Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Peesataan Hyväristä:

 

Ei taida olla Hanssin Jukka eikä DC-2 vaan jokin DC-3 militariversio.

 

Mutta mikä yksilö, missä kuvattu ja koska?

 

jk

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

kuka tietää kauanko dornierit oli käytössö sodan jälkeen, naissä ei ole enään hakaristeja

vaan kokardit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt oikein muistan (lähdeteokset muualla  :-[), niin Do-17 poistettiin käytöstä rauhansopimuksen vastaisina

 

EDIT : Kah, ei ihan vielä ole deme iskenyt  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hanssin Jukalla oli diskovalot keulassa ja nuo televisioantennijutut keulan alla erimoiset, sivuantennijuttua ei laisinkaan, maalaus eri eli takuusti C-47 tuota laivuetunnusta en vielä löytänyt mutta haeskelen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla Hanssin Jukka eikä DC-2 vaan jokin DC-3 militariversio.

 

Mutta mikä yksilö, missä kuvattu ja koska?

Kuva samasta koneesta löytyy Valtosen "Pohjoinen ilmasota", sivu 340: USAAF:n C-47 348243 Kemissä 1.2.1945.

 

Sen porukan koneita, joka kuljetti Ruotsista Norjaan norjalaisia poliisijoukkoja. Operaatio kulki ainakin nimillä"Operation Ball", "Operation Where and when" ja "Project A". http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=12&t=45099

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tämän kuvan olemassa- ja esilläolo yleisessä tietoisuudessa?

 

Ketä mahtaa olla kuvassa olevat henkilöt

ja kuka sen on mahtanut ottaa?

 

Ja sieltähän löytyy valtavasti (=17kpl) vanhoja Aeron ja Karairin koneiden kuvia kun klikkaa kohtaa "Collection Tom Edvardsson"  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli tuon saman jokin muu kuva esillä aiemmin täällä, ihmettelin silloinkin miten noita heitettäisiin roskiin ellei joku keräile talteen, ehkä ovat muulla tavoin taltioituja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva samasta koneesta löytyy Valtosen "Pohjoinen ilmasota", sivu 340: USAAF:n C-47 348243 Kemissä 1.2.1945.

 

Sen porukan koneita, joka kuljetti Ruotsista Norjaan norjalaisia poliisijoukkoja. Operaatio kulki ainakin nimillä"Operation Ball", "Operation Where and when" ja "Project A". http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=12&t=45099

Terv,

Kössi

Alakulpin "Lapin ilmailuhistoria I" s.414-415 on myös lyhyt juttu ja pari kuvaa aiheesta...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama näpsy Malmilta

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

                                 Aika haalistaa muistot, jopa negoilta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

kaivelin isän lentopäiväkirjat esiin ja löysin tälläisen sivun. lisäksi löytyi heinäkuussa -46 yksi lento

DN-55:sella.

erehdyin luulemaan sitä DC-3 kuvaa hanssinjukaksi kun kuvan takana ei ole mainintaa.

kemi sopisi kyllä kuvaan sillä isä oli lapinsodan aikaan kemissä.

eihän suomella ollut siihrn aikaan vielä kolmosia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuka tietää kauanko dornierit oli käytössö sodan jälkeen, naissä ei ole enään hakaristeja vaan kokardit

Hei!

 

Näkeekö alkuperäisestä, mitkä numerot ovat rivin toinen ja kolmas Dornier?

 

Kiitoksin,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää vahvasti USAF:n C-47:lta....meinaan vaan tuota nose-arttia keulilla ja "armeijan" vihreätä suojamaalausta. Hansin-Jukka se ei kyllä ole  ;).

 

Jep, ei ole kakkonen, eikä Hanssin-Jukka. Mutta voisiko kyseessä olla joku Aeron hankkimistä C-47-koneista n. vuodelta 1947? Osa koneistahan muutettiin matkustajakoneiksi Valmetilla. Ja varaosakone jäi oliviinvihreänä seisomaan...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa taas reissun vuoksi pitempi tauko sivujen selailussa. Upeita vanhojen lentoasemien kuvia tuntuu porukoilta löytyvän - hämmästelen!

 

Jollei joku ole jo asiaan tarttunut, niin idea vapaasti hyödynnettäväksi = kirja vanhojen kenttien vanhoista lentoasemista!

 

Vai olenko vain perverssi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

alkuperä kuva on niin pieni ettei tahdo saada numeroista selvää mutta oliskohan

DN-56 ja DN-52 ( tuskin 66:sta on ollut )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tmän kuvan takana lukee Dornier 175 tai 17Z teksti on vähän kulunut

Suomen ilmavoimien DN- koneet oli tyyppiä Dornier Do 17 Z-1,-2 tai -3

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

löysin arkistosta pari kuvaa hanssin jukasta vuosiluvusta ei tietoa

 

[ attachment removed / expired ]

kuvat on vähän kärsineitä

 

Toivo Sorsan "Lentäjän albumi 3" sivu 130-131 on neljä kuvaa (mm. tuo alempi) koneesta väitteellä "Yhdysvaltain sotilasasiamiehen käytössä"

On kuitenkin USAAF:n C-47A-30-DK 348243 Kemissä 1.2.1945 niinkuin Valtonen ja Alakulppi kertoo...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
alkuperä kuva on niin pieni ettei tahdo saada numeroista selvää mutta oliskohan

DN-56 ja DN-52 ( tuskin 66:sta on ollut )

Toi etummainen on varmaankin DN-55, joka tuli lentokonetehtaalta PLeLv 43:lle 28.6.1946. Kone vaurioitui laskussa korjauskelvottomaksi 22.5.1947 ja se poistettiin 15.09.1952. DN-56 se ei voi olla, koska DN-56 sai osuman IT:stä Karjalan Kannaksella 11.06.1944 ja se syöksyi maahan Vammelsuussa. Upseerit kuolivat heti ja alikersantit hyppäsivat varjoillaan. Toinen alikersanteista jäi sotavangiksi, kun loukkaantui hypyn aikana....

 

DN-52 törmäsi harjoituslennolla lumivalliin 22.03.1944. Kone meni lekotehtaalle 12.05.1944 ja palasi takaisin riviin (PLeLv46) 18.08.1944. Luovutettiin PLeLv 44:lle 21.11.1944. PLeLv 44 nimettiin uudestaan 04.12.1944 PLeLv 43:ksi. Kone varastoitiin 15.09.1948 ja poistettiin 15.09.1952.

Jormalle kiitokset!

 

Mainittujen ja kuvassa olevien lisäksi sodan jälkeen olivat rivissä myös DN-58 ja DN-64.

 

Terv,

 

Kössi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DN-64, -46, Kauhava

 

Tämä on viimeisin löytämäni kuva Pata-Ässästä. 50-alussa (-52?) kone myytiin romuksi. Onko kenelläkään tietoa koneen viime vaiheista?

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tämä on viimeisin löytämäni kuva Pata-Ässästä. 50-alussa (-52?) kone myytiin romuksi. Onko kenelläkään tietoa koneen viime vaiheista?

Varastoitiin syyskuussa 1948. Myytiin romuksi Luonetjärveltä 1952. Ei tarkempaa tietoa.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varastoitiin syyskuussa 1948. Myytiin romuksi Luonetjärveltä 1952. Ei tarkempaa tietoa.

 

Terv,

 

Kössi

Koneella tehtiin sodan jälkeen kartoituskuvauksia mutta tarkempaa tietoa viimeisetä lennosta ei munkaan hyllyn opuksista löydy...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DN-64

 

-50 olin lentonäytöksessä Kauhavalla.  Huomasin, että DN ja BL olivat poissa. Soittelin perään ja kyselin mihin ne on viety. Komendatti kertoi, että hän oli toimittanut ne “romukasat” pois siitä  hallin  edestä. Ei kuitenkaan kertonut mihin?

 

Ne eivät olleet tietääkseni enää lentokunnossa -48. Ilmeisesti ne purettiin ja toimitettiin Tikkakoskelle rautateitse. Myytiin jonkin suuremman tavaraerän mukana romuksi. Tikkakoskelle kun oli kerääntynyt enemmänkin sekalaista lekoromua, josta haluttiin päästä eroon. Säilyttämisestä museointitarkoituksiin ei tuolloin puhuttu mitään. DN.stä ja JK.sta ei ole  jäänyt museoihin juuri muuta kuin valokuvia.

 

Isä-Villen sotilasmuistojen joukossa oli erililaisia rintamerkkejä, tuntolevy sekä DN-64.n alumiininen konekilpi. Hän oli  irroittanut sen muistoksi koneen rungosta lähteissään eläkkeelle elokuussa -45. Saattaa olla ainoa pala ilmailuhistoriaa mikä  DN-64.stä on jäänyt jäljelle. Pata-Ässä lensi valokuvaus lentueessa useamman ohjaajan työkaluna ansiokkaan leko-uran. Isä-Ville piti Dornieria luotettavana, varmatoimisena sotakoneena. DN- lentotuntejä hänellä oli yli 400, DN-sotalentoja ~140.

 

Jussi Salminen

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään