Jukka Nisula

Museo-Starfighterin koekäyttö Norjassa

13 viestiä aiheessa

no kyllä onkin erikoinen ääni ??? oon kattellut/kuunnellut vierestä kun starfighterit toimii enkä muista tollasta ääntä, mut voi olla dementia jo iskenyt, tai sitten poikien mikrofonit vain yliohjautuu tms... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no kyllä onkin erikoinen ääni ??? oon kattellut/kuunnellut vierestä kun starfighterit toimii enkä muista tollasta ääntä, mut voi olla dementia jo iskenyt, tai sitten poikien mikrofonit vain yliohjautuu tms... ;)

 

Itse en ole saanut mahdollisuutta kuulla konetta luonnossa, ja lainasinkin tuon "erikoinen" sanan tuolta ruotsalaisten saitista, kun asiasta oikein mainitsevat, eli:

 

"Att Starfighter här i Bodø fått tillnamnet ”Vestfjordoxen” förstår man då man hör det mycket speciella ljud som motorn ger från sig då den körs."

 

Elikkä vapaasti kääntäen taitaa tuo mennä niin, että tämä Starfighter on Bodössä saanut lempinimen "Länsivuonon härkä". ;D Juuri johtuen tuosta erikoisesta soundista...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin että nuo Strfighterit olivat helppoja ajettavia ja liitoominaisuudet olivat kohdillaan, varsinkin nuo pitkät leveät siivet helpottivat, muistanko pieleen.Oli kuulemma äijä kone. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeana kommenttina vaan seuraava lainaus wikipediasta:

 

The later-model Starfighter versions gained a reputation as a "flying coffin" and "Witwenmacher" (Widowmaker) for their high accident rate. In Germany and Italy alone, more than 400 airplanes were lost in accidents.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksankielisillä sivuilla on luonnollisesti myös paljon asiaa Starfightereista. Pikku ongelmia oli, sen lisäksi että saksalaiset änkesivät koneisiin ylimääräistä elektroniikkaa, mistä tuli ylipaino- ja balanssiongelmia:

 

- Telineet piti ottaa ajoissa sisään, tai ne menivät rikki ja särkivät samalla hydrauliikan

 

- Laipat toimivat usein vain toiselta puolelta, mikä johti "nopeaan vaakakierteeseen" laskussa mikä ei (tietenkään) ollut hallittavissa

 

- Laipat toimivat moottorin ilmanpaineella. Ts, jos moottori oli pysähtynyt, laippoja ei saanut ulos, jolloin laskeutuminen oli entistä hankalampaa

 

Starfighterilla tehtiin Saksassa hätätilanteessa kuulemma ennätys: piti tulla laskuun nopeudella 435 Km/h jotta kone ei rysähtänyt ketoon ennen kiitotietä...

 

Täällä lisää saksaksi:

 

http://wapedia.mobi/de/Starfighter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt jaksa sairaana kipittää kirjahyllyltä tarkistamaan, mutta muistelisin Günther Rall:in muistelmista tuon olleen aika lailla pilotteja vaatineen koneen. Eikä varmaankaan mikään helppo lapsi. Ilmiselvä aikakautensa ikoni: solakka kone hillittömällä siipikuormituksella, en noita siipiä pitkiksi tai liitokykyiseksi mitenkään mielessäni saa. Sellaisia kun noi 50-luvun lopun konstruktiot oli, tehty menemään kovaa, ja suoraan...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt jaksa sairaana kipittää kirjahyllyltä tarkistamaan, mutta muistelisin Günther Rall:in muistelmista tuon olleen aika lailla pilotteja vaatineen koneen. Eikä varmaankaan mikään helppo lapsi. Ilmiselvä aikakautensa ikoni: solakka kone hillittömällä siipikuormituksella, en noita siipiä pitkiksi tai liitokykyiseksi mitenkään mielessäni saa. Sellaisia kun noi 50-luvun lopun konstruktiot oli, tehty menemään kovaa, ja suoraan...

 

 

Janne

 

Sitä juuri. Saksassahan oli ns. Starfighter-kriisi. Saksan 916 koneesta 292 tuhoutui onnettomuuksissa ja 115 lentäjää menetti henkensä. Muistaakseni juuri Rall kirjoitti (tiedä sitten kenen sanoman jutun) "Kone on rehellinen. Jos teet virheen, se tappaa sinut". Kovasti lentäjät silti käsittääkseni siitä tykkäsivät.

 

Jännä juttu, kuinka suosittu kone oli euroopassa. Kotimaassaan ei ollut kovinkaan, eikä palvellut siellä kauaa.

 

EDIT: Vuosia, jolloin maat luopuivat Starfighterista: USA (ilmavoimat) 1967, Norja 1982, Tanska 1986, Italia 2004. Hurja juttu, että kone palveli Italiassa vielä melkein 40 vuotta sen jälkeen kun USAF luopui siitä. Italia/Starfighter ei kuitenkaan ole mikään Iran/Tomcat -yhdistelmä..

 

Toisaalta USAF:n käyttämä hyvänsään F-104 ei ollut lähimainkaan sama, kuin mm. Italian ja Saksan F-104G.

 

Youtubessa on hieno

.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään