Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Tässä kyseinen ilma-alus Lentohuollon väreissä Malmilla joskus 1950-60 lukujen vaiteessa (kuva Raimo Sallanko):

[ attachment removed / expired ]

Mulla on tuosta Cessnasta kaks diaa jossa toisessa on siniset raidat ja toisessa punaiset. Molemmat kuvattu 1970 luvulla.

Eli millonhan tuo väri on vaihtunut?

 

Markku

 

Tervehdys.

Löysinpä mukavan sivun. OH-CSA.n väri vaihtui punaisesta  sini mustaksi joskus 1975 . Lentelin kyseisellä koneella paljonkin ja kun katselen vanhoja kuviani niin v 1974 on vielä punainen  mutta 1976 jo sininen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysinpä mukavan sivun. OH-CSA.n väri vaihtui punaisesta  sini mustaksi joskus 1975 . Lentelin kyseisellä koneella paljonkin ja kun katselen vanhoja kuviani niin v 1974 on vielä punainen  mutta 1976 jo sininen. 

 

Mutta onko CSA:n alumiininkiiltävässä kyljessä ollut joskus myös keltaiset raidat? Itselläni on hämäränselkeä muistikuva, että olisin nuorena poikana joskus 50-60-lukujen taitteessa ihaillut Lentohuollon C 140:tä Malmilla. Hopean ja keltaisen tyylikäs väriyhdistelmä jäi kummittelemaan muistoihin. Vai muistanko sittenkin väärin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raine, muistat ihan oikein. :thmbup:

 

No hyvä, että edes tässä asiassa...

 

Olisiko siis niin, että tuossa mv-kuvassa CSA on juuri alkuperäisessä keltaraidoituksessaan? Kannattaa myös panna merkille Lentohuollon tyylikäs fontti. Taitaa olla prikulleen samaa kirjasintyyliä kuin Cessnan alkuperäinen tehdaslogo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta onko CSA:n alumiinin kiiltävässä kyljessä ollut joskus myös keltaiset raidat? Itselläni on hämärän selkeä muistikuva, että olisin nuorena poikana joskus 50-60-lukujen taitteessa ihaillut Lentohuollon C 140:tä Malmilla. Hopean ja keltaisen tyylikäs väriyhdistelmä jäi kummittelemaan muistoihin. Vai muistanko sittenkin väärin?

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg801612.html#msg801612

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitos Jouni linkistä. Siellähän se kaunokainen  pilkistää taustalla.

 

Merkillistä muuten, miten selvästi jotkut asiat ovat painuneet mieleen. Hopeankeltainen CSA näytti pikkupojan silmiin todella upealta. Alumiini kiilsi auringossa ja lentsikka oli Malmin platalla ylvään näköinen. Jostain syystä C140 on vuosikymmenten aikana jotenkin pienentynyt..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jouni linkistä. Siellähän se kaunokainen  pilkistää taustalla.

 

Hopeankeltainen CSA näytti pikkupojan silmiin todella upealta. Alumiini kiilsi auringossa ja lentsikka oli Malmin platalla ylvään näköinen. Jostain syystä C140 on vuosikymmenten aikana jotenkin pienentynyt..

 

No kun ensimmäistä kertaa näin tämän kuvan se säväytti samalla lailla. Sehän on oikeasti ylväs. Kummallista... minulla on vasta aikuisiällä tapahtunut tuota kutistumista, mutta se on sitten koskenut kaikkia koneita. Kumma kun en muistanut tätä kuvaa aiemmin laittaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kun ensimmäistä kertaa näin tämän kuvan se säväytti samalla lailla. Sehän on oikeasti ylväs. Kummallista... minulla on vasta aikuisiällä tapahtunut tuota kutistumista, mutta se on sitten koskenut kaikkia koneita. Kumma kun en muistanut tätä kuvaa aiemmin laittaa.

 

 

Vautsi!

 

Siinähän se on alkuperäisen värisenä ja puunattuna. Ja miljöökin just jetsulleen. Eli Malmin ykköshalli mainioine metsäjäljitelmineen.

 

Nyt kyllä napsahti 50-luvun lopun fiilikset päälle. Tai olisiko sittenkin ollut 60-luvun alkua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuorempia "arkiston aarteita" kuvana mutta ILL-porukka jo aikamiehiä. Otettu 19.3.97 Malmilla, Citabrian tunnistan mutten monia vaareja.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tätä kuvaa ei tainnut kukaan kommentoida.

Vasemmalla Lennonjohtaja Tapio Moilanen ja hänen vierellään lennonjohtaja / osastopäällikkö Heikki Riitaho.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneekös ihan poskelleen, jos tuosta löysin Kalevi Teräksen ja Olli Riekin , oikealta

 

Kale olis tuo valkotakkinen lippis päässään ja Olli Riekki äärimmäisenä oikealla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rainen viestissä # 276 ylimmässä kuvassa vasemmalla seisovat miehet ovat Aarne Siro , Kauko Savolainen kolmantena Kar-Air:n kippari, ei vain tule nimi mieleen ( Aimo Juhola kenties ), Richard Tarkkanen , Eero Tulosmaa. Muitapa en tunne.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä mitä on saatu kokoon. Teräksen Kale oli koulukaverini Puistolan kansakoulusta...Riitahon kirjoitus oli HS:n mielipiteissä ihan hiljan...

Kun sain GPS-kirjan kokoon v 1994, Riekki soitti vihaisena: olen tilannut kirjan jo viikko sitten eikä ole tullut...Tapsan joku mielsi lakkokeisariksi...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkkasen alla oleva kuuluu ilmatieteen väkeen, ihan tuttuja moni mutta kun ei toimi...Heikiltä uroteko tunnistaa noin monta.

Kuvat 1 ja 2 ovat samasta tilaisuudesta mutta ei kai Rainekaan tiedä mistä tilaisuudesta. Kuva 3 on ihan eri tilaisuudesta.

Tein nimiluettelon sellaisista, joiden ikäänkuin pitäisi olla näissä kuvissa:  ilmailuviesti, lennonjohto, ilmatieteen väki yms.

Kuvat menivät ainakin dr Daniel Södermanin tarkasteluun, Dani alkaa olla vanhemmasta päästä ilmatieteilijöistä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SLJY 50 kirjan sivulla 18 olevassa kuvassa on mielenkiintoisia ihmisiä. Ei tule muistaneeksi, että Martti Kahvakin oli lennonjohtotehtävissä,

samoin piloteiksi menneet Eero Sillankorva ja "Momba" - eikös sukunimi kirjoiteta Monnberg? André Remy on ihan oma lukunsa.

Sivun 23 kuvassa joukko on K.T.B.Koskenkylän kotona, myös Viktor Törhönen (Nikke kai on poikansa?), Viktor Pyötsiä (ihan Kauko Savolaisen näköinen),

Harri Yletyinen (joka oli Lapissa pilottina). Fredu Lehto värvättiin heinäkuun 1977 Tu-134 kaappauksen aikana töihin, mahtaako elää, asui ainakin Nizzassa?

Kuka muistaa minä vuonna oli Lauttasaaren poliisimajalla lennonjohtajien ja Ninety-Ninersien yhteiset bileet? 

Kuka muistaa mitä tämä vasemmalla oleva Kirvesniemi puuhasi, ei tainnut olla hiihtäjä? Seppo Relander aloitti vasta 50-luvulla. Edit: lyöntivirheitä korjattu...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beethoven on säveltänyt piisin nimeltään "Ateenan rauniot". Tässä niitä näkyy kuvattuna 31.2.1958.

Finnairin historian mukaan Ateena - samoin kun Dubrovnik ja Bryssel - liitettiin reittiverkostoon vasta vuonna 1965.

Etualalla lennon kippari Väinö Pokela kameroineen, vasemmalla Kosti Uotila kameroineen, joku noista saattaa olla försti...

Keskellä kreikkalainen kauppamies - jollaisen jonkun tekemän analyysin mukaan voi voittaa vain armenialainen...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusintaa.  Historian havinaa tässä charter miehistön tallentamassa kuvassa Prahasta vuonna 1950.

Kahta vuotta aiemmin ex presidentin poika, ulkoministeri Jan Masaryk oli löydetty takana näkyvän ulkoministeriön rakennuksen pihalta

pyjamassaan, kuolleena. Tapaus selitettiin itsemurhaksi. Miehistöstä kuvassa Kosti Uotila, Kaarlo ”Jurre” Juurikas ja Bibi Mårtensson.

Ikäänkuin Bibin toisella puolella oleva mies myös olisi suomalainen...?

 

Patsaassa olevan tekstin lähetin ystävälleni prof. Jan Čermák’ille tsekin tiedeakatemiaan, kun en muista mitä varhaiskieltä

se on ja mitä tarkoittaa. Olin 1979 viikon vaihto-oppilaana Janin labrassa. Tekstihän kuuluu näin: MILUJTE SE, PRAVDY KAŽDÉMU PŘEJTE

 

EDIT:  Staroměstské náměstí (Old Town Square) - Jan Hus Monument - Jan Hus monumentti valmistui 1915 -

Vastaus Prahasta:  "Milujte se pravdy každému přejte", which loosely translated means "Give love and truth a chance".

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

tässäkö viimeinen BL lento kukahan muistaa ? mulla on sellainen muistikuva että tämä tapahtui rovaniemellä

50 luvun lopussa oleeissa sotaharjoituksessa isä sen kertoi mutta en enän musta tarkasti nämä kuvat on

isän ottamia ja hän oli mukana harjoituksissa

 

[ attachment removed / expired ]

 

tässä toiinen kuva lienevät mukana olleita henkilövahikoja ei ilmeiesti tapahtunut mutta konetta ei enään korjattu.

joku teistä varmaan tietää tästä enemmän . olisi kiva saada tarkempaa tietoa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuollainen "Peltiheikki" on joskus -50 luvulla mennyt hankeen nokilleen Roviksella. Samoin meni hankeen myös useita Pyry tai Vihuri koneitakin. Kyseessä oli jonkun kadettikurssin leiri.

 

Eräs, nyttemmin jo edesmennyt päivystäjä tuota kerran muisteli. Olivat tornista seuranneet "Rauta Oskun" kanssa silmät pyöreinä kadettien saapumista. Kahtapuolen rataa koneita kinoksissa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuollainen "Peltiheikki" on joskus -50 luvulla mennyt hankeen nokilleen Roviksella. Samoin meni hankeen myös useita Pyry tai Vihuri koneitakin. Kyseessä oli jonkun kadettikurssin leiri.

 

Eräs, nyttemmin jo edesmennyt päivystäjä tuota kerran muisteli. Olivat tornista seuranneet "Rauta Oskun" kanssa silmät pyöreinä kadettien saapumista. Kahtapuolen rataa koneita kinoksissa!

 

Kyseessä on lyhytnokka-Blenheim BL-106 ja kone on nokillaan tosiaan Rovaniemellä 20.3.1957. Siitähän on näköjään 50 vuotta aikaa, juhlakaputti oikein. Kone oli lähtenyt kaartamaan startissa, meni lumivalliin ja siitä nokilleen radan viereen. Ohjaajana oli majuri V. Perkko, vääpeli A. Perttula ja vääpeli T.Paldanius olivat myös koneessa. Miehet selvisivät vammoitta rysäyksestä. Lentoaika koneella oli tuohon mennessä 2005 tuntia ja 40 minuuttia. Kone poistettiin rekisteristä 4.12.1958.

 

Tämä BL-106 oli yksi viimeisimmistä lentokuntoisista Peltiheikeistä tuolloin. Pitkänokka BL-199 lensi vielä 20.5.1958, se oli viimeinen konetyypin lento Ilmavoimissa. Entisöitävänä oleva BL-200 lensi 5.6.1957 viimeisen kerran, joten pitkään sekin palveli. Ja säilyi ainoana.

 

Tässä kuvassa myös eräs viimeisistä eli BL-173 Vaasassa n. 1957-58. (O.Vanhala via J.Nisula)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka (editoin vähän kuvaa)

 

EDIT: Tarkistin lähteitäni, ja tuo Vaasassa otettu kuva esittääkin mitä todennäköisemmin BL-173 yksilöä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

tässä toiinen kuva lienevät mukana olleita henkilövahikoja ei ilmeiesti tapahtunut mutta konetta ei enään korjattu.

joku teistä varmaan tietää tästä enemmän . olisi kiva saada tarkempaa tietoa

 

Edesmennyt setäni Asseri Perttula on kuvassa vasemmalla. Hieno kuva  :thmbup: jota en ole koskaan ennen nähnyt. Kiitos sen julkaisemisesta. Olisi mukava saada vedoksesta korkearesoluutioskannaus.

 

Terv. Pentti Perttula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edesmennyt setäni Asseri Perttula on kuvassa vasemmalla. Hieno kuva  :thmbup: jota en ole koskaan ennen nähnyt. Kiitos sen julkaisemisesta. Olisi mukava saada vedoksesta korkearesoluutioskannaus.

 

Terv. Pentti Perttula

 

moro Minä mustan hyvin asserin vaikkla olinkin silloin pikkupoika asseri oli isän kavereita. on jopa tramattisiakin muistoja

jota en voi täällä julkaista. toi alkuperäinen kuva on otettu kameralla jonka kuva on 9x9 joten se on aika pieni.

jos sitä suurentaa niin menee epätarkaksi, voin yrittää skannata korkeammalla resoluutiolla, joskin se suurentaa kaikki vanhan kuvan

roskat ym. virheet. mutta koitetaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

jukka nisulalle tässä isän päiväkirjasta skannaus hän lensi tällä viimeisen Bl lentonsa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään