Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Hienoa Asi, kiitos! Muistia virkistämään, jotta nimet ja kasvot stemmaisivat - onkohan kuvassa kaikki seuraavat ("Svena" ainakin rivissä ekana):

Ahvonen, Anttila, Bremer, Herva, Hyvönen, Laattala, Laine, Pankakoski, Poutanen, Rautawaara, Seppänen, Siirilä, Sormunen, Terämaa, Tirronen, Untamo, Wilamo

 

Edit:  Kumminkin täällä on ollut tehtävänä yrittää tunnistaa vanhoista kuvista ihmisiä - ja se on yllättävän vaikeata monesti. Osin arvuutellaan tästä kuvasta:

Vasemmalta lukien.  1. Svena Laine, 4. Rautawaara, 6. Olli Herva, 10. Juhani Seppänen (eikös Seppänenkin ollut Taiwanilla?), 12. Asi, 15. Pankakoski.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Kyllä siinä on itse Puhakka. Päivämäärän printtasin väärin, pitää olla 14.3.1969

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Kun tuo Väinö on lento-osastosta (ei siis lentävä osasto, vaan Finnairin lento-osasto) kuvia laittanut, niin jatkanpa sarjaa!

Finnairin pilotille annettin saunakiulu 15.000 lentotunnin saavuttamisen yhteydessä ja hänestä tuli kiulukerhon jäsen. 20.000 tunnin jälkeen tuli nappokerho, kun sai kiuluun napon! Gunnar Korhonen lupasi saunan 30.000 tunnin saavuttajalle. Sellainenha ei koskaan ollut mahdollista työ- ja lepoaikarajoitusten takia, joten hän uskalsi niin luvata. Tänään on tehokasta orjatyötä ja eläkeikää on nostettu, niin ehkäpä joku vielä siihen pääsee.

Alkuvaiheissa kiulukerhon jäsenyys vahvistettiin Lepolammen saunalla! Sieltä kuvat

Asi

 

[ attachment removed / expired ]

Lepolammella 12.5.71

 

[ attachment removed / expired ]

Lepolammella 27.4.66

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Tässäpä muutama kuva Toulousesta 19.1.1967, kun joukko Finnairilaisia oli tutustumassa Concordeen!

Asi

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei joku jo kyllästy tällaiseen ainaiseen arvuutteluun - tässähän kyllä yritetään kerätä ilmailun historiaa talteen kuvineen!  Luettelo Ohj.kurssi 2/1966 oppilaista:

Ahvonen, Anttila, Bremer, Herva, Hyvönen, Laattala, Laine, Pankakoski, Poutanen, Rautawaara, Seppänen, Siirilä, Sormunen, Terämaa, Tirronen, Untamo, Wilamo

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei joku jo kyllästy tällaiseen ainaiseen arvuutteluun - tässähän kyllä yritetään kerätä ilmailun historiaa talteen kuvineen! 

Et muuten ehkä arvaakkaan kuinka paljon kiinnostusta nämä aarteet on herättänny ;)

Antaa palaa :thmbup:

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis esim tuossa ohjaajakurssin ryhmäkuvassakin mukana oleva Antero on tietääkseni ainoa "sen ikäpolven Finskin pilotti", joka täällä infoa meille jakaa...KIITOS siitä!

Nimenomaan vanhemmissa kuvissa olevien ihmisten tunnistaminen on ollut, on nyt ja tulee olemaan ongelma - tai sitten vaan jää tunnistamatta mikä on tavallaan sääli.

Ihan vaan esimerkkinä tuossa oikeassa reunassa oleva "isokenkäinen" kaveri vie yöunet, kun en muista kuka hän on. Håkanin kanssa treffataan kai, kun lumi sulaa?

 

Edit:  Lepolammella 27.4.66 kuva on ihan yes, koska siinä olevat henkilöt on lueteltu mm kirjassa "Ylitse maan ja veen, 1924-1999", sivu 184. Laitan nimet tähän:

Helge Laitinen, Wolmar Laurila, Jaakko Hillo, Erkki Ehanti, Kaarlo Juurikas, Esa Anttonen, Jaakko Ranta, Jouko Wartiowaara, Tero Mustakallio, Olavi Siirilä, Heikki Seppälä, Veikko Härmälä.  Esim. aikaisemmin arvuuteltu di Seppälä on tuossakin mukana. Lepolammella 12.5.71 kuvassa sen sijaan on tunnistamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltä Isosta Arkistosta eli Kansallisarkistosta. SPK-14410.

 

"Lappeenranta - koneiden huolto".

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Täytyy helpottaa Väinön tunnistuspulmia ja antaa nimet itse??

Eli Perämieskurssi vasemmalta oikealle:

Lanie, Untamo, Tirronen, Rautawaara, Wilamo, Herva, Laattala, Poutanen, Hyvönen, Seppänen, Ahvonen, Siirilä, Anttila, Sormunen, Pankakoski, Terämaa, Bremer

Lepolammella 1971:

Mustakallio, Ehanti, Sipinen, Härmälä, Kauppinen, Laurila, Tervasmaa, Hjelm, Siirilä, Laitinen, Uuksulainen ja Välimäki

Helpottaa!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anterolle kiitos! Helpottaa, eikä nyt kai minusta ole kyse, on kymmeniä muita. Jos et pahastu, laitoin nimet tähän - minä tuskin olisin edes

Anttia tunnistanut, enkä kai Oskariakaan, Välimäestä puhumattakaan. Vedin kasvot melkein jo ehkä yli-skarpiksi...

[ attachment removed / expired ]

Ohj.kurssikuvaankin ylle laitoin nimet. Onko Bremerin Markku ollut aina noin iso? Kengän numero varmaan 48 - tämä oli ihan ilmailuhuumoriani...

Kun kehtaisi, niin tuohon Toulousen kuvaankin henkilöitä ... ehkä Temmes, Jussi Rinta, Leiviskä?, Puhakka, Pokela, Niemen Pena...Arnkil, ei kai Stude?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt löydä millä sivuilla meillä oli juttua Marskin sauvasta.

Päivi Tapolan kirjassa " Kenraalien kirjeet " sivulla 266 kerrotaan että pääministeri Kekkonen oli määrännyt kenraalit A.Puroman ja Kustaa Tapolan noutamaan Marskin arkun Sveitsistä.

Tapola oli tehnyt itselleen muistilistan tavaroista joiden täytyy olla mukana jo Helsingistä lähtiessä.

" Mukana: sotaliput, Marsalkan turkislakki, kunniamiekka, Marsalkan sauva ja kotimaan kukkia ".

Lisäksi adjutantti Grönvall toi Tapolalle marsalkan paraatipuvun surunauhoin.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän arkiston aarteen on moni kuullut tai lukenut jostain, tuskin kaikki kumminkaan – jutussa yhdistyy dramatiikkaa ja huumoria…

 

¤  Maarianhaminan DC-3 onnettomuudessa 1963 menehtynyt radioamatööriveljeni Pekka Marttinen oli paria vuotta aikaisemmin ollut noutamassa DC-3:lla Helsingin

kaupunginorkesterin soittimia Hampurista, jossa orkesteri oli ollut vierailulla. Melkoisen arsenaalin kuormaus sujui muuten hyvin mutta harppu ei mahtunut tavallisen

DC-3:n ovesta sisään. Miljoonan markan konserttiharppua ei kukaan ryhdy lekalla lyömään kapeammaksi kuten Curt Lincoln kerran oli lyönyt kilpa-autonsa lokasuojia,

jotta auto oli saatu koneen ovesta sisään. Marttinen lopulta sitten kirjoitti matkapäiväkirjaan merkinnän: ”Harppu ei mahtunut koneeseen. Jätettiin Hampuriin”.

 

¤  Samoihin aikoihin Aeron Amsterdam-Helsinki Caravelle oli välilaskulla lähtemässä Hampurista kohti Hesaa ja oli rullaamassa lähtöpaikalle, kun kabiininvanhin huomasi,

että yksi emo oli vahingossa jäänyt koneesta Hampuriin. Pilotti O. Siirilä ei enää voinut muuta kun lohdutella: ”Huomenna tulee seuraava kone, jolla hän pääsee  kotiin”:

 

¤  Joku päivä myöhemmin pääjohtaja Korhosen arvattiin jotain kautta kuulleen ao emännän Hampuriin jäännistä, koska oli pöytänsä kautta kiertäneen kapt. Marttisen

rahtimatkaraportin reunaan punavärillä kirjoittanut huomautuksen: ”Sopimatonta kielenkäyttöä työtoverista”.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hahahah  ;D Loistava! Kiitos vain, en ollut kuullut.

 

Lisää näitä hauskoja (ja vähemmän hauskojakin) tarinoita löytyy 1990-luvulla Finnairin eläkeläisten julkaisemasta kirjasta Aerosta Finnairiin. Kirjaa ei ole hirveästi liikkunut markkinoilla, mutta kannattaa ottaaa talteeen jos sellaiseen törmää.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alla Kar-Airin DC-3, mutta en tiedä, mikä koneyksilö on kyseessä. Kuva lienee otettu Tampereen Härmälän kentällä, jossa isäni tapasi huoltaa näitä koneita.

 

Ihan tarkkaan yksilöä ei tuosta voi päätellä, mutta jotain sentään...

OH-VKD se ei ole, koska koneesssa oli rahtiovi

OH-VKC ostettiin Libanonista, ja siinä oli valkoinen katto

Jäljellä jää siis OH-VKA ja OH-VKB. VKB:ssä oli alunperin matkustamon ovi rungon oikealla puolella, joten jos tuo kuva on 1950-luvun alusta kyseessä on VKA. Tai sitten kone on VKB ovimuutoksen jälkeen.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää näitä hauskoja (ja vähemmän hauskojakin) tarinoita löytyy 1990-luvulla Finnairin eläkeläisten julkaisemasta kirjasta Aerosta Finnairiin.

 

Eräs tarina kyseisessä kirjassa meni kutakuinkin seuraavalla tavalla:

 

K. Karhila oli tullut Hampurista Helsinkiin DC-3:lla ja kyytiläisinä oli ollut eläimiä, jotka olivat matkalla Leningraadin eläintarhaan. Hän oli huomannut, että yksi papukaija hallitsi puhumisen alkeet, joten hän oli aina matkustamossa poiketessaan hokenut papukaijalle kahta sanaa. Kun kone saapui Helsinkiin, hän oli koneesta poistuessaan ovelta vinkannut eläimille ja toivottanut hyvää loppumatkaa. Papukaija oli vastannut, että: perkeleen ryssä   . Papukaija siis oppi puhumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka tänne nyt otsikon mukaan kuuluisi laitettavan vanhoja valokuvia, niin laitetaan nyt vielä yksi arkiston aarre. Ehkä saadaan kuviakin taas lisää. ;)

 

"Bromman kentällä oli käytössä parisenkymmentä sateenvarjoa, jotka jaettiin matkustajille koneen portailla - ja kerättiin taas pois lentokenttärakennuksen ovella. Varjot olivat maalatut sen näköisiksi, ettei niitä kukaan viitsi pihistää. Idea on mielestäni hyvä ja halpa".

 

Ote kapteenin raportista 13.8.1958, Aero Oy:n DC-3 OH-LCD (lähde: Feeniks 2/1991)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvasin jutun tänne laittaessani, että kuva-arvoitukset karkaa vitsien hämärään, myöhäistä katua… Useasti jo mainitussa kirjassa Aerosta Finnairiin

on tarina eräästä Aeron huippuhetkestä: paluusta Malmille Hyvinkäältä 5-6.1.1947. Kirjan tarinassa loppiaispäivänä (joka täytyy olla 6.1.1947) Raunio

koneella "Waasa" OH-LAO  (mukanaan Ville Saarisalo, Tapio Saali ja Sakari Vuoristo) ja Puhakka koneella DC-2:lla (ei mainita kutsua) tulivat tavallaan peräkanaa lentäen.

Tämä kuva on Weggin mukaan otettu 5.1.47, päivän kuuluisi olla 6.1.47. Ryhmityksen mukaan Voima OH-LDA olisi tullut aikaisemmin? Mikä taas ei sovi ao tarinaan...?

Kysymykseksi jää: kummalla DC-2:lla Puhakka tuli (mukanaan oli Emil Olli ja Harry Oksanen) - ja kuka toi toisen DC-2:n ehkä jo 5.1.47?

Huomaa, että tässä vaiheessa "Voimassa" on jäänpoistokumit mutta "Sisussa" ei ole, ne täytyy olla Voimaan sodan aikana laitettu.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enoni palveli aikoinaan Kauhavalla lääkintä-AU:na. Sain taannoin nipun hänen inttikuviaan lainaksi. Tässä sattumia niistä.

 

 

1. BC-2

 

[ attachment removed ]

 

 

2. BL- 173 (tästä kuvasta minulla on tunto että olisin nähnyt ennenkin jossain..?)

 

[ attachment removed ]

 

 

3. BL-199

 

[ attachment removed ]

 

 

4. Ilmakuva

 

[ attachment removed ]

 

 

5. Ilmakuva 2

 

[ attachment removed ]

 

 

6. Koulutusta?

 

[ attachment removed ]

 

 

7. Tässä kohtaa ei voi kuin huokaista ja nielaista palan kurkusta...

 

[ attachment removed ]

 

 

8. PY-1

 

[ attachment removed ]

 

 

9. Hupsista PY-11

 

[ attachment removed ]

 

 

10. Perunannostoaika PY-?

 

[ attachment removed ]

 

 

11. VH-30

 

[ attachment removed ]

 

 

12. VI-23

 

[ attachment removed ]

 

 

13. Näistä kuvista saamme kiittää oikeanpuolimmaista komeaa nuortamiestä....

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska katsella vanhoja kuvia, joihin itselläkin liitty läheisiä muistoja.

Kuva 9 (PY-11) on elokuulta 1954. Seisoin itse selin muutaman kymmenen metrin päässä, kun kuulin rysäyksen ja käännyin katsomaan. Siinäpä Pry teki kärrynpyörää irtonaisen pyörän lentäessä vielä ilmassa. Kuvassa Harri Lucanderin kurssikaverit LntUK 21:ltä ihmettelevät kuinka antaalle hän oli joutunut. Harrin ensimmäiset sanat koneen äärelle ehtineille huolestuneille pelastajille olivat:"Nostakaa nyt hitossa pyrstöä, että mä pääsen pois täältä!" Itse olin jo juoksemassa oppilasasuntolaan kameraani hakemaan. Albumissani on tästä tapauksesta neljä kuvaa, joista yksi on koneen kääntämisestä nokan yli oikein päin.

Kuva 10 taitaa olla kurssitoverini (LntUK 22) kadetti Matti Tiaisen pakkolasku kesällä 1956 ISK:ssa sotapesän/kirjaston takana olevaan perunapeltoon moottorin pysähdyttyä.

BL-173:n ja 199:n mukaan pääsimme silloin tällöin joutilaina (4 lentokuntoista Vihuria parhaimmillaan/39 kokelasta) kokelaina Luonetjärvellä keväällä 1955. Erityisesti muistan yhden keikan Ervi Aromaan kyydissä 199:llä. Kun lähestyimme järven (jään) pinnassa Jyväskylä-Pieksämäki rataa, piti vetää ylös, että pääsimme järven poikki kulkevan ratapenkan yli. Siinä oli vauhdin tuntua!

 

OJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos joku tuntee tekijänoikeuksiaan uhatun, niin heti yhteyttä (nopeiten sähköposti etunimi@sukunimi.net) ja poistan kyseisen kuvan välittömästi. Valitettavasti minun on täysin mahdoton tietää kenen...

 

Ei hätää. Kaikki kuvat näyttävät olevan otettu ennen vuotta 1963 ja ovat ainakin osa on yli 50 vuotta vanhoja jolloin kummassakin tapauksessa tekijänoikeus ei enää ole voimassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enoni palveli aikoinaan Kauhavalla lääkintä-AU:na. Sain taannoin nipun hänen inttikuviaan lainaksi. Osa on hänen itse ottamiaan, osa voi olla jonkun muun ottamia, eli jos joku tuntee tekijänoikeuksiaan uhatun, niin heti yhteyttä (nopeiten sähköposti etunimi@sukunimi.net) ja poistan kyseisen kuvan välittömästi. Valitettavasti minun on täysin mahdoton tietää kenen...

Janne

Joo ja osa noista on jo Enosi inttiaikaan ollut "yleisessä jakelussa" Mullakin on Miettisen Tapin valokuvista retrottuja esim. nuo Pyryjen kaputtikuvat ja VH-30.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään