Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Paremmin asioista perillä olevien mukaan Kantakosken kirjaan kannattaa suhtautua erittäin suurella varauksella.

 

Däng! Pitää myydä kirja pois, että saa parempia tilalle. Kiitos tiedosta.

 

==

On taas hieno satsi kuvia! Etenkin tuo ensimmäinen. Lisää näitä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka tämä näyttää mun silmääni niin Jaktfalkenilta?

 

 

Gloster Gamecock

Hienoja kuvia, laita vaan lisää jos löytyy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin ilmailuvoimathan käytti ja käyttää kaikille muoliman koneille omat nimensä, eli mikä tahansa länsimainen kone omistaa ruotsissa aivan uuden  nimen, nimenomaan heidän ilmailuvoimissa.

Okej suomessa ja suomen historiasta löytyy Karle kustaa ja Kustaa Vaasa, Kaarle Nuutinpoika jne.

Euroopasta joku Yrjö niminen pomo , eli annetaan anteeks.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin ilmailuvoimathan käytti ja käyttää kaikille muoliman koneille omat nimensä, eli mikä tahansa länsimainen kone omistaa ruotsissa aivan uuden  nimen, nimenomaan heidän ilmailuvoimissa.

?????, mitenkäs Arne tämä liityy tähän asiaan, Haukka, Kukko ja Jaktfalken ovat ihan eri konsruktioita

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

?????, mitenkäs Arne tämä liityy tähän asiaan, Haukka, Kukko ja Jaktfalken ovat ihan eri konsruktioita

 

Eipä liity mitenkään, oli vain toteamus, olen tietoinen näistä koneista ja syntyperästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tästä jo ollut kuvaa foorumilla.

 

Hunting Percival Pembroke

 

risto

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1.10.2008

Skannasin arkistoon setäni Toivo Hartikan sota-aikaisen valokuva-albumin, johon hän on kerännyt 57 lentokone-, henkilö- tai tapahtuma-aiheista valokuvaa ja 11 ilmailuaiheista lehtileikettä. Hän toimi mm. Blenheimien apumekaanikkona Onttolassa, ja kuvista päätellen mahdollisesti IT:ssä tätä ennen. Osan kuvista olen jo laittanut säikeeseen 'Junkers-pommikoneen hylkyä tutkitaan Liperissä'. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,55604.msg957920.html#msg957920 ....

 

TERVE JUHA !!  Hienoja kuvia sinulla ! Kiitoksia paljon niistä ! Siitä onkin jo tovi aikaa, kun on lennetty yhdessä, tarkemmin sanoen viimeksi lensimme Kymissä 3.8.1992, koneella Piper Cherokee Six, OH-PCV.  73 de Väinö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TERVE JUHA !!  Hienoja kuvia sinulla ! Kiitoksia paljon niistä ! Siitä onkin jo tovi aikaa, kun on lennetty yhdessä, tarkemmin sanoen viimeksi lensimme Kymissä 3.8.1992, koneella Piper Cherokee Six, OH-PCV.  73 de Väinö

 

6.10.2008

 

Terve Väiski, kiva tavata täällä foorumillakin OH - Kakkosten Lento-Äxä! Muistan jonottaneeni aikoinaan Hälvälässä SRAL:in leirillä lentämään mukaasi, mutta oli niin paljon halukkaita silloin Piperin kyytiin, etten mahtunut!  :)  Minä olen viime aikoina treenannut näitä historiallisia koneita kovastikin, lentämällä niitä IL2-simulla. Nykyisin siihen saa useita suomalaistuttuja koneita, kuten Blenheimit, Moranet, Ju88, SB2, DB3, PE2, Brewsterit, Mersut, Fiatit, Gladiaattorit, Tsaikka ja Rata, Ju52, DC3 ym. ja vieläpä varsin autenttisella fysiikalla mallinnettuina.

 

Kiva saada palautetta kuvista! Seuraavissa on mm. Avro Anson, jolla annettiin kaksimoottorikoulutus Blenheim-piloteille, sekä treenattiin lentosuunnistusta ja mittarilentoa, ja koulutettiin 'titarit' ilmassa. Sitten on yhteyskone Lysander, saksalainen Ju87 Stuka, 'Tante - Ju'-52, sekä tuttuja hävittäjiä, joista Morane on mennyt Joensuun Pyhäselän väliaikaiselle rantakentälle laskiessaan ympäri, pyöräjarrujen jäätyä päälle.

 

Moranessa olivat setäni kertoman mukaan pyöräjärrut lukittuvassa käsijarrussa, joka tuli muistaa jättää auki sen jälkeen, kun nousussa jarrutti pyörät ennen telineiden sisäänvetoa. Tällä kertaa siis oli jarrujen avaus valitettavasti unohtunut.

 

--... ...--  --. .-...

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 


 

Collection of links to photos from my uncle's wartime album:

 

Twin motor planes:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,55604.msg957920.html#msg957920

 

Blenheims:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?topic=55604.msg958365#msg958365

 

Barrage balloon escaped from Leningrad, found near Joensuu, Finland, 1941:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg958868.html#msg958868

 

Pics of people, flak and bombs:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg959264.html#msg959264

 

Biplanes:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?topic=70631.msg959655#msg959655

 

Others:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg960809.html#msg960809

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienen poikkitieteelisen kirjojen pläräilyn tuloksia:

Kuvaaja on onnistunut kiitettävästi "salaamaan" koneiden tunnukset mutta näistä löytyi (lähinnä SIH-1, 3, 8 ja 22) kirjoista sama tai liki vastaava kuva: 

VL Tuisku: T-LLv17 TU-150 Karvialla syksy 1941

VL Viima: LeSK:n VI-16 Kauhava kesä 1941

Fokker C.X: T-LLv17 FK-79 Karvialla syksy 1941 (huom. Perseus-moottori)

Fokker D.XXI: 1/LLv 12 FR-98 Matsin saari syksy 1941

Fiar G-50: 3/LeLv 26 FA-1 kesäkuu 1941 O. Puhakan nimikkokone

Brewster 239: BW-359 oli LeR2:n komentajan eversti R. Lorentzin käytössä kesällä 1941

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moranessa olivat setäni kertoman mukaan pyöräjärrut lukittuvassa käsijarrussa, joka tuli muistaa jättää auki sen jälkeen, kun nousussa jarrutti pyörät ennen telineiden sisäänvetoa. Tällä kertaa siis oli jarrujen avaus valitettavasti unohtunut.

 

Kattokerhoon ajettu Morane on M.S.410, siis neljällä siipiaseella varustettu kone, MS-607 Pyhäselässä 17.7.1941.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää kuvia löytyy tuolta LINKISTÄ , kun halusin säästää tämän viestiketjun näkymät noille varsinaisille arkistojen aarteille

 

Eihän nämä ole mitään arkistojen aarteita, mutta itse kuvattuja tai omalla  kameralla otettuja ja melkein kohta 50 vuotta vanhoja.

Ehkä olen kohta itse "arkistomiehiä". Olen syntynyt silloin, kun Japanin laivasto höyrysi kohti Hawajin saariryhmää ja valmistautui

tukialuksillaan hyökkäämään Pearl Harboriin.

No olen ollut  runsaan kahden kilometrin päässä Elisenvaaran asemalta, kun sitä on pommitettu ja on kuulemma palomuuriakin kierretty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lisää kuvia löytyy tuolta LINKISTÄ , kun halusin säästää tämän viestiketjun näkymät noille varsinaisille arkistojen aarteille

 

 

Hienoa kuvaa ja arvokasta arkistoa tuollakin. Varsinkin nuo Stigun kuvat oli erityisen mukavia.

Onko tuo Kapteeni Tarvosen hautajaissaattue kenties Puistokadulta vai tunnistanko taas omiani? Ajattelin että Taulumäen kirkolle voisi olla menossa mutta ihan arvailua siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lisää kuvia löytyy tuolta LINKISTÄ , kun halusin säästää tämän viestiketjun näkymät noille varsinaisille arkistojen aarteille

 

Eihän nämä ole mitään arkistojen aarteita, mutta itse kuvattuja tai omalla  kameralla otettuja ja melkein kohta 50 vuotta vanhoja....

 

 

Arkistojen aarteiden määritelmä täyttyy noilla "uudemmilla" kuvillakin ihan täysin. Kiitos  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Onko tuo Kapteeni Tarvosen hautajaissaattue kenties Puistokadulta vai tunnistanko taas omiani? Ajattelin että Taulumäen kirkolle voisi olla menossa mutta ihan arvailua siis.

 

 

Ihan oikeassa olet. Taulumäen kirkolle  on saattue  menossa. Katukin lienee nimeltään Puistokatu, kun en enää muista noita katujen nimiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo Kapteeni Tarvosen hautajaissaattue kenties Puistokadulta vai tunnistanko taas omiani? Ajattelin että Taulumäen kirkolle voisi olla menossa mutta ihan arvailua siis.

 

Kiinnostuin tutkimaan Googlen avulla tutkimaan kuka oli kapteeni "Polle" Tarvonen ja miksi hänen hautajaisensa olivat tuollainen yleisötapahtuma Jyväskylässä.

 

Päädyin tutkimuksissani seuraaviin olettamuksiin, joille toivon vahvistusta asiaa tuntevilta

- kyseessä oli kapteeni Pauli Tarvonen

- onnettomuus oli Folland Gnatin GN-109 epäonnistunut lentoonlähtö

"GN-109 syöksyi maahan lentoonlähdössä 8. toukokuuta 1962 ja räjähti surmaten ohjaajan. Syyksi katsottiin ohjaajan virhe, mutta tämä puolestaan johtui Gnatin ohjausjärjestelmän vaikeuksista."http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimien_historia

 

Pauli Tarvonen oli aikanaan kadettikurssinsa priimus v.1950

ja harrasti suunnistusta (osallistui mm. Jukolan viestiin v.1959 joukkueessa nimeltä Utin haukat)

http://www.kolumbus.fi/tyrvaa/Suunnistus/Jukolan_veljet_1959.htm (samassa joukkueessa juoksi mm. Rauno Meriö.)

 

Polle Tarvosen nimi esiintyy myös täällä olevissa muisteloissa

http://users.kymp.net/ilmakilta/lentotukikohta.htm

http://www.lentoupseerikurssit.seeven.net/kokelas.html

 

Googlaillessa osui vastaan tällaisiakin sivuja, jotka saattavat kiinnostaa...

http://www.harmala-seura.net/artikkelit/tuuli.html

http://www.kuvaboxi.com/julkinen/27nbu+juhani-kuisma-ilmavoimien-kalustoa-60-luvulta-ja-vahan-vanhempaa.html?lang=en

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tuossa edellä on varmaan se oleellinen tieto.  Muistan sen , että hän oli aikanaan tunnettu lentäjä ilmailupiireissä.

Monet "aikansa AriPiipot"  tahtovat  vaipua vuosien myötä unholaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostuin tutkimaan Googlen avulla tutkimaan kuka oli kapteeni "Polle" Tarvonen ja miksi hänen hautajaisensa olivat tuollainen yleisötapahtuma Jyväskylässä.

 

Päädyin tutkimuksissani seuraaviin olettamuksiin, joille toivon vahvistusta asiaa tuntevilta

- kyseessä oli kapteeni Pauli Tarvonen

- onnettomuus oli Folland Gnatin GN-109 epäonnistunut lentoonlähtö

"GN-109 syöksyi maahan lentoonlähdössä 8. toukokuuta 1962 ja räjähti surmaten ohjaajan. Syyksi katsottiin ohjaajan virhe, mutta tämä puolestaan johtui Gnatin ohjausjärjestelmän vaikeuksista."http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimien_historia

 

 

Ei, ei Tarvonen tässä kaputissa kuollut, vaan Joensuussa 13.5.1962 tapahtuneessa PZL-102 Kos  (OH-PZA) -onnettomuudessa.

 

Tarkemmin sanottuna kyseessä oli moottorilentokurssi, jota Tarvonen kävi opettamassa Rissalasta käsin. Kos oli mennyt kierreharjoituksessa lattakierteeseen ja ilmeisesti polkimien korvake oli murtunut. Tarvonen oli ilmoittanut rauhallisellä äänelä, että kone ei oikene. Oppilas kuoli 2 päivää ja Tarvonen 4 päivää myöhemmin sairaalassa.

 

GN-109 -kaputissa kuoli ltn. Esko Sirola.

 

Tarvonen oli käsittääkseni laajalti niin sotilas- kuin siviilipuolella arvostettu lentäjä, toisin kuin jotkut muut lentäjät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4 kpl sekalaisia kuvia (eri lähteistä).

 

Aeron Junkersia tankataan Tampereen Lapinniemen tehtaan edessä jäällä 1920-luvulla

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kar-airin Convair "Seutulassa".

 

[ attachment removed / expired ]

 

Constellation ja tankkiauto "Seutulassa" v. 1963

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sas:n Caravelle "Seutulassa" v. 1963

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laatikon pohjalta löydetty, kirjasta tai lehdestä repästy kuva.

Mikähän mahtaa olla tuo lentävä , vuosiluku/malli ?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään