Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Lannoituskone saattaisi olla Piper Pawnee OH-PIG. Jos näin on, se on Kuopion Ilmailuyhdistyksen pitkäaikainen hinuri ja viimeisen päälle kunnostettu.

ELKAn arkistosta löytyy kuvia poonin alkutaipaleelta.

http://elma.elka.fi/ELKA/tkuvahaku.htm

 

Saattaa kuitenkin olla, että kyseessä ei ole OH-PIG. Siiven alla olevassa tunnuksessa ei ole kolmannessa kirjaimessa kaarta, vaan se on suora. Tällöin vaihtoehdoiksi jäävät vain PII, PIH, PIK, PIL ja PIM. Näistä koneista vain OH-PII:ssä olen nähnyt ohjaamon etuosassa nähtavän skuupin, mutta sen varaan ei kannata paljoa laskea, sillä se on vaihdettavissa koneista toiseen. PII ei kuitenkaan ollut koskaan Tele-Air Ltd:n käytössä, joten siinä tuskin oli firman tarraa.

 

Omista kokoelmista löytyy sen sijaan kuva OH-CPY:stä tuollaisen skuupin kera. Kone kaputoitiin vajaan kolmen kuukauden käytön jälkeen vuonna 1966, mutta se korjattiin seuraavana vuonna ja rekisteröitiin uudestaan tunnuksella OH-PIM. PIM:stä on lisäksi kuva, jossa sitä koekäytetään - ilman skuuppia - mutta maalaus on vastaava kuin tässä kuvassa. Kone näyttää olevan mallia Pawnee B, mutta sekään ei tuo ongelmaan lisävaloa, koska kaikki mainitut olivat samanlaisia.

 

Oli miten oli, kuva on otettu kevään 67 - kesän 71 välisenä aikana. Nokkelampi vielä päättelee tarkemmin, että vimeisintään kuitenkin kevään 71 aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-PIL:ssä oli myös samanlainen skuuppi, kun saimme sen käyttöön KSI:lle 1990-luvulla. Korvasimme sen peitelevyllä, kun vetoa oli ohjaamossa kiitettävästi. Ei se paljon  siihen (vetoon) auttanut. Rungon vauhtiviivat ovat kyllä paljon näyttävämmät. Milloin lienee maalattu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-PIL:ssä oli myös samanlainen skuuppi, kun saimme sen käyttöön KSI:lle 1990-luvulla. Korvasimme sen peitelevyllä, kun vetoa oli ohjaamossa kiitettävästi. Ei se paljon  siihen (vetoon) auttanut. Rungon vauhtiviivat ovat kyllä paljon näyttävämmät. Milloin lienee maalattu?

 

Totta puhut. Löysin sitten OH-PIL:stä kuvan hieman tuon edellisen viestini jälkeen, mutta en jaksanut enää skannailla. Tämä kone tuli Tele-Airille maaliskuussa 67, mutta kaputeerattiin jo saman vuoden heinäkuussa Rautavaaralla. Korjattiin ja rekisteröitiin uudestaan kesäkuussa 1971 ja oli edelleen Tele-Airin käytössä saman vuoden joulukuuhun. (Olin edellä hieman epätarkka edellä, tuo arkiston aarre on saatettu kuvata siis myös vuoden 1971 loppupuolella.) Tässä kuitenkin PIL Suksi-varustuksessa 1985.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Törmäsin oheiseen kuviin vuodelta -64.

 

1.4.1964 iskeytyi Saab Safir SF-28 Päijänteen jäälle Muuratsalon eteläpuolelle. Turmassa menehtyi kolme ihmistä.

 

Pahoittelen kuvien luokattoman huonoa laatua. Toinen on lehtileikkeen kopio, ja toinen on kopio pienestä valokuvasta.

 

Tietojeni mukaan syynä oli "Tasojen jäätyminen". Onko jollain lisätietoa tapahtuneesta?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvösen kirja Kohtalokkaat lennot 1945-1988 kertoo tapauksesta, että ohjaaja Leminen oli ilmoittanut voimakkaasta jäätymisestä, pyytänyt ja saanut luvan laskeutua pilven alle maanäkyvyyteen. Häntä oli varoitettu lentämästä liian matalalle, koska Leminen lensi todellisuudessa huomattavasti korkeusmittarin näyttämää alempana. Päijänne on 78 metriä ja sen rannat jopa 170-180 metriä merenpintaa ylempänä. Viimeinen ilmoitus ohjaajalta oli, että hän lensi osittaisessa maanäkyvyydessä ja lumipyryssä.

 

Kone löydettiin murskaantuneena jäältä tarkoin reitiltä. Kone oli tullut kosketusjäljistä päätellen 170-180 metriä korkean harjanteen yli, todellisen lentokorkeuden ollessa sen yläpuolella alle 100 metriä. Leminen oli pyrkinyt tuolloin säilyttämään maanäkyvyyden alla näkyvän metsän tuntumassa, ja kone oli mahdollisesti joutunut lievään syöksyyn hänen tarkkaillessaan maastoa. Kun maanäkyvyys oli rantaviivan kohdalla yhtäkkiä loppunut, oli ohjaaja painanut konettaan vieläkin alemmas saavuttaakseen maanäkyvyyden lumipyryssä uudestaan, ja silloin olikin jää tullut vastaan.

 

Kosketettuaan ensi kerran jäähän kone oli kimmonnut 750 metriä potkuri ruhjoutuneena ilmaan, ja iskeytynyt takaisin jäälle, josta ponnahti oikein päin jäälle, pyörähtäen 270 astetta ja vielä 40 metriä edemmäs.

 

Safir SF-28 oli sotilashenkilöiden kuljetustehtävässä kun onnettomuus tapahtui, koneen piti lentää Helsingin Malmilta Lahden kautta Luonetjärven kentälle, jättää siellä toinen matkustaja pois sekä lentää Kauhavalle toinen mukanaan.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaajana Esa Leminen.

 

Isänsä (Hannu Leminen) oli usein myös ohjaajana, vaikkei lentokoneen.

Täällä kerrotaan tuon kohtalokkaan lennon päivämäärä

"Kersantti Esa Leminen sai surmansa lento-onnettomuudessa Päijänteen Ristiselällä 1. huhtikuuta 1964"

 

Edit: Vaikka olihan tuo päivämäärä jo kuvien mukana  :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sucksi itse myönsi olevansa kuvassa.  ::)

 

No mä jo vähän oottelinkin tätä. Mielestäni tunnistin äijän ihan oikein, Suksi-varustuksessahan se kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivon saavani konetyyppitunnistusta, paikkakaan ei ole tiedossa.

Kuvan takana... Oy Foto Ab 1946, elikkä otettu varmaankin -45 ?

 

T: Risto

 

[ attachment removed / expired ]

Ps. Kuva omasta kokoelmastani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivon saavani konetyyppitunnistusta, paikkakaan ei ole tiedossa.

Kuvan takana... Oy Foto Ab 1946, elikkä otettu varmaankin -45 ?

 

Bell P-39 Airacobra näyttää olevan. Kuvattu 1944?

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bell P-39 Airacobra näyttää olevan. Kuvattu 1944?

 

Terv,

 

Kössi

 

Mikä on tuo pyöreä "härveli" keskellä takarunkoa (ohjaamon takana) ?

 

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivon saavani konetyyppitunnistusta, paikkakaan ei ole tiedossa.

Kuvan takana... Oy Foto Ab 1946, elikkä otettu varmaankin -45 ?

 

T: Risto

 

[ attachment removed / expired ]

Ps. Kuva omasta kokoelmastani.

 

Hei!

 

Kiitos erittäin mielenkiintoisesta valokuvasta!

 

Esitän vähän omia ajatuksiani siitä kuinka voitaisiin tunnistaa paikka ja aika ja sitten tarkemmat tiedot. Tärkeää tietoa olisi valokuvan alkuperä, kuten jäljempänä selviää.

 

Karjalan kannaksella Airacobra-rykmenttejä olivat 13. Ilma-armeijan 196 IAP ja Leningradin ilmapuolustuksen (PVO) 102 ja 103 GvIAP (kaartilaisia)? Igor varmaan kertoo jos oli enemmän. Muistaakseni ei.

 

Aunuksen kannaksella oli suomalaisia vastassa varsinaisesti vain 7. ilma-armeijan 773 IAP. Kaartinrykmentit 19 ja 20 GvIAP toimivat pohjoisempana, mutta molemmilla taisi olla tappio(ita) suomalaiselle it:lle Porajärven suunnalla?

 

Itämeren laivastolla ei ollut Airacobria ja Pohjoisen Laivaston koneet eivät toimineet suomalaisia vastaan.

 

Eli. Jos kuva EI ole Lapista niin se on mitä todennäköisimmin jostain em. neljästä (196, 102&103 ja 773) rykmentistä.

 

Kuvassa ei näy taktista numeroa perärungossa eikä pyrstössä. Sopii kaikille neljälle em. rykmentille, Pohjoisen laivaston koneilla taktinen numero oli takarungossa ja 19 & 20 GvIAP ainakin usein evässä suurilla numeroilla.

 

Jos kuva on Aunuksen suunnalta on se todennäköisimmin 773 IAP (7. ilma-armeija) koneita.

Kirjassa "Koulupoika, korpraali, konsuli" Paul Gustaffson muistaakseni mainitsee kuinka kesällä -44 joku suomalainen upseeri tuli tutustumaan alastulleeseen Airacobraan ja myös kuvasi konetta. Muistaakseni (joten varo!) kyse oli Tolvajärven suunnasta, Gustaffson palveli ilmatorjunnassa. Sillä suunnalla operioineen 7. Ilma-armeijan tappioihin pääsen itse käsiksi. Rykmentillä 773 IAP on kaksi tekniseen vikaan ja yksi kappale ilmataistussa menetettyä Airacobraa, jotka voisivat sopia po. valokuvaan.

 

Kannaksen Airacobra-tappioista minulla ei ole tietoja, mutta ehkä esim Carl-Fredrik Geust voi auttaa?

 

Jos kuva on sodanjälkeinen on kone pudonnut nykyisen Suomen alueelle. Oliko tällaisia Airacobra-tappioita? Ilmeisesti ainakaan Aunuksen suunnalla ei ollut. Jos kuva on suomalaisten taistelualueilta niin se on mitä todennäköisimmin kesältä 1944. Airacobria ei meitä vastassa ollut aikaisemmin, pohjoisessa saksalaisia vastassa kyllä.

 

Eli pienikin lisätieto po. valokuvan alkuperästä saattaisi viedä tunnistusta paljon eteenpäin. Varsinkin, jos se on otettu Aunuksen suunnalla.

 

 

terv.

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietäen Riston taustan, ehdotan, en tiedä, että tuosta löytyy osia Tuusulan kunnasta, Hyrylän kylästä, Skavaböle på svenska.Voin olla väärässä kuten usein olenkin. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ukkini, Kuopion läänin maaherra Gustaf Ignatius lähdössä lennolle. Paikkaa en tiedä, luultavasti kuitenkin Kuopiossa. Konetyyppi? Vuosi?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäis olevan "Sorslevi" eli Georges-Levy G.L.40 HB2 lentovene, jota hankittiin 1919 Ilmailuvoimille 12 kappaletta. Osoittautui tyyppinä epäkelvoksi ja postettiin n. 1922 paikkeilla. Sisävesilaivastoa näyttäisi taka-alalla olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään