Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Poistan kuvan jonkunajan kuluttua, koska minullahan ei ole siihen mitään julkaisuoikeutta.

 

Höpöhöpö. Edelleen tekijänoikeus ["tavalliseen"] valokuvaan on voimassa 50 vuotta sen ottamisesta. Kunniasäännöt ynnä muut sellaiset sitten erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin moraalisesti netistä napatun kuvan, käyttö omaan harrastukseen, on mielestäni arveluttavaa, jos sen jakaa edelleen. Toivoisin edelleenkin että kuvan alkuperä paljastuisi tällä keinolla. Samalla voisin saada ehkä lisätietoa tapahtumista ja henkilöistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhapiikatätivainaan valokuva-albuumia pärätessä tuli vastaan muutama enemmän tai vähemmän mielenkiintoinen kuva 1950-luvun "Seutulasta".  Kuvatekstit albumista:

Lennonjohto

[ attachment removed / expired ]

Lentokonehalli

[ attachment removed / expired ]

Ruokala

[ attachment removed / expired ]

Liisa

[ attachment removed / expired ]

Keittiön henkilökuntaa

[ attachment removed / expired ]

Asuntola

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä (noin 30 x 40 cm) kuva roikkuu toimiston oven yläpuolella katonrajassa. Värit ovat kadonneet eikä niitä pysty pelastamaan, mutta pahimmat muut viat olen korjannut. Fougat ovat FM-9, FM-32, FM-34 ja FM-66. Mistään muusta kuvaan liittyvästä minulla ei ole hajuakaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisiko sanoa mitä tässä tapahtuu? Liittyisikö lentolannoitukseen tai jopa tulipalon sammuttamiseen (harjoitusmielessä)? Paikkaa en tiedä, todennäköisesti jossain Etelä-Pohjanmaalla. Rekisteri näyttäisi olevan OH-CIY (alkuperäisessä kuvassa näkyy paremmin)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpöhöpö. Edelleen tekijänoikeus ["tavalliseen"] valokuvaan on voimassa 50 vuotta sen ottamisesta. Kunniasäännöt ynnä muut sellaiset sitten erikseen.

 

Höpö höpö itsellesi. Tekijänoikeus valokuvaan(kin) on voimassa HIUKAN pitempään:

 

"Tekijänoikeus on tekijänoikeuslain 43 §:n 1 momentin mukaan voimassa, kunnes 70 vuotta on kulunut tekijän kuolinvuodesta."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markun viimeisessä kuvassa , Asuntola. Koivut eivät sovi mielikuvaani, muuten tuntuisi olevan entiseltä "Orjatornin" mäeltä. Nykyisen ykkösteminaalin paikalla.

Ehkä heillä oli useampi asuntola.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markun viimeisessä kuvassa , Asuntola. Koivut eivät sovi mielikuvaani, muuten tuntuisi olevan entiseltä "Orjatornin" mäeltä. Nykyisen ykkösteminaalin paikalla.

Ehkä heillä oli useampi asuntola.

Heikki

Noista tätivainaan kuvista voitaneen haarukoida kuvausajankohtaa välille 1954-56. Tuo konna näytrtäs olevan vielä alkuperäisväreissä eli 340:nen (OH-LRA, B tai C ja nehän muutettiin malliksi 440 v.1956 ja nuo Karhumäen Kolmoset (OH-VKA tai B) rekisteröitiin v.1954. Tuo parkkipaikkakuvan autokanta vois paljataa jotakin. Tietääkös joku tuonikäisistä autoista jotakin....esim milloin PV-Volvon takaikkuna muuttui yksiosaiseksi ja milloin tuommoinen panoraamatakalasillinen "Tekovika"=DKW tuli myyntiin yms.

Ja Heikki ! Eikös tuo ruokala ollut (onko vieläkin???) ykköskuvan lekohallin takana?

Markku

 

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä (noin 30 x 40 cm) kuva roikkuu toimiston oven yläpuolella katonrajassa. Värit ovat kadonneet eikä niitä pysty pelastamaan, mutta pahimmat muut viat olen korjannut. Fougat ovat FM-9, FM-32, FM-34 ja FM-66. Mistään muusta kuvaan liittyvästä minulla ei ole hajuakaan.

 

Kuva on selvästikin Viitamäen Sepon ottama. Saman puljan tauluja on nähty monella seinällä. Seppo oli aktiivinen kuvaaja ja istui paljon koneen kyytissä toimiessaan sotilaspastorina Ilmasotakoulussa Kauhavalla menneillä vuosikymmenillä. Tämä otos ajoittuu uskoakseni jonnekin 70-luvun loppuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö itsellesi. Tekijänoikeus valokuvaan(kin) on voimassa HIUKAN pitempään:

 

"Tekijänoikeus on tekijänoikeuslain 43 §:n 1 momentin mukaan voimassa, kunnes 70 vuotta on kulunut tekijän kuolinvuodesta."

 

Näin lukee tuossa alla olevassa linkissä:

 

"Valokuvat kuuluvat ns. lähioikeuksiin, joista myös säädetään tekijänoikeuslaissa. Valokuvateoksilla - ts. valokuvilla, jotka ovat riittävän omaperäisiä ylittämään teoskynnyksen - suoja on samanlainen kuin muillakin teoksilla. Myös teoskynnystä ylittämättömät tavalliset valokuvat saavat suojaa, mutta niiden suoja-aika on 70 vuoden sijasta 50 vuotta. Suojaa eivät kuitenkaan saa ennen vuotta 1966 julkistetut tavalliset valokuvat. Myöskään sellaiset ETA:n ulkopuolelta peräisin olevat valokuvat, jotka on julkaistu ennen vuotta 1966 eivät saa suojaa."

 

http://www.digicamera.net/armi/w3kurs/tekoik.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyttiin milloin Volvo PV:n takalasi muuttui yksiosaiseksi, v 1956 ja se DKW,  googlen kuvissa DKW:stä ainakin 1959

on kyseinen auto jo panoraamatakalasilla.

 

Tapsa göötasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volvo näyttäisi olevan korkeintaan -58 mallinen, koska silloin tuli takalamput alas puskurin yläpuolelle ja tuossa Seutulan Volvossa, joka kyllä

näyttäisi olevan 544-mallinen, takalamput ovat korkeammalla. Malli vaihtui juuri niin, että vanha oli vuoteen -57 ja uusi tuli -58

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_PV444/544 KUkaan ei kyllä tiedä sitä, kuinka vanhalla Volvolla joku töihinsä ajoi mutta kysehän oli Volvon

takalasin mallin muuttumisesta.

 

Kun muistelee sitä aikaa kun itse ajokortin ajoin eli -56 niin juuri tuollainen oli autokanta silloin, Austin Hereford, Simca Aronde, tuo DKW ja

Volvo kuuluivat ikäänkuin parempaan "kastiin" eli ei aivan jokaisen saatavilla jo valuuttarajoitustenkin takia.

 

Saisikohan joku suurennettua/käsiteltyä kuvaa niin, että tulisi DKW:n peräkontti  näkyviin. Jos siellä on koristelistat pystysuunnassa kontin kannessa, malli on varmuudella 3=6 eikä S 1000

Nämä ovat muistikuvia kun muuta dokumenttia kuin tämä google ei ole nyt saatavilla ja tietysti muistikuvat. Vastalauseet ovat sallittuja ja jopa toivottuja.

 

Edit: Olle, Sinähän näytit silloin taitosi kun sitä Hankoa arvuuteltiin, onnistuisiko sama temppu nyt??

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos palataan aiheeseen historiakuvista lentämisestä, niin tässä merilentäjä 6.6.1942 Santahaminasta- valokuvalla. Edelleenkin kiinnostunut aiheesta ja lentolaivue 6:n toiminnasta.

[ attachment removed / expired ]

PS. tähän kuvaan minulla on nykylainmukaiset julkaisuoikeudet, omastakin mielestä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vielä siitä Seutulan lennonjohdon p-paikasta

Katselin Googlelta DKW:tä. Siellä näyttäisi tilanne olevan  aivan samanlainen kuin Volvolla eli vuoteen 1958 oli kontin kannessa listoitus mutta seuraavana vuonna eli 1959 listat loistivat poissaolollaan. Jos siis listoja ei ole, vuosimalli on 1959 ja siitä edelleen. Nyt olisi apua siitä suurennuksesta rajaamaan vuosia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisiko sanoa mitä tässä tapahtuu? Liittyisikö lentolannoitukseen tai jopa tulipalon sammuttamiseen (harjoitusmielessä)? Paikkaa en tiedä, todennäköisesti jossain Etelä-Pohjanmaalla. Rekisteri näyttäisi olevan OH-CIY (alkuperäisessä kuvassa näkyy paremmin)

 

 

Tienvierustan ollessa suursäkkejä täynnä, on suht varmasti lentolannoista kyse. Paikkaa on paha arpoa noin vähillä kiintopisteillä, esim Vöyrin-Ylihärmä, tai Ilmajoki-Huissi, tie sopisi, mutta varmasti moni muukin...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyttiin milloin Volvo PV:n takalasi muuttui yksiosaiseksi, v 1956 ja se DKW,  googlen kuvissa DKW:stä ainakin 1959

on kyseinen auto jo panoraamatakalasilla.

Tapsa göötasta.

Kiitoksia, Tapio ja Seppo !

Tuonmukaan eletään v.1956. Ei voi olla v.1959 päätelle noista Lekojen maalauksista. Intouduin itsekkin googlettamaan noita DKW-sivuja ja löyty tällainen:  http://www.audiclub.eu/gallery_detail.php?id=330&ddlb_model=51〈=eng

Kuvateksti väittääpi tuota vuosimalliksi 1956...(tuolloin pikkunassikkana n.10v. minäkin tiesin nuo vuosimallien erot satavarmasti mutta kun ei muista enään)

Ja Heikille..joo minä oon käynyt Hesa-Vantaalla ja Tototornissa viimevuonna mutten huomannut silloin katsoa...joku muu tiennee?

Markku

p.s. kuvaa ei saa valitettavasti kannata surentaa, alkuperäisissä ei näy tuon paremmin...alkuperäiset on kokoa 6X6cm eli todennnäköisesti pinakkaisia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari erilaista kuvaa.

 

Kysytäänpäs miten nämä kuvat  liittyvät ilmailuhistoriaan. Sattuuko foorumia seurailevissa olemaan ketään paikalla olleita ?

Kuvat VFS

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari erilaista kuvaa.

 

Kysytäänpäs miten nämä kuvat  liittyvät ilmailuhistoriaan. Sattuuko foorumia seurailevissa olemaan ketään paikalla olleita ?

Kuvat VFS

 

Jussi Salminen

 

 

 

 

Vastaan Mig 21 f-malli.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyy aiheeseen 21F.

 

Tarkemmin katsoen: "Kone" ainakin kaksipaikkanen. Tehoa 2.n kauraturbiinin verran. Lentopäähineestä päätellen. Pilotti

on "vanhenpi naislentäjä". Ylivääpeli varmaankin?   Alemmassa kuvassa kiitotie. Paikka & aika : Lugovaja, Kirgistan -62. 

Suomalaisten MG-lentäjien “kotikylä”.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin lukee tuossa alla olevassa linkissä:

 

"Valokuvat kuuluvat ns. lähioikeuksiin, joista myös säädetään tekijänoikeuslaissa. Valokuvateoksilla - ts. valokuvilla, jotka ovat riittävän omaperäisiä ylittämään teoskynnyksen - suoja on samanlainen kuin muillakin teoksilla. Myös teoskynnystä ylittämättömät tavalliset valokuvat saavat suojaa, mutta niiden suoja-aika on 70 vuoden sijasta 50 vuotta. Suojaa eivät kuitenkaan saa ennen vuotta 1966 julkistetut tavalliset valokuvat. Myöskään sellaiset ETA:n ulkopuolelta peräisin olevat valokuvat, jotka on julkaistu ennen vuotta 1966 eivät saa suojaa."

 

http://www.digicamera.net/armi/w3kurs/tekoik.htm

 

 

 

Jukka

 

Valokuvilla, jotka eivät ylitä teoskynnystä, suoja-aika luetaan kuvan valmistumisvuoden päättymisestä, eli tässä kohden valokuvien suoja-aika eroaa muista kuvataiteen teoksista.

 

Valokuvien tekijänoikeuksista kiinnostuneiden kannattaa tutkia Kuvaston kotisivut www.kuvastory.fi. Siellä on oikeaa ja luotettavaa tietoa asiasta. Sivustolta löytyvät myös linkit mm. Opetusministeriön tekijäinoikeusneuvoston suosituksiin ja valokuvaajan tekijänoikeusoppaaseen.

 

Ehdotus sivuston ylläpitäjille: voisiko tekijänoikeuksista tehdä oman viestiketjun? On hyvä, että niitä täällä käsitellään, koska niihin törmäävät kaikki sivustolle kirjoittavat/kuvia lähettävät foorumilaiset.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valokuvilla, jotka eivät ylitä teoskynnystä, suoja-aika luetaan kuvan valmistumisvuoden päättymisestä, eli tässä kohden valokuvien suoja-aika eroaa muista kuvataiteen teoksista.

 

Mikä sitten ylittää teoskynnyksen, on tietenkin veteen piirretty viiva:

 

"Kuvataiteen teoksen on suojaa saadakseen ylitettävä teoskynnys, eli teoksen on suojaa saadakseen oltava itsenäinen ja omaperäinen. Korkeaa taiteellista laatua ei edellytetä. Kuvataiteen teosten osalta teoskynnys on ollut matala.

 

Teoskynnyksen ylittymistä koskevia ratkaisuja on haettu käyttötaiteen osalta. Tavanomainen layout ei ole saanut teossuojaa. Tekijänoikeudelliselta kannalta ei ole merkitystä sillä, mille materiaalille kuva on painettu. Esim. pyyhkeeseen painetun piirroksen katsottiin olevan itsenäinen ja omaperäinen teos joka sai teossuojaa."

 

(Lainaus: Tekijänoikeuslaki)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oululasilmailija "MelaMatin" (M. Melamies) Pallaksen, Pudasjärven ja Kepnen purjelentokuvien joukosta löytyi pari mielenkiintoista kuvaa  myös "Seutulasta":

[ attachment removed / expired ]

Skyblazers ryhmä lensi F-100 kalustolla Hesan USA-näyttelyn yhteydessä 26-28.5.1961

http://www.f-100.org/hun114.shtml

http://aerobaticteams.net/images/skyblazersF-100-3D.gif

[ attachment removed / expired ]

Ja vähän rauhanomaisenpi lentolaite todennäköisesti samalta vuodelta:

Pan American aliotti DC-8 liikenteen reitillä New York-Helsinki Tukholman ja Oslon kautta...

Juttu molemmista tapahtumista Ilmailussa 5/1961

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skyblazers ryhmä lensi F-100 kalustolla Hesan USA-näyttelyn yhteydessä 26-28.5.1961

 

Oli mahtava näytös "Kaivarissa". Muistan kun koneet hajaantuivat meren päällä ja kansa, jota oli kalliot täynnä katseli niitä kun soolokone tuli takaapäin melko matalalla katsojien yli, huh siinä polvet notkahti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skannasin 3 vanhaa valokuvaa. Laatu on mitä on, mutta tärkeintä lienee ajan hengen välittyminen, erityisesti kun kyseessä on Suomen ensimmäinen (?) helikopteri, OH-HIA.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään