Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Hei

Yksi "vanha" kuva lisää. Aeron perämieskurssilla 1966-67 lennettiin taitolentoakin, mm Seppo Saario opettajana. Koneena Zlin Trener, jossa Sepon näytösmaalaukset. Tässä olen lähdössä keikalle Aimo Ahjolinnan kanssa (selin)

Asi

 

 

Voi notta kuvaa noissa maaleissa etsittiin aikanaan Finnairin lentokerhon 40-vuotishistoriikkiä varten huonolla menestyksellä. Keulasta oli kuva, mutta pyrstöpuolesta ei. Originaalimaalissa löytyi kyllä oikein hyvä kuva!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvani takana on päiväys 13.5.1931 Kotka lähtökiidossa Suomenlinnasta

 

Tohtisin väittää, että tuossa kuvassa jossa on henkilöitä, on se keskellä oleva hujoppi itse Charles Lindberg vieraillessaan Helsingissä syyskuussa 1933.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tohtisin väittää, että tuossa kuvassa jossa on henkilöitä, on se keskellä oleva hujoppi itse Charles Lindberg vieraillessaan Helsingissä syyskuussa 1933.

 

Nyt kun mainitsit, niin kyllähän hujopissa on saarlesin näköä... Voisiko vasemalla lentohaalaria pukeva herra olla Wäinö Bremer, joka oli saattamassa Lindberghiä Katajanokalla hänen lähtiessä? Ja näkyykö kuvan laidassa Lockheed Siriuksen siiven kärki...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun mainitsit, niin kyllähän hujopissa on saarlesin näköä... Voisiko vasemalla lentohaalaria pukeva herra olla Wäinö Bremer, joka oli saattamassa Lindberghiä Katajanokalla hänen lähtiessä? Ja näkyykö kuvan laidassa Lockheed Siriuksen siiven kärki...

Juha

 

Vasemmalla oleva on mielestäni 30-vuotta vanhempi kuin keskellä oleva hujoppi. Bremer ja Lindbergh olivat kuitenkin suunnilleen samaa ikäluokkaa.

 

Jk. Eikös Sirius ollut alataso, siiven kärki on kuvassa aika korkealla?

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, näissä kuvissa jotka on v 1931 ja Toukokuun 3.päivä jolloin U.E Mäkelä(haalaria ylleen sovittava) sekä hänen mekaanikkonsa Jussi Engman(oikealla tarvikkeineen),olivat lähdössä Tukholman Ilmailunäyttelyyn.

Tuskinpa tuo "hujoppi" on Lindgergh.

Sääski muuten lähti n 1/2h ennen kohti Tukholmaa kun oli sen verran hitaampi.Turun saaristossa alkoi sitten keli muuttua super surkeaksi..Kotka teki paussin Kökarin saaristossa suojaiseen lahdenpoukamaan..jossa sitten odoteltiin.No se on sitten oma tarinansa... :thmbup:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei aukene minulle... :P:

 

Ylärivi ehkäpä: "gr. Kommandeur ..."

Alarivi ehkäpä: "Hptm. Weinand ...im Kähn(?)"

Minä tulkitsen:

Gr. Kommandeur Major v. Dammwitz (Pannwitz?)

Htpm. Weinand u. Kuhn (Kühn?)

 

Kuvatekstin ensimmäinen sana on hepreaa...?

Voisiko olla lentokentän nimi(?)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä juttu!

Tästä vielä:

Kuvatekstin ensimmäinen sana on hepreaa...?

Keväällä 1939 tapahtui paljon, ja jo silloin sota oli lähellä (Chamberlainin puhe, Slovakian itsenäisyys 13.3., pres. Hacha matkustaa 14.3 Prahasta Berliniin, Protektorat Böhmen/Mähren) joten kuvassa olevat lentäjät olivat mahdollisesti 'hälytystilassa'.

Sanan alku voisi olla 'Gross...' mutta en osa sanoa paljon enemmän. Jopa vähän epäselvä onko yksi sana vai kaksi erillistä sanaa.

 

Olisiko sinulla mahdollisuus laittaa tänne (suurennetun) tekstin kuvan? Esim. ihan pieni pala ensimmäisestä kirjaimesta puuttuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksaa juurikaan osaa mutta 17 märz lienee 17 maaliskuuta, vuosi selvä, alku hakusessa, laitoin kopion vanahalle saksaa osaavalle tuttavalleni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuaiheisia kuvankaappauksia Puolustusvoimain Katsauksista.

 

1. Katsaus 59 (tarkistettu 12.6.1942). Hitlerin koneen rengas on tulessa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

2. Katsaus 62 (13.11.1942). "Jämijärvellä liidellään".

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä jäi kokonaan huomioitta. Katsaus 87 (18.8.1944): "Vihollisen maataistelukone on saavuttanut matkansa pään tiheässä metsikössä linjojemme takana".

 

vlcsnap2010071309h38m26.jpg

 

vlcsnap2010071309h42m38.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä jäi kokonaan huomioitta. Katsaus 87 (18.8.1944): "Vihollisen maataistelukone on saavuttanut matkansa pään tiheässä metsikössä linjojemme takana".

Tervehdys!

 

Hyvä löytö Martti! Kiitoksia. Minulla on kutina, että kyseessä on 566 ShAP:n kone. Voiko esim. Calle Geust varmistaa tai dementoida? Minun vähäiset 13 VA / 277 ShAD tappiotiedot on näköjään työpaikan koneella monensadan kilometrin päässä.

 

Suhteellisen myöhäinen aika tuo 18.8.44. Siinä vaiheessa 13 VA oli jo Narvan rintamalla ja sielläkin tomu laskeutunut. Ettei kysessä olisi aikaisempi tapaus, esim. Jorjev & Bulatov 1.7.1944? Samat kaksi raitaa on siinä Svenskar i krig-kirjan kannessa (Historiska Media, kovakantinen). Se kirjan kannen kone on hyvin todennäköisesti juuri Jorjevin. Olen tutkinut asiaa aina silloin tällöin arkistokeikoillani jotka ovat harventuneet huomattavasti kun lauantai ja ilta-aukiolot lopetettiin.

 

Kari

 

EDIT rykmentin numeroa modattu. Liikaa herra hakkaraisen juomaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suhteellisen myöhäinen aika tuo 18.8.44.

 

Päivämäärä on terminus ante quem. Joissain tapauksissa kuvauspäivästä kesti vain pari viikkoa valmiiksi katsaukseksi, mutta tämän kohtauksen kuvauspäivää on mahdoton arvata ilman arkistotietoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoja kuvia ajankohtaisesta aiheesta.

 

FK-115, Korso 22.12.1950, Kers V. Salminen. Paluulento Kuopio-Malmi. Moottorin pysähdyttyä pakkolasku pehmeään suopeltoon & ympäri. Kone vauriotui, lentäjä selvisi lievin kasvovammoin. Tuli jouluksi kotiin silmät mustina ja nenä rutussa.

 

Raportin mukaan tankissa ei ollut polttoainetta. Vilkku kertoi sen vuotaneen rikkoutuneesta säiliöstä maahan (ei uskottu). Olisi voinut käydä todella köpelösti. Onneksi kone ei syttynyt tuleen. Sattumalta pellon laitaa kulkenut vanhempi mies auttoi ulos koneesta nostamalla takarungosta. Sivuperäsin oli rajussa ympärimenossa painunut maan sisään (ei näy kuvassa) ja maavara oli mennyt niin pieneksi, ettei Vilkku päässy omin voimin koneesta ulos. Myöhemmin tuttu mekaanikko soitti ja kertoi tutkineensa romuja ja löytäneensä kaasuttajasta revenneen kalvon. Vilkku oli nyreissään siitä, ettei tutkimusraporttia muutettu sen vuoksi, että se oli jo haudattu arkistomappiin. Näitä vanhojen koneiden kaputteja ei kai tutkiskeltu kovinkaan tarkasti ? Romut pois & paperit kuntoon. Tiedossani ei ole korjattiinko FK-115. Keskisen Ilmavoimien Historiassa on maininta -Poistettiin 1.10.1952-. Tuttu kone Utin ajoilta. Sitä oli käytetty HLeLv 33.n maalinhinaukoneena 40-luvun lopulla. Kuvat VFS

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Raportin mukaan tankissa ei ollut polttoainetta. Vilkku kertoi sen vuotaneen rikkoutuneesta säiliöstä maahan (ei uskottu). Olisi voinut käydä todella köpelösti. Onneksi kone ei syttynyt tuleen.

 

 

Uskon Vilkkua ettei tankissa ollut polttoainetta. Muuten kone olisi todellakin voinut syttyä palamaan.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FK-115 pakkolasku.

 

Kyllä siellä maahantullessa oli bensaa. Tutkija ei vaan ei löytänyt sitä myöhemmin tankista. Aluekin haisi bensalle monta päivää. Paikka eristettiin nauhoilla ja jostain oli löytynyt  -tupakointi ehdottomasti kielletty- varoituskilpikin  Tästä syystä Vilkulla oli kiire pois koneesta. Varmaan orpo olo kun ei jaksanut nostaa konetta päältä pois. Auttaneelle siviilimiehelle Vilkku osti joululahjaksi konjakkipullon. Laittoi joulukorttiin kiitokset -paras joululahja mitä hän on koskaan saanut-  Voimat olivat menneet rimpuilemiseen kun pää oli suossa ja ylös ei päässyt millään. Happi oli loppua. Pakkolaskuissa voi käydä kuinka tahansa. Varsinkin jos kone menee ympäri.

 

Jussi Salminen 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utti aiheinen kuva.

 

Tumi kyseli taannoin Utti aiheisia kuvia. Ne ovat pääasiassa lekoaiheisia. Tällainen sattui löytymään. Vanhat negat ovat pahasti rakeisia. Tämän verran sain tästä aiheesta Photoshopilla irti. Kuva VFS

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Sain tuossa tavaroitani purettua muuton jälkeen. Sieltä tuli vastaan edesmenneen enoni ottamia kuvia jotka ovat päätyneet minulle. Hän on ottanut nämä suorittaessaan varusmiespalvelustaan ilmavoimien teknisessä koulussa. Kuvia on lisääkin kunhan löydän oikean laatikon muuton jäljiltä. Toivottavasti näistä on iloa.

 

scan0002-th.jpg

 

VI-6 kauhavalla 1951

 

scan0003-th.jpg

 

DC-2 ja Blenheim BL-197 Paltaniemi 1951, valitettavasti tuo DO jää tunnistamatta. Scannasin kuvan, mutta suurenoksestakaan ei nimeä tai numeroa saa selville.

 

scan0004-th.jpg

 

Sama Blenheim BL-197 lähempää.

 

scan0006-th.jpg

 

Bell 47 tuntemattomasta ilmailu näytöksestä

 

scan0007-th.jpg

 

Vampire ohilento samassa näytöksessä aika tuntematon.

 

scan0008-th.jpg

 

SZ-23 Kauhavalla 1951. Edessä seisoo enoni Heikki Jussila

 

t. Vesa J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Blennu lennossa.

 

Kuva: M. Wikman

 

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
FK-115, Korso 22.12.1950

 

Tiedossani ei ole korjattiinko FK-115. Keskisen Ilmavoimien Historiassa on maininta -Poistettiin 1.10.1952-.

Tuskin korjattiin. Kone oli myyntiesittelyssä Tampereella marraskuussa 1952, päätyi sieltä Jämsään ja sen runko on nykyisin varastoituna Tikkakoskella.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään