Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Hienoja ennennäkemättömiä kuvia... :thmbup:

Onko sulla, Antti, tietoa missä ja milloin kuvat ois otettu?

Ismo Tervosen kirja "KAR-AIR Tilauslentoliikenteen edelläkävijä 1957-1980" puhuu Karhumäen pölytyslennoista. Sivulla 50 on siinäyhteydessä maininta Imatran Voiman Bell 47D-1 OH-HIA:n ja samanlaisen ruotsalaiskopterin käyttämisestä pölytyslentokokeiluihin Taipalsaaressa...

Noissa kuvissa on imiselvästi käynnissä jonniinmoinen pölytystapahtuma?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun tuo muisti palaa pätkittäin...

"Suomen Ilmailuhistoriallinen lehti" 3/1997 on Jukka Raunion ansiokas artikkeli OH-HIA:n vaiheista: Se oli tosiaan vuodesta 1953 ainoa kopteri Suomessa, maaliskuussa 1960 tuli vasta seuraava (OH-HIB). Lehdestä voimme lukea myös jotta OH-HIA vaurioitui juuri noilla Taipalsaaren pölytyslennoilla 19.8.1959. Polttoaine loppui 100m ennen laskupaikaa 10m.ssä ja osui sähkölankoihin...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uhhuh miten hienoja..  :thmbup: itselläni on vastaavanlaiset muistikuvat kuplakopterista, joskin ehkä vuosikymmen näistä kuvista myöhemmin, kun se laskeutui naapurin heinäpeltoon tien viereen tankkausta varten. Kannattaa katsoa kuvien yksityiskohtia kuten pukeutumista, henkilöitä jne tarkalleen niin aikakausi ja muistikuvat avautuvat tarkalleen! Pienet detailit ja sivuseikat ne arkistojen historian avaavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotka kiidossa Suomenlinnan vesillä...oli ne vaan hienoja koneita:

[ attachment removed ]

 

Pilotti ja muu ryhmä rämä:

[ attachment removed ]

 

Ei tämä aiheeseen kuulu...mutta Seutulassa tapahtui Toukokuussa-64 näin...surullista:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja ennennäkemättömiä kuvia... :thmbup:

Onko sulla, Antti, tietoa missä ja milloin kuvat ois otettu?

Ismo Tervosen kirja "KAR-AIR Tilauslentoliikenteen edelläkävijä 1957-1980" puhuu Karhumäen pölytyslennoista. Sivulla 50 on siinäyhteydessä maininta Imatran Voiman Bell 47D-1 OH-HIA:n ja samanlaisen ruotsalaiskopterin käyttämisestä pölytyslentokokeiluihin Taipalsaaressa...

Noissa kuvissa on imiselvästi käynnissä jonniinmoinen pölytystapahtuma?

Markku

 

Kuvat ovat tosiaankin Taipalsaarelta, tarkkaa aikaa en tiedä. Pitänee tonkia lisää sukulaisten vanhoja valokuva-albumeita, josko sieltä löytyisi lisää tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Laitoin muutaman kuvan HIA:sta helikopterikuvien ketjuun...

Oikeastaan nehän olisivat kuuluneet tänne.

Noista HIA:n ja HBA:n lentelyistä on hallussani paljon materiaalia,

liittyen lentopäiväkirjoihin,huoltoihin sekä UKK:n lapinreissuihin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Laitoin muutaman kuvan HIA:sta helikopterikuvien ketjuun...

Oikeastaan nehän olisivat kuuluneet tänne.

Noista HIA:n ja HBA:n lentelyistä on hallussani paljon materiaalia,

liittyen lentopäiväkirjoihin,huoltoihin sekä UKK:n lapinreissuihin.

Hienoa Tommi, ei haitanne vaikka panet kuvat vielä tännekin...

Aiemmin tähän ketjussa oli Otto Sikiön ottamia kuvia Oulun lentoasemalta

Tässä samasta kokoelmasta vielä OH-HIA noin vuosina 1957-60:

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aarrearkku

 

Suomi lentokoneesta kuvattuna 80 vuotta aiemmin. Arkku sisältää ilmavalokuvia Hangosta Petsamoon. Näitä jos yhden viikossa tänne skannaisin niin veisi kolme vuotta aikaa ( noin 152 kpl)

lentokenttiä eikä koneita näissä näy, kuvat ovat kaupungeista, kylistä, kirkoista, silloista, vesistöistä, hotelleista, tuntureista, rakennuksista ym. kuvauksellisista kohteista. Suurin osa kuvattu –30 luvulla.

Aarrearkun vieressä leipäveitsi, lahjoitettu käyttäjälleen Jouluna –42, valmistusmateriaali lentokonealumiini ja lentokoneen ikkunapleksi.

 

Että tällaisia alkuperäisiä ilmakuvia löytyy kätköistäni, mitähän käyttöä näille olisi ? saatu 30 ja 40 luvulla itse ilmakuvaajalta.

 

Pekka K.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohoh! No, on sulla tosiaan oikea "aarrearkku"  :thmbup:

 

Eiku skannaamaan....

 

 

Täällä taisi olla erikseen oma Gnat kuvaketju, mutta laitetaan nyt tähän jonon jatkoksi

 

On se vaan kaunis kone tuo Gnattikin.

 

Olihan siinä kaiketi aika paljon puutteita ja korjattavaa.

 

Isäukon kurssikaveri (Sirola "Källi" ). Voi  olla, että muistan väärin... taisi pudota Gnatilla heti nousun jälkeen.

 

Käsittääkseni koneessa oli tiettyjä hankaluuksia trimmin kanssa???

 

Kuva otetttu Luonetjärvellä todennäköisesti vuonna 1965.

 

No, Heikki varmaan saattaa tunnistaa kyseiset Herrat.  ;)

 

terv. risto suomi

 

 

 

 

Pilotit.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uhhuh miten hienoja..   Kannattaa katsoa kuvien yksityiskohtia kuten pukeutumista, henkilöitä jne tarkalleen niin aikakausi ja muistikuvat avautuvat tarkalleen! Pienet detailit ja sivuseikat ne arkistojen historian avaavat.

 

Kieltämättä paljon puhuva ajankuva. Kopterin moottori on käynnissä ja lapset parveilevat iloisina ympärillä. Tuo oli aikaa, jolloin ei lippusiimoja ja niiden käyttämiseen velvottavia määräyksiä juurikaan tunnettu. Tänä päivänä laskeutumispaikan ympärillä olisi  epäilemättä kunnon varoalue ja  joukko valantehneitä järjestysmiehiä. Hyvä niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riston kuvassa oleva GN-10 on näköjään kokenut kovia. Etujoustintuki rysähtänyt pohjaan ja telineluukkukin pitää oikaista. Aivan selvästi se on tuon poseeraamisen aiheena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys

 

Muistaneeko joku laittaneensa tämän kuvan näytille, haulla en sitä löytänyt. Tallensin sen vuonna 2007 jostakin? merkitsemättä tallentajaa muistiin. Kyseisessä kuvassa on keskellä tietämäni sähköttäjä kk- ampuja lentolaivue 6:sta Santahaminassa kesällä 1942. Minua kiinnostaisi kuvan nettiin laittaneelta, lisätiedot aiheesta. Poistan kuvan jonkunajan kuluttua, koska minullahan ei ole siihen mitään julkaisuoikeutta.

 

Dornier DR-197 Santahaminassa kesällä 1942

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kuten Pentille laittamassani viestissä mainitsin, allekirjoittanut uppasi tuon kuvan muutama vuosi takaperin. Kuva on peräisin vaarini jäämistöstä, jossa oli iloisesti sekaisin SA-kuvia ja erikokoisia ja -laatuisia valokuvia. Valitettavasti minäkään en osaa sanoa kuvan taustoista enempää.

 

Vaarini Veli-Matti Seppälä palveli konekivääriampujana ja radiosähköttäjänä LeLv.6:ssa 18.6.1942 alkaen, aina jatkosodan loppuun asti. En tiedä onko vaarini kyseisessä kuvassa, mutta pidän mahdollisena, että juuri hän kurkistaisi koneen keskimmäiseltä paikalta.

 

Voin vilkaista myöhemmin vielä vaarin lentopäiväkirjaa. Ehkä sieltä löytyy mahdollisia päivämääriä kyseisellä DR-197:lla..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riston kuvassa oleva GN-10 on näköjään kokenut kovia. Etujoustintuki rysähtänyt pohjaan ja telineluukkukin pitää oikaista. Aivan selvästi se on tuon poseeraamisen aiheena.

Jep, GN-110 pomppalasku Luonetjärvellä 11.6.1964. Nokkateline petti ja vaihdettiin, samoin nokkapyöräkuilun pohja, takaseinä sekä ohjaamon takaseinä ja rungon alakaaria korjattiin. Kunnossa maaliskuussa 1965.

 

Kuvan henkilöt eivät liity vaurioon.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin vilkaista myöhemmin vielä vaarin lentopäiväkirjaa. Ehkä sieltä löytyy mahdollisia päivämääriä kyseisellä DR-197:lla..

 

Kiitoksia, asioilla on tapana selvitä. Laitoin privaa aiheesta ja katselen myös vaarisi nimeä suoritusilmoituksista.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Löytyipä albumista lisää vanhoja kuvia. Tässä muutama: Hämeen Lennoston viimeisiä Vamppeja poistettiin -64, ja tässä ltn Matti Kepponen lähdössä viemään VA-4:ä, en nyt muista oliko Poriin vai Halliin, muistomerkiksi.

Itse olin viimeisellä Vamppikurssilla talvella -63--64, mutta en enää kerinnyt lentää Nelosella, vaan VA-6:lla, sekä VT-7:lla ja VT-8:lla, jotka enää olivat käytettävissä!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Löytyipä albumista lisää vanhoja kuvia. Tässä muutama: Hämeen Lennoston viimeisiä Vamppeja poistettiin -64, ja tässä ltn Matti Kepponen lähdössä viemään VA-4:ä, en nyt muista oliko Poriin vai Halliin, muistomerkiksi.

Itse olin viimeisellä Vamppikurssilla talvella -63--64, mutta en enää kerinnyt lentää Nelosella, vaan VA-6:lla, sekä VT-7:lla ja VT-8:lla, jotka enää olivat käytettävissä!

Asi

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Yksi "vanha" kuva lisää. Aeron perämieskurssilla 1966-67 lennettiin taitolentoakin, mm Seppo Saario opettajana. Koneena Zlin Trener, jossa Sepon näytösmaalaukset. Tässä olen lähdössä keikalle Aimo Ahjolinnan kanssa (selin)

Asi

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
tässä ltn Matti Kepponen lähdössä viemään VA-4:ä, en nyt muista oliko Poriin vai Halliin, muistomerkiksi.

Koneen lentopäiväkirjan mukaan Kepponen lensi VA-4:n Halliin 12.3.1964.

 

Hallissa oli muistomerkkinä 18.9.1965 alkaen VA-2 ja Porissa 6.3.1965 alkaen VA-6. VA-4:stä tehtiin mahdollisesti jäänpoistaja, kuten VA-3:sta ja VA-5:stä Rissalassa. Jossakin olen joskus kauan sitten nähnyt kuvan moisesta härvelistä, mutten muista missä (TM?).

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen lentopäiväkirjan mukaan Kepponen lensi VA-4:n Halliin 12.3.1964.

 

Hallissa oli muistomerkkinä 18.9.1965 alkaen VA-2 ja Porissa 6.3.1965 alkaen VA-6. VA-4:stä tehtiin mahdollisesti jäänpoistaja, kuten VA-3:sta ja VA-5:stä Rissalassa. Jossakin olen joskus kauan sitten nähnyt kuvan moisesta härvelistä, mutten muista missä (TM?).

 

Terv,

 

Kössi

 

Karjalan Lennoston historiikissa on kuva "härvelistä". Kuulemma teki asfaltista sepeliä..., sen verran tehokas "puhallin" ;)

 

Kuva (taitaa olla sama) löytyy myös kirjasta Suomen Ilmavoimat 1944-1980 (Vilho Lukkarinen-Veli Pernaa), sivu 298.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuten VA-3:sta ja VA-5:stä Rissalassa. Jossakin olen joskus kauan sitten nähnyt kuvan moisesta härvelistä, mutten muista missä (TM?).

 

Vesivehmaalla on siinä museohallin edessä pressun alla raatona toinen näistä Rissalan jäänpoistajista.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesivehmaalla on siinä museohallin edessä pressun alla raatona toinen näistä Rissalan jäänpoistajista.

Juha

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään