12:lta ja ensimmäinen reittipiste on AKOVU niin ilman SID-reitti AKOVU 2F:ää lähtö menee noin suurin piirtein oikein, onko se hyvän ilmailutavan mukaista? Vai selvittääkö Oulu aina ensimmäiselle reittipisteelle ilman SID:ä? Olenko aivan väärässä mikäli luulen, että pilotti ei saa summamutikassa lähteä oikomaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ilman SIDiä suunnistaen suoraan ensimmäiselle pisteelle mennään mutkat oikoen eikä niin kuin Oulun Departure-kartat sanoo. Mikäli lähdetään RWY 12:lta ja ensimmäinen reittipiste on AKOVU niin ilman SID-reitti AKOVU 2F:ää lähtö menee noin suurin piirtein oikein, onko se hyvän ilmailutavan mukaista? Vai selvittääkö Oulu aina ensimmäiselle reittipisteelle ilman SID:ä? Olenko aivan väärässä mikäli luulen, että pilotti ei saa summamutikassa lähteä oikomaan?

No siis, jos ei selvitetä SIDiä niin se menee jotain tyyliin että "Finnair 368X, selvä helsinkiin IPLOT(tai monesti UTUNU), UM857, lentopinta 380, koodaa xxxx" ja sitten lentoonlähtöselvityksessä sanotaan oikea tai vasen kaarto. Sitten vaan lennetään suoraan lentoonlähdöstä tolle ekalle reittipisteelle. Joskus yöllä se on jopa suoraan Orimaa.

 

Ei siinä siis kukaan summamutikassa oio mitään jos on selvitys suoraan jollekkin reittipisteelle. Se on vaan kovin yleistä täällä että saa suoraan johonkin pisteelle.

 

Ja SIDejä yleisemmin porrastukseen käytetään muita mentelmäympäristön sallimia tapoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis, jos ei selvitetä SIDiä niin se menee jotain tyyliin että "Finnair 368X, selvä helsinkiin IPLOT(tai monesti UTUNU), UM857, lentopinta 380, koodaa xxxx" ja sitten lentoonlähtöselvityksessä sanotaan oikea tai vasen kaarto. Sitten vaan lennetään suoraan lentoonlähdöstä tolle ekalle reittipisteelle. Joskus yöllä se on jopa suoraan Orimaa.

 

Joo ok..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla