Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Sarjassa harvinaisia sota-ajan kuvia: Salama tai Lappi mahdollisesti Joensuun kentällä.

Tunnistan kuvasta sentään vanhan jo poistuneen ystäväni Kosti Uotilan (2. vasemmalta).

KORJAUS ed. kuvaan: Hattinen syntyi 16.5.1923 ja lienee kuvassa ainakin ylikersantti.

11-intti-38-7x.jpg.d3c88556d26df27bcb27a003a0746b49.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sarjassa harvinaisia kuvia ja itselleni tärkeitä henkilöitä: Ahti Nousiainen, s. 7.10.1918, Aerolle v 1946.

Hänen kanssaan lensin ensi lentoni Ju-52 koneella ja se oli melkein profetiaalisesti radiokokeilulento.

Niille, jotka eivät tiedä: sairastan selkärankasyöpää, enkä usein tänne pääse häiriköimään. sic

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota kuvaa ei ole otettu jatkosodan aikana ;)

Mutta miten on: kysyttelin tuossa sitä aikasempaa Moranen kuvaa oisko se kuvattu jatkosodan aikana?

Yritän kysellä. Tauno Pyökäri ei itse elä ja veljensä Teuvo kuoli jokunen vuosi takaperin, kuvan ottaja ehkä elää.

Jukalle suuret kiitokset Mersu-infosta. Olisikohan tässä kuvassa mainitsemasi pilotti itse varjoineen...kuulemiin

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En malta olla laittamatta vielä yhtä kuvaa. Henkilökuvia voinee laittaa, milloin ne omaavat jo historiallista arvoa

ja liittyvät selkeällä tavalla ilmailun tapahtumiin. Kuvat menevät täältä kuitenkin kaatopaikalla, kun vetoni loppuu...

Kuvassa Veikko Hietamiehen lakkiaiset. Eversti Hietamies kuoli lento-onnettomuudessa Kaliforniassa vuonna 1997.

Takana 2. vas. myöhempi kenraali (Yrjö?) Rannikko, joka taisi käydä työpaikallani ekskursiolla 1980-luvulla...

4. vas. on Olli Virolainen ja 5. taitaa olla sittemmin liikenne- (1952-85) ja purjelentäjä Pentti "Pömppö" Lehto.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on jos mikä ilmailun historiaa. Tässä seisoo Pentti "Misteri Mäki" ilmavoimien kessun puvussa

joskus 1940-luvun loppupuolella. Kuka tietää onko Misteri olemassa ja missä asuu? Tahtoo tavata!

 

Kyllä Misteri "on olemassa". Tietääkseni jossain Kymin suunnalla. Käy joka kesä Räyskälässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jämillä kesällä 1951. Weihen vierellä Eki Kantonen - joka teloi itsensä ja Jungmannin?

muistaakseni Kauhajoella 1954? Takana Olympian siivella "piiskuri" Jänö Kaukonen.

Anteeksi, jos nämä ei ole järin "historiallisia" kuvia - on minulla vanhempiakin.

 

Jungmeisterin OH-SEA, 25.5.1953 ja Kauhajoella kuten muistit. Anteeksipyyntöä en ainakaan minä voi hyväksyä, sillä tällaisiä kuvia jos mitä haluaisin nähdä lisää. Laita vaan tulemaan lisää jos ja kun jaksat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jämillä oli ainakin kesällä 1951 tämä sveitsiläinen Piper Cup. Kahden sillä lentävän

nimet oli Leo ja Walter (en muista sukunimiä). Saatiin me kurssilaisetkin sillä lentää aina

kun rahaa riitti. Kerran Leo lähti viemään kahta kaveria Vesivehmaalle ja ajattelimme,

että ei kone siinä kuormassa pääse mkunnialla perille ... niin vaan pääsi.

 

Leo Sterkmann, jos oikein muistan. Tarkistan Jänön ensimmäisestä kirjasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Jounille,  Jungmeister OH-SEA tietysti, sillähän oli jo 15.2.1948 teekkari Jaakko Nurmi ajanut Haminassa jäähän, saaden surmansa.

Muistelin alkuun kai Jungmannia (OH-SIL), joka oli ainakin kesinä 1950 ja 1951 Jämin lentonäytöksissä, joissa kurssilaisena olin myymässä lippuja. Leo oli Sterkman ja kohta löytyy Walterinkin sukunimi...Jämin varastomies Paavo (Jääskeläinen?) oli yksikätinen mutta otti kerran jäniksen juoksemalla kiinni... Kiitokset samalla myös Jukalle ja Petrille...

 

Kuvia, jotka jäi ottamatta:

 

- 24.10.1948 kävi KLM:n CV-240 Malmilla esittäytymässä. Muistan jopa minkä näköinen sen kapteeni oli mutta ei ollut laatikkokamera matkassa... 240 oli upea vehje - kun kolmosen aiheuttamasta järkytyksestä ehkä oli jo selvitty...

 

- Mikä oli pvm, kun ensimmäinen Aeroflotin kone saapui Malmille, 1948 tai 1949? Tornissa olivat mm Eki Emaus ja Leksa Louhija ja useita muita. Olen jo varhemmin jollakin osastolla kertonut kaverista, jonka kuulin koneen kylkeä tuijottaessaan tavaavan: "aa, kolme pee, oo, v...u, porttikonki, oo, tee"...

 

- Jos jollakin on kuvia Aeron ensimmäisestä radiomiehestä Kustaa Adolf "Kustu" Drufva'sta (s. 9.10.1901) , please! Kustu oli Valtion sähköpajalla, Yleisradion 1. studioteknikko 1926 alkaen, meni 1928 ruodikseen, aloitti Aerossa Kellosaaren huoltohallissa kesäkuussa 1932 ja jäi sairaslomalle luultavimmin 1961.

En olisi Kustua Malmilla kai edes uskaltanut kuvata... Aaltion Vili ainakin muistaa. Lauri Lammen kirjassa "Sähköä ilmassa" (2006) Kustu esiintyy paljon mutta vain yhdessä ryhmäkuvassa.

 

Finnairin Lentokonehuollon historiikissa (03/03/2004, TL/XHI-31) sanotaan tämän olevan: "Siiven kantoa Malmilla" - onko tuo Malmi?

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markulle:  Hattisen Morane-kuvasta (#47) en osaa sanoa kun että ranskalainen (?) lähde sanoo sen olevan otettu elokuussa 1944 Värtsilässä, pitää tutkia - kun sitä tässä juuri touhutaan...

 

de Havilland Dragon Rapide -kuva (#50) melko varmasti otettu ennen sotaa, ehkä jo 1938. Kun "Lappi" OH-BLB saapui vasta 10.5.1939, kuvassa lienee "Salama" OH.BLA, veikkaisin paikaksi Joensuuta. Salamahan luovutettiin Aerolle Hatfieldissa 12.3.1937. Jos Dani kysyy onko siinä kuvassa oleva "tumppi" Hattinen, väittäisin, ettei ole - Hattinen olisi kuvan hetkellä ollut vasta 15-16 vuotias...

 

Prahan kuvassa (#43) mainittu Jan Masaryk (ulkoministeri) pudotettiin taustalla näkyvästä ikkunasta 10.3.1948. Kuvassa oleva emo saattaisi ihan hyvin olla Bibi Mårtenson (Lassen isosisko..?).

 

Pitkä Jimmy kuva (#41) tarkistuksen mukaan otettu Isohaaran laitoksen partsilla, tuskin Karihaaran.

Isohaaran voimalaitos (106 MW) taisi valmistua vuonna jo 1948, joten kuva vuodelta 1948 tai 1949.

 

Tämä kuva Malmilta täytyy olla ennen vuotta 1948. Ihmettelen lähinnä noita kaikkia antenneita. Paha kun ei merkitä vuosia kuviin...

Hiljaiselta näyttää eikä parkkipaikoilla ole pahemmin ruuhkaa, ei tainnut edes kippareilla olla autoja...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En malta olla laittamatta vielä yhtä kuvaa. Henkilökuvia voinee laittaa, milloin ne omaavat jo historiallista arvoa

ja liittyvät selkeällä tavalla ilmailun tapahtumiin. Kuvat menevät täältä kuitenkin kaatopaikalla, kun vetoni loppuu...

 

Suurkiitos, että jaksat kuvia laittaa, erityisesti taustatietosi ovat arvokkaita. Onhan tarkoittamasi kaatopaikan nimi Ilmailumuseo...

 

Pitkää ja hyvää vetoa sinulle. Muistan aina Ilmailuradioluentosi olleen parhaimpia anteja teoriakursseilta.

 

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritän kysellä. Tauno Pyökäri ei itse elä ja veljensä Teuvo kuoli jokunen vuosi takaperin, kuvan ottaja ehkä elää.

Jukalle suuret kiitokset Mersu-infosta. Olisikohan tässä kuvassa mainitsemasi pilotti itse varjoineen...kuulemiin

 

 

Kyllä siinä laskuvarjolla hypännyt pilotti Antti Pöysti mitä todennäköisemmin on. Hyvösen kirjassa mainitaan, että hän lähti kävelemään koneelle, koska se oli vain 500 metrin päässä.

 

Lars Hattisen värikuvasta:

 

Tuon lähettämäsi värikuvan ("Värtsilä -44") olen nähnyt ennenkin jossakin lehdessä tai netissä. Siinä on muovipienoismalleina sekä Morane, että Hattinen. Se on tällainen dioraamakuva. Kannisen Markkuhan sen jo totesi aikaisemmin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siinä laskuvarjolla hypännyt pilotti Antti Pöysti mitä todennäköisemmin on. Hyvösen kirjassa mainitaan, että hän lähti kävelemään koneelle, koska se oli vain 500 metrin päässä.

Lars Hattisen värikuvasta:

Tuon lähettämäsi värikuvan ("Värtsilä -44") olen nähnyt ennenkin jossakin lehdessä tai netissä. Siinä on muovipienoismalleina sekä Morane, että Hattinen. Se on tällainen dioraamakuva. Kannisen Markkuhan sen jo totesi aikaisemmin.

Jukka

Kiitos Jukka ja kiitos Arille myös ystävällisistä sanoistasi. Hattinen on itselleni ollut mielenkiintoinen tapaus, ainakin siinä kun "Pitkä-Jim":kin.

Tuo (tämä) värikuva on kirjasta "Finnish Air Force 1939-1945". En tunne Morane-koneiden historiaa. Ihmettelen eikö Hattisesta ole muuta kirjallisuutta kun

se mitä on puitu moneen kertaan.  Muistan, kun Koivulahden jälkeen kävelin Johanneksen kirkon ohi (olin jo ulkomailla hommissa) ja ajattelin seuraavaa:

- onnettomuudessa meni yksi työkaverini; Aero oli varannut Johanneksen kirkon koneen miehistön siunauspaikaksi mutta perunut jo varauksen...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hattinen oli siis ilmeisesti aikamoinen persoona. Kuulin vaasalaisilta ilmailijaveteraanilta, että "tiesi aina kun Hattinen tuli kolmosella (DC-3) Vaasaan. Sen näki tyylistä. Mies rullasi koneella aina paljon kovempaa kuin muut lentäjät."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hattinen on itselleni ollut mielenkiintoinen tapaus.

 

Terve Vaan

 

Voisitko kertoa vähän lisää. Olen jo vuosia perehtynyt AY311 Koivulahden tapauksen taustoihin. Aikamoinen arkisto on tullut jo kerättyä.

Håkan

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin Lentokonehuollon historiikissa (03/03/2004, TL/XHI-31) sanotaan tämän olevan: "Siiven kantoa Malmilla" - onko tuo Malmi?

 

Eipä näytä Malmilta... Veikkaisin, että tuossa kannetaan Kalevan siipeä 1930-luvun lopulla Valtion lentokonetehttaalla. Kone oli silloin perushuollossa siellä, ja tästä huollosta on olemassa hyvälaatuinen kuvasarja, josta on julkaistu paljon kuvia eri paikoissa.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä näytä Malmilta... Veikkaisin, että tuossa kannetaan Kalevan siipeä 1930-luvun lopulla Valtion lentokonetehttaalla. Kone oli silloin perushuollossa siellä, ja tästä huollosta on olemassa hyvälaatuinen kuvasarja, josta on julkaistu paljon kuvia eri paikoissa.

Juha.

 

Voisiko se kuitenkin olla Sampo? Olen lukevinani siiven yläpinnalta kirjaimet ALK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

edit: Mitenkäs nuo siivenkärjet, näyttävät vaaleammilta kuvassa, keltaiset itärintamatunnuksetko maalattuna jo, vai onko vain kuvassa häikkää? Saisiko pelkästä koneesta osaskannauksen isommalla resoluutiolla?  ::)

 

 

johan sitä... vähän kesti, siitä pahoittelut...:) Mutta tässä on nyt jotain isompaa suurennettua (mitä mä nyt tolle osasin tehdä) kuvaa siitä junkkerssista...

 

Ju-52.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä pe*****ä sä sen tuolta näit? ;D

 

No en ainakaan pers....ä.  ;D  Oonhan mä tarkkakatseinen lentäjäsankari, pitäis sun tietää.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stadion ilmasta. Luulisi kuvan olevan vuodelta 1940 tai 1950. Piru noiden vuosien kanssa...

Joku varmaan tunnistaa koneen, olisiko mahdollisesti Stigu.

[ attachment removed ]

Luultavasti samalta lennolta. Tämä ainakin on Malmi. Muutin melkein 18 finaalin alle Puistolaan kesällä 1939.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä niinikkään piti olla Malmi, en tiedä mikä tuottaa vaikeuksia tunnistaa tätä Malmiksi...

[ attachment removed ]

Liekö taas saman lennon aikana otettu. Hyvinkäästä ei voi erehtyä, ainakaan Hyvinkäällä lentänyt. Tuossa nykyisin Hopealyhtykin...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä piti olla samasta paikasta, samoihin aikoihin kun se aikaisemmilla sivuilla puhuttanut Morane kuvakin.

[ attachment removed ]

Onko tämä sama kun "Kalle Kustaa" aikoinaan, en nyt ihan muista. Voisiko paikka olla vaikka Jyväskylässä päin. Metalliverkko ja kaikki...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjan "Meritoimintakoneet" kuvien perusteella tämä voisi olla JU-133 (JU-132:ssa koko sivuperäsin harmaa..?). Mielenkiintoista on meikäläisen

kannalta, että osaa W34/K43 koneista IlmaV.VK (1944) - ja myöhemmin Ilmav.VP käytti radiokoulutustarkoituksiin. Tässä numero hiukan töhriintynyt.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään