Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Ystäväni Ossi Anttosen "Suomen Siivet" lehden antaman infon mukaan tämä kuva olisi aikaisintaan vuodelta 1951 - kun 1950 ei kai ollut Fairchildeja...?

Tässä Malmilla edestäpäin kolmas voisi olla Fairchild 24R-46A, jonka E. Pylvänäinen rekisteröinyt 25.1.1951 tunnuksella OH-FCD, meni välillä Ruotsiin mutta sai lokakuussa 1969 taas suomalaisen (Lentohuolto Oy) tunnuksen OH-FCT. Pitäisiköhän ruveta ilmailuhistorioitsijaksi. Ossilta terveisiä, juteltiin puhelimessa...

[ attachment removed ]

Samaan aikaan Malmilla kuvattu Karhumäen (1951-1960) Viima IIB, OH-VKS. Myyty Uusimaa & Vakkila:lle ja tunnus myöhemmin OH-VIA.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi kuva Malmilta, jossa paitsi yksi Fairchild (olisiko OH-FCB? vai juuri OH-FCD) niin kokonaista neljä DC-3 konetta. etumaisena OH-LCD eli "Lokki" (tuli helmikuussa 1947).

[ attachment removed ]

Tässä myöhempi (1951?) kuva US ilmailuattachean DC-3 (C-4?) koneesta, ei ole sama kone mitä 1948 kuvassa oli.

SANOKAA jos näitä tulee jo liian kanssa, voin ruveta välillä hellittämään. Mutta kun se Malmin kirjakin on juuri tekeillä....

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anna tulla vaan, niin paljon kuin jaksat!

Nämä on todella hienoja, oikeasti arkistojen aarteita.

Toivottavasti saamme nähdä näitä sitten Malmi kirjassakin.

 

Tuolla Malmin kaakkoiskulmalla on näköjään ollut 50-luvulla omakotitaloja. Nythän siinä on vain teollisuushalleja. Ehkä sitä siksi on vaikea tunnistaa.

 

Ari

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anna tulla vaan, niin paljon kuin jaksat!

Nämä on todella hienoja, oikeasti arkistojen aarteita.

Toivottavasti saamme nähdä näitä sitten Malmi kirjassakin.

Tuolla Malmin kaakkoiskulmalla on näköjään ollut 50-luvulla omakotitaloja. Nythän siinä on vain teollisuushalleja. Ehkä sitä siksi on vaikea tunnistaa.    Ari

OK Ari, Seppo Sipilän ja jonkun muunkin kanssa on ollut juttua...nämä pikkukuvat olen itse skannannut ja tallentanut tiff-muotoon mutta vain noin 1060x650 pixelin kokoon. Kuvien ottajista ei enää selvää juuri saa mutta kenen albumissa olleet tallella, on selvillä. Korjaus kuvan (#47) tekstiin: vuosi ei ole 1940 tai 1950 --- vaan 1949 tai 1950 tai 1951. Aina voi yrittää selvittää.  terveisin  Väinö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK Ari, Seppo Sipilän ja jonkun muunkin kanssa on ollut juttua...nämä pikkukuvat olen itse skannannut ja tallentanut tiff-muotoon mutta vain noin 1060x650 pixelin kokoon. Kuvien ottajista ei enää selvää juuri saa mutta kenen albumissa olleet tallella, on selvillä. Korjaus kuvan (#47) tekstiin: vuosi ei ole 1940 tai 1950 --- vaan 1949 tai 1950 tai 1951. Aina voi yrittää selvittää.  terveisin  Väinö

Pitää varmaan lepuuttaa välillä, kun KORJAUS oli kuvaan (#71) --- Kuvasta #72  piti sanomani, että ajelin sen kuvan alalaidassa olevaa nk vanhaa Porvoon tietä pyörällä töihin

Puistolasta Hesaan vuoden 1950 molemmin puolin, joten pitäisi olla tuttuja taloja mutta ei vaan ole enää.

Kuvassa #72 hämää siihen aikaan päällystettynä ollut rata "33" - en muista kulkiko se sillä nimellä ... ikäänkuin kuvassa #72 DC-3 olisi siltä lähdössä...? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on nyt kuvaan "#72" vertailemalla selvä, että on Malmilta. Rullaustie RWY33? ja RWY27 lähtöpaikkojen välillä näkyy ja sen vieressä ollut lato.

Onko tämä Ercoupe OH-ERA vai OH-ERB (Jouni aikanaan informoi) on epäselvä, koneessa istunee Helge Refeldt (ei varmaa miten nimi kirjoitetaan)...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä sama kun "Kalle Kustaa" aikoinaan, en nyt ihan muista. Voisiko paikka olla vaikka Jyväskylässä päin. Metalliverkko ja kaikki...

[ attachment removed / expired ]

 

 

No ei ihan Kalle-Kustaa. Tämä on Beechcraft D17S Traveller, sarjanumero 6885 (Ex. 44-67779, FT515, LN-HAG, OH-VKN), joka myytiin myöhemmin USA:han ja käytettiin N28WK:n uudelleenrakentamiseen. http://www.sci.fi/~ambush/faf/beech.html Jos ihan tarkkoja ollaan, oli tämän koneen alkuperäinen tyyppimerkintä UC-43 Traveller, koska se oli tehty alunperin USA:n ilmavoimille.

 

Tästä koneesta käytettiin ilmavoimissa yleisnimeen viittaavaa nimeä Piiska. Antti Tervamäen kirjassa Tavallinen kapteeni on mielenkiintoinen kuvaus tällä koneella Kemiin suoritetusta taksilennosta.

 

Kalle-Kustaa oli tyyppiä C17L. Erona näissä koneissa oli se, että D-mallissa oli pidennetty runko C:hen verrattuna, siivekkeisiin oli tehty muutoksia ja käsikäyttöinen pyöräjarru siirrettiin polkimille. Tyyppinumeron perässä L-kirjain tarkoittaa 225 hevosvoiman Jacobs L-4 -moottoria, kun S taas tarkoitti 450 hevosvoiman Pratt and Whitney R-985 eli Wasp Juniorina tunnettu mylly. Monissa lähteissä Kalle-Kustaan tyypiksi on mainittu B17L, mutta hyllystäni löytyvästä Air-Britainin kirja "The Beech 17" listaa kaikki tuotetut yksilöt ja nimeää sen C17L:ksi - pitäisin tätä tietoa varmana.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjan "Meritoimintakoneet" kuvien perusteella tämä voisi olla JU-133 (JU-132:ssa koko sivuperäsin harmaa..?). Mielenkiintoista on meikäläisen

kannalta, että osaa W34/K43 koneista IlmaV.VK (1944) - ja myöhemmin Ilmav.VP käytti radiokoulutustarkoituksiin. Tässä numero hiukan töhriintynyt.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kyllä minä heittäisin numeroksi kaikesta huolimatta JU-132 tuon viimeisen numeron muodon perusteella. Jos 132:n alkuperäinen peräsin on mennyt rikki ja se on sitten kannibalisoitu jostakin toisesta koneesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en ainakaan pers....ä.  ;D  Oonhan mä tarkkakatseinen lentäjäsankari, pitäis sun tietää.  8)

 

Tiedetään, tiedetään...  :P;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ystäväni Ossi Anttosen "Suomen Siivet" lehden antaman infon mukaan tämä kuva olisi aikaisintaan vuodelta 1951 - kun 1950 ei kai ollut Fairchildeja...?

Tässä Malmilla edestäpäin kolmas voisi olla Fairchild 24R-46A, jonka E. Pylvänäinen rekisteröinyt 25.1.1951 tunnuksella OH-FCD, meni välillä Ruotsiin mutta sai lokakuussa 1969 taas suomalaisen (Lentohuolto Oy) tunnuksen OH-FCT. Pitäisiköhän ruveta ilmailuhistorioitsijaksi. Ossilta terveisiä, juteltiin puhelimessa...

[ attachment removed ]

 

Tuota tuota... tohtisin ehdottaa, että kolme ensimmäistä konetta tässä rivissä ovat kaikki Lentohuollon. Ensimmäinen on Warner Scarab -moottorilla varustettu OH-FCJ, jonka Lentohuolto toi maahan 2.1.1952 ja möi seuraavana vuonna Maarianhaminaan firmalle Ab Taxiflyg (om. O Melander). Kone tietääkseni oli Maarianhaminassa pitkään, jossakin puistossa, ja mätäni sinne. Melanderin poika Kurt(?) toimi Maarianhaminassa lennonjohtajana, mutta en ehtinyt koskaan haastattelemaan häntä aiheesta. Liekö enää hengissä?

 

Toinen voisi olla samanlaisen värityksen perusteella sitten edelleen Warner Scarabilla varustettu OH-FCK, jonka Lentohuolto toi niin ikään maahan 2.1.1952. Kone myytiin edelleen 4.9.53 lentäjä Pentti Kyrölälle Mietoisiin lähelle Turkua. Tätä konetta muuten uudelleen rakennetaan Torbackan lentopaikan "takapihalla". Tässä koneesta ottamani kuva http://www.ilmailu.org/gallery/displayimage.php?album=6&pos=20

 

[ attachment removed ]

 

Kolmas kone sopisi riviin, mutta tohdin väittää sitä tyypiltään Cessna 140:ksi. Siitä puuttuvat siipistreevan ja laskutelineen välillä Fairchildissa oleva tuki. (Tyyppi on itselleni tuttu, kun olen sillä lentänyt yksityislentäjän lupakirjani.) Tässä tapauksessa olisi kyseessä ensimmäinen sotien jälkeen maahantuotu Cessna, OH-CSA, jonka maahantoivat 7.7.1950 Lars Ullner ja kumppanit eli nimenomaan Lentohuollon perustajat. Lentohuolto vaihtui koneen omistajaksi 31.1.1951 ja piti sitä aina vuoteen 1965 asti.

 

Tuskin ollaan kaukana totuudesta, jos väitän että kuva on otettu kesällä 1952 tai mahdollisesti 1953.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en ainakaan pers....ä.  ;D  Oonhan mä tarkkakatseinen lentäjäsankari, pitäis sun tietää.  8)

No Jouni "minä näin sen ensin" ;)

Mutta asiaan: huomaattako haukankatseiset nuo kaksi antennia katolla. Äkkiäpläräten Valtosen ja Anttosen kirjoja tuolla katolla pitäis olla vai yksi piiska..

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä heittäisin numeroksi kaikesta huolimatta JU-132 tuon viimeisen numeron muodon perusteella. Jos 132:n alkuperäinen peräsin on mennyt rikki ja se on sitten kannibalisoitu jostakin toisesta koneesta...

Valon suunta tuossa kuvassa vaikeuttaa koneen sivuperäsimen sävyn arviointia. Valo tulee miltei rungon suuntaisesti, ja peräsin on hieman poikkeutettuna jolloin se näyttää vaaleammalta kuin varjossa oleva sivuvakaaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Jouni "minä näin sen ensin" ;)

 

Juu juu... nyt ne palkkiristit ovat niin selkeästi näkyvissä, että ne huomaa tietämättömämpi pelkällä silmällä, eikä tunnistamiseen tarvita enää tietämystä jolla muiden vihjeiden perusteella operaattorin pystyy sanomaan kärpäsenkakan kokoisesta kuvasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stadion ilmasta. Luulisi kuvan olevan vuodelta 1940 tai 1950. Piru noiden vuosien kanssa...

Joku varmaan tunnistaa koneen, olisiko mahdollisesti Stigu.

[ attachment removed / expired ]

Luultavasti samalta lennolta. Tämä ainakin on Malmi. Muutin melkein 18 finaalin alle Puistolaan kesällä 1939.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ensimmäiset Stigut tulivat kyllä 1940 toukokuussa Suomeen, mutta tuossa alakuvassa platalla näyttää olevan useampikin DC-2/DC-3 -tyyppinen kone. Aero sai omat DC-2:nsa vasta vuoden 1941 maaliskuussa, joten varmaan 1950 sopisi paremmin. Varmaan joku Helsingin rakennushistoriaa tunteva pystyy ajoittamaan vielä paremmin. Ja juu Stigulta tuo näyttää siivekkeiden välitysvaijerin perusteella. Esim. Viimassa sitä virkaa toimitti profiloitu työntötanko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SANOKAA jos näitä tulee jo liian kanssa, voin ruveta välillä hellittämään. Mutta kun se Malmin kirjakin on juuri tekeillä....

Väinö ! Tällaisia kuvia ei ole koskaan liikaa.. Todella mahtavaa nähdä ennen julkaisemattomia kuvia. Hienoa

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Hankala tapaus... OH-ERA:sta en toistaiseksi löytänyt kuvaa, jossa siinä olisi raidat koneen kyljissä. ERB:stä löysin kuvan, jossa se on suomalaisrekisterissä maalattuna, mutta myös Flyghistorisk Revy 30:stä (Svensk Civilregister 1) kuvan jossa siinä on ruotsalaisrekisterissä vastaavat raidat. Hankalaa...

ERA tuli maahan 1.10.1952 ja oli tamperelaisella Leo Khüryllä vuoteen 31.3.1955 jolloin sen ostivat Vainikaisen veljekset Aulis & Eino (Radio-Trio Runeberginkadulla), kunnes kone meni 16.7.1959 metsän alkaneen syöksykierteen oikaisun jälkeen ja syttyi tuleen. Mukana ollut valokuvaaja kuoli palovammoihin. ERB taas tuotiin maahan 2.5.1955 P. Saariselle Lempäälään, mutta päätyi jo seuraavassa kuussa Helge (?) Karlssonille Helsinkiin ja tästä vuoden kuluttua Lentomainos Oy:lle ja edelleen vuoden kuluttua Lentohuolto Oy:lle. Kone on tietämäni mukaan Joensuun seudulla ja sen moottori pörrää OH-CPA:n nokalla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väinö ! Tällaisia kuvia ei ole koskaan liikaa.. Todella mahtavaa nähdä ennen julkaisemattomia kuvia. Hienoa

 

Niin, se tärkein unohtui. Sen Markku kirjasi tuohon ylös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä myöhempi (1951?) kuva US ilmailuattachean DC-3 (C-4?) koneesta, ei ole sama kone mitä 1948 kuvassa oli.

[ attachment removed / expired ]

Kävin joskus parikymmentävuotta sitten läpi Oulun lentoaseman alkuvuosien lennonjohdon pöytäkirjat ja siellä oli mm. merkintä: 19.8.1954  AF9560 / C-47 eli kaikestapäätellen juuri tuo kone. 12.4.1955 kävijä oli AF7204.  Eli taas eri kone.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välillä hallinnollisiakin juttuja. Ensimmäinen, heikkolaatuinen kuva lienee skannattu jostain julkaisusta.

Vasemmalta: kapt. Jouko Wartiovaara, tekn.joht. Bertel Aulin ja liikennepäällikkö Erkki Veikkanen.

Wartiovaara poistui joukostamme aika hiljan, korkeintaan 2-3 vuotta sitten. Vanhat pilotit, etenkin kai Laitinen vähättelivät häntä.

Aulin oli muistaakseni opistoinsinööri ja Veikkanen sekä ins. että ekonomi, vaimonsa Ilmi oli bookingin päällikkö.

Veikkasen apulaiseksi pääkonttoriin Sokoksen taloon tuli vuonna 1949 ekonomi Olli Juntunen. Aina kun kone tuli tai lähti tai teki muuta,

Aeron pääkonttorin ääripäässä olevasta kaukokirjoitinhuoneesta kuskattiin asiaa koskeva printti liikennepäällikön huoneeseen.

Minulla on tallella Wartiovaaran 28 sivuinen opus "Lentovarmistus", Aero Oy:n ohjekirjoja, A4, päivätty 5.2.1944.

 

Mutta, suunnittelevatko tuossa Moskovan reittiä? Miksi mutka? Ensimmäinen tekn. koelento Moskovaan tehtiin 10.2.1956. Siitä tuollainen kuva:

Kolmannessa kuvassa liikennepäällikkö Veikkanen on iloissaan kaapannut moskovalaisen siivoojamaatuskan kainaloonsa...

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kiitokset hienoista kuvista!

 

Onko tuon Blenheimin vasemman potkurin lapa oikeasti kippurassa? Vai lieneekö kyseessä vain optinen tai joku muu mystinen virhe?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaako/tietääkö joku syytä,miksi USAn ilmailuattasealla oli "oma" kone Suomessa ?

Voi voi. Ison maan ao edustajalla on useimmissa itsenäisissä maissa aina oma kone, tuskin ne C-140 konetta edes huolisivat.

Tiedätkö, että voittajamaiden valvontakomissiolla, jossa oli käytännössä pelkkiä ryssiä, oli usean koneen lisäksi Vantaalla ihan ikioma radiomajakka.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja ainakin USAn lähetystön Convairilla jenkit harrasti ilmavalokuvausta. Suomalaiset paljastivat tämän harrastustoiminnan ja siitä muistona tuo kamera on esillä; ellen väärin muista, Keski-Suomen ilmailumuseossa. Jokatapauksessa Jenkit antoivat kameran Suomalaisille ja "kauppahinta" tais olla luokkaa: "eihän asiasta nyt kannata hiiskua mitään..."

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset hienoista kuvista!

 

Onko tuon Blenheimin vasemman potkurin lapa oikeasti kippurassa? Vai lieneekö kyseessä vain optinen tai joku muu mystinen virhe?

 

Kippuraisuudesta en tieda, mutta henkilokysymyksena: Olisiko tuo kuvan henkilo Kauko Aapro?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tarkennuksena tuohon Kalle-Kustaan ja Piiskan siivekkeisiin...

Mallissa C17L ei ollut siivekkeitä yläsiivessä lainkaan, mahdollisesti tyypissä ei ollut laskusiivekkeitä lainkaan. Mallissa D17S taas siivekkeet olivat yläsiivessä ja selkeästi laskusiivekkeet.

 

 

Kalle-Kustaa

[ attachment removed ]

 

Piiska

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään