Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Miten niin hävettää, kaunis nainenhan siinä.

Kyllä ovat samaa sukua, appiukkoni ja Birger olivat muistaakseni pikkuserkkuja. Isäkin osti ensimmäisen auton vasta 1959, oli kait viimeinen Aeron pilotti, joka kulki töihin bussilla, Karelian nurkalta Messuhallia vastapäätä!!

Antero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Tuossa Väiskin julkaisemassa kuvassa näkyy selvästi Malmin lentokonehallin edessä ollut nupukivitys. , josta oli taannoin puhetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Tuo kuva, jossa on Jaakko Hillo, luulisin että toinen kaveri on Närenneva, ja emäntä on Jungebrandt, jollen ihan väärin muista.

Antero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva juttu. Tein Suomen Radiohistoriallisen Seuran lehteen "Radiot" 3/2006 3-sivuisen artikkelin Aero/Finnair lentosähköttäjistä. Lauri Lammen kirjaan "Sähköä ilmassa" siitä tuli vain luettelo.

Kyösti Näreneva oli 1945-48 Maarianhaminassa. Tuli Aeroon 1948 ja vuoden 1953 sähköttäjäsaneerauksen jälkeen oli liikennetarkastajana. Ekonomi 1953. Taidan muistaa hänet, kun olin Aerossa 1948-49 mm hankkimassa passeja ja viisumeita lentohenkilöstölle. Myös Ruotsiin muistaakseni piti olla viisumi. Niistä 1948 tulleista näin Lars Svenssonin kuolinilmoituksen alkuvuodesta.

Minulta vei iän lisäksi myös mm melkein kuukauden mittainen narkoosi osan muistia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.

Minulta vei iän lisäksi myös mm melkein kuukauden mittainen narkoosi osan muistia...

 

Wäiski, sulla on parempi muisti kuin muilla, vieläkin. Mikähän se muisti olis jos ei olisi ollu narkoosia.

Yhtäkaikki, Onneksi Wäiski, olet yhä joukossamme :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä olisi se Malmi nyt ilman Jaakkooo ... Forsberg ja Ikonen ovat tuttuja näöltään eikä lentäjät haikaile menneiden perään...malliin: voi niitä aikoja...

En tiedä pitääkö paikkansa, että Forsberg olisi ihan myöhemmin harrastellut ultrakevyitä ... nuorempi Ikonenkin lienee jo aikamies...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan samaan sarjaan tämänkin. Ei sen aikaisilla kameroilla tullut kummia fotoja. Minulla oli isävainaan (k 1942) laatikkokamera.

Veikkaisin, että tässä lentää Arnkil. Kuvat on sieltä täältä koottuja ja olleet ainakin 50 vuotta jonkunlaisella karenssiajalla...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

Täytyy minunkin ruveta skannailemaan vanhoja kuvia isäni albumista (oikeastaan omatkin kuvani uran ajalta alkavat olla historiallisia, aika kun menee niin peijakkaan kovaa. Koneet joita olen lentänyt, ovat kaikki museossa MD-11:ä lukuunottamatta, kohta sekin)

Katselin tätä topicia tuolta alusta ja sieltä jäi mieleen tuo Fairchild OH-FCJ. Kyllä sen Maarianhaminaan hankki nimenomaan lennonjohtaja Kurre Melander, joka poistui joukostamme muutama vuosi sitten. Kurrehan oli lentäjä, lennonjohtaja, musiikkimies (kaikilla soittimilla, soitti vapaa-aikoinaan autolautoilla Maarianhaminasta Kapellskäriin. Hänellä oli kolme todella kaunista tytärtä!!!! Kun aikoinaan minun piti oppia ruotsin kieli, hommasi Kurre minut kesiksi enonsa luo Degerbyn Nötö:ön (jossa Kurrella itsellään oli mökki)

Olisi kiva itsekin nähdä tuo Sammon tutkintakertomus, ei ole koskaan tullut eteen. Muistan koko tapauksesta vain, kuinka kävin isää Diakonissalaitoksella katsomassa, hänhän sai aika pahat palovammat. Meillä oli kotona pari savulle haisevaa pellinpalaa Sammosta.

Antero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei uudemman kerran

Vilahti tuossa kuvia MetaSokolista. Itse lensin aikoinaan ollessani palveluksessa HämLstossa Luonetissa Pallosen Meta Sokol OH-SMB:llä taxilentoja kuutisen tuntia!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löytänyt itsekään aikaisemmin laittamiani SE-HAD kuvia, joten laitan kolme muuta tähän. Taitaa olla sisarkone edelliselle?

Alimmassa näkyy Malmin hallissa ollut runko (vuosi siis 1954 tai 1955, joku esittelytilaisuus), onko kyseessä DC-2 vai DC-3 runko?

Ponttooneissa oleva postin logo (ristissä olevat salamat ja torvi alla) on otettu käyttöön vuonna 1956.

 

http://www.posti.fi/postimuseo/nayttelyt/verkkonayttelyt/postitorven_tarina/htmlver/fi/page_06.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän on koko ajan ollut sellaista salapoliisin hommaa. Hyviä vihjeitä vartoomme kaiken aikaa Jukan ym kanssa.

Noissa neljässä SE-HAD kuvassa taustalla oleva kama on todistusaineistoa, Lodestar yhdessä, DC-3 runko yhdessä, varmaan niinkuin Jukka sanoi siitä rungosta on

saatettu koota OH-LCC uudelleen tulipalon 1957 jälkeen, tuon Aaltion Vili varmaan muistaisi. Hiukan epäilyttää, että ao ponttoonit saattavat olla svenski-mallia...!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihdetaanpa maisemia välillä. Koska Vanha Rouva OH-LCH täyttää pian 65 vuotta, ja majailee Vaasassa, niin tässä ennennäkemätön kuva Finnairin/Aeron 40-vuotisjuhlavuodelta 1963 Vaasan kentältä. Kovin on sumuinen ja sateinen keli. Koneen tunnus on hyvin todennäköisesti OH-LCG. Koneen nokassa juhlamaalaus "1923-40-1963". Kuva via H.Laaksonen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei vaan olisi se C-47:n (DC-3) runko, joka käytettiin keväällä 1957 huollossa palaneen OH-LCC:n rungon tilalle? Ostettiin samalla kertaa, kuin muutkin Aeron kolmoset 1947. Harvinainen kuva, ensimmäinen kerta kun näen tuon rungon Malmin hallissa.  :thmbup:

 

Rohkenen kyllä epäillä, että tuo kuvassa näkyvä runko ei ole se varaosarunko. Tuskin sitä seisotettu hallissa viemässä kallista hallitilaa.

Kyseessä on varmaankin lentävän koneen perushuolto. Kolmosen perushuollossahan runko irroitetaan siivestä. Perushuollosta voisi kieliä myös tupakointi kielletty-tekstin alla oleva osahylly...

 

Vanhat Aerolaiset varmaan muistavat missä kohtaa hallia perushuoltoja tehtiin. Tänäkin päivänä Finnairin lentokonekorjaamo tunnetaan alan slangissa "nurkkana", mikä lempinimi tulee juuri Malmin hallin nurkasta missä perushuoltoja tehtiin.

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljoltikin olet Juha kyllä oikeassa. Minä olen vanha aerolainen mutten oikea ratkaisemaan noita juttuja.

Peruhuolto alkoi järjestelmällisesti Malmilla 1949, kun osastontyönjohtajaksi nimitettiin Mikko Eno.

Organisoidusti perushuolto jatkui vasta "Seutulan" Leko 1:n pohjoispäässä ja se sai sitten nimen "nurkka".

Olen yrittänyt aikaisemmin kysellä missä se (MSN 19506) paketti Malmilla oli varastoituna 1957 saakka.

Lähetyshän tuli Malmille maaliskuun lopulla 1947. Ehkä selviää mikä tuo kuvassa näkyvä runko voisi olla.

Tuntuu itsestäni tyhmältä, kun olin Aerolla vuodet 1948-49, enimmäkseen pääkonttorissa, kakara olin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ponttooneissa oleva postin logo (ristissä olevat salamat ja torvi alla) on otettu käyttöön vuonna 1956.

Tuo on Matilta 10 pisteen terävä huomio - jollaisia kaikki kaipaavat! Veikkaan edelleen, että ovat Ruotsin postin logot.

Lisäksi: kuvan ottanut henkilö oli vuoden 1955 aikana siirtynyt toisiin tehtäviin niistä, joita ao Malmin visiitin aikana teki.

 

Radioprojekti on meneillään tässä samaan aikaan toisaalla ja on erinäisiä epäselviä kohtia vanhoilta ajoilta. Yksi esimerkki:

Antero osaisi sanoa oliko Caravellessa HF-COM ? Lammen kirja on siltä kohden sikäli epäselvä, että puhutaan rungon yläpuolella

olevasta selkäevästä (= HF-antenni) - mutta: kuvassa olevassa radiojärjestelmän käyttölaitepiirroksessa on audiopaneli, josta ei

löydy "HF"-asentoa. Piirros on Superista, koska siinä oleva RCA:n tutka on mallia AVQ-20 eikä AVQ-10, joka oli "höyry"-mallissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se minunkin pitää osallistua tähän ketjuun...

Tässä muutama kuva omista arkitoistani.

 

1. Kuvan taakse on kirjoitettu OH-VKU, mutta kuka on henkilö?

[ attachment removed / expired ]

 

2. Saab Scandia Malmilla(?)

[ attachment removed / expired ]

 

3. Mutta mikä on tämä paikka missä parveilee Finnairin ysejä ja Caravelle? Taustatoimitus veikkaa Kuopiota...

[ attachment removed / expired ]

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tästä joku jo tunnistaa ao henkilön, mekaanikolta vaikuttaa, onhan siinä maa-akkuaparaattikin, vai mikä "maa-APU" se on...

Kone lienee OH-VKU, jolla geomagneettiset mittaukset vuonna 1954 aloitettiin. Alla on AEM-anturi (Airborne Electromagnetic measurements),

toisella puolen runkoa oleva (Museolla edelleen) pitkä viisto (inclined AEM transmitter) ja pyrstön (Flux-gate total field magnetometer) sensor ei tässä näy.

Kesällä 1959 tuollaista samannäköistä sylinteriä roikutettiin koekäytössä C-195 koneen OH-CSE alla ja sen anturin teki ystäväni Simo Lehtinen.

[ attachment removed / expired ]

Kuopiolta tämä vaikuttaa. Harvinaisen vaikea kuva editoida, histogrammikin on pelkkää piikkimetsää...mutta: lisää vaan tällaisia

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla tuo SAAB vaikuttaisi seisovan ...No. 6599. Saab 90A-2 Scandia (LN-KLK c/n 90109) Scandinavian Airlines System "Njеl Viking"

"SAS ordered 8 Scandias, this aircraft was test flown in Sweden in March 1951, as SE-BSF. Thereafter it was one of the two SAS Scandias that were registered in Norway in September 1951, as LN-KLK (the other one was LN-KLL, c/n 90110). In July 1957 it returned to Saab, registered again as SE-BSF, to be sold to VASP of Brazil in October 1957, registered as PP-SQX. It was withdrawn of use in August 1965 and subsequently scrapped at Sao Paulo."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Väiskin julkaisemassa kuvassa näkyy selvästi Malmin lentokonehallin edessä ollut nupukivitys. , josta oli taannoin puhetta.

 

Samoin lentokonehallin metsäaiheinen "suojamaalaus". Muistan pikkupoika-ajoista tuon maalauksen, joka sittemmin hiljaa haalistui. Löytyisikö mitään kuvaa, jossa ykköshallin persoonallinen maalus olisi selkeästi nähtävänä.

 

Olisi mielenkiintosta tietää, oliko maalauksen tarkoitus todella maastouttaa halli. Vai oliko kysymyksessä suomalaisen maisemataiteen ensimmäisiä luomuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

3. Mutta mikä on tämä paikka missä parveilee Finnairin ysejä ja Caravelle? Taustatoimitus veikkaa Kuopiota...

[ attachment removed / expired ]

Juha.

 

Varma olettamukseni lienee, että kyseisenä päivänä, joskus -70 luvulla, kertyi Kuopioon runsaasti koneita EFHK:lla olleen huonon sään vuoksi. Jos kameraa olisi hieman käännetty vasemmalle, niin siinä pitäisi myös olla DC-8, joka tuli muistaakseni Amerikoosta.

 

Edelleen varma oletus, että huono sää eteläsuomessa teki eräänlaisen "yllätyshyökkäyksen", jonka vuoksi Kuopiosta tuli koneille eteläisin mahdollinen laskupaikka. Tapaus ylitti silloin jopa uutiskynnyksen.

 

Parempi muistiset jatkakoon.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Juu huonolle kelillä tuli joskus paljonkin tavaraa Rissalaan ( Ilmailu ?/198?), mutta ei mielestäni tässä tapauksessa. Kuvassa oli myös Konnia  ;).

 

Tuon Caravellen maalauskaavio ehkä kertoo myös jotain kuvausajankohdasta ;)

 

Edit: Empä katsonut viestiäsi loppuun, joten tuo kuvasi jäi huomiotta :-[

Näyttäisi kumminkin siltä, että tuo Convair on kuvien oton välillä häipynyt töihin ja Ysi tullut tilalle. Muuten kuvissa on hyvinkin yhteneväisyyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Caravellen maalauskaavio ehkä kertoo myös jotain kuvausajankohdasta ;)

 

Siinähän on näköjään tällä hetkellä Kongossa majaileva OH-LSG.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä viikonlopun ajankuluksi vanhemmille konkareille tunnistustehtäviä. Löytyykö kuvista tuttuja henkilöitä?

 

Kuvat on otettu todennäköisesti 1947. Mukana on Aeron lentäjiä ja Malmin työntekijöitä. Ehkä myös silloisen Ilmailuhallituksen edustajia.  Arvokkaan tuntuista juhlintaa hienoissa miljöissä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään