Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Useampikin kirja kertoo jotta tuo Satakymppi on VI Gruppe/ZG 76:n Bf 110 E-2 M8+YE. tämä kuva otettu Porissa?

Markku 

p.s. Kuvien laatu on suorastaan loistava noihin kirjojen kuviin verrattuna..

Että paa Risto tänne vaan kaikki mitkä saat skannttua :thmbup:

sama

 

Terve!

 

Arvansinhan, että täältä löytyy tietoja kuvista, tai ainakin hyviä ehdotuksia!

Itselläni, kun ei ole oikein näihin kuviin sopivaa lähdeaineistoa, eikä tietämystä.

 

p.s. Kuvien laatu on suorastaan loistava noihin kirjojen kuviin verrattuna..

Että paa Risto tänne vaan kaikki mitkä saat skannttua :thmbup:

 

Tuossa skannauksessa meni melkoisesti kieltämättä aikaa... samoin kuvien "entisöinnissä" , ehkä n 20-30 min/kuva (vaihdellen negan kunnosta, muttei suinkaan epämieluista puuhastelua ;)).

 

Laitanpa lisää jahka ehdin/kerikiän

 

yst.terv. risto

 

ps. kuvien ottajasta ei ole tietoa, mutta minä olen saanut ne käsiini via Stanley O. Veikko P. Kiitos heille!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Onnistuin saamaan skannattavaksi puolensataa  negaa, joissa mukana mielenkiintoisia

otoksia.  :)

 

Laitan tähän muutaman kuvan näytille. 

 

Jos jollakin on kuvista (tai kuvan koneista, paikasta jne.) otetaan

lisätietoja mielellään vastaan.

 

terv. risto

 

 

Mielenkiintoinen tekninen ratkaisu tuossa ensimmäisen kuvan Stukassa; lisäpolttoainesäiliöiden polttoaineen syöttöputket on kiinnitetty syöksyjarrujen kiinnikkeisiin niiden tilalle. Ilmeisesti ilmanvastus on merkinnyt vähemmän kuin asennuksen helppous.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka ei ole nähnyt melko uutta raporttia vanhasta tapauksesta - siinä yksi arkiston aarre!  245 sivua melkoista oppikurssia.

 

Teknisk utredningsrapport över haveri med Tp 79 nr 001 (2007)

Nedskjutningen av Tp 79 nr 001 (DC-3) over Ostersjon den 13 juni 1952

Utredningen ar gjord pa uppdrag av Forsvarsmakten

 

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=37349

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Väinö!

 

Mielenkiintoinen tapaus "naapurista". Oppikurssia kerrakseen ja kunnon "kielikylpy", kun tuon lukee läpi!

Onneksi on tiivistetty 10 000:sta sivusta, jos oikein ymmärsin  ;)

 

terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Tässä taas muutama otos sodanajalta.

 

ps. Jos joku on kiinnostunut osasuurennoksesta tietystä kuvan kohteesta, onnistuu kyllä.  Nettikuvasta ei suurenus

tahdo onnistua...

 

terv. risto

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Osasuurennos edellisestä kuvasta. Jos joku vaikka tunnistaa kuvassa olevia henkilöitä..

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä näkyy kasvot paremmin...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

"Kymppi"

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi itku ku hienoja :thmbup:

Mulla on tarttunut jostakin vaatteisiin kuva Bf 110 E-2 M8+YE:tä

kuulusko Risto tuon nega siihen nippuun?  Vaikuttas olevan sama aika ja paikka?

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Markku!

 

Kyllä löytyy. "Restaurointi" vielä työn alla (aika huonokuntoinen nega) Koetan laittaa vielä tänään tulemaan, ellei vaimoke

valtaa tietokonetta....

 

terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

Ehdota vaimokkeelle ravintolailtaa omaan laskuun ja jatka kuvien restaurointia.Noitapa ei liikaa ole tarjolla vaikka niitä takuuvarmasti Kodakilla ym. otettiin aikanaan.

Kiitos. :thmbup:

Ja muuten tuo ohuttukkainen herrasmies joka vetelee Työmiestä tai Fenniaa muistuttaa kovastikkin erästä lentomestaria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tässäpä Markulle ja muillekkin. Eikös tuo ole sama kone?  ;)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aika mielenkiintoinen tuo yksi englesmannin pudotus...

 

[ attachment removed / expired ]

 

terv. risto

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Risto oot saanut aarteita skannattvaksi. Suoraan negasta saa hienoa jälkeä...kun vertaa tuohon mun kuvaan joka lie joku kopion kopion kopio...

Valtosen kirja "Luftwaffen pohjoinen sivusta" K-SI6 tietää kertoa jotta koneella ilmaili heinäkuussa 1941 Hptm. Gerhard Schaschke, Kirkkoniemi ZG 76. Kirjassa on väripiirros koneesta noine ilmavoittomerkintöineen..

ja kirjan sivu 359 kertoo, että 3/HävLeR 145:n I-16.ta lentänyt kapt. A. Zaitsev ampui koneen alas Shonquin luona 4.8.41  Schaschke kaatui ja kk. ampuja M. Wittman jäi vangiksi...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Risto oot saanut aarteita skannattvaksi. Suoraan negasta saa hienoa jälkeä...kun vertaa tuohon mun kuvaan joka lie joku kopion kopion kopio...

Valtosen kirja "Luftwaffen pohjoinen sivusta" K-SI6 tietää kertoa jotta koneella ilmaili heinäkuussa 1941 Hptm. Gerhard Schaschke, Kirkkoniemi ZG 76. Kirjassa on väripiirros koneesta noine ilmavoittomerkintöineen..

Markku 

 

Huomenta!

 

Kiitos, kiitos. Joskus se onni potkaisee"huopatossu jalassa", kuten Konsta Pylkkänen asian ilmaisi...

Harmittaa, kun kyseisellä henkilöllä, jolta negat onnistuin saamaan (sattumalta!) oli kuulemma kuvattuna kaikki Karhumäen

koneet ja ilmavoimien potkurikoneet, mutta epäilee, että nuo on muuttojen aikana jonnekkin kadonneet :'(

Suomella lienee ollut "kirjavin" lentokalusto kaikista maista...

Täytyypä hankkia kyseinen opus.

 

yst.terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirja kannattaa ilman muuta hankkia ....

Kirjaa lärätessä huomasin jotta tuo Englannin kokarti saattaa olla Kirkkoniemeen 30.7.41 hyökänneen Brittilaivaston koneita...sivu 144

Toisen opuksen mukaan kone ei osallistunut ainakaan "Taisteluun Englannista"

Markku

 

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useampikin kirja kertoo jotta tuo Satakymppi on VI Gruppe/ZG 76:n Bf 110 E-2 M8+YE. tämä kuva otettu Porissa?

 

Kuvassa sivuvakaajien välissä näkyy aivan kuin Keskiporin kirkon torni...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuossa skannauksessa meni melkoisesti kieltämättä aikaa... samoin kuvien "entisöinnissä" , ehkä n 20-30 min/kuva (vaihdellen negan kunnosta, muttei suinkaan epämieluista puuhastelua ;)).

 

ps. kuvien ottajasta ei ole tietoa, mutta minä olen saanut ne käsiini via Stanley O. Veikko P. Kiitos heille!

 

 

Suorastaan ällistyttävän hyvälaatuista kuvaa, ja entisöintikin lienee onnistunutta. Välittyikö kuvien mukana yhtään tietoa esmes kamerasta (kameroista?) tai käytetyistä filmeistä?

 

Joka tapauksessa hyvin mielellään näitä katselee.  :thmbup:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjojen pläräily ei paljon tunnistushommissa auttanut mutta:

FO-76 ja Aeron "Voima" voi vain asianyhteyksistä päätellä, että kuva on Malmilta keväällä 1941 toukokuun puolivälin ja jatkosodan alun välillä. Fokkerissa ei ole vielä itärintamatunnuksia? ja Aeron Kakkosten tunnus muuttui 14.5.41 (OH-DLA > LDA) joten...

Dornierista SIH-2 kertoo: 2/LeLv 46 DN-55 Immola kesä 1943

PE kakkosen "starttihoppakuva" on Raunion Lentäjän näkökulma IV:ssa muttei sanota missä, milloin, ketä eikä mikä 

"Kymppi" Tästä voisi sanoa vain:  avovesikausi 1938 tai 39 mutta missä....Keljo ???

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjojen pläräily ei paljon tunnistushommissa auttanut mutta:

FO-76 ja Aeron "Voima" voi vain asianyhteyksistä päätellä, että kuva on Malmilta keväällä 1941 toukokuun puolivälin ja jatkosodan alun välillä. Fokkerissa ei ole vielä itärintamatunnuksia? ja Aeron Kakkosten tunnus muuttui 14.5.41 (OH-DLA > LDA) joten...

 

"Kymppi" Tästä voisi sanoa vain:  avovesikausi 1938 tai 39 mutta missä....Keljo ???

 

Samaan tulokseen minäkin päädyin tuossa FO & Voima -kuvassa.

 

Tuosta Kympin kuvasta kun saisi suurennoksen niin että kone näkyisi mahdollisimman suurena, nuo negat kun näemmä kestävät sitä aika lailla. Aika hämmästyttäviä tosiaan ja hyvin kärsimättömänä odottelen lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-VKF "Kymppi"

 

Aika ja paikka mulle tuntematon? Kuva näyttäisi olevan repro alkuperäisestä. Varmaankin joku tuntee historiaa näiltä osin?

Kuva LIS

 

Jussi Salminen

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-VKF "Kymppi"

 

Aika ja paikka mulle tuntematon? Kuva näyttäisi olevan repro alkuperäisestä. Varmaankin joku tuntee historiaa näiltä osin?

Kuva LIS

 

Jussi Salminen

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tässä kone on kuvattu upouutena Wichitan tehtailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja kun silmäillään Tervosen erinomaista "Veljekset Karhumäki" kirjasarjan ykkösosaa on siellä /s.97-98 kolme eri versiota tuosta ovessa komeilevasta öljy-yhtiön mainoksesta. Kuva talvimaisemassa s.98 on otettu Oulun lentonäytöksessä Oritkarissa 3.4.1938. Tuossa Riston kuvassa on samanlinen "Standart Oil"lin mainos. Konehan oli koottu Tampereella ja siirtolennetty 9.3.1938 Keljoon. Joten tuollainen mainos oli koneen ovessa todennäköisesti ensimmäisenä.  Edellisellä sivulla on kuva jossa (vasemman) oven "Standart" merkki  on jo erilainen.  Intava-öljymerkin mainos on kolmannessa kuvassa....

Joten tulee hakematta mieleen jotta Riston kuva on kesältä 1938 mutta milloin nuo muunlaiset mainokset maalailtiin?

Koneella tehtiin paljon yleisölennätyksiä joten tuo kuvan laituri voi olla missäpäin Suomea vain?

Kirjoitti pienissä Wappusimiossaan Markku ;)     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

FO-76 ja Aeron "Voima" voi vain asianyhteyksistä päätellä, että kuva on Malmilta keväällä 1941 toukokuun puolivälin ja jatkosodan alun välillä.

 

Ajoitukseen ei oma asiantuntemukseni riittä, mutta paikkatieto lienee ainakin oikea. Malmilla tosiaan ollaan ja ykköshallin edessä. Tämän puolesta puhuvat seuravat seikat:

 

- platan betonipäällyste

- taustalla avautuva maisema

- hallin katosta lankeava varjo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinauskoneet OH-ILI ja OH-ILM Jämillä -44

 

Näiden koneiden kuvia luulisi olevan enemmänkin. Olisiko iso vaiva heittää foorumille?

Kuvat LIS

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-ILM Pirkka 13.8-45 Jämi

 

Sotien jälkeen Jämillä lennettiin hankaluuksista huolimatta. Kaikenlaista “pientä” sattui ja tapahtui. Pirkan metsään meno oli jo isompi juttu.

 

Kaputin syistä en ole lukenut raporttia. En arvaile.  Kuvista voi kyllä päätellä yhtä jos toista?

 

OH-ILM historia lyhyesti:  Tehtaalta VI-5, rekisteriin OH-ILM 15.8-39, vaurio 13.8-45 Jämi, korjaus Karhumäki Oy  OH-VKJ  7.1-48, VI-40 (IIB mod) -51,

tuhoutui Luonetjärvellä 24.6.-60 .

Kuvat LIS

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Pitkästä aikaa koneen äärellä...

 

 

Samaan tulokseen minäkin päädyin tuossa FO & Voima -kuvassa.

 

Tuosta Kympin kuvasta kun saisi suurennoksen niin että kone näkyisi mahdollisimman suurena, nuo negat kun näemmä kestävät sitä aika lailla. Aika hämmästyttäviä tosiaan ja hyvin kärsimättömänä odottelen lisää.

 

Tuon verran tuo kymppikuva kesti suurennosta.

 

[ attachment removed ]

 

(Valitettavasti en saanut lainaskanneria toimimaan manuaaliasetuksilla. Skanneri pystyy 1200 dpi tarkkuuteen, mutta nyt oli tyytyminen automatiikan asettamaan 300 dpi:hin :-

Kyllä noista silti saa kelpo A4 printin ja hyvästä negasta jopa A3:sen)

 

Suorastaan ällistyttävän hyvälaatuista kuvaa, ja entisöintikin lienee onnistunutta. Välittyikö kuvien mukana yhtään tietoa esmes kamerasta (kameroista?) tai käytetyistä filmeistä?

 

Joka tapauksessa hyvin mielellään näitä katselee.  :thmbup:

 

Ei ole tietoa kamerasta tai käytetystä filmistä (filmikoko 120  6x6).

Olen jossain nähnyt täsmälleen samanlaisia kuvia, joten ilmeisesti näitä samoja kuvia on jollain muillakin henkilöillä.

Mielenkiintoista olisi tietää kuvaajasta.

 

Alla muutama uusi kuva:

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

BL-180

[ attachment removed ]

 

BL-106

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

terv. risto

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas pienen kirjallisuuspläräilyn (Keskinen&Stenman&Niska) jälkeen:

Ylin kuva:

T-LLv 17:n Hanriot H.232.2  HT-191   Karvialla syyskuussa 1941

Toista ei tähänhätään kirjoista löytänyt, mutta on kone on Iljushin IL-4 (DB-3F) Lekohallin ikkunoista pääytellen Luonetjärvellä.

BL-180 on T-LLv 17:n Bristol Blenheim Mk-1 (V-sarja) Luonetjärvellä kesällä 1944

1/LeLv 44:n BL-106 kaartoi laskussa Onttolaan 30.9.1942 suistuen mahalleen.

ja viimeinen kuva lie samasta kaputista

Markku

Ja taas loistavaa, tarkkaa ja terävää laatua :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään