Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2011 Kirjoitin aiemmin tänne kuinka pelotti mennä lentokoneeseen. Reissusta selvitty ja ei tuntunut yhtään pahalta! Lentäminen oli ihan mahtavaa, ja harmittaa kun kaikki nämä vuodet on jättänyt menemättä olemattoman pelon takia Takaisintulomatkalla oli aikamoista turbulenssia, mutta ei sekään saanut hermostumaan, muuten kuin tarjoilujen odottelun kanssa.. Kiitokset kaikille neuvoista, purkat oli mukana takaisintulomatkalla, koska mennessä tuli huomattua että hieman menee korvat lukkoon laskussa Tässä on kesä aikaa suunnitella syksyistä ukrainaan lähtöä, odotan lentämistä oikein innolla! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2011 Kirjoitin aiemmin tänne kuinka pelotti mennä lentokoneeseen. Reissusta selvitty ja ei tuntunut yhtään pahalta! Nonii, hienoa! Sitten seuraavaksi liftaat jonkun sopivaisen pienkoneen kyytiin... /Samuli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2011 hei jee, hieno homma Anna!!! Siitä se sitten lähtee Varmasti upea tunne kun voittaa itsensä ja huomaakin pitävänsä asiasta jota on pelännyt tähän asti. Ei muuta kuin liftaamaan, niinkuin tuossa edellä kehoitettiin! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2011 Wizzin kyydissä kun menit, niin tältä se näyttää ohjaamossa, ainakin muutama minuutti ennen laskua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2011 Wizzin kyydissä kun menit, niin tältä se näyttää ohjaamossa, ainakin muutama minuutti ennen laskua. Jos oikein ymmärsin, niin lentelet Wizzillä ? =) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2011 Jos oikein ymmärsin, niin lentelet Wizzillä ? =) Virkavapaalla ainakin Lokakuun alkuun, lennän juurikin muualla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2011 Virkavapaalla ainakin Lokakuun alkuun, lennän juurikin muualla. Ok Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2011 et sitten ihan ehdi puikkoihin kun mä lennän turku-gdansk-turkureittiä heinäkuussa meno ja elokuussa paluu... =) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2011 Pahoittelut jo etukäteen, jos viestini on politiikan vastainen... tarkoitan kuitenkin hyvää, koska minulta kysellään työni puolesta todella paljon siitä kuinka lentopelosta (tai muistakin peloista voi päästä eroon). Mielestäni liian moni ihminen kärsii erilaisista peloista ja lähes joka lennolla, jossa olen mukana pääsee jotain ihmistä rauhoittelemaan Finnairihan järjestää nyt syksyllä lentopelkokoulutuksen - lisätietoja löytynee finnairin sivuilta:http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/travel/travel-info/before-the-flight/flight-physician/fear-of-flying/fi_FI Oman työni puitteissa edustamani yritys, NLP Opisto www.nlp-opisto.fi järjestää myös koulutuksen, jossa opetan mielenhallintatekniikoita, joilla kuka tahansa pääsee eroon mistä tahansa pelosta, vaikka lentopelosta. Koulutuksen tiedot löytyvät http://events.constantcontact.com/register/event?llr=67rdmkeab&oeidk=a07e4ixj5b74beca713 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2011 Aiheesta on nyt myös kurssi http://www.finnairflightacademy.com/en/our-services/non-aviation-courses/matkustajan-turvakurssi.aspx HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 12, 2011 Kirjoitin aiemmin tänne kuinka pelotti mennä lentokoneeseen. Reissusta selvitty ja ei tuntunut yhtään pahalta! Lentäminen oli ihan mahtavaa, ja harmittaa kun kaikki nämä vuodet on jättänyt menemättä olemattoman pelon takia Takaisintulomatkalla oli aikamoista turbulenssia, mutta ei sekään saanut hermostumaan, muuten kuin tarjoilujen odottelun kanssa.. Kiitokset kaikille neuvoista, purkat oli mukana takaisintulomatkalla, koska mennessä tuli huomattua että hieman menee korvat lukkoon laskussa Tässä on kesä aikaa suunnitella syksyistä ukrainaan lähtöä, odotan lentämistä oikein innolla! Minä pelätä vieläkin lentäminen ja olla usea eri lentokoneessa ja hieman myös helikopteri. Minä ymmärtää lentämisen turvallisuustaso ja minun aivot vielä pelätä nousu, lasku, turbulenssi..... Minä pelätä myös Suomen liikenne kun ajaa oma auto Korva ongelma olla hieman sama kun sukeltaja. Purukumi tai tehdä: http://en.wikipedia.org/wiki/Valsalva_maneuver Alussa olla aina vaikea.......... Cathy ^-^ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2011 Heips http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2011111614766518_ma.shtml http://www.radionova.fi/ohjelmat/janne-ja-kati/Finnair-Flight-Academy--Lentopelko-usein-vain-tuntemattoman-pelkoa-23303.html#.TsDGYsQ7JZI.email HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2012 Oon saanut täällä aiemmin teiltä niin hyviä vinkkejä että nyt on taas pakko tulla avautumaan. Oon viimeksi ollut koneessa 1,5 vuotta sitten ja nyt olisi taas lento edessä Kanarialle. Mulla on vaan nyt uusia ihmettelyn aiheita kun siitä noususta on selvitty ja oon oppinut jotenkin pärjäämään niiden nousujen liikkeiden kanssa, pieni pomputus välillä, nousukulman muutokset yms.. Mulle on tullut kuitenkin uusi ongelma mitä mietin viimeksi kuuden tunnin lennolla. Jonkun verran oli turbulenssia, ehkä max puolen tunnin ajan ja lentoemäntiä ei komennettu kuitenkaan istumaan. Mulla on sellanen ongelma että kun kone matkalentokorkeudessa alkaa hieman heilahtelemaan niin automaattisesti kuvittelen että nyt varmaan tipahtaa. Miten mä voin luottaa siihen että se on ihan normaali turbulenssi? Onko se ihan normaali sillon kun se tuntuu samantyyppiseltä kun ennenkin tai jos se on kestänyt jo pidemmänkin aikaa se turbulenssi nin silti mulla on sellanen ikävä olo että kohta tähän varmaan tulee jotain. Jos te mukavat lentämisestä paljon tietävät vielä voisitte avata mulle sitä tilannetta jotenkin.. Tiedän että joskus osuu todella pahojakin turbulensseja ja en ole sellaista joutunut kyllä itse vielä edes kokemaan onneksi. Seuraava lento on jo 24.3 ja se on turvallisesti tietenkin Finnairilla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2012 Oon saanut täällä aiemmin teiltä niin hyviä vinkkejä että nyt on taas pakko tulla avautumaan. Oon viimeksi ollut koneessa 1,5 vuotta sitten ja nyt olisi taas lento edessä Kanarialle. Mulla on vaan nyt uusia ihmettelyn aiheita kun siitä noususta on selvitty ja oon oppinut jotenkin pärjäämään niiden nousujen liikkeiden kanssa, pieni pomputus välillä, nousukulman muutokset yms.. Mulle on tullut kuitenkin uusi ongelma mitä mietin viimeksi kuuden tunnin lennolla. Jonkun verran oli turbulenssia, ehkä max puolen tunnin ajan ja lentoemäntiä ei komennettu kuitenkaan istumaan. Mulla on sellanen ongelma että kun kone matkalentokorkeudessa alkaa hieman heilahtelemaan niin automaattisesti kuvittelen että nyt varmaan tipahtaa. Miten mä voin luottaa siihen että se on ihan normaali turbulenssi? Onko se ihan normaali sillon kun se tuntuu samantyyppiseltä kun ennenkin tai jos se on kestänyt jo pidemmänkin aikaa se turbulenssi nin silti mulla on sellanen ikävä olo että kohta tähän varmaan tulee jotain. Jos te mukavat lentämisestä paljon tietävät vielä voisitte avata mulle sitä tilannetta jotenkin.. Tiedän että joskus osuu todella pahojakin turbulensseja ja en ole sellaista joutunut kyllä itse vielä edes kokemaan onneksi. Seuraava lento on jo 24.3 ja se on turvallisesti tietenkin Finnairilla Moikka Reetta, Turbulenssi kuuluu aina lentämiseen. Yleensä se on vain pientä vatkaamista ja hypittelyä kuin kuoppaisella kadulla ajettaessa, mutta voimakas turbulenssi voi olla vaarallista matkustajille, mikäli istuinvyöt eivät ole kiinnitettynä. Kone kyllä kestää turbulenssin, ja lentäjät hallitsevat koneen! Joten, pidä aina istuinvyöt kiinnitettynä kun olet paikallasi, vaikka vöiden varoitusvalo ei olisikaan päällä, äläkä lähde vessakäynnille jos vöiden varotusvalo on päällä! Lentoemänät ja stuertit ovat suurimmassa vaarassa, koska he joutuvat yleensä olemaan liikkeessä, ja turbulenssi voi tulla varoittamatta, ja seurauksena voi olla nyrjähdyksiä, jopa luunmurtumia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2012 Mulla on sellanen ongelma että kun kone matkalentokorkeudessa alkaa hieman heilahtelemaan niin automaattisesti kuvittelen että nyt varmaan tipahtaa. Yksikään nykyaikainen kone ei tipahda pelkästä turbulenssista. Siinä täytyy olla muitakin syitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2012 Yksikään nykyaikainen kone ei tipahda pelkästä turbulenssista. Siinä täytyy olla muitakin syitä. Kuten se että lentokone on lennolla. Anteeksi, en voinut olla kirjoittamatta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2012 Kyydissäni kyynerpäiden kohdalta 96 cm leveässä ohjaamossa on useammankin kerran ollut henkilöitä, jotka ovat kertoneet kärsivänsä lentopelosta. Kukaan ei kuitenkaan ole muistanut pelätä istuessaan vieressäni pienen pienessä lentokoneessa. Aika on kulunut maisemien ihailuun ja ilmailusta nauttimiseen. Olen varma, että se ei johdu siitä, että he pitäisivät minua erityisen luotettavana ja turvallisena lentäjänä. Uskon "pelottomuuden" johtuvan enemmänkin siitä, että selvitän lennon vaiheet kyytiläisille etukäteen ja he istuvat koneen ohjaajan vieressä nähden ohjaajan toiminnan, kuulevat koko ajan mitä tapahtuu ja mitä tulee tapahtumaan ja miksi. Yksi syy varmaankin on myös se, että ohjaaja näyttää olevan rauhallinen ja nauttii koko ajan täysin sydämin lentämisestä. Varmaankin jo edellä mainittu tuntematon ja se, mitä ei näe, on melko suuri osa lentopelosta. Siispä lentopelkoiset pienen koneen kyytiin ohjaajan viereen tutustumaan ja näkemään, miten kaikki tapahtuu. Isossa koneessa on paljon pitemmälle koulutettu ohjaaja ja heitä on vieläpä kaksin kappalein, joten turvallisuus siellä ei ole ainakaan huonompi, kuin pienkoneessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2012 Mun pahin pelko on ehkä just pieni kone, hyi! Toisaalta moni on sanonut että se auttaa lentopelosta eroon pääsemisessä koska pienempi kone heiluu yleensä enemmän ja se kaikki heilunta on ihan normaalia. Tiedä sitten jos joskus kokeilisi.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2012 Mun pahin pelko on ehkä just pieni kone, hyi! Toisaalta moni on sanonut että se auttaa lentopelosta eroon pääsemisessä koska pienempi kone heiluu yleensä enemmän ja se kaikki heilunta on ihan normaalia. Tiedä sitten jos joskus kokeilisi.. Ei muuta ku kentän reunalle liftaamaan. Tietysti siinä on se pelko että jää ilmailuun koukkuun ja hankkiutuu lupakirjakursseille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2012 vaiheet kyytiläisille etukäteen - istuvat koneen ohjaajan vieressä nähden ohjaajan toiminnan, kuulevat koko ajan mitä tapahtuu ja mitä tulee tapahtumaan ja miksi - miten kaikki tapahtuu. Nämä mainitsemasi jutut ovat olennaisia erityisesti kontrollifriikkien (ihminen, jolla on pakonomainen tarve hallita asioiden kulkua) kanssa toimiessa. Tietty ihmisryhmä ei yksinkertaisesti luota lentäjään tai kehenkään muuhunkaan, mutta kun hänelle (hyvin kevyellä työmäärällä, jopa puolivahingossa) luodaan harha siitä, että hän on itse tilanteen tasalla, hän kuvittelee pienessä mielessään tilanteen olevan nimenomaan hänellä itsellään hallinnassa. Tälle ihmisryhmälle siinä alumiiniputkessa matkustaminen on myös hankalaa. Sieltä penkkiriviltä 43 ei hirveästi voi vaikuttaa siihen, mitä koneelle tapahtuu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2012 Myös itse lentäessä ja sitä opettaessa olen huomannut, että tietoisuus vallitsevasta tilanteesta ja tapahtumista on tärkein asia pelon ja jännityksen voittamisessa. Viime kesänä eräs lentopelosta kärsivä ystäväni oli kyydissä Piperin takapenkillä. Kun olin kertonut tapahtumien kulusta ennen lentoa sekä sen aikana, mitään pelkoon viittaavaa ei ollut havaittavissa. Juttelimme asiasta lennon jälkeen ja hän sanoi, että tilanne on aivan erilainen kun näki suoraan mitä olin tekemässsä ja puhumassa, kuin hänen ollessaan matkustajakoneessa jossa asiat vain tapahtuvat jostain kaukaa säädettyinä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2012 Mun pahin pelko on ehkä just pieni kone, hyi! : Suosittelen kuitenkin kokeilemaan pienkoneen kyytiä. Saatat yllättyä positiivisesti. Pienkoneessa ilmailu on jotenkin kouraantuntuvampaa. Ja siinä saattaa jäädä koukkuun, kuten Erkki jo varoitti..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2012 Kyllä se tietenkin voi olla että pienkoneen kyyti häivyttäisi ainakin matkustajakoneella lentämisen pelon. Tavallaan siinä sitten huomaisi sen että ne koneen heilahdukset on normaaleja jne.. Mua oikeasti ärsyttää että heti kun kone alkaa matkalentokorkeudessa heiluun niin luulen että nyt se tippuu ihan varmasti.. Mitenkähän siihen tilanteeseen oppisi luottamaan.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2012 Mitenkähän siihen tilanteeseen oppisi luottamaan.. Ajan kanssa.... Onhan se niin, että ihmistä ei ole luotu lentämään. Jos olisi, olisi minullakin enemmän rahaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2012 Mulle annettiin aikoinaan täällä sellanen vinkki että kannattaa kysyä esim. purserilta että pääseekö lentäjiä moikkaamaan pelon takia. No, otin neuvon vastaan ja kysyin. Pääsin sitten Malagaan laskeuduttua jututtamaan kippareita ja se helpotti ja ne oli mukavia. Samanlailla sain mahdollisuuden myös tulomatkalla, tosin mulle kävi niin että pääsiin ohjaamoon lennon aikana ennen laskeutumista, tämä oli jossain Latvian/Viron yläpuolella lennettäessä. Yht'äkkiä lentoemäntä tuli sanomaan että voit mennä itse asiassa nyt sinne ohjaamoon koska lentäjien mielestä oli hyvä että pääsin lennon aikana sinne. Ne lupasi mulle että alas pääsee aina ihan varmasti mutta tyylistä ei koskaan voi olla varma.. No, silloin tultiin Helsinki-Vantaalle alas oikeen tyylikkäästi! Tässä kävi vain niin että mieheni oli asiasta kateellinen koska mä sain vain yksinoikeudella mennä ohjaamoon lennon aikana. Mun mielestä aika jännä ratkaisu lentäjiltä. Tosin en ehkä ole kovin vaarallisen näköinen kun pituuttakin on alle 160cm Samana vuonna lokakuussa 2010 oltiin lähdössä Teneriffalta ja jouduttiin odottelemaan lähtölupaa kun kone tuli Suomesta myöhässä. Siinä välissä pääsin myös kippareita moikkaamaan ja ne lupasi viedä mut turvallisesti kotiin, no taas päästiin turvallisesti perille. Niin, miks mua edes enään pelottaa? Ne kipparitkin ovat olleet tosi kannustavia ja sanoneet että on hyvä että suostun kuitenkin lentämään koska sillä se pelko hävenee loppuen lopuksi eniten.. Lauantaina koittaa taas lento Kanarialle, en kyllä kehtaa taas pyytää ohjaamoon, kohtahan alkaa huhu kiertää että aina sinne ohjaamoon on tunkemassa joku lentopelkoinen tyttö.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla