Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Ja mihin näitä digikameroita tarvitaan. ::)

Ja kyllä 60-70 kuluttua KAIKKI dikikuvat on bittitaivaassa joten jälkipolville ei jää mitään kopioitavaa.... :-\

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mihin näitä digikameroita tarvitaan. ::)

 

Hys, hys Arne! Tuollaisia saa mennä sanomaan näin digi digi digi aikana ;)

 

Taas pienen kirjallisuuspläräilyn (Keskinen&Stenman&Niska) jälkeen:

Ylin kuva:

T-LLv 17:n Hanriot H.232.2  HT-191  Karvialla syyskuussa 1941

Toista ei tähänhätään kirjoista löytänyt, mutta on kone on Iljushin IL-4 (DB-3F) Lekohallin ikkunoista pääytellen Luonetjärvellä.

BL-180 on T-LLv 17:n Bristol Blenheim Mk-1 (V-sarja) Luonetjärvellä kesällä 1944

1/LeLv 44:n BL-106 kaartoi laskussa Onttolaan 30.9.1942 suistuen mahalleen.

ja viimeinen kuva lie samasta kaputista

Markku

Ja taas loistavaa, tarkkaa ja terävää laatua :thmbup:

 

Tuntuu, että tästä on muodostunut  työnjako: Minä "metsästän" kuvia ja käytän clone stamppia, roska, roskan jälkeen (todella vaativaa...) ja Markku hoitaa sitten tämän vaativamman tunnistus osuuden... ::)

 

terv. risto

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu, että tästä on muodostunut  työnjako: Minä "metsästän" kuvia ja käytän clone stamppia, roska, roskan jälkeen (todella vaativaa...) ja Markku hoitaa sitten tämän vaativamman tunnistus osuuden... ::)

terv. risto

Kyllä pölyjen pyhkiminen on tuttua mullekkin eikä tuo tunnistus vaadi multa kuin kädenojennuksen kirjahyllyyn. Kirjoista kun saman kuvan löytää niin kuvateksti yleensä kertoo mikä missä ja milloin...

Siitä tulikin mieleen. Tuota IL-4:n kuvaa ei lie julkaistu joten onko, Risto, siinä nipussa muita k.o.konetyypin kuvia niin vois tarkentaa. Koneen tunnus ei vissiin näy negassa?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta IL-4 kuvasta....Kattelin tossa kirjoja ja paikka on Luonetjärvi (ikkunoista tunnistaa). Koneen takarungon itärintamatunnuksen väristä päätellen kone on DF-25....Laittaisin melkeen kuvatekstiksi:" 3/PLeLv46 DF-25 Luonetjärvellä syys-lokakuussa -44" ....tämä siis pelkkää arvailua :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta IL-4 kuvasta....Kattelin tossa kirjoja ja paikka on Luonetjärvi (ikkunoista tunnistaa). Koneen takarungon itärintamatunnuksen väristä päätellen kone on DF-25....Laittaisin melkeen kuvatekstiksi:" 3/PLeLv46 DF-25 Luonetjärvellä syys-lokakuussa -44" ....tämä siis pelkkää arvailua :)

Joo o

Värirajoistakin päätellen kyseessä on DF-25 mutta oisko päivämäärä esim 1.4.44 jolloin koneetta on kuvattu Luonetjärven hallin edustalla. Jokatapauksessa ennen 14.9.-44 koska silloin viimeistään itärintamatunnukset oli poistettu.

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen takarungon itärintamatunnuksen väristä päätellen kone on DF-25....

 

Öööö... nyt jäi vähän hämäräksi, miten koneyksilön voi tunnistaa itärintamatunnuksen väristä? Kaikillahan se sama keltainen oli...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissain koneissa oli itärintamatunnus se normi keltainen, joissain taas melkeenpä orannsi (vertaa yllä olevissa kuvissa esim. BL ja IL-4)

...tässä kaksi DN:n tunnusta

th_27952_IMG_0236_122_654lo.JPG

th_28038_IMG_0237_122_645lo.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissain koneissa oli itärintamatunnus se normi keltainen, joissain taas melkeenpä orannsi (vertaa yllä olevissa kuvissa esim. BL ja IL-4)

 

Huomioi käytetty mustavalkofilmi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun katsoo tunnusta Rungon alaosassa, huomaa sen keltaisen ja oranssin sävyisen keltaisen eron selvimmin... jos saat tuon IL-4:n  takarungon raidan keltaiseksi, niin olkoon niin sitten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ortokromaattiselle filmille kuvattu keltainen näkyy tummana pankromaattiselle vaaleana siitä tuo DN:ien keltaisen eri "sävy"

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun katsoo tunnusta Rungon alaosassa, huomaa sen keltaisen ja oranssin sävyisen keltaisen eron selvimmin... jos saat tuon IL-4:n  takarungon raidan keltaiseksi, niin olkoon niin sitten...

 

Jaa... aivan kuten Martti mainitsi ja Markku täsmensi, tuo ilmiö johtuu ortokromaattisesta filmistä, joka toistaa keltaisen tummana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheesta on erittäin hyvä selvitys Hannu Valtoselta Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä nr. 2/2001 otsikolla "Värit mustavalkoisessa valokuvassa"; erilaiset filmit toistivat värit osin täysin erilaisina harmaan sävyinä riippuen filmin laadusta (ortokromaattiset tai pankromaattiset), kuten myös Martti, Jouni ja Markku tuossa edellä toteavat. Artikkelissa on hyviä kuvia Jatkosodan aikaisista lentokoneista (mm. Fokker D.XXI), joissa juuri tuo keltainen itärintamatunnus toistuu aivan eri sävyisenä eri kuvissa riippuen flimistä. Kannattaa lukaista läpi, jos aihe kiinnostaa, ja jos tosiaan ihmettelee noita värieroja vanhoissa mv-kuvissa.

 

Lainaus Hannu Valtosen artikkelista: "Agfalla oli 18 DIN ortokromaattinen "jokasäänfilmi" Isochrom, joka amerikkalaisella ASA-asteikolla vastasi herkkyysarvoa ASA 50. Tälle filmille kuvattuina esiintyvät ne otokset, joissa esimerkiksi Suomen ilmavoimienkin koneissa olleet akselivaltojen keltaiset sotanäyttämötunnukset näkyvät hyvin tummina. Tämän filmityypin käyttö väheni vuodesta 1941 alken ja vuonna 1944 ei filmiä ollut nähtävästi enää saatavana.

 

Ortopankromaattinen Agfa Isopan oli 17 DIN/40 ASA hienoraefilmi, jota oli saatavissa jatkosodan loppuun asti. Tämä oli selvästi yleisin filmi, joka toisti keltaiset sotanäyttämötunnukset melko vaaleina."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo o

Värirajoistakin päätellen kyseessä on DF-25 mutta oisko päivämäärä esim 1.4.44 jolloin koneetta on kuvattu Luonetjärven hallin edustalla. Jokatapauksessa ennen 14.9.-44 koska silloin viimeistään itärintamatunnukset oli poistettu.

Markku 

 

Pisarakoteloidut venttiilinnostajat olivat DF-24:ssä ja -25:ssä. Muiden näkemieni kuvien perusteella kyseessä on DF-25 ja kuvattu huhtikuun alussa (ehkä juuri aprillipäivänä) 1944 Luonetjärvellä. Tuolloin tätä konetta kuvattiin samassa paikassa myös värifilmille samoin kuin T-LeLv 17:n Blennuja maaliskuun lopulla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä pölyjen pyhkiminen on tuttua mullekkin eikä tuo tunnistus vaadi multa kuin kädenojennuksen kirjahyllyyn. Kirjoista kun saman kuvan löytää niin kuvateksti yleensä kertoo mikä missä ja milloin...

Siitä tulikin mieleen. Tuota IL-4:n kuvaa ei lie julkaistu joten onko, Risto, siinä nipussa muita k.o.konetyypin kuvia niin vois tarkentaa. Koneen tunnus ei vissiin näy negassa?

Markku

 

Terve!

 

Valitettavasti tuo on ainoa kuva ko. konetyypistä :-

Laitan tähän osasuurennoksen alkuperäisestä, käsittelemättömästä negasta, vaikkei tuo taida paljon tuoda lisäselvennystä...

 

terv. risto

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tässäpä vielä kuvat Hansasta ja Caudronista:

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Kuulinpa tälläisen (ehkä 9/11 anekdootin, mutta aika hauska kuitenkin...)

 

Tuolloin oli kuulemma tapana, että mekaanikko oli usein lennolla mukana. Ohjaaja päätti koettaa silmukkaa ko koneella, joka kuitenkin päättyi koneen putoamiseen epämääräisesti liikehtien.

 

Ohjaaja sai kuitenkin koneen taas vakaaseen vaakalentoon, jolloin takana istunut mekaanikko koputti ohjaajaa olkapäälle ja kysyi: "Herra Luutnantti...Ja mikä oli liikkeen nimi?"

 

 

[ attachment removed ]

 

terv. risto

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no valokuvauksesta en tiedä mitään, enkä noista ortopedisistä vilmeistä....mutta sen tiedän että hakaristin taustaa sävyteltiin jossain vaiheesa kun näky liian hyvin metsää vasten...samalla eräässä laivueessa sävytettiin vähän kirkkaan keltasta, kun sekin vähän näky liikaa ainakin yläpuolelta....ja kertoja sentäs komensi kyseistä laivuetta, että kai toi tiesi mistä puhui.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-ILM Pirkka 13.8-45 Jämi

 

Kaputtikuvia löytyi enemmänkin. Näissä kuvissa “asiantuntijat” ovat  ehtineet paikalle.

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no valokuvauksesta en tiedä mitään, enkä noista ortopedisistä vilmeistä....mutta sen tiedän että hakaristin taustaa sävyteltiin jossain vaiheesa kun näky liian hyvin metsää vasten...samalla eräässä laivueessa sävytettiin vähän kirkkaan keltasta, kun sekin vähän näky liikaa ainakin yläpuolelta....ja kertoja sentäs komensi kyseistä laivuetta, että kai toi tiesi mistä puhui.....

 

Kuka kertoi, mikä laivue ja milloin keltaista sävytettiin?

Ainakin minulle tämä oli uusi tieto, joten olisi mielenkiintoista saada lisätietoja.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka kertoi, mikä laivue ja milloin keltaista sävytettiin?

Ainakin minulle tämä oli uusi tieto, joten olisi mielenkiintoista saada lisätietoja.

Juha

Vai oisko kyseessä tuo koneen moottoripeltiä kiertävän itärintamatunnuksen yläpuolen ylimaalaus kesällä 1944???

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka kertoi, mikä laivue ja milloin keltaista sävytettiin?

Ainakin minulle tämä oli uusi tieto, joten olisi mielenkiintoista saada lisätietoja.

Juha

 

Vuonna 1943 Ilmavoimien Esikunta antoi Sotavarustusosastolle tehtäväksi tutkia lentokaluston tunnusten himmentämistä. Sotavarustusosasto antoikin Lentovarikolle ohjeet kokeilla hakaristiin pohjan himmentämistä ja näin tehtiin. Kokeiltiin kahdeksaa eri pohjaa, joista valittiin DN-sininen pohja ja määräys annettiin 12.1.1944. Laivuekoneiden tunnukset himmennettiin käytännössä eri harmaan sävyillä ja uusissa sekä varikolla olevissa käytettiin useimmiten sinistä DN-väriä. Tämähän on selvä ja tuttu asia ja näkyy hyvin koneiden valokuvissa.

 

Mutta tuohon itärintamatunnus-keltaiseen: samoissa ohjeissa Koelaivueen lentotestejä varten lokakuun 13. päivältä 1943 on kohta numero 3, joka kuuluu seuraavasti:

 

"Keltaiset tunnusmerkit koneiden alapinnassa säilytetään It:n takia ennallaan. Tunnuksien muoto säilytetään entisenä, mutta voidaan niiden värisävyä, ainakin yläpuolella muuttaa samassa suhteessa kuin kansallisuusmerkkejä himmennetään."

 

Koelaivue kokeili noita hakaristihimmennyksiä ja yksi niistä siis valittiin. Koelaivueen raportin mukaan sen sijaan keltaisia itärintamatunnuksia ei lähdetty muuttamaan, koska muutos ei ollut tarpeellinen. Käytössä ollut keltainen väri ei ollut liian räikeä eikä paljasta konetta ja jos väriä olisi lähdetty himmentämään, niin koneet eivät olisi olleet tunnistettavissa tunnusmerkkien perusteella, mikä on niiden alkuperäinen tarkoitus, raportissa todetaan.

 

Voisiko tässä Ari Kokin kertomassa tapauksessa olla siis kyseessä Koelaivueen sävykokeilut ja niistä kertominen? Tuossa kokeessahan mainitaan yläpintojen keltaisten sävytys. Jos sävytys on tehty omavaltaisesti jossakin rintamalaivueessa, asia tuntuu hieman kummalliselta, koska tällöin olisi rikottu Ilmavoimien määräyksiä. Mahdollista toki on, että tällainen olisi tehty ennen tuota vuoden 1943 koetta. Juhan tapaan olisi mielenkiintoista saada asiaan selvyys.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikonlopun kirpputorilöytönä valokuva-albumin sivu:

[ attachment removed / expired ]

 

Joku varmasti tunnistaa koneet nopeammin kuin minä (pikainen googlaus ei tuottanut osumaa).

 

MikkO

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valvontakomissio Jämillä -45.

 

Jämi käytiin tarkistamassa kahdella koneella. Tiettävästi maastoon rakennettu hakaristi-symboli määrättiin poistettavaksi. Onko kenelläkään kuvaa ?

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista

Taitaapi olla Tanskan maalta v. 1917 !!!

 

No niinpä näyttää. Paljon kiitoksia tiedoista.  :thmbup:

 

Toinen löytö samasta läjästä onkin kotimaisempaa alkuperää:

[ attachment removed / expired ]

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä tuo yksi kuva ainakin Tanskasta, ehkä muutkin mutta kansio kyllä kotimainen, Tanskaksi nuo kirjoitetaan eri tavalla.

Kukahan tuo "pulumies" veneessä mahtaa olla, olisiko ollut aikanaan Tanskassa käymässä.Voin tietty taas kerran olla väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään