Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Sattumia 50-luvun vaihteessa.

 

Vasemmalla siivellä MT-504 /-50, Kersantti V. Salmisen mahalasku Utissa 24.8-49,

Pulkkisen pakkolasku Selänpäässä kesällä -48.

Kuvat VFS

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kelvollinen kuva sarjan lopuksi.

 

Laukkasen Jyrki on skannannut alkuperäiset Salmisen Villen kuvat originaali negoista. Filmit olivat ilmeisesti tuhoutumassa, koska olivat erittäin rakeisia.Sain taisteltua niistä kuvankäsittelyllä katselukelpoisia. Nämä ovat sen verran harvinaisia, että piti yrittää. Mersu on todella vaikuttava peli. Lapsuudessa näin näitä päivittäin ilmassa. Vietin kesiä Vuohijärven aseman lähellä tätini pientilalla. Selänpään lentokenttä oli ~15 Km päässä. Utti ~ 50 Km.n.  40-luvun lopulla / 50-luvun alussa lentotoiminta oli vilkasta. Nostalgisia kuvia. Käyn aina ohikulkiessani Utin muistomerkillä muistelemassa mennyttä aikaa. Poislähtiessä pitää pyyhkäistä silmäkulma kuivaksi. Olen ilmeisesti tullut vanhaksi. Kuvat VFS

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En malta olla ottamatta esiile tässä asiayhteydessä.

 

Kuvia: Duxfordin “Musta Kuutonen”(Black Six) ja Willy Messerschmitt. Kesällä - 91 vietin viikonlopun Duxfordin lentonäytöksessä tutustuen Duxfordin Blenheimiin ja G6-Mersuun. Messerschmittin suunnittelemat koneet ovat ilmailusta kiinnostuneille tuttuja. Otetaan nyt vielä esiin mies näiden suunnitelmien takaa. Wilhelm Emil “Willy” Messerschmitt. - Pioneer der Luftfahrt und des Leichtbaues-. Duxford kuvat JS

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kelvollinen kuva sarjan lopuksi.

 

Laukkasen Jyrki on skannannut alkuperäiset Salmisen Villen kuvat originaali negoista. Filmit olivat ilmeisesti tuhoutumassa, koska olivat erittäin rakeisia.Sain taisteltua niistä kuvankäsittelyllä katselukelpoisia. Nämä ovat sen verran harvinaisia, että piti yrittää. Mersu on todella vaikuttava peli. Lapsuudessa näin näitä päivittäin ilmassa. Vietin kesiä Vuohijärven aseman lähellä tätini pientilalla. Selänpään lentokenttä oli ~15 Km päässä. Utti ~ 50 Km.n.  40-luvun lopulla / 50-luvun alussa lentotoiminta oli vilkasta. Nostalgisia kuvia. Käyn aina ohikulkiessani Utin muistomerkillä muistelemassa mennyttä aikaa. Poislähtiessä pitää pyyhkäistä silmäkulma kuivaksi. Olen ilmeisesti tullut vanhaksi. Kuvat VFS

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tämä sama kuva sisältyy myös appiukkoni kansioon, ja oli jo aiemmin tällä palstalla. Silloin siinä kyselin tuon etualalla olevan vekottimen tarkoitusta: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86608.0.html.

 

Olisiko ollut niin, että appiukkoni oli Ville Salmisen kanssa samaan aikaan väessä? Kuva on hyvin suurella todennäköisyydellä appiukkoni ottama - harrasti paljon kuvausta tuohon aikaan.

 

EDIT: Tai sitten kuva on jonkun muun ottama, ja appi on saanut paperikopion kansioonsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko ollut niin ?

 

Tästä konerivistä on useampia otoksia samalla negaliuskalla. Ville Salmisen ottamia kuvia on varmasti useammallakin kaverilla albumissaan. Hänellä ei ole juurikaan muiden kuvia kun oli itse innokas kuvaaja. Utissa hänellä oli kunnon kamera (Kodak Retina II) ja oma laboratorio (suurennuskone, negatiivien / kuvien kehitysaltaat ja kemikalit). Pimeähuone oli vanhan sotilaskotirakennuksen länsipäädyn yläkerrassa (ruokakomerossa). Oikeastaan Vilkku ja minä emme ole olleet kiinnostuneita toisten ottamista kuvista. Meillä kun on omia lekokuvia kummallakin tuhansia. Yritin valita tähän sarjaan sellaisia, joita en ole ennen nähnyt julkisuudessa. Se ei tietenkään täysin onnistu, koska Vilkku on jakanut näitä tuttaville ties kuinka paljon. Tavanomaiset ilmailuaiheiset kuvat voisivat olla periaatteessa kenen ottamia tahansa. Lentokuvat sensijaan eivät. Lentäjien joukossa on aina ollut valokuvauksesta kiinnostuneita. Lentokuvat ovat ainukertaisia ja harvinaisia. Otin nämä foorumilla esiin siksi, että näihin on kiinnostusta. Ei ole siinäkään mitään järkeä, että hienot kuvat unohtuvat vinteille ja laatikoiden pohjille. Koetan kerätä näitä kokoon ja laatia kuvaluetteloita kuntoon. Näiden paikka on ilmailumuseossa. Siellä vastaavanlaisia on varmaankin enemmän kuin tarpeeksi ? Tässä samasta konerivistä erilainen kuva: Mersuja Utissa 6.3-48. Kuva VFS

 

Jussi Salminen

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otin nämä foorumilla esiin siksi, että näihin on kiinnostusta. Ei ole siinäkään mitään järkeä, että hienot kuvat unohtuvat vinteille ja laatikoiden pohjille.

 

 

Juurikin näin  :thmbup:

 

Kiinnostusta kyllä löytyy ja jos vaan jaksat skannailla lisää esille niin kiitollisuudella vastaanotetaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko ollut niin ?

 

Tästä konerivistä on useampia otoksia samalla negaliuskalla. Ville Salmisen ottamia kuvia on varmasti useammallakin kaverilla albumissaan. Hänellä ei ole juurikaan muiden kuvia kun oli itse innokas kuvaaja. Utissa hänellä oli kunnon kamera (Kodak Retina II) ja oma laboratorio (suurennuskone, negatiivien / kuvien kehitysaltaat ja kemikalit). Pimeähuone oli vanhan sotilaskotirakennuksen länsipäädyn yläkerrassa (ruokakomerossa). Oikeastaan Vilkku ja minä emme ole olleet kiinnostuneita toisten ottamista kuvista. Meillä kun on omia lekokuvia kummallakin tuhansia. Yritin valita tähän sarjaan sellaisia, joita en ole ennen nähnyt julkisuudessa. Se ei tietenkään täysin onnistu, koska Vilkku on jakanut näitä tuttaville ties kuinka paljon. Tavanomaiset ilmailuaiheiset kuvat voisivat olla periaatteessa kenen ottamia tahansa. Lentokuvat sensijaan eivät. Lentäjien joukossa on aina ollut valokuvauksesta kiinnostuneita. Lentokuvat ovat ainukertaisia ja harvinaisia. Otin nämä foorumilla esiin siksi, että näihin on kiinnostusta. Ei ole siinäkään mitään järkeä, että hienot kuvat unohtuvat vinteille ja laatikoiden pohjille. Koetan kerätä näitä kokoon ja laatia kuvaluetteloita kuntoon. Näiden paikka on ilmailumuseossa. Siellä vastaavanlaisia on varmaankin enemmän kuin tarpeeksi ? Tässä samasta konerivistä erilainen kuva: Mersuja Utissa 6.3-48. Kuva VFS

 

Joo, on sitten varmaankin Villen ottama kuva sekin appiukon albumissa oleva. Hauska sattuma kuitenkin. Voi olla, että isäsi ja appeni tunsivat toisensa. Minulla on jonkin verran appiukon ilmailuaiheisia negoja ja paperikuvia (joita olen tännekin jonkin verran postannut) hallussani, mutta juuri tuosta mainitsemastani kuvasta ei negaa löydy.

 

Pääasia - olkoonkin kenen tahansa ottamia kuvia - on tietysti se, että saamme näitä hienoja kuvia ihailla täällä foorumilla ja ilmailumuseossa. Ei näitä todellakaan pidä kenkälaatikkoon jättää.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla, että isäsi ja appeni tunsivat toisensa ?

 

Tumi, isäni tuntee koko suomalainen ilmailuväki. Isäni on Mannerheim Ristin Ritari Ville Salminen. Nämä kuvat ovat Poika-Ville Salmisen kuvaamia. Hän on veljeni. Tunnettu ilmailupiireissä hänkin. Noita kuvia en usko olevan vieraiden hallussa. Ne kun eivät ole koskaan olleet ”yleisessä jakelussa”. Heitä appiukkosi nimi yv.nä niin saatan tietää mistä on kysymys. Olen ollut pikkupoikana monesti yömyöhään touhuamassa näiden kuvien parissa. Tunnen, muistan monia asioita. Ylivilkas kun olin. Olin joka paikassa nokkineni, vaikka en olisi virallisesti saanutkaan. Koskaan ei käsketty pois. Taisin liittyä Imavoimiin jo ~ 5v-iässä.

 

Orvo. Ei näistä kuvatalkoista isoa vaivaa ole. Kysymys on pikemminkin viitsimisestä. Laitan näitä foorumille sopivissa asiayhteyksissä. Näihin liittyy yksityiskohtia, joita en itsekään tiedä. Olen ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä ikäni. En ole kuitenkaan tehnyt järjestelmällisesti muistiinpanoja, kerännyt dokumentteja, enkä arkistoinutkaan. Tutkija en ole ollenkaan. Tämä on niinkuin palapelin kasausta. Palikka sieltä, toinen täältä. Meikää kiinnostaa yksityiskohtien ja syy-yhteyksien selvittely. Ilmailuhistoria on kiehtova aihe jos on kiinnostunut. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että koko ajan kyllä edistyy. Valmiiksi palapeli ei silti tule koskaan.

 

Jussi Salminen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyipä meikäläisen arkistoista nassikkana ottamiani Convair Metropolitanin kuvia. Kyseessä on OH-LRH, paikkana Mikkeli ja aika kesäkuu 1974. Kuvia ei ole säädelty, joten aika veikeä oli tuo tuon ajan tyypillinen oranssisuus/punertavuus noissa kuvissa. Johtuiko jostain tietystä filmityypistä (AGFA, Kodak), en muista.

 

Rajauksetkin ovat pielessä, mutta annetaan anteeksi vähän reilu kymmenvuotiaalle innokkaalle kuvaajalle... ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Itsekkin tein monet hiihtolomamatkat "konnalla" Kuopioon. En ole kovin paljon lentokoneella matkustellut, mutta oli se tiloiltaan ihan eri luokkaa, kun sitä korvanneet "Saksan seisojat" (viittaa aikaan, jotka ne oli huollossa ;))

Fokkerit.

 

terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkä matka sen on ollut tuollakin Konnalla, ja rekkarikin on muuttunut ajan saatossa monesti. Suomessahan kone oli aluksi Kar-Airilla tunnuksella OH-VKN, sitten Finnairilla juuri tuo OH-LRH. Kone myytiin Norjaan Nor-Flylle 1977, ja sai tunnuksen LN-KLV. Edelleen Konna jatkoi maailman valloitusta Kanadaan 1979, tunnus nyt C-GRNB, omistaja North Cariboo Flying Service.

 

Tänään Convair seisoo St. Louisissa Missourissa Downtown Airportin (KCPS) platalla tunnuksella N202RA. Omistaja lienee Aviation Business -niminen firma. En tiedä onko kone enää mitenkään ahkerassa käytössä, vai jo museotavaraa.

 

Onko jollain tietoa mitä kautta kone alunperin tuli Suomeen ja Kar-Airille? Uutenako? Missä ja milloin kone on rakennettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvia ei ole säädelty, joten aika veikeä oli tuo tuon ajan tyypillinen oranssisuus/punertavuus noissa kuvissa. Johtuiko jostain tietystä filmityypistä (AGFA, Kodak), en muista.

 

Toivottavasti et pahastu, mutta en voinut vastustaa kiusausta kokeilla hieman poistaa tuota punaisuutta kuvista  :).

 

[ attachment removed / expired ]

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jollain tietoa mitä kautta kone alunperin tuli Suomeen ja Kar-Airille? Uutenako? Missä ja milloin kone on rakennettu?

 

Kar-Air osti Convairinsa uutena tehtaalta vuonna 1956. Ko. koneet olivat muuten Suomen ensimmäiset säätutkalla varustetut lentokoneet (jopa ensimmäiset lentokonetutkat Suomessa?). Finniarille kone päätyi vaurioiduttuaan pahasti ukkosmyrskyssä tehdyssä laskussa Helsingissä. Kone rakennettiin pitkälti uudelleen Finnairilla, mm. uusi siipi tuli Jugoslaviasta.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti et pahastu, mutta en voinut vastustaa kiusausta kokeilla hieman poistaa tuota punaisuutta kuvista  :).

 

Juu, en pahastu toki. Kokeilin itsekin tuota, mutta päädyin nyt sitten kuitenkin lähettämään nuo ihan alkuperäissävyiset kuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopisiko tähän väliin yksi tekninen kysymys: Miten jäänpoisto toimi Convairissa? Kumeja ei näy kuvissa ( paitsi potkurin lavoissa ). Oliko se jonkin sortin sähköinen järjestelmä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopisiko tähän väliin yksi tekninen kysymys: Miten jäänpoisto toimi Convairissa? Kumeja ei näy kuvissa ( paitsi potkurin lavoissa ). Oliko se jonkin sortin sähköinen järjestelmä?

 

Potkureissa tosiaan on normaalit sähköiset jäänpoistokumit. Rungon jäänpoisto toimi Convairissa samalla periaatteella kuin tänäkin päivänä, eli kuumalla ilmalla. Suihkumoottorikoneista poiketen lämminilma tuotettiin lämmönvaihtimilla. Nappasin pari kuvaa hyllystä löytyvästä 440 Metropolitan Service Training Study Guidesta

 

Kuten tekstistä selviää järjestelmä on jäätymistä ehkäisevä, ei siis jäänpoistojärjestelmä. Kuumailma johdetaan lämmönvaihtimilta siiven ja vaikaimien johtoreunan sisään.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaaviokuva järjestelmästä

[ attachment removed / expired ]

 

Johtoreunojen rakennetta

[ attachment removed / expired ]

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juha hyvin selventävästä vastauksesta  :)

 

Kaverin kanssa hiukan väiteltiin asiasta, ja en ollut itsekään varustettu satavarmalla tiedolla - niinpä en uskaltanut kiistääkään, kun sanottiin, että Convairissa oli "kumit".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva San Diegon tehtaalta OH-VKM:n vastaanottotarkastuksesta

 

Hieno kuva!

 

Kaveri, joka oli kuvan laittanut Airliners.nettiin, kertoo saaneensa kuvan (ja muitakin kuvia) Finnairilta, joka olisi mättänyt kuvat roskiin. No huh huh!   :o

 

Mitähän muita historiallisia kuvia tyypiltä löytyykään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään