Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Vuodenvaihteessa olisi edessä työmatka Intiaan ja kysymys kuuluukin, miten lentopelosta pääsisi parhaiten eroon? Aika kummallinen tilanne, kun ilmailu ja lentosimulaattorit kiinnostavat mutta silti kammoan itse lentämistä. /Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Vuodenvaihteessa olisi edessä työmatka Intiaan ja kysymys kuuluukin, miten lentopelosta pääsisi parhaiten eroon? Aika kummallinen tilanne, kun ilmailu ja lentosimulaattorit kiinnostavat mutta silti kammoan itse lentämistä. /Hannu Ainoa mita tiedan on esim. Finnairin jarjestamat lentopelkokurssit, kannattaa tiedustella. Sinansa mielenkiintoista, itse poden sietamatonta korkean paikan kammoa, mutta en ole koskaan pelannyt lentokoneessa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Meitä on moneen junaan ja vielä lentokoneisiinkin riittää väkeä. Mielenkiintoista, jos olet kiinnostunut ilmailusta, niin voisi olettaa että sinulla on halua ottaa selvää tai jo ennestään tietoa lennon teoriasta ja tapahtumista yleensä lennolla ja siihen liittyen laajemminkin. Näitä pelkojahan ei voi yleensä järjellä selittää. Tuollainen lentopelkokurssi voisi olla hyvä, mahtaako ehtiä enää ennen matkaa,niitä ei taida kovin usein vuodessa olla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Morjens, Auttaisi ehkä vähän neuvoihin, jos kerrot tarkemmin, minkälaista tuo sinun lentopelko on? En ole asiaan perehtynyt kummemmin, mutta muistan lukeneeni, että useimmat lentopelot liittyvät siihen ajatukseen, että joutuu luovuttamaan itsensä toisten käsiin (eli ei voi vaikuttaa mitenkään siihen, mitä tapahtuu itse lennolla), ja myös siihen, että halutessaan tuosta tunteesta ei pääse eroon lopettamalla pelon aiheuttajaa (lentämistä), koska koneista ei nousta pois sillon kun huvittaa. Jos sulla asia liittyy näihin, niin sanoisin asiasta seuraavaa. Annoin näitä samoja neuvoja eräälle tutulle, joka valitteli samaa ongelmaa. Koki erittäin epämukavana matkan kauas, koska lentäminen ja siihen liittyvät realiteetit pelottivat niin kovasti. Noita kursseja varmaan järkkäillään, ja niissä tulee varmaankin paljon hyviä neuvoja ja ajatus- ja toimintamalleja, joilla sitä omaa pelkoa voi helpottaa. Pisteet kaikille niille, jotka tuommosta hommaa tekevät Mutta ne minun neuvot eivät ehkä liity niinkään mihinkään valmiiseen ajattelumalliin, jota noudattamalla sinua ei enää pelota. Lähde siitä, että tiedostat ja tunnustat itellesi, että pelkäät lentämistä. Sitä ei tarvi hävetä yhtään, etkä kyllä sitä näemmä teekkään, kun julkisesti kerrot asiasta täällä. Toinen askel voisi olla esim se, että mietit mahdollisimman tarkkaan niitä asioita, jotka sinua lentämisessä pelottavat. Jos kehtaat ja viitsit, niin voit postata nekin tänne. Sen jälkeen neuvoisin sua miettimään (ehkä enemmänkin myös tuntemaan, kuin vain ajattelemaan... eli oisko se nyt sitten nykykielellä "fiilistelyä" ), että mitä muuta sulla tulee mieleen niistä asioista, jotka sua lentämisessä pelottaa. Niitä en usko, että haluat postata tänne . Kyse on varmaankin todella yksityisestä materiaalista, mutta todella tärkeästä sellaisesta. Tsänssit on, että sinun pelko liittyy aika moneenkin asiaan lentämisessä, ja niiden pelkojen juuret on yhtä todennäköisesti jossain aivan muualla. Et varmaankaan pääse sormianäpsäyttämällä tuosta pelosta eroon (siitä ei tarvikkaan päästä varsinaisesti "eroon"!), mutta kun tiedostat ja tunnistat ne asiat, jotka sinussa pelkoa herättää, niin voit tutkiskella ja maistella niitä uudelleen. Aivan kaikessa rauhassa, ja ikäänkuin vähän neutraalimmin. Muista, että sillä pelolla on syynsä. Sattumalta et kärsi lentopelosta, eikä se mene niin, että siihen olisi myöskään mitään yhtä yksinkertaista ratkaisua. Kun pääset noiden juttujen kanssa tutuiksi, voit paljon realistisemmin kokea, mitkä niistä peloista on suuria, mitkä pienempiä... Voi käydä niin, että jossain vaiheessa koet nuo jutut aivan eri tavalla. Eikä enää pelota samalla tavalla. Tai sitten ei. Mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan siis yritä selvittää ensin itellesi, mikä siinä pelottaa. Ja koita vähän makustella niitä syitä tuon pelon takana. Että miksi tuommoset jutut on pelottavia. Tuohon voi purra jo pelkästään se, että saat tuommosia juttuja omaan tietoisuuteen. Mutta voi tietysti olla niin, että tuon kokemuksen muuttumiseen tarvii paljon pidempää selvittelyä. Paha sanoa. Mutta voisin sitten myös kuvitella, että suurella osalla pelko liittyy tiedon puutteeseen. Että mitä siellä koneessa oikein tapahtuu, ja miksi... Ja noihinhan löytyy kyllä kaikki mahdollinen vastausmateriaali tasan täältä . Tero Vuodenvaihteessa olisi edessä työmatka Intiaan ja kysymys kuuluukin, miten lentopelosta pääsisi parhaiten eroon? Aika kummallinen tilanne, kun ilmailu ja lentosimulaattorit kiinnostavat mutta silti kammoan itse lentämistä. /Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Haepa tai tilaapa tuo: http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789524594226&CustID=39f0a43dca4afb19189614f341f4902f Se on sangen mainio opus tämän asian kanssa kamppaileville ja muillekin aiheesta kiinnostuneille. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Haepa tai tilaapa tuo: http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789524594226&CustID=39f0a43dca4afb19189614f341f4902f Se on sangen mainio opus tämän asian kanssa kamppaileville ja muillekin aiheesta kiinnostuneille. -A- Saatavuus: Painos loppunut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Terve! Finski järjestää ainakin kaksi kertaa vuodessa lentopelko-kursseja. Hintakaan ei ole paha ja sisältää vkonloppu reissun eurooppaan. Itse tutkin asiaa Finskin sivuilta, koska emäntä ei ole koskaan ollut koneessa, koska pelkää paljon. Täältä voi asiaa lähteä selvittelemään: http://www.finavia.fi/lentopelko (Häämatka ruotsinlaivalla ei tule kysymykseenkään!) Loistavaa viikkoa kaikille! -Kaitsu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Työkaverini pisti vaimonsa siedätyshoitoon kun yhteisille etelän matkoille ei voinut mennä vaimon pelkotilojen kanssa... Vaimo pistettiin istumaan c-42:een, näytettiin että avaimet eivät olleet paikallaan ja kerrottiin mitä eri mittarit tarkoittavat yms. Askel askeleelta he etenivät, rullailivat hallin edessä joitakin kertoja. Kun kenttä oli "korpikenttä tilassa" niin pääsivät kiitotielle kiihdyttelemään ja kun aika koitti niin ilmaan... Hyvin meni vaikka rouva oli huomattavan kalpea ekan lennon jälkeen Ovat nyt käyneet etelässä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Kaveri oli juuri tuollaisella lentopelko-kurssilla. Pitikin kysäistä, että miten se Köpiksen lento siinä kurssin lopussa sitten meni. http://www.finnairgroup.com/koulutus/koulutus_3_6.html Vuoden 2007 kurssipäivät * 16.-18.11.2007 Vuoden 2008 kurssipäivät * 25.-27.01.2008 * 14.-16.03.2008 * 26.-28.09.2008 * 14.-16.11.2008 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Kiitos kaikille vastauksista. Eräs ystäväni suositteli minulle kirjaa, jossa on kuulemma hyvä osio lentopelosta: Lentoon! : kaikki mitä olet halunnut tietää lentämisestä / David Blatner ; [suomentaneet Leena Nivala ja Lauri Laine]. Olen yrittänyt rationalisoida pelkoani erilaisilla ajatusleikeillä kuinka lento, jolla olen matkustajana, on lentäjille vain yksi työpäivä muiden joukossa, ja että minulla ei ole koneessa mitään hätää. Voisin harkita myös jonkinlaista pelonhallintakurssia, kiitos vikistä. Auttaisi ehkä vähän neuvoihin, jos kerrot tarkemmin, minkälaista tuo sinun lentopelko on? Pelkoja on hankala pilkkoa osiin ja tutkia. Oma pelkoni on ehkä kasa erilaisia visioita tilanteista, kuten kappauksista, maahansyöksyistä tai moottorien syttymisestä tuleen... tiedostan kyllä, kuinka harvinaisia ongelmat ovat, mutta ei tiedostaminen paljoa paina pelon vaakakupissa. /Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Vuodenvaihteessa olisi edessä työmatka Intiaan ja kysymys kuuluukin, miten lentopelosta pääsisi parhaiten eroon? Aika kummallinen tilanne, kun ilmailu ja lentosimulaattorit kiinnostavat mutta silti kammoan itse lentämistä. /Hannu Oliskohan tuon lentopelon taustalla ihan yksinkertaisesti kuolemanpelko? Jos näin, niin koeta opettaa hiljaa itsellesi elämän luonnollisimmat tosiasiat: syntymä ja kuolema. Huomaat, ettei lopullista hetkeä voi ennustaa, ja itse ei sitä kovin varmasti voi määrätä. Ja loppujen lopuksi; ei lentokone siihen ole huonompi paikka kuin sänky tai nojatuoli. Jos pelkäät lentämistä jostain muusta syystä, niin unohda äskeinen. Kari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Itse tapaan katsella aina ennen lentomatkaa näitä: http://www.youtube.com/results?search_query=plane+crash+seconds+from+disaster&search=Search P.S. Omat lentopelkoni katosivat riittävän henkivakuutuksen myötä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Vau, Nyt puuttuu vain se, etta joku uskonnollinen hihhuli tulee kauppaamaan omia harhojaan lentopelkojen poistamiseksi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 http://www.youtube.com/results?search_query=plane+crash+seconds+from+disaster&search=Search Kiitokset tästä videosta, kyllä helpotti. /Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Pelkoja on hankala pilkkoa osiin ja tutkia. Oma pelkoni on ehkä kasa erilaisia visioita tilanteista, kuten kappauksista, maahansyöksyistä tai moottorien syttymisestä tuleen... tiedostan kyllä, kuinka harvinaisia ongelmat ovat, mutta ei tiedostaminen paljoa paina pelon vaakakupissa. Moi! Sinäpä sen sanoit. Mutta, jotta pääsee sen pelon juurille, niin juuri sen tiedostaminen kokonaisvaltaisesti avaa oven sylttytehtaalle. Ei tiedostaminen paina pelon vaakakupissa mitään, mutta sitä voisi verrata vähän siihen, että opettelet luistelemaan (etkä ole eläissäs luistellut). Luistinten osto ei tee sinusta vielä Kiira Korpea (eikä toivottavasti mikään muukaan operaatio ), mutta ilman luistimia et pääse harjoittelemaan. Etkä sitten koskaan opi luistelemaan. Ymmärrätkö, mitä ajan takaa? Se on vasta aloituspiste. Sinulla vaikuttaa olevan kuitenkin pelkoja sen suhteen, että koneelle ja sinulle käy jotenkin huonosti lennolla. Ja mitä Kari tuossa aiemmin heitti, niin se tuli mullakin mieleen kun luin tuon sun vastauksen. Ihmistä pelottaa eniten asiat, joista ei tiedä riittävästi, että voisi sen järjellä hallita ja laittaa "turvallisten asioiden koppaan". Sekä asiat, jotka on luonteeltaan semmosia, että ne kylpee epävarmuudessa. Nyt jos lähdetään siitä, että et voi koskaan tietää, milloin koneen moottorit poksahtaa, joku kaappaa koneen tai jotain muuta kamalaa tapahtuu, niin.... et voikkaan tietää. Se vaan on niin. Rationaalinen lähestymistapa pelkoihin voi varmaan olla yksi tapa (eli että kokeilet ajatella itseäsi ulos tilanteesta ajattelemalla kaikkea sitä järkevää ja arkipäiväistä mitä lentämiseen liittyy), mutta minusta se ei ole mikään ratkaisu. Epävarmuus ja kontrollinhalu asioista, jotka on epävarmoja ja joita ei voi kontrolloida niin varmasti aiheuttaa ristiriitaa. Mutta tuo mitä Kari sanoi, niin on aika tärkeää. Mieti ja makustele sitä huolella. Ja tsemppiä. Muista kuitenkin mietintöjen keskellä, että lentäminen on todella hauskaa ja myös oikeasti turvallista! Muista vanha kiinalainen sananlasku: mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito... eikä sekään ole niin tärkeää . Eli älä ota sitä niin vakavasti, vaikka pelko ei ihan heti hellitä. Siihen ei kuole. Tero ps> edesmennyt äitini pelkäsi paljon lentämistä, eikä koskaan lähtenyt minun ja isäukon kanssa ilmailemaan pienhärpättimillä... ei kertaakaan n. 20 vuoden aikana. Yritin kuitenkin useasti vängätä mukaan. Hän kuitenkin kävi 2 krt vuodessa ulkomailla, aina samassa lomapaikassa Turkissa, jossa oli paljon ystäviä. Lentopelko oli kuulemma vain semmonen asia, joka oli olemassa, mutta pientä siinä mittakaavassa, mitä oli mennä lomalle rentoutumaan. Siinä yksi näkökulma aiheesta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Vau, Nyt puuttuu vain se, etta joku uskonnollinen hihhuli tulee kauppaamaan omia harhojaan lentopelkojen poistamiseksi... Jopas on suvaitsevainen foorumi... -- Ari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Jopas on suvaitsevainen foorumi... Kyllä tuo oli ihan yksityishenkilön mielipide minusta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2007 Kyllä tuo oli ihan yksityishenkilön mielipide minusta. Ok. En siltikään oikein pidä tuollaisesta tyylistä leimata ja nimitellä eri uskontokuntien edustajia.. Se ei ole netiketin mukaista. En minäkään nimitä harhoja puhuviksi hihhuleiksi henkilöitä jotka uskovat amerikkalaisten käyneen kuussa. -- Ari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2007 Ok. En siltikään oikein pidä tuollaisesta tyylistä leimata ja nimitellä eri uskontokuntien edustajia.. Se ei ole netiketin mukaista. En minäkään nimitä harhoja puhuviksi hihhuleiksi henkilöitä jotka uskovat amerikkalaisten käyneen kuussa. -- Ari Kannattanee lukea ymmarryksella: En kutsunut Teroa uskonnolliseksi hihhuliksi, vaan sanoin, etta "seuraavaksi uskonnolliset...". Sen sijaan, olen joutunut tarpeeksi usein tekemisiin "uskonnollisten hihhuleiden" kanssa, joten katson voivani kutsua heita "uskonnollisiksi hihhuleiksi". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2007 Saatavuus: Painos loppunut Kannattaa katsella kuitenkin kirjakaupoista ja lehtipisteistä. Ainakin Vantaan kentän kirjaputiikeissa tuota näkyi, kun viimeksi jonnekin lähdin. Myös joistakin kirjatoreilta yms. kannnattaa kysyä. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2007 Toivottavasti kukaan ei nyt luule, että minä olen uskonnollinen hihhuli . Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2007 Toivottavasti kukaan ei nyt luule, että minä olen uskonnollinen hihhuli . Tero Anteeksi vahingonlaukausta. Tarkoitin kylla sita, etta Jukka K. ei ole uskonnollinen hihhuli. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2007 Tarkoitin kylla sita, etta Jukka K. ei ole uskonnollinen hihhuli. Tänk juu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2007 Terve Vaan Tuo Kinnusen Paulan kirja on hyvä lukea, ystäväni ei oikeastaan muuta tarvinnut. Kirjaa voisi myös kysyä kirjastosta, se on varsin yleinen. Finnairin turvatietokurssi on aivan ykkönen, suosittelen sydänmellisesti. Aiheesta voi varmaan lukea monesta eri lähteestä, mutta tuon kurssin jälkeen suorastaan haluat lähteä lentämään ja nauttimaan siitä. Terv HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Lentopelkoon ja Suomeen liittyvä juttu: Entinen RAF:n Tornado-lentäjä, lentopelkokurssien vetäjä ja matkustajakoneen kapteeni Paul "Pablo" Mason on saanut potkut Mytravel-yhtiöltä, siitä syystä, että viime elokuussa päästi Blackburn Roversin pelaajan Robbie Savagen ohjaamokäynnille yksityisellä charterlennolla Helsingistä Manchesteriin. Keskikenttämies Savagen väitetään kärsivän lentopelosta. Blackburn oli käynyt Suomessa voittamassa MyPa:n. MyTravelin mukaan heillä on ohjaamokäynneissä "zero tolerance". Mason aikoo valittaa asiasta, koska kyseessä oli yksityinen charterlento, jossa kaikki tunsivat toisensa eikä kukaan ollut mahdollinen terroristi. Ohjaamokäynnin tarkoitus oli lievittää Savagen lentopelkoa. http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/coventry_warwickshire/7034412.stm http://en.wikipedia.org/wiki/Pablo_Mason Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla