Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Österman Air Swedenin DC-7 SE-CNE, oletettavasti matka Kööpenhaminaan, näin ainakin muistan joskus kerrotun.si olla 1965.

 

Hienoa potkurikalustoa! Oman isäni kuvaamassa kaitafilmissä näkyy samanlainen Östermanin kone. Isälläni tuo lentomatka oli Kanarian lomamatka 1960-luvun puolivälissä. Östermanin DC-7 lensi isäni kuvaamien  filmipätkien mukaan  Kanarian saaret<-->"Seutula". Kone oli filmin lopussa loskaisella "Seutulan" kentällä. Toisella 1960-luvun Kanariansaarten matkalla "Seutulasta" potkurikoneella lentoyhtiönä oli eräs toinen ruotsalainen lentoyhtiö  "Transair".   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IlmavVK EK tstoau Alik Janne, lähti taas kerran lempipuuhasteluunsa, kentän vartiopuhelimien testaukseen, helteisenä kesäpäivänä 1988. Poikkeuksen reissulle toi mukana sinisen (yllättäin) takin hihassa ollut vanhempien 35 mm Kodsansungca halpispokkari, ladattuna Nattilan halvimmalla kinofilmillä. Näiden suurten sotasalaisuuksien kuvaaminen oli ankarasti kielletty, mutta rikos on jo varmasti 20 vuodessa vanhentunut. Hallin kulmalla pikaisesti pokkari hihasta, räps, äkkiä takas hihaan ja tulos on tässä:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Samanlaisella reissulla jäi ikuisesti mieleen kun muuan kerran lykkäsin virkakulkuneuvoani, istuskeltuani kesäpäivää ihalemassa tutkamäellä. Pääsin muutaman metrin, kun tumma hahmo vilahti yli, jokin alitajunnassa sanoi että se oli varmaan varis. Samassa tuli jumalaton BOOOM, hyvä etten puhonnut polvilleni, ja ylitseni mennyt varis olikin MG, joka tuli kentän päälle polttamaan ylimääräisiä kerojaan. Vetäisi siinä pystyyn ja jonkinmoisen silmukan kautta laskuun. Ei unohdu..

 

Taustalla lienee viimeisenä silloin rivissä ollut FM, jonka infernaalisesta pinityksestä tiesi että Kenraali Jokinen oli lähtenyt taas ajeleen..  :)

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvonen oli käsittääkseni laajalti niin sotilas- kuin siviilipuolella arvostettu lentäjä, toisin kuin jotkut muut lentäjät.

 

Pauli Tarvonen harrasti myös purjelentoa. Olin pikkupoikana kerran hänen kyydissään lyhyellä lennolla ja muistan hyvin, miten istuin hänen sylissään ja katselin maisemia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kuvaa rajan takaa. Sharyan kaupungista vuodelta 1979, kun paremman puoliskon Isä matkasi Komin tasavaltaan paperikoneeseen liittyvissä hommissa. Ja suksilla varustetuilla An-2:lla tietenkin on noita pikkukenttien välejä suhailtu. ;D Kuulemma kuvien ottohetkillä oli pakkaslukemat -50°C seutuvilla. Anteeksi kuvien huono laatu.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvii anteeksi pyydellä, hienot kuvat, mikä muu tuolla muuten silloin toimi?

No enpä osaa sanoa. Todennäköisesti ei monikaan asia. :P Aika vähänlaisesti tietoa löytyy netistä noista seuduista, näillä latinalaisilla aakkosilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No aivan, itsekkin siellä aikoinaan poikenneena, eipä siellä juurikaan mikään toiminnu, rahalla ei kaikki mutta tuollainen ilmojen ruhtinatar, sen sai sentään käyntiin, sähkökin siellä kortilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo,vain on paljon tilpehööriä tuumailee upseeri , ohjaamossakin jotain mielenkiitoista tarkastelee nahkainen kuulokekypärä päässään, "lentäjä". Siviilejäkin on paikalla runsaasti, jopa nuorisoakin.

En lähde arvailemaan edes ajankohtaa (väärin menee kuitenkin), mutta varmaankin vihollisen kone.

Mikä kone/ turma mahtaa olla kyseessä ?

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Risto

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DeeBee kolmoselta tuo tosiaan näyttää. Alasampumisesta on jo varmaan vähän aikaa koska konetta ollaan purkamassa/ryöstämässä. Siivellä seisovalla siviilillä on kädessään mittaritaulu josta puuttuu mittarit, eli purkutöitä on ehditty jo tehdä. Voisiko kuulokkeilla varustettu kaveri tutkia esim. koneen radioiden toimintaa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottaisin että kyseessä on ryssän alasammuttu DB-3f.

No ovatko noi valkoisilla käsivarsinauhoilla varustetut tyypit niitä suojeluskuntalahtareita!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo,vain on paljon tilpehööriä tuumailee upseeri , ohjaamossakin jotain mielenkiitoista tarkastelee nahkainen kuulokekypärä päässään, "lentäjä". Siviilejäkin on paikalla runsaasti, jopa nuorisoakin.

En lähde arvailemaan edes ajankohtaa (väärin menee kuitenkin), mutta varmaankin vihollisen kone.

Mikä kone/ turma mahtaa olla kyseessä ?

 

Risto

 

Kyseessä on 2.3.1940 panssarilaivojen alasampuma DB-3 joka putosi Satavan saareen (Turusta siis puhutaan).

 

No ovatko noi valkoisilla käsivarsinauhoilla varustetut tyypit niitä suojeluskuntalahtareita!

Ei.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletinkin että kyseessä on länsipuolen juttuja,tuo käsivarsinauha lienee paikallinen kotirintaman suojelupäällikkö, nuori kaveri aseen kera on sotilaspoika(soldatgosse) eli alaikäinen jonka tehtävä oli vartioida hylkyä.

Tuo oikeassa alakulmassa oleva, en oikein näytölläni pysty selvittämään minkä arvoinen kaveri kyseessä, lakki ja olkalaatat?

Vanha isäntä siivellä "reikäpelti" kädessä lienee paikallinen kalastaja joka saannut arvotavaraa, tuo radisti tuskin kokeilee radiolaitteita tuossa vaiheessa, eiköhän besorkausvaihe ole menossa, eli otetaan talteen mitä saadaan.

Vietiinkö tuo hylky jollain tavoin pois vai jäikö paikalleen, koneet ovat mielestäni vielä paikallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vietiinkö tuo hylky jollain tavoin pois vai jäikö paikalleen, koneet ovat mielestäni vielä paikallaan.

Siitä ei minulla ole tietoa. Luulisin että putoamispaikalle ei mitään jätetty. Sotavuosien 1939-1945 Turku -kirjassa on toinenkin kuva jossa kaksi poikaa poseeraa siiventyngällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotilaspojalla kiväärin/ haulikon piipun päässä "korkki" ;D, aivan kuin minulla armeija-aikana, korjaan, Puolisotilaallisessa Pursiseurassa, Tupakan filtteri pystykorvassa. Säästyi jatkuvalta hinkkaukselta :thmbup:

 

(Lainaus:Sotavuosien 1939-1945 Turku -kirjassa on toinenkin kuva jossa kaksi poikaa poseeraa siiventyngällä.)

 

Onko tämä kuvani (Turku-kirjassa)? Saisko kyseiset kuvat tänne julkisesti näytille?, tämä kuvani on yksityiskokoelmasta.

 

T: Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko tämä kuvani (Turku-kirjassa)? Saisko kyseiset kuvat tänne julkisesti näytille?, tämä kuvani on yksityiskokoelmasta.

 

T: Risto

Kyllä, kirjassa on tuo laittamasi kuva myös. Sama kuva on myös Talvisota Kronikassa. Laitoin yksityisviestin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi ystävät hyvät, ei silloin ollut filttereitä, ts. tupakinnatsoja, ainoa filtteri oli Klubitupakissa, pahviholkissa vanutuppo. ;D

Eli tuossa on tosiaan korkki tms.oletin että talvisaikaan oli pojalla lunta piipussa.Oli noina aikoina pikkupojat oikeasti ainakin saaristossa monenmoisissa tehtävissä, oikeat aseetkin annettiin, panoksia kuulemma saivat vain 3 kpl.Ei tullut isoa hävikkiä, vartioivat ja jos ampuivat tuli sitten paikalle joku yliikäinen, tosin jotkut juoksivat ymmärrettävää kyllä kotiin jos huolestuivat.

Mietin tuossa olisko kaikista niittikorvista tuohon yksin pimeässä ja talvella, mene tiedä.

Tuo vielä jäi vaivaamaan oikeassa alakulmassa, ilmeisesti upseerismiehiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tämmöset aiheeseen liittyvät valokuvat kopsasin tuttavani perintöalbumista.

 

ensimmäinen on perimätiedon mukaan kuvanottohetkellä tehnyt jonkinlaisen hätälaskun keuruulle (suolle?) n. vuonna 50?

koneen valokuvaaminen oli kuulemma kielletty, mutta joku rikkoi sääntöjä. rikos (jos tapahtui) lienee vanhentunut ja tekijä kuollut.

 

[ attachment removed / expired ]

 

tästä kohteesta ei mitään tietoo...

 

[ attachment removed / expired ]

 

lannoituskone joskus jossain suomessa..

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

kaikki informaatio kuvia koskien erittäin tervetullutta!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota  lähettämääni kuvaa, itse kritisoiden : Tulosuunnassa puut terveitä. Oliskohan sakkaus / pers`luisu syynä paikalleen tömähtämiseen ??

 

Risto

Talvisota Kronikan mukaan kone sai täysosuman ja katkesi kahtia ilmassa. Nokka ja pyrstö putosivat eri puolille Kakskerta-Turku maantietä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luntataan taas Mäkinen & Ritaranta opuksesta:

OH-FCG = Fairchild 24W-41A Rekisteröity 10.12.1951 nimiin Heikkinen&Muukkonen Lappeenranta. Siirtynyt J. Tapanisen omistukseen Maarianhaminaan 4.4.1956. Kone majaillut Ahvenanmaalla poistoonsa asti v.1961.

OH-SMF ex SM-163 =  Letov S.218 A Smolik siviilirekisterissä v. 1953-1957. Saattaapi olla missäpäin Suomea hyvänsä "Pilvien huimapäät" lentonäytöksen tiimoilta?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään