Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Jos tuota yhtä "jahtia" tai ilmeisesti sotalaivaa katsoo tarkkaan, voisin kuvitella näkeväni

siinä peräti yhden tykin? Ja, jos tapahtuma molemmissa kuvissa on sama, aika kevyellä kalustolla

ruotsin merivoimat ovat olleet liikkeellä....

 

Veikkaisin, että tuo laituriin kiinnitetty iso valkoinen laiva on Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön S/S Ariadne ja sen vieressä voisi olla vaikka S/S Oihonna.

Vertailevaa tutkimusta voi tehdä vaikka täältä: http://www.simplonpc.co.uk/FinlandSSCo.html

Juha

 

edit: Pienempi laiva voisi olla myös S/S Von Döbeln...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampere-kuvia saat odottaa, sillä löysin aliarvostamastasi kansallisarkistostani vain Vaasan, Mäntän, Turun ja muiden vastaavien mitäänsanomattomien paikkakuntien ilmakuvat  :P (ja huomautuksena tiukkapipoille, tämä on huumoria)

 

Luulisin, että kyse on tästä herrasta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_Ahonius

 

Terve!

 

Jos tuosta arvostamastani  ;) arkistosta voisit julkaista kuvan Turusta olisin hyvin kiitollinen... Kuvaa odotellessa ja pipon-

nyörejä löysäillessä...

 

risto

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin, että tuo laituriin kiinnitetty iso valkoinen laiva on Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön S/S Ariadne ja sen vieressä voisi olla vaikka S/S Oihonna.

Vertailevaa tutkimusta voi tehdä vaikka täältä: http://www.simplonpc.co.uk/FinlandSSCo.html

Juha

 

edit: Pienempi laiva voisi olla myös S/S Von Döbeln...

 

Yhdennäköisyyttä kieltämttä on... ja kovin heppoisen näköisiä ovat sotapaateiksi...

 

offtopic: Olen kerran ollut tuollaisen onkapaatin (Bore) kyydissä ja täytyy sanoa, että oli

hieno kokemus. Kulkee ääneti, kuin "sukkasillaan"...

 

risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Vaasa kiinnostaa, mulla on muutamia digimuodossa, mutta ne on joku sankari jossain vaiheessa rasteroinut.. :(

 

Janne

 

Kelpaa myös minulle, kun tuli tuolla Palosaaressakin joitakin vuosia asuttua...

 

risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmööstä Vaasaa 30-luvun puolivälistä löytyi vaarin otoksista.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FM-33:n keulassa on IlmaSK:n ankkalammikko, jota käytettiin 1968-76. Gnatit lensivät vimosen lentonsa 1972, joten kuvausajankohta lienee siten 1968-72. FM-33:n vieressä olevassa Gnatissa on HävLLv 11:n tunnus. Lienee toisessakin, mutta ei näy kuvassa. Onkin muuten recce-malli! Eli GN-112 tai GN-113.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvaajasta ei ole myöskään tietoa.

 

Tohtisin olla hieman eri mieltä tuosta kuvausajankohdasta. Sikäli kun muistan oikein, muutti IlmavTK Kauhavalta Halliin vasta noin 1972-74. Tämä kuva on mielestäni jostakin koulutalon nurkilta ja koko ympäristö näyttää valmiiksi rakennetulta. Tuo tiedustelu-GN pyöriskeli vielä 1982-83 koulutalon ympäristössä, useimmiten ulkona kuten DK-206 (myöh. DK-942). Tuosta toisesta Gnatista epäilen, että se on sama joka myöhemmin nostettiin tolpan nokkaan Hallin keskustassa, eli GN-103... veikkaisin kuvausajankohdaksi myöhäisempää 70-lukua.

 

Tjaah... tämä taitaa olla otettu itseasiassa koulutalon platalta, takana näkyvät ajoneuvohallit, EK, 2K ja 3K ovat tästä oikealle pienen metsikön takana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikäli kun muistan oikein, muutti IlmavTK Kauhavalta Halliin vasta noin 1972-74.

 

Muistat ainakin sikäli oikein, että muutto alkoi kesällä -72. Minä oli saapumiserässä II/72, joka oli ensimmäinen Hallissa aloittanut. Me olimme Hallissa vain alokasajan ja loppusodan, kurssit käytiin Kauhavalla. Sitä milloin koko hoito oli Hallissa en sitten enää tiedäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista: "Suomen Siivet" lehden 2/1970 sivulla 24 on kuva 'Southampton'ista Viipurissa 7.9.33. Kuvatekstissä todetaan: toinen kahdesta maassamme vierailleesta 'Southampton' koneesta....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wing Commander Maycock ja Squadron Leader Scott vierailivat neljän muun upseerin kera Helsingissä 31.8.1927 Blackburn Iris ja Short Singapore lentoveneillä.

 

Haa, nyt taisi yksi nimeämätön kuva vaarin arkistosta saada ajallisen kiintopisteen. Ulkomuodosta päätellen Iris ja Singapore taustalla. Keitähän tässä soutelee? Etteivät vain olisi Jouko-vaari itse airoissa ja Jaakko Moilanen peräsimessä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vielä lähikuva Singaporesta. Oi niitä aikoja...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oo oikein koskaan ollut erityisen kiinnostunut ilmavoimien kuvista, enkä varsinkaan parin ensimmäisen vuosikymmenen kangaspuista, mutta täytyypä sanoa että aikamoisia aarteita tänne on löytynyt.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kerran kysyttiin, niin Southampton kuvattuna Mikko Uolan kirjassa Suomen ilmavoimat 1918-1939 (kuva Museovirasto).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Suomen Siivet" 2/1970 lehden kuva on tuosta"3"sta toiselta puolen...

Markku

 

Joo, mutta Viiipurissa!  :laugh: Kuvatekstissä lukee "Toinen kahdesta maassamme vierailleesta englantilaisesta Southampton-koneesta kuvattuna Viiipurin edustalla 7.9.1933".

 

Edit: Tjoo, onhan meillä referaattioikeus! Toivottavasti kukaan ei pahastu näissä ilmailuhistoriallisissa jo julkaistuissa kuvissa jos tuota referaattioikeutta vähän käyttäisikin...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista: "Suomen Siivet" lehden 2/1970 sivulla 24 on kuva 'Southampton'ista Viipurissa 7.9.33. Kuvatekstissä todetaan: toinen kahdesta maassamme vierailleesta 'Southampton' koneesta....

Markku

Niinpä, ja Jukan kuva todistaa noita olleen neljä...

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BW-366, Hollola, Pyhäniemi, kevättalvella-40

 

Koneella on mielenkiintoinen historia: Lennettiin Suomeen 19.3.-40,  Luovutettiin LeLv 22.lle 21.3.-40, LeLv 24.lle 19.4.-40

Koneella lensi 3.-lentueessa Ltn.Joppe Karhunen,Tuhoutui 10.11.-43 Seiskarin eteläpuolella.Ltn Perkko joutui sotavankeuteen.

Koneella saavutettiin 23 ilmavoittoa. Joppe Karhunen ampui BW-366.lla alas 14 viholliskonetta.

Kuvat LIS

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vanha valokuva Tuisku TU-167 koneesta jonka sain äskettäin divarista kirjaostoksia tehdessäni.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tämä on Kauhavan Lentosotakoulun Tuisku-kone TU-167, joka oli kk-ampumolla varustettu tähystäjäkone. Koneella lennettiin paljon mm. Kokkolan lähellä olleelta Laajalahden sotilaskentältä meren päälle ammuntoihin Jatkosodan aikana. Koneesta on samankaltaisia kuvia Suomen Ilmavoimien Historia-sarjassa Koulukoneet ja LeSK. Ne on otettu kesällä 1942-43, jolloin toiminta oli vilkasta Laajalahdessa.

 

Käyttäen omaa paikallistuntemustani apuna, voisin vaikka veikata pienellä varauksella tietysti, että kyseessä on Kokkolan-Pietarsaaren väliset maisemat (Öja-Larsmo), ja kone on tulossa mereltä Pohjanlahdelta takaisin Laajalahden kentälle päin. Se sijaitsi n. 10 km nykyisestä Kruunupyyn lentoasemasta pohjoiseen. Alla voisi olla isohko Luodonjärvi, siitä pohjoiseen koneen takana kapea ja pitkä Bysundet, jonka jälkeen Laajalahti. Toki voin olla väärässäkin, ja kuva on otettu muualla, mutta tältä se minusta näyttää.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on Kauhavan Lentosotakoulun Tuisku-kone TU-167, joka oli kk-ampumolla varustettu tähystäjäkone. Koneella lennettiin paljon mm. Kokkolan lähellä olleelta Laajalahden sotilaskentältä meren päälle ammuntoihin Jatkosodan aikana. Koneesta on samankaltaisia kuvia Suomen Ilmavoimien Historia-sarjassa Koulukoneet ja LeSK. Ne on otettu kesällä 1942-43, jolloin toiminta oli vilkasta Laajalahdessa.

 

Käyttäen omaa paikallistuntemustani apuna, voisin vaikka veikata pienellä varauksella tietysti, että kyseessä on Kokkolan-Pietarsaaren väliset maisemat (Öja-Larsmo), ja kone on tulossa mereltä Pohjanlahdelta takaisin Laajalahden kentälle päin. Se sijaitsi n. 10 km nykyisestä Kruunupyyn lentoasemasta pohjoiseen. Alla voisi olla isohko Luodonjärvi, siitä pohjoiseen koneen takana kapea ja pitkä Bysundet, jonka jälkeen Laajalahti. Toki voin olla väärässäkin, ja kuva on otettu muualla, mutta tältä se minusta näyttää.

 

Jukka

 

Kiitos Jukalle lisäinfosta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1.10.2008

 

Skannasin arkistoon setäni Toivo Hartikan sota-aikaisen valokuva-albumin, johon hän on kerännyt 57 lentokone-, henkilö- tai tapahtuma-aiheista valokuvaa ja 11 ilmailuaiheista lehtileikettä. Hän toimi mm. Blenheimien apumekaanikkona Onttolassa, ja kuvista päätellen mahdollisesti IT:ssä tätä ennen. Osan kuvista olen jo laittanut säikeeseen 'Junkers-pommikoneen hylkyä tutkitaan Liperissä'. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,55604.msg957920.html#msg957920

 

Suuren osan lentokonekuvista hän kertoi saaneensa valokuvausta harrastaneelta tuttavaltaan, jonka nimen olen unohtanut. Samoja kuvia muistan nähneeni joissakin ilmailuhistoriallisissa kotimaisissa kirjoissa, joten ehkä joku lukija osaa kertoa valokuvaajan nimen?

 

Tässä kuvasarja erikoisesta tapauksesta. Setäni kertomuksen olen nyt vuosikymmenten jälkeen merkinnyt ylös, niinkuin muistan hänen sen kertoneen. Tapahtumavuosi on 1941, kuvasta päätellen kesällä tai syksyllä, ja valokuvaan paikaksi on merkitty Höytiäinen. Muistan setäni paikallistaneen tapahtuman tarkemmin Höytiäisen kanavalle, joka sijaitsee jokseenkin Joensuun kaupungin ja Onttolan lentokentän välissä.

 


Sulkupallojen pyydystys

 

"Meidät hälytettiin tutkimaan outoa lentävää esinettä josta oli tullut ilmoitus. Ilta oli jo pimeä, kun näimme sen Höytiäisen kanavan maastossa. Jokin iso tumma möhkäle häämötti kuun valossa taivaalla. Olimme varuillamme, kun emme tienneet, mikä se oli. Yhtäkkiä näytti jokin valojuovaa muistuttava välähtävän sieltä alas. Joku huusi: 'Ampuvat!', ja löimme maihin."

 

"Ammuimme takaisin kivääreillämme. Möhkäleesta ei kuitenkaan välähdellyt enää valojuovia alas. Lopettelimme ammunnan, ja aloimme tutkia maastoa. Joku huomasi puihin takertuneen vaijerin, joka lähti ylöspäin."

 

"Möhkäle vajosi pikku hiljaa alaspäin tilannetta ihmetellessämme. Päättelimme, että kyseessä oli jokín pallo, ja se valojuovanomainen välähdys lienee ollutkin kuunvalon heijastus vaijerissa, pallon hiljalleen tempoillessa sitä tuulessa. Me vain luulimme hermostuksissamme sitä valojuovaksi. "

 

"Pallo vajosi hiljalleen, mahdollisesti kivääritulestamme vuotoja saaneena. Saimme sen alas, ja tunnistimme sen sulkupalloksi. Mutta ei se juttu vielä siihen päättynyt. Joku huusi, että täältähän lähtee vielä toinen vaijeri ylöspäin! Kelasimme senkin alas, ja ylhäältä tuli sen päässä vielä toinen sulkupallo!"

 

"Pallot olivat Leningradista karanneita sulkupalloja. Ne oli kerrostettu päällekkäin, koska yksi pallo jaksaa nostaa vain tietyn määrän vaijeria. Myöhemmin pallo(t?) oli asetettu näytteille Helsingin sotasaalisnäyttelyyn."

 

 


 

Alla Topin albumin valokuvat sulkupallojen pyydystyksestä, joihin olen lisännyt yhden leikekuvan teksteineen kirjasta Matti Hämäläinen, Pommituslentolaivue 42.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Lisänä myös albumin kuvia 141 ITKK joukkueesta vuodelta 1941, joka lienee kuvien merkinnöistä päätellen ollut pyydystämässä sulkupalloa.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2.10.2008

 

Seuraavaksi valikoima kuvia maan pinnalta, jotta tulevat suunnilleen aikajärjestyksessä ja aiheittain.

 

Blenheimin nokan edessä ovat Eskola ja Lumiala, 100:tta sotalentoa juhlistavat Rikkinen ja Hilden.

 

IT-miehistöt ja 1000 kg sekä sirpalepommeja esittelevät miehet lienevät kuvattu Onttolan kentän laidalla, mutta näiden, sekä muiden kuvien henkilöiden nimiä en tiedä.

 

 

- Juha -

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen kuvasarja. Joista yhdessä näyttääpi olevan BT- vaunujen ihan alkupään tuotantoa. Joko ihan BT-2 tai BT-5 ihan alkutuotantomallia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen kuvasarja. Joista yhdessä näyttääpi olevan BT- vaunujen ihan alkupään tuotantoa. Joko ihan BT-2 tai BT-5 ihan alkutuotantomallia.

 

Off-topicia, mutta vaunu on BT-3: BT-2:n tapaan takaosasta kohoava tornin katto, mutta umpinaiset telapyörät. BT-2:ssa oli puolapyörät ja BT-5:n torni oli samanlainen kuin T-26 B:ssä. BT-3:ia vallattiin talvisodassa 3 ja jatkorähinässä ainakin 1. Tiedot Kantakosken Punaisista panssareista s. 98-99.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off-topicia, mutta vaunu on BT-3: BT-2:n tapaan takaosasta kohoava tornin katto, mutta umpinaiset telapyörät. BT-2:ssa oli puolapyörät ja BT-5:n torni oli samanlainen kuin T-26 B:ssä. BT-3:ia vallattiin talvisodassa 3 ja jatkorähinässä ainakin 1. Tiedot Kantakosken Punaisista panssareista s. 98-99.

Paremmin asioista perillä olevien mukaan Kantakosken kirjaan kannattaa suhtautua erittäin suurella varauksella.

Pienellä kaivelulla löytyi maininta että BT-3 (ja -4) eivät kummatkaan kelvanneet tuotantoon. Itse asiassa BT-3:n rintamakäytöstä en löytänyt mitään mainintaa. Vain BT-2, -5 ja -7. Veikkaan siis että kyseessä on BT-2 johon on vaihdettu telapyörät.

BT-5:n kehityshistoriasta:

During production the turret was slightly changed and the wheel roads were replaced with more light ones. These light road wheels were used to modernise BT-2 as well.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3.10.2008

 

Mielenkiintoinen kuvasarja. Joista yhdessä näyttääpi olevan BT- vaunujen ihan alkupään tuotantoa. Joko ihan BT-2 tai BT-5 ihan alkutuotantomallia.

 

Kiitos vaunun tunnistuksesta! Tähän asti sitä oli vain veikattu, vajavaisin tietolähtein, Christie BT5:ksi.

 

Kaksi ensimmäistä kuvaa ovat vanhimman setäni Johanneksen lähettämiä. Konerivistöä esittelevä kertoo: 'Terveisiä Immolan leiriltä', ja Sääski II-kellukekoneen edessä nuori varusmies on kuvauttanut itsensä Kasinhännässä. Lentokypärä ja kapokkitakki ovat ilmeisesti kuvausrekvisiittaa, setä tietääkseni palveli maassa. Kuvat lienevät 30-luvulta.

 

Loput kuvat ovat kaksitasoja Topin albumista, kuvausajankohdista ei ole tietoa.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään