Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Tuo Oulun asema on ollut sitten aivan tuore kun filmi on kuvattu.

Minusta tuon kaitafilmin täytyy olla vuoden -58 syystalvea (-59 kevät?) koska asemarakennus valmistui/vihittiin kesällä 1958 ja keväällä oli tuo noissa lLaukan kuvissa näkyvä ensimmäinen "terminaali" vielä pystyssä...(ks. esim. kuvat 2898 ja 2901-2)

http://www.oulu.ouka.fi/ppm/laukka/tekstit/2881.htm

http://www.oulu.ouka.fi/ppm/laukka/tekstit/2901.htm

Vielä Sallangon Raimon kuvia Oulusta v.1964

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1960 ja -70 luvulla oli harvoja mikroaaltoja läpäiseviä maaleja. Ne harvat olivat yleensä mustia.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/Boeing-727-30/0102968/M/

Siis musta nokkakupu ei ole hyvä tunnistusapu tuon ajan koneiden operaattoria mietittäessä.

 

Kone voi toki olla Lufthansan B727.

 

Sama ongelma on edelleenkin: metallihohtovärit eivät oikein toimi nokkakuvun maalina.

 

jk

 

Tiedän toki ton mustan nokan juonen, mutta mieleeni ei tullut muita yhtiöitä kuin LH jolla se olisi ollut noin suuri.

 

Epäilen silti koneen olevan Lufthansa, sillä ainakaan a.netin (just joo, tosi hyvä lähde) mukaan Olympicin standardi värityksessä 70-luvun alussa ei ollut noin suurta mustaa tutkakupua  ;)

http://www.airliners.net/photo/Olympic/Boeing-727-284/1367649/M/

http://www.airliners.net/photo/Olympic/Boeing-727-284/1070023/M/

 

Tuo linkkisi -100 sarjalainen on toinen OA:n kahdesta -100 sarjan koneesta ja molemmat olivat liisattu Boeingilta joten eivät ehkä tuon tutkakuvun osalta oleet standardi värityksessä. Tämä ei tietenkään poista sitä mahdollisuutta etteikö kuvassa voisi olla toinen noista OA:n koneista.

:laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muistanutkaan Condoria. No ei taideta löytää tuon alkuperäisen kuvan perusteella ikinä 100% varmaa vastausta, sen verran noita isolla mustalla kärsällä maalattuja 727:a alkaa löytymään  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetyypistä ei tässä tapauksessa ole hirveästi epäselvyyttä koska moottorit näkyvät. Mutta B727:n tunnistamista helpottaa siiven johtoreunan Krueger-laippa: http://en.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%BCger_flap On melko harvinainen laitos.

Juha

 

Jep kone on 727.

 

Mutta tuo kruger ei nyt kuitenkaan ole  tavattoman harvinainen. Se on ollut käytössä monien Boeing-koneiden lisäksi myös esimerkiksi A300 ja A310 koneissa.

 

Tuo wikin selvitys krugerin tarpeellisuudesta poikkeaa kuulemastani:

 

kruger lisää siiven suurinta sallittua kohtauskulmaa sen tyvialueella, mutta vähemmän kuin slat, jotka ovat siiven kärkialueella., Tästä seuraa että siiven tyvi sakkaa ennen kuin sen kärki, silloin kun ulkosiiven slatit ovat ulkona. Nuolimuotoisessa siivessä tyven sakkaus muuttaa nostovoimakeskiön ja massakeskiön suhdetta siten että koneen nokka alkaa painua, ja siten pienentää koko siiven sakkauksen mahdollisuutta sekä helpottaa virtauksen palautumista koko siipeen. Efekti on saman tapainen kuin stick pusherilla.

 

Tiedä häntä sitten kuinka asia oikein on...

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noo... täs on tullut pari viime kesää istuttua Pawneen ohjaamossa sen verran, että on vähän sivutuotteena tutustuttua aiheeseen syvällisemmin.

 

Pistämpä minäkin "luisikan soppaan".

Tuo Piper Pawnee on herättänyt kovasti kiinnostusta.

Nuo "taivutetut" siivenkärjet,niillä pyritään parantamaan koneen(den) hidaslento-ominaisuuksia.

Ne ovat  näissä koneissa jälkiasenuskamaa,vaikka nyttemmin vastaavia kärkimuotoja on ilmestynyt moniin tehdasuusiinkin koneisiin,sekä moniin myös jälkeenpäin.

Näissä "puska" koneissa ne ovatkin tarpeellisia,tosin näitä koneita ei nykykyisin käytetä alkuperäiseen tarkoitukseen,van lähinnä mm. purjekoneiden hinauksiin,johon ne hyvin soveltuvatkin,mutta suuren moottorin takia kulut ovat suuret.

Niin ja tuo väritys,näissä koneissa oli hyvin pitkälle standardiväritus ja raidoitus tehtaalta tullessa eikä niisä juutikaan ollut vaihteluita,Piperin "kermankeltainen" pohjaväri sekä aika tummanpunainen raidoitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetyypistä ei tässä tapauksessa ole hirveästi epäselvyyttä koska moottorit näkyvät. Mutta B727:n tunnistamista helpottaa siiven johtoreunan Krueger-laippa: http://en.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%BCger_flap On melko harvinainen laitos.

Juha

 

Kiitos vaan kaikille kommenteista.

 

Edit: Varsinainen kuva, josta tuo linkkaamani kuva on osasuurennoksena otettu, esittelee Shafrir 2 -ilmataisteluohjusta (Pythonien edeltäjää), mutta sammakkoperspektiivissä otetussa kuvassa näkyy myös tuo matkustajakone, mikä tuo kuvaan hieman erikoisen fiiliksen. Kuva on tulossa uuteen Israelin ilmamahdin syntyä ja kehitystä käsittelevään kirjaan, joka ilmestyy myöhemmin keväällä. Siihen tulee yli 300 valokuvaa, jos kustantaja ei ala kovasti karsia kuvamäärää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetyypistä ei tässä tapauksessa ole hirveästi epäselvyyttä koska moottorit näkyvät. Mutta B727:n tunnistamista helpottaa siiven johtoreunan Krueger-laippa: http://en.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%BCger_flap On melko harvinainen laitos.

Juha

 

Ja minä ihmettelin että onpas kummallisen näköiset slatit ja omituisessa paikassa  :-[

 

Sikäli mikäli tuosta kuvasta voi väritystä päätellä niin näyttäisi täsmäävän Lufthansaan sekin

 

http://www.airliners.net/photo/Lufthansa/Boeing-727-230-Adv/0985560/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Risto kirjoittaa... maireita ilmeitä. Seuraavassa kuvassa, mies ja kravatti = aikanaan Suomen voimistelijoiden parhaimmistoa.

" Josu" Suomi.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpas uudestaan oikeammalle palstalle Tsekkiläisten kauppatavarain kuvia

 

[ attachment removed / expired ]

                    Vuonna -60 Tsekkiläinen ryhmä oli kaupittelemassa Aero 45 konetta.

                    Nokassa ja sivuikkunan takana värinäytteet.

 

[ attachment removed / expired ]

                    En tiedä millainen oli lentää, kyydissä oli mukavaa.

 

[ attachment removed / expired ]

                   Taustalla miesten muotia vuodelta 1960.

 

[ attachment removed / expired ]

                    Metasokol oli myös kaupan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama murheellisen näköinen kone.

 

[ attachment removed / expired ]

                    MT-483 helmikuun 23. päivänä, vuonna 1953. Porin kenttä.

 

[ attachment removed / expired ]

                    BL-17 onnettomana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas, löytyihän sieltä negoista yhdestä se kolmonenkin. Kaitafilmillä näkyy vain merkintä BL-17

 

[ attachment removed / expired ]

                                  BL-173 se on

 

[ attachment removed / expired ]

                                   Vielä perästäpäinkäsin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpas uudestaan oikeammalle palstalle Tsekkiläisten kauppatavarain kuvia

[ attachment removed / expired ]

                    Metasokol oli myös kaupan.

Ja Moravan L-40 Meta Sokol OK-NMD kävi myös Suomeen kaupaksi: rekisteröity 9.8.1960 numerolla 232 OH-SMA.

Myyty Ruotsiin 12.7.1989 > SE-XIY

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kysymystä olisi kaikkitietäville. Minä vuonna mahdettiin tämä Porin "uusi" lentoasema ottaa käyttöön?

 

[ attachment removed / expired ]

                    Kuva on vuoden 1954 kesäkuulta.

 

[ attachment removed / expired ]

                    Samoin tämä. Asema oli silloin uusi, ja kovin hieno.

 

Toinen kysymys. Milloin tämä MT-507 asetettiin paikalleen Utissa?

 

[ attachment removed / expired ]

                            Heti jalustalle laiton jälkeen.

 

[ attachment removed / expired ]

                            Oli kyllä tyylikäs.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia, ton 1954 tiesin, koska kuva on otettu 1954 ja samalla reissulla koneen jalustalle laiton kanssa, mutta päivämäärä ois ollu kiva ylläri. Miksiköhän viimeisen lennon kerrotaan suoritetun utissa, vaikka kone lähti porista, lensi ylitse tosi matalalla Lentoasemantiellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia, ton 1954 tiesin, koska kuva on otettu 1954 ja samalla reissulla koneen jalustalle laiton kanssa, mutta päivämäärä ois ollu kiva ylläri. Miksiköhän viimeisen lennon kerrotaan suoritetun utissa, vaikka kone lähti porista, lensi ylitse tosi matalalla Lentoasemantiellä?

Eipä löytynyt päivämäärää.

 

Mutta viimeinen lento lennettiin kyllä Utissa. Valtosen kirjassa "Tavallisesta kuriositeetiksi" on kuva, jossa konetta veivataan käyntiin Utissa. Ilmailussa oli tapahtuman jälkeen mukava pakina koneen viimeisestä lennosta. Lennon kesto oli puolisen tuntia. Lähdöstä ja paluusta on kohtalaisen paljon kuvia.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

löysin arkistosta pari kuvaa hanssin jukasta vuosiluvusta ei tietoa

 

[ attachment removed / expired ]

kuvat on vähän kärsineitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään