Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Mikähän tuo etualan kone oikein on ? Kuvakulma on sellainen, että ainakaan mulle ei aukea koneen tyyppi.

 

Sama juttu oli minullakin oli ensimmäisen minuutin ajan, koska kuvatekstissä sanottiin modernista matkustajakoneesta - luulin sitä Junkers 86B:ksi, kunnes äkkäsin Argukset siivissä ja tuon ihme streevan siiven yläpuolella. Tästä kuvakulmasta Leukoplastbomber näyttää yllättävän tyylikkäältä mitä se ei taas sivukuvannosta ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyrki Vesikansa on jälleen kaivanut Uuden Suomen arkistoista hienoja vanhoja kuvia. Nyt mm. Malmin avajaisista ja SILI-näyttelystä:

 

 

On muuten hienoja kuveja!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tuo päällimmäinen näyttäs enämpi tuolta...mutta Luftwaffen väreissä. Tuo kuvan Weihe ton siviili.

http://www.luftarchiv.de/index.htm?/flugzeuge/focke-wulf/fw58.htm

Markku

p.s. vasemman siiven alla on Junkers 86

 

Katsoitko muuten ton Luftarchiven kaikki Weihe-kuvat? Siinä oli toiseks viimeinen oikein värikuva, mutta mahtaako se oikeasti olla jostain Pohjois-Afrikasta? Siinä kun oikein keltainen rintamatunnus. Eikös se Afrikassa pitänyt olla valkoinen? Ja muutenkin minulla on oma mielipiteeni tuosta paikasta...

 

Löysin Youtubesta pätkän tuosta siviili-Arado 95W -yksilöstä (eikä 59:stä kuten kuvatekstissä väitetään) eli D-ODGY:stä pudottamassa siviilikäyttöön tarkoitettua torpedoa  :laugh:

Penkoessani Suomen Ilmailuhistoriallista lehteä ja sen numeroa 3/2001 huomioni kiinnittyi siihen, että tekstissä mainitaan SILI (II) -näyttelyyn tuodun koneen olleen D-AHUS, eikä D-ODGY niinkuin kuvista olisi saattanut päätellä. Mistähän tämä ero johtuu?

 

Weihen tunnus oli taas D-ALEX.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnistatteko tässä kuvassa http://www.uusisuomi.fi/files/kuvat/D2004_17_r1_r38-269_1_j2.full.jpg näkyvät konetyypit? Keskimmäinen on tietty Zlin XII (harvinaisemmalla) avo-ohjaamolla. Tehtaan omilla sivuilla tyyppi luokitellaan ilma-alusluokkaan "Glider with engine".

No niin, just kun olin saanut postattua ylläolevan, tiesin mikä tuo etualan kone oli: V.E.F. I-12 YL-ABO. http://latvianaviation.com/VEF_I-12.html

 

Tässä sama kone toisesta kuvakulmasta: http://latvianaviation.com/Images/AP%20VEF12%2002.jpg Koneen vaaleaa väriä on kuvattu luunväriseksi ja tumma on sininen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoitko muuten ton Luftarchiven kaikki Weihe-kuvat? Siinä oli toiseks viimeinen oikein värikuva, mutta mahtaako se oikeasti olla jostain Pohjois-Afrikasta? Siinä kun oikein keltainen rintamatunnus. Eikös se Afrikassa pitänyt olla valkoinen? Ja muutenkin minulla on oma mielipiteeni tuosta paikasta...

Weihen tunnus oli taas D-ALEX.

Joo komea porotokka on eksynyt Afrikaan ;)

http://www.lietadla.com/lietadla/nemecke/fw-58.htm

ja tuosta selviää jotta tuo D-ALEX on Fw 58A-0

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lunttaan. :thmbdn:

 

Partosen Kyösti on nimittäin listannut ansiokkaasti Malmin avajaisten konetyypit SIH-lehteen 2/1998.

 

SE-BAE, G-AEKK, D-ALEX vahvistettu, V.E.F I-12:n tunnuksiksi todetaan 17 ja 27 (YL-), Zlinin tunnus oli OK-LZH. Mukana englantilaisista myös Electra G-AEPN, Dh 89 G-AFFF ja Dh 84 G-ADOS.  Ja monta muuta mukana, nuo tulivat nyt mieleen noita kuvia tihrustaessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja samaa kalustoa näyttäisi olevan Vaasankin lentokentän avajaisissa... sattui Suomen Kuvalehti 25/1938 käsiin tänään, ja uutissivulla oli sopiva valokuva päivän aiheeseen  :)

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä samaista Malmi-kuvaa tihrustaessa näyttäisi että keskirivissä vasemmalla on Latvian Suojeluskuntajärjestön VEF I-12 tunnuksella 27, autogiro Cierva C.30A SE-AFI, todennäköisesti Klemm Kl 35b D-EPIU, todennäköisesti Bücker 131 Jungmann OH-SIL, Zlin XII OK-LZH ja VL Viima II VI-2. Etualan SE-AGF on tyypiltään DH.60G Moth Minor.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaasan kentän avajaisissa 70 vuotta sitten 12.6.1938 esiintyivät seuraavat koneet ja ohjaajat:

 

Purjelentoesitys:

 

- Vaapsahainen 1 ja Vaapsahainen 2 liitokoneet: kaksoiskumiköysistartti liitokoneilla, Toivo Vuorinen ja Urho Kivioja

- Hol´s der Teufel "Köpi"-liitokone, autovintturistartti, ohjaaja Kalle Temmes

- Grunau 9 liitokone, autovintturistartti (Packard-vintturi), ohjaaja neiti Aili Heikinaro

- Grunau Baby II "Anssin-Jukka", ohjaaja Lasse Heikinaro, lentokonehinaus Klemmillä, taitolentoesitys

- Rhönbussard OH-KUOPIO 4, ohjaaja Kalle Heikinaro, lentokonehinaus Klemmillä

- Klemm KI-25D VIIr OH-ILL "Turun Sampo" -hinauskone, Varsinais-Suomen Ilmapuolustusyhdistys, ohjaaja kapteeni T.B.Nissinen

- Klemm KI-25D VIIr OH-ILI "Adolf Aarno" -hinauskone, Helsingin Ilmapuolustusyhdistys, ohjaaja kapteeni Pauli Ervi

 

Moottorilentoesitys:

 

- VL Tuisku-laivue (5 konetta) Ilmasotakoulusta, komentaja Savolainen, laivuelentoa eri muodostelmissa

- VL Viima II (punainen väritys), esittelylento, ohjaaja luutnantti Pekka Käär

- Letov Smolik

- VL Sääski II "Kurki" OH-ILF, Vaasan Ilmapuolustusyhdistys, ohjaaja T.B.Nissinen

- Cierva C.30A SE-AFI autogiro, lentäjä vapaaherra Rolf von Bahr Ruotsista

- Bucker Jungmann OH-SIL tai OH-SIK, taitolentoesitys, ohjaaja Paavo Aikala Suomen Ilmailuklubista

 

Lisäksi paikalla olivat:

 

- Avro Anson, jolla Ilmavoimien komentaja kenr.majuri Lundqvist saapui

- Junkers Ju 52 "Kaleva" OH-ALL,  Aero Oy

- De Havilland Dragon Rapide OH-BLA "Salama", Aero Oy

- De Havilland Dragon Rapide OH-BLB "Lappi", Aero Oy

 

Lentonäytöksen, jonka kohokohtia olivat "sensaatiomaiset" von Bahrin autogiro sekä Paavo Aikalan Jungmann taitolentoesitys, jälkeen Aeron matkustajakoneilla suoritettiin yleisölennätyksiä, joihin osallistui yhteensä 340 hlöä. Aurinkoisessa, mutta tuulisessa säässä suoritettu avajaisjuhla oli suuri yleisömenestys, n. 8000 henkeä osallistui.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuota ylempää Vaasan kuvaa katselen, tohdin väittää, että äärimmäisenä vasemmalla on OH-SIK, jossa oli tummempi väri nokassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain vihdoin skannattua muutamia vanhoja kuvia. Kuvat ovat vanhempieni albumista, ja ne on oletettavasti ottanut isäni.

 

DK-202 (1974)

[ attachment removed ]

 

DK-202 (1974)

[ attachment removed ]

 

DK-202 (1974)

[ attachment removed ]

 

"Osastolentoharjoitus Kruunukylässä - toukukuu 1975"

[ attachment removed ]

 

FM-64

[ attachment removed ]

 

FM-pulja

[ attachment removed ]

 

MG-77 kesäkuu 1975

[ attachment removed ]

 

FM-pulja

[ attachment removed ]

 

SF-13 ja isäni siivellä (ilmeisesti RUK:n aikaan 1972-1973)

[ attachment removed ]

 

SF-33 kesäkuussa 1982, joten asialla täytyy olla enoni

[ attachment removed ]

 

Sellaisia. Vielä pitäisi saada skannattua muutama vaarin dia.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

 

SF-33 kesäkuussa 1982, joten asialla täytyy olla enoni

...

 

Sellaisia. Vielä pitäisi saada skannattua muutama vaarin dia.  :)

 

Upeita  :thmbup: Vaarinkin tekemiset vain kehiin  ;D

 

Onkohan tuo viimeinen finaalissa EFME 21 ?

 

-ventti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onkohan tuo viimeinen finaalissa EFME 21 ?

 

-ventti

 

Mukavat kuvat, lisää vaan jos löytyy. Tuossa viimeisessä on selvästikin Safir finaalissa Menkijärven vanhemmalle radalle 02-20.

Laitetaanpa muutama siviilikuvakin Menkijärveltä ja meneillään on lentonäytös 1970-luvun alussa. Jos kiinnostaa lukea Menkijärven (ent. Mänkijärven) kentän historiasta ja tapahtumista, sellainen tarina kuvineen ja vanhoine karttoineen löytyy Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehdestä 2/2008.  ;)

 

Kuvat: Esko Alhomäki via Jukka Nisula.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavat kuvat, lisää vaan jos löytyy. Tuossa viimeisessä on selvästikin Safir finaalissa Menkijärven vanhemmalle radalle 02-20.

...

 

Jukka

 

 

Pst Jukka, vanha on 03-21, uusi 04-22

 

-vm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain vihdoin skannattua muutamia vanhoja kuvia.

 

Voi jee mitä kuvia... Olisiko Fouga-kuvien osalta sattumalta mitään merkintöjä tarkemmista ajankohdista / henkilöistä?

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi jee mitä kuvia... Olisiko Fouga-kuvien osalta sattumalta mitään merkintöjä tarkemmista ajankohdista / henkilöistä?

 

Ville

 

Ei valitettavasti ole. Isä oli RUK:ssa (kurssi 47) 1972-1973 ja kadettikoulussa (kurssi 60) 1973-1976. 1977 hän toimi lennonopettajana Kauhavalla. Näistä saa ehkä joitakin hataria aasinsiltoja vedettyä, mutta tuskin mitään sen konkreettisempaa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä pari samaa sarjaa.

 

DK 1975 (oletettavasti Kauhavalla juhannuksena)

[ attachment removed ]

 

Samainen FM-pulja kuin aiemmassa viestissä. Tällä kertaa hieman toisesta kulmasta. Kuvassa FM-56, FM-74, FM-42, FM-61 ja FM-49.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään